diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-11-24 14:03:27 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-11-24 14:03:27 +0100 |
commit | 61b0a9547822ad63957a13ff68843c4f578a46b8 (patch) | |
tree | 1ad1e71c1584fb81cd02323f43b2a80125ca6639 | |
parent | 95f56989aa244fab4b39b06dfe7466c6338a44d6 (diff) |
add curriculum deltas
-rwxr-xr-x | bin/mddelta.sh | 26 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp2/index.qmd | 3 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp2/since1.md | 344 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp3/index.qmd | 6 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp3/since1.md | 330 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp3/since2.md | 321 |
6 files changed, 1030 insertions, 0 deletions
diff --git a/bin/mddelta.sh b/bin/mddelta.sh new file mode 100755 index 0000000..7db89f1 --- /dev/null +++ b/bin/mddelta.sh @@ -0,0 +1,26 @@ +#!/bin/sh + +# SPDX-FileCopyrightText: 2024 Jonas Smedegaard <dr@jones.dk +# +# SPDX-License-Identifier: GPL-3.0-or-later +# +# generate markdown-formatted word-based delta between two markdown files + +set -eu + +#dwdiff -A best -R -d ',.?:;[]()-_/' -W ' \t\n#' -w '<span style="color: red"><del>' -x '</del></span>' -y '<span style="color: green"><ins>' -z '</ins></span>' "$1" "$2" + +# annotate changes with both span and del/ins html tags +# * only del/ins confuses markdown parsers around unnumbered lists +# inspiration: https://stackoverflow.com/a/2384393/18619283 +set - --start-insert='<span style="color: green"><ins>' --stop-insert='</ins></span>' "$@" +set - --start-delete='<span style="color: red"><del>' --stop-delete='</del></span>' "$@" + +# treat # as whitespace and other punctuation as delimiters +set - --white-space=' \t\n#' --delimiters=',.?:;[]()-_/' "$@" + +# compact difference detection and representation +set - --algorithm=best --repeat-markers "$@" + +#echo dwdiff "$@" +exec dwdiff "$@" diff --git a/curriculum/bp2/index.qmd b/curriculum/bp2/index.qmd index 76d2bdb..159285d 100644 --- a/curriculum/bp2/index.qmd +++ b/curriculum/bp2/index.qmd @@ -8,6 +8,9 @@ format: - text: original publikation href: https://study.ruc.dk/class/view/31211 icon: filetype-html + - text: Delta siden 1. semester + href: since1.html + icon: file-diff --- {{< include _index.md >}} diff --git a/curriculum/bp2/since1.md b/curriculum/bp2/since1.md new file mode 100644 index 0000000..20ade57 --- /dev/null +++ b/curriculum/bp2/since1.md @@ -0,0 +1,344 @@ +## Semester + +<span style="color: red"><del>E2023</del></span> <span style="color: green"><ins>F2024</ins></span> + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +**Studerende på <span style="color: red"><del>1</del></span> <span style="color: green"><ins>2</ins></span>. semester bliver automatisk tilmeldt, +men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.** + +Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på <span style="color: red"><del>1</del></span> <span style="color: green"><ins>2</ins></span>. semester, +skal du selv tilmelde dig projektet. + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/). + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +<span style="color: red"><del>Undervisning- og arbejdsformen</del></span> <span style="color: green"><ins>Der</ins></span> er<span style="color: red"><del>:</del></span> +<span style="color: red"><del>Vejledning, undervisning og evt. øvelser</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Indledes med projektdannelse.</del></span> +<span style="color: red"><del>Dernæst gruppearbejde</del></span> <span style="color: green"><ins>som udgangspunkt 5 vejledningsgange</ins></span> med <span style="color: red"><del>assistance fra</del></span> vejleder<span style="color: red"><del>.</del></span> +<span style="color: red"><del>Forløbet indeholder</del></span><span style="color: green"><ins>,</ins></span> +<span style="color: green"><ins>udover gruppedannelse,</ins></span> problemformuleringsseminar<span style="color: green"><ins>,</ins></span> +<span style="color: red"><del>med feedbackgruppe og</del></span> +midtvejsevaluering <span style="color: red"><del>med feedbackgruppe</del></span>, og <span style="color: red"><del>afsluttes med mundtlig</del></span> eksamen <span style="color: red"><del>baseret på projekt</del></span>. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * Forberedelse til problemformuleringsseminar + ca. 8 timer. + * Deltagelse i problemformuleringsseminar + ca. 2 timer + * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering + ca. 300 timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: +<span style="color: red"><del>[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](</del></span>https://intra.ruc.dk/nc/<span style="color: red"><del>dk/</del></span>for-studerende/alle-studier/<span style="color: red"><del>den-humanistisk-teknologiske</del></span><span style="color: green"><ins>humtek</ins></span>-<span style="color: red"><del>bacheloruddannelse</del></span><span style="color: green"><ins>bachelor</ins></span>/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse<span style="color: red"><del>/)</del></span> + +## <span style="color: green"><ins>Pensum</ins></span> +<span style="color: green"><ins></ins></span> +<span style="color: green"><ins>Det forventes,</ins></span> +<span style="color: green"><ins>at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet.</ins></span> + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## <span style="color: red"><del>Studieleder/faglig koordinator</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Martin Severin Frandsen (<mailto:martinfr@ruc.dk>)</del></span> + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen (<mailto:humtek-eksamen@ruc.dk>) + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen (<mailto:simonsen@ruc.dk>) +<span style="color: red"><del>Eduardo Abrantes (<mailto:eduab@ruc.dk>)</del></span> + +## Prøveform + +**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen +på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. +Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.** + +**As per 1 September 2023, the size of the project groups +for basic and subject module projects is always minimum 3 students, +even if it says otherwise elsewhere.** + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +For at kunne begynde prøven i projekt <span style="color: red"><del>BP1</del></span> <span style="color: green"><ins>BP2,</ins></span> +skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse +i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen. + +Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, +som del af en gruppe, +aflevere et skriftligt oplæg. +Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i +fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Hvis den studerende ikke deltager +i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: + +Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: + +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til <span style="color: red"><del>grundlæggende</del></span> <span style="color: green"><ins>centrale</ins></span> teorier, metoder og begreber<span style="color: green"><ins>,</ins></span> +<span style="color: green"><ins> inden for et afgrænset teknologiområde</ins></span> +<span style="color: green"><ins> * Kan reflektere over tværfagligheden</ins></span> og <span style="color: red"><del>problemstillinger indenfor</del></span> <span style="color: green"><ins>egne læreprocessor</ins></span> +<span style="color: green"><ins> i koblingen af projektets 2 dimensioner</ins></span> +<span style="color: green"><ins> * Kan anvende teorier, metoder og begreber</ins></span> +<span style="color: green"><ins> inden for</ins></span> dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske Systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Artefakter,</ins></span> +<span style="color: green"><ins> der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer,</ins></span> +<span style="color: green"><ins> herunder kunne identificere og håndtere, hvilke effekter disse skaber</ins></span> + * Kan gennemføre en analyse af <span style="color: red"><del>design- og designbehov,</del></span> +<span style="color: red"><del> samt foreslå</del></span> en <span style="color: red"><del>løsning af</del></span> <span style="color: green"><ins>selvvalgt teknologi</ins></span> +<span style="color: green"><ins> eller</ins></span> et <span style="color: red"><del>designproblem</del></span> <span style="color: green"><ins>eksempel på teknologisk forandring</ins></span> + * Kan <span style="color: red"><del>organisere, tilrettelægge</del></span> <span style="color: green"><ins>begrunde projektets metoder</ins></span> og <span style="color: red"><del>evaluere designprocesser,</del></span> +<span style="color: red"><del> herunder prioritere ressource-</del></span> <span style="color: green"><ins>resultater</ins></span> +<span style="color: green"><ins> samt dets muligheder</ins></span> og <span style="color: red"><del>tidsforbrug</del></span> <span style="color: green"><ins>begrænsninger</ins></span> +<span style="color: green"><ins> * Kan formidle projektets resultater</ins></span> +<span style="color: green"><ins> gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner</ins></span> +<span style="color: green"><ins> (fx poster</ins></span>, <span style="color: green"><ins>slideshow, podcast el. lign.)</ins></span> + <span style="color: red"><del>samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme</del></span> + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske Systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Artefakter</ins></span> + i sammenhæng med <span style="color: red"><del>én</del></span> <span style="color: green"><ins>en</ins></span> anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>artefakter</ins></span> +og skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. + +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske Systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Artefakter</ins></span> +er forankret i en <span style="color: red"><del>designvidenskabelig</del></span> <span style="color: green"><ins>teknisk videnskabelig</ins></span> tradition +<span style="color: red"><del>og har fokus på udvikling og evaluering af systemer, processer og artefakter</del></span>. +Dimensionen trækker derfor især +på teorier og begreber inden for <span style="color: red"><del>design og arkitektur</del></span> <span style="color: green"><ins>teknisk videnskab,</ins></span> +samt <span style="color: red"><del>viden-skabsteoretiske</del></span> <span style="color: green"><ins>videnskabsteoretiske</ins></span> problemstillinger knyttet hertil<span style="color: red"><del>,</del></span> +<span style="color: red"><del>og fokuserer</del></span><span style="color: green"><ins>.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Dimensionen har fokus</ins></span> på metoder <span style="color: red"><del>og værktøjer</del></span>, +<span style="color: red"><del>der har til formål at understøtte og organisere designprocesser.</del></span> +<span style="color: red"><del>Dimensionen omfatter</del></span> +<span style="color: red"><del>design af hele eller dele</del></span> <span style="color: green"><ins>som indgår i konstruktionen</ins></span> af <span style="color: red"><del>systemer og artefakter</del></span> +<span style="color: red"><del>og omfatter f.eks. behovsanalyse, modellering, evaluering og risikoanalyse.</del></span> +<span style="color: red"><del>Dimensionen omfatter endvidere</del></span> +<span style="color: red"><del>visuelle, auditive, æstetiske og andre egenskaber</del></span> +<span style="color: red"><del>ved</del></span> <span style="color: green"><ins>teknologiske</ins></span> systemer og artefakter, +<span style="color: green"><ins>og</ins></span> som <span style="color: red"><del>virker ved at påvirke sansning</del></span> <span style="color: green"><ins>har betydning for disses funktion</ins></span>, <span style="color: red"><del>perception</del></span> <span style="color: green"><ins>materialitet og livscyklus.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Dimensionen omfatter</ins></span> +<span style="color: green"><ins>teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer</ins></span> og <span style="color: red"><del>kognitive</del></span> processer +<span style="color: red"><del>hos brugere</del></span> <span style="color: green"><ins>samt de effekter disse skaber</ins></span>. + +I forbindelse med <span style="color: red"><del>projekt BP1</del></span> <span style="color: green"><ins>projektet</ins></span> +skal projektgruppen <span style="color: red"><del>arbejde med selv at skabe et konkret designforslag.</del></span> +<span style="color: red"><del>Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i,</del></span> +<span style="color: red"><del>f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten,</del></span> +<span style="color: red"><del>eller gennem dokumentation i form af foto, brugsbeskrivelse mv.</del></span> +<span style="color: red"><del>Bedømmelsen af projektarbejdet er</del></span> <span style="color: green"><ins>udarbejde</ins></span> en <span style="color: red"><del>helhedsvurdering</del></span> <span style="color: green"><ins>visuel præsentation</ins></span> af <span style="color: red"><del>projektrapporten og designforslaget,</del></span> +<span style="color: red"><del>hvor hovedvægten lægges på projektrapporten.</del></span> +<span style="color: red"><del>Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden</del></span> +<span style="color: red"><del>der ligger til grund for designet,</del></span> +<span style="color: red"><del>og den viden der er opnået gennem arbejdet,</del></span> +<span style="color: red"><del>f.eks</del></span> <span style="color: green"><ins>projektet</ins></span>. +<span style="color: green"><ins>Det kan være</ins></span> i form af en <span style="color: red"><del>indledende brugerundersøgelse</del></span> <span style="color: green"><ins>poster, et slideshow,</ins></span> +<span style="color: green"><ins>en video, en podcast el. lign.</ins></span> +<span style="color: green"><ins></ins></span> +<span style="color: green"><ins>Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er)</ins></span> +<span style="color: green"><ins>og give en vinkel på projektet, som gruppen vælger.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>En skitse af</ins></span> eller <span style="color: green"><ins>et idéoplæg til produktionen skal afleveres</ins></span> +<span style="color: green"><ins>samtidig med projektrapporten.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering</ins></span> +<span style="color: green"><ins>i fysisk eller elektronisk form</ins></span> +<span style="color: green"><ins>og er</ins></span> en <span style="color: red"><del>afsluttende evaluering</del></span> <span style="color: green"><ins>betingelse for at begynde prøven.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Produktionen indgår som del</ins></span> af <span style="color: red"><del>designet</del></span> <span style="color: green"><ins>eksamen</ins></span>. +Som støtte til projektarbejdet +<span style="color: red"><del>gives</del></span> <span style="color: green"><ins>fokuseres der</ins></span> som en del af vejledningen <span style="color: red"><del>projektkompetenceundervisning -</del></span> +<span style="color: red"><del>herunder vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring</del></span> +<span style="color: green"><ins>på tværfaglighed</ins></span> i <span style="color: red"><del>forbindelse med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering,</del></span> +<span style="color: red"><del>informations- og litteratursøgning, rapportskrivning</del></span> og <span style="color: red"><del>evalueringer.</del></span> +<span style="color: red"><del>I vejledningen indgår også</del></span> +<span style="color: red"><del>at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser i løbet af projektet.</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Projektarbejdet foregår i grupper</del></span> +<span style="color: red"><del>bestående</del></span> <span style="color: green"><ins>formidling</ins></span> af <span style="color: red"><del>min. 2 og max. 6 studerende.</del></span> +<span style="color: red"><del>Studelederen kan i særlige tilfælde tillade,</del></span> +<span style="color: red"><del>at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene</del></span> <span style="color: green"><ins>projektarbejdet</ins></span>. + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning + +## Prøveform + +Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en dialog +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for det faglige område, +der relaterer til projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende. + +Omfangskravene for projektrapporten er: + + * For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 3 studerende minimum 60.000 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 4 studerende minimum 81.600 og maksimum 141.600 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 5 studerende minimum 100.800 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 6 studerende minimum 122.400 og maksimum 182.400 antal tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, +men eksklusive eventuelle bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +Eksaminationstid inkl. votering er: + + * For grupper af 2 studerende 60 minutter. + * For grupper af 3 studerende 75 minutter. + * For grupper af 4 studerende 90 minutter. + * For grupper af 5 studerende 105 minutter. + * For grupper af 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: intern medbedømmer + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : <span style="color: red"><del>U24788</del></span> <span style="color: green"><ins>U24791</ins></span> diff --git a/curriculum/bp3/index.qmd b/curriculum/bp3/index.qmd index d95f539..a74e768 100644 --- a/curriculum/bp3/index.qmd +++ b/curriculum/bp3/index.qmd @@ -9,6 +9,12 @@ format: - text: original publikation href: https://study.ruc.dk/class/view/34297 icon: filetype-html + - text: Delta siden 2. semester + href: since2.html + icon: file-diff + - text: Delta siden 1. semester + href: since1.html + icon: file-diff --- {{< include _index.md >}} diff --git a/curriculum/bp3/since1.md b/curriculum/bp3/since1.md new file mode 100644 index 0000000..ecc21a9 --- /dev/null +++ b/curriculum/bp3/since1.md @@ -0,0 +1,330 @@ +## Semester + +<span style="color: red"><del>E2023</del></span> <span style="color: green"><ins>E2024</ins></span> + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +<span style="color: red"><del>**Studerende på 1. semester bliver automatisk tilmeldt,</del></span> +<span style="color: red"><del>men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.**</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 1. semester,</del></span> +<span style="color: red"><del>skal du selv tilmelde dig projektet.</del></span> + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/)<span style="color: red"><del>.</del></span> + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +Undervisning- og arbejdsformen er: +Vejledning, undervisning og evt. øvelser + +Indledes med projektdannelse. +Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder. +Forløbet indeholder <span style="color: red"><del>problemformuleringsseminar</del></span> +<span style="color: red"><del>med feedbackgruppe og</del></span> midtvejsevaluering med <span style="color: red"><del>feedbackgruppe,</del></span> <span style="color: green"><ins>opponentgruppe</ins></span> +og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * <span style="color: red"><del>Forberedelse til problemformuleringsseminar</del></span> +<span style="color: red"><del> ca. 8 timer.</del></span> +<span style="color: red"><del> * Deltagelse i problemformuleringsseminar</del></span> +<span style="color: red"><del> ca. 2 timer</del></span> +<span style="color: red"><del> *</del></span> Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering <span style="color: green"><ins>m.m.</ins></span> + ca. <span style="color: red"><del>300</del></span> <span style="color: green"><ins>310</ins></span> timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: +[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/) + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +<span style="color: red"><del>problemformuleringsseminar,</del></span> midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## <span style="color: red"><del>Studieleder/faglig koordinator</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Martin Severin Frandsen (<mailto:martinfr@ruc.dk>)</del></span> + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen (<mailto:humtek-eksamen@ruc.dk>) + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen (<mailto:simonsen@ruc.dk>) +<span style="color: red"><del>Eduardo Abrantes</del></span> <span style="color: green"><ins>Martin Severin Frandsen</ins></span> (<mailto:<span style="color: red"><del>eduab@ruc</del></span><span style="color: green"><ins>martinfr@ruc</ins></span>.dk>) + +## <span style="color: red"><del>Prøveform</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen</del></span> +<span style="color: red"><del>på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende.</del></span> +<span style="color: red"><del>Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.**</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>**As per 1 September 2023, the size of the project groups</del></span> +<span style="color: red"><del>for basic and subject module projects is always minimum 3 students,</del></span> +<span style="color: red"><del>even if it says otherwise elsewhere.**</del></span> + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +<span style="color: red"><del>For at kunne begynde prøven i projekt BP1</del></span> +<span style="color: red"><del>skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse</del></span> +<span style="color: red"><del>i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen.</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende,</del></span> +<span style="color: red"><del>som del af en gruppe,</del></span> +<span style="color: red"><del>aflevere et skriftligt oplæg.</del></span> +<span style="color: red"><del>Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum</del></span> +<span style="color: red"><del>og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn.</del></span> +<span style="color: red"><del>Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,</del></span> +<span style="color: red"><del>litteraturliste, figurer og andre illustrationer,</del></span> +<span style="color: red"><del>men eksklusiv eventuelle bilag.</del></span> +<span style="color: red"><del>Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i</del></span> +<span style="color: red"><del>fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion</del></span> +<span style="color: red"><del>af såvel eget som feedbackgruppens projekt.</del></span> + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. +Hvis den studerende ikke deltager i <span style="color: red"><del>problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen,</del></span> +<span style="color: red"><del>eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende</del></span> +<span style="color: red"><del>af pågældendes vejleder,</del></span> +<span style="color: red"><del>kan den studerende dog påbegynde prøven,</del></span> +<span style="color: red"><del>såfremt følgende opfyldes:</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde</del></span> +<span style="color: red"><del>et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback</del></span> +<span style="color: red"><del>på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt.</del></span> +<span style="color: red"><del>Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum</del></span> +<span style="color: red"><del>og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.</del></span> +<span style="color: red"><del>Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,</del></span> +<span style="color: red"><del>litteraturliste, figurer og andre illustrationer,</del></span> +<span style="color: red"><del>men eksklusiv eventuelle bilag.</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Hvis den studerende ikke deltager i</del></span> midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, +såfremt følgende opfyldes: +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til <span style="color: green"><ins>centrale teorier, metoder og begreber,</ins></span> +<span style="color: green"><ins> til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning</ins></span> +<span style="color: green"><ins> for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold</ins></span> +<span style="color: green"><ins> * Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger</ins></span> +<span style="color: green"><ins> ved valgte metoder og teorier</ins></span> +<span style="color: green"><ins> * Kan formidle problemstillinger og andet fagligt stof over for andre</ins></span> +<span style="color: green"><ins> i overensstemmelse med relevante akademiske standarder</ins></span> +<span style="color: green"><ins> * Kan anvende</ins></span> grundlæggende teorier, metoder og begreber + <span style="color: red"><del>og problemstillinger indenfor</del></span> <span style="color: green"><ins>inden for</ins></span> dimensionen <span style="color: red"><del>Design og Konstruktion</del></span> +<span style="color: red"><del> * Kan gennemføre en analyse</del></span> <span style="color: green"><ins>Mennesker</ins></span> +<span style="color: green"><ins> i analysen</ins></span> af <span style="color: red"><del>design-</del></span> <span style="color: green"><ins>teknologiers historiske udvikling</ins></span> og <span style="color: red"><del>designbehov</del></span> <span style="color: green"><ins>betydning</ins></span>, + <span style="color: red"><del>samt foreslå en løsning af et designproblem</del></span> <span style="color: green"><ins>for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold</ins></span> + * Kan <span style="color: red"><del>organisere, tilrettelægge</del></span> <span style="color: green"><ins>give en kritisk vurdering af projektets metoder</ins></span> + og <span style="color: red"><del>evaluere designprocesser,</del></span> +<span style="color: red"><del> herunder prioritere ressource-</del></span> <span style="color: green"><ins>teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng</ins></span> og <span style="color: red"><del>tidsforbrug,</del></span> +<span style="color: red"><del> samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme</del></span> <span style="color: green"><ins>konsistens</ins></span> + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen <span style="color: red"><del>Design og Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Mennesker</ins></span> + i sammenhæng med én anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen <span style="color: red"><del>Design og Konstruktion</del></span> +<span style="color: red"><del>og</del></span> <span style="color: green"><ins>Mennesker.</ins></span> +<span style="color: green"><ins></ins></span> +<span style="color: green"><ins>Projektet</ins></span> skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen <span style="color: red"><del>Design og Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Mennesker</ins></span> +er forankret i en <span style="color: red"><del>designvidenskabelig</del></span> <span style="color: green"><ins>humanistisk og samfundsvidenskabelige</ins></span> tradition +og har fokus på <span style="color: red"><del>udvikling og evaluering af systemer</del></span> <span style="color: green"><ins>relationer mellem teknologier</ins></span>, <span style="color: red"><del>processer</del></span> <span style="color: green"><ins>mennesker</ins></span> og <span style="color: red"><del>artefakter</del></span> <span style="color: green"><ins>samfund</ins></span>. +Dimensionen trækker derfor især +på <span style="color: green"><ins>humanistiske og samfundsvidenskabelige</ins></span> teorier og begreber <span style="color: red"><del>inden for design og arkitektur</del></span> +<span style="color: red"><del>samt viden-skabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil,</del></span> +og fokuserer på metoder og værktøjer<span style="color: red"><del>,</del></span> +<span style="color: red"><del>der har</del></span> til <span style="color: red"><del>formål at understøtte</del></span> <span style="color: green"><ins>analyse</ins></span> og <span style="color: red"><del>organisere designprocesser.</del></span> +<span style="color: red"><del>Dimensionen omfatter</del></span> +<span style="color: red"><del>design af hele eller dele</del></span> <span style="color: green"><ins>forståelse</ins></span> af <span style="color: red"><del>systemer og artefakter</del></span> +<span style="color: red"><del>og omfatter f.eks. behovsanalyse</del></span> <span style="color: green"><ins>historiske</ins></span>, <span style="color: red"><del>modellering</del></span> <span style="color: green"><ins>psykologiske</ins></span>, <span style="color: red"><del>evaluering</del></span> +<span style="color: green"><ins>etiske</ins></span> og <span style="color: red"><del>risikoanalyse</del></span><span style="color: green"><ins>/eller samfundsmæssige sammenhænge</ins></span>. + +Dimensionen omfatter <span style="color: red"><del>endvidere</del></span> +<span style="color: red"><del>visuelle, auditive</del></span> +<span style="color: green"><ins>de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling</ins></span>, <span style="color: red"><del>æstetiske og andre egenskaber</del></span> +<span style="color: red"><del>ved systemer</del></span> +<span style="color: green"><ins>herunder virksomheders</ins></span> og <span style="color: red"><del>artefakter</del></span> <span style="color: green"><ins>det offentliges rolle heri</ins></span>, +<span style="color: green"><ins>samt forandringer i hverdagsliv</ins></span> som <span style="color: red"><del>virker ved at påvirke sansning</del></span> <span style="color: green"><ins>følge af teknologisk udvikling</ins></span>, <span style="color: red"><del>perception</del></span> +<span style="color: green"><ins>herunder teknologiers</ins></span> og <span style="color: red"><del>kognitive processer</del></span> +<span style="color: red"><del>hos brugere.</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>I forbindelse med projekt BP1</del></span> +<span style="color: red"><del>skal projektgruppen arbejde</del></span> <span style="color: green"><ins>teknologiske forandringsprocessers samspil</ins></span> +med <span style="color: red"><del>selv at skabe et konkret designforslag.</del></span> +<span style="color: red"><del>Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i,</del></span> +<span style="color: red"><del>f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten,</del></span> +<span style="color: red"><del>eller gennem dokumentation i form af foto</del></span> <span style="color: green"><ins>brugere</ins></span>, <span style="color: red"><del>brugsbeskrivelse mv.</del></span> +<span style="color: red"><del>Bedømmelsen af projektarbejdet er en helhedsvurdering</del></span> +<span style="color: red"><del>af projektrapporten og designforslaget</del></span> <span style="color: green"><ins>læreprocesser</ins></span>, <span style="color: green"><ins>planlægning</ins></span> +<span style="color: red"><del>hvor hovedvægten lægges på projektrapporten.</del></span> +<span style="color: red"><del>Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden</del></span> +<span style="color: red"><del>der ligger til grund for designet</del></span>, <span style="color: green"><ins>ledelse</ins></span> og <span style="color: red"><del>den viden der er opnået gennem arbejdet,</del></span> +<span style="color: red"><del>f.eks. i form af en indledende brugerundersøgelse</del></span> +<span style="color: red"><del>eller en afsluttende evaluering af designet</del></span> <span style="color: green"><ins>magtforhold</ins></span>. + +Som støtte til projektarbejdet +<span style="color: red"><del>gives som en del af vejledningen projektkompetenceundervisning -</del></span> +<span style="color: red"><del>herunder</del></span> <span style="color: green"><ins>udbydes udover</ins></span> vejledning <span style="color: red"><del>i at indgå i projektsamarbejde og -styring</del></span> +<span style="color: red"><del>i forbindelse</del></span> <span style="color: green"><ins>projektseminarer</ins></span> +med <span style="color: red"><del>gruppedannelse, emnevalg, problemformulering,</del></span> +<span style="color: red"><del>informations- og litteratursøgning, rapportskrivning og evalueringer.</del></span> +<span style="color: red"><del>I vejledningen indgår også</del></span> +<span style="color: red"><del>at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser</del></span> <span style="color: green"><ins>fokus på arbejdet med videnskabsteori</ins></span> i <span style="color: red"><del>løbet af</del></span> projektet. +Projektarbejdet foregår i grupper +bestående af min. <span style="color: red"><del>2</del></span> <span style="color: green"><ins>3</ins></span> og max. 6 studerende. +<span style="color: red"><del>Studelederen kan i særlige tilfælde tillade,</del></span> +<span style="color: red"><del>at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene.</del></span> + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning <span style="color: green"><ins>og projektseminar(er)</ins></span> + +## Prøveform + +<span style="color: red"><del>Gruppeprøve</del></span> <span style="color: green"><ins>Mundtlig gruppeprøve</ins></span> for deltagerne i projektarbejdet<span style="color: red"><del>.</del></span> + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en <span style="color: red"><del>dialog</del></span> <span style="color: green"><ins>samtale</ins></span> +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for <span style="color: red"><del>det faglige område,</del></span> +<span style="color: red"><del>der relaterer til</del></span> projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af <span style="color: red"><del>2 til</del></span> <span style="color: green"><ins>3-</ins></span>6 studerende. + +<span style="color: red"><del>Omfangskravene</del></span> <span style="color: green"><ins>Projektrapporten skal</ins></span> for <span style="color: red"><del>projektrapporten er</del></span>: + + * <span style="color: red"><del>For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.</del></span> +<span style="color: red"><del> * For</del></span> 3 studerende <span style="color: red"><del>minimum</del></span> <span style="color: green"><ins>have et omfang på</ins></span> 60.000 <span style="color: red"><del>og maksimum</del></span><span style="color: green"><ins>-</ins></span>122.400 <span style="color: red"><del>antal</del></span> tegn inkl. mellemrum. + * <span style="color: red"><del>For</del></span> 4 studerende <span style="color: red"><del>minimum</del></span> <span style="color: green"><ins>have et omfang på</ins></span> 81.600 <span style="color: red"><del>og maksimum</del></span><span style="color: green"><ins>-</ins></span>141.600 <span style="color: red"><del>antal</del></span> tegn inkl. mellemrum. + * <span style="color: red"><del>For</del></span> 5 studerende <span style="color: red"><del>minimum</del></span> <span style="color: green"><ins>have et omfang på</ins></span> 100.800 <span style="color: red"><del>og maksimum</del></span><span style="color: green"><ins>-</ins></span>163.200 <span style="color: red"><del>antal</del></span> tegn inkl. mellemrum. + * <span style="color: red"><del>For</del></span> 6 studerende <span style="color: red"><del>minimum</del></span> <span style="color: green"><ins>have et omfang på</ins></span> 122.400 <span style="color: red"><del>og maksimum</del></span><span style="color: green"><ins>-</ins></span>182.400 <span style="color: red"><del>antal</del></span> tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive <span style="color: red"><del>eventuel</del></span> forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, <span style="color: red"><del>resumé,</del></span> figurer og andre illustrationer, +men eksklusive <span style="color: red"><del>eventuelle</del></span> bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +<span style="color: red"><del>Eksaminationstid</del></span> <span style="color: green"><ins>Eksaminationstiden</ins></span> inkl. votering <span style="color: red"><del>er</del></span> <span style="color: green"><ins>fastsættes således</ins></span>: + + * <span style="color: red"><del>For grupper af 2 studerende 60 minutter.</del></span> +<span style="color: red"><del> * For grupper af</del></span> <span style="color: green"><ins>Ved</ins></span> 3 studerende 75 minutter. + * <span style="color: red"><del>For grupper af</del></span> <span style="color: green"><ins>Ved</ins></span> 4 studerende 90 minutter. + * <span style="color: red"><del>For grupper af</del></span> <span style="color: green"><ins>Ved</ins></span> 5 studerende 105 minutter. + * <span style="color: red"><del>For grupper af</del></span> <span style="color: green"><ins>Ved</ins></span> 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: <span style="color: red"><del>Alle</del></span> <span style="color: green"><ins>alle</ins></span> + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: <span style="color: red"><del>intern medbedømmer</del></span> <span style="color: green"><ins>ekstern censor</ins></span> + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : <span style="color: red"><del>U24788</del></span> <span style="color: green"><ins>U27355</ins></span> diff --git a/curriculum/bp3/since2.md b/curriculum/bp3/since2.md new file mode 100644 index 0000000..50f11fa --- /dev/null +++ b/curriculum/bp3/since2.md @@ -0,0 +1,321 @@ +## Semester + +<span style="color: red"><del>F2024</del></span> <span style="color: green"><ins>E2024</ins></span> + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +<span style="color: red"><del>**Studerende på 2. semester bliver automatisk tilmeldt,</del></span> +<span style="color: red"><del>men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.**</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 2. semester,</del></span> +<span style="color: red"><del>skal du selv tilmelde dig projektet.</del></span> + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/)<span style="color: red"><del>.</del></span> + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +<span style="color: red"><del>Der</del></span> <span style="color: green"><ins>Undervisning- og arbejdsformen</ins></span> er <span style="color: red"><del>som udgangspunkt 5 vejledningsgange</del></span><span style="color: green"><ins>:</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Vejledning, undervisning og evt. øvelser</ins></span> +<span style="color: green"><ins></ins></span> +<span style="color: green"><ins>Indledes</ins></span> med <span style="color: green"><ins>projektdannelse.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Dernæst gruppearbejde med assistance fra</ins></span> vejleder<span style="color: red"><del>,</del></span> +<span style="color: red"><del>udover gruppedannelse, problemformuleringsseminar,</del></span><span style="color: green"><ins>.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Forløbet indeholder</ins></span> midtvejsevaluering<span style="color: red"><del>,</del></span> <span style="color: green"><ins>med opponentgruppe</ins></span> +og <span style="color: green"><ins>afsluttes med mundtlig</ins></span> eksamen <span style="color: green"><ins>baseret på projekt</ins></span>. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * <span style="color: red"><del>Forberedelse til problemformuleringsseminar</del></span> +<span style="color: red"><del> ca. 8 timer.</del></span> +<span style="color: red"><del> * Deltagelse i problemformuleringsseminar</del></span> +<span style="color: red"><del> ca. 2 timer</del></span> +<span style="color: red"><del> *</del></span> Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering <span style="color: green"><ins>m.m.</ins></span> + ca. <span style="color: red"><del>300</del></span> <span style="color: green"><ins>310</ins></span> timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: +<span style="color: green"><ins>[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](</ins></span>https://intra.ruc.dk/nc/<span style="color: green"><ins>dk/</ins></span>for-studerende/alle-studier/<span style="color: red"><del>humtek</del></span><span style="color: green"><ins>den</ins></span>-<span style="color: red"><del>bachelor</del></span><span style="color: green"><ins>humanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse</ins></span>/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse<span style="color: green"><ins>/)</ins></span> + +## <span style="color: red"><del>Pensum</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Det forventes,</del></span> +<span style="color: red"><del>at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet.</del></span> + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +<span style="color: red"><del>problemformuleringsseminar,</del></span> midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen (<mailto:humtek-eksamen@ruc.dk>) + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen (<mailto:simonsen@ruc.dk>) +<span style="color: red"><del>Prøveform</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen</del></span> +<span style="color: red"><del>på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende.</del></span> +<span style="color: red"><del>Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.**</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>**As per 1 September 2023, the size of the project groups</del></span> +<span style="color: red"><del>for basic and subject module projects is always minimum 3 students,</del></span> +<span style="color: red"><del>even if it says otherwise elsewhere</del></span> <span style="color: green"><ins>Martin Severin Frandsen (<mailto:martinfr@ruc</ins></span>.<span style="color: red"><del>**</del></span><span style="color: green"><ins>dk>)</ins></span> + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +<span style="color: red"><del>For at kunne begynde prøven i projekt BP2,</del></span> +<span style="color: red"><del>skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse</del></span> +<span style="color: red"><del>i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen.</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende,</del></span> +<span style="color: red"><del>som del af en gruppe,</del></span> +<span style="color: red"><del>aflevere et skriftligt oplæg.</del></span> +<span style="color: red"><del>Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum</del></span> +<span style="color: red"><del>og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn.</del></span> +<span style="color: red"><del>Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,</del></span> +<span style="color: red"><del>litteraturliste, figurer og andre illustrationer,</del></span> +<span style="color: red"><del>men eksklusiv eventuelle bilag.</del></span> +<span style="color: red"><del>Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i</del></span> +<span style="color: red"><del>fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion</del></span> +<span style="color: red"><del>af såvel eget som feedbackgruppens projekt.</del></span> + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. +Hvis den studerende ikke deltager i <span style="color: red"><del>problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen,</del></span> +<span style="color: red"><del>eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende</del></span> +<span style="color: red"><del>af pågældendes vejleder,</del></span> +<span style="color: red"><del>kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes:</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde</del></span> +<span style="color: red"><del>et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback</del></span> +<span style="color: red"><del>på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt.</del></span> +<span style="color: red"><del>Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum</del></span> +<span style="color: red"><del>og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.</del></span> +<span style="color: red"><del>Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,</del></span> +<span style="color: red"><del>litteraturliste, figurer og andre illustrationer,</del></span> +<span style="color: red"><del>men eksklusiv eventuelle bilag.</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Hvis den studerende ikke deltager i</del></span> midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, +såfremt følgende opfyldes: +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber, + <span style="color: red"><del>inden</del></span> <span style="color: green"><ins>til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning</ins></span> + for <span style="color: red"><del>et afgrænset teknologiområde</del></span> <span style="color: green"><ins>psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold</ins></span> +<span style="color: green"><ins> * Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger</ins></span> +<span style="color: green"><ins> ved valgte metoder og teorier</ins></span> + * Kan <span style="color: red"><del>reflektere over tværfagligheden</del></span> <span style="color: green"><ins>formidle problemstillinger</ins></span> og <span style="color: red"><del>egne læreprocessor</del></span> <span style="color: green"><ins>andet fagligt stof over for andre</ins></span> + i <span style="color: red"><del>koblingen af projektets 2 dimensioner</del></span> <span style="color: green"><ins>overensstemmelse med relevante akademiske standarder</ins></span> + * Kan anvende <span style="color: green"><ins>grundlæggende</ins></span> teorier, metoder og begreber + inden for dimensionen <span style="color: red"><del>Teknologiske Systemer og Artefakter,</del></span> +<span style="color: red"><del> der indgår</del></span> <span style="color: green"><ins>Mennesker</ins></span> + i <span style="color: red"><del>analyse og konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>analysen</ins></span> af <span style="color: red"><del>teknologiske produkter</del></span> <span style="color: green"><ins>teknologiers historiske udvikling</ins></span> og <span style="color: red"><del>systemer</del></span> <span style="color: green"><ins>betydning</ins></span>, + <span style="color: red"><del>herunder kunne identificere og håndtere</del></span> <span style="color: green"><ins>for psykologiske</ins></span>, <span style="color: red"><del>hvilke effekter disse skaber</del></span> <span style="color: green"><ins>etiske og/eller samfundsmæssige forhold</ins></span> + * Kan <span style="color: red"><del>gennemføre</del></span> <span style="color: green"><ins>give</ins></span> en <span style="color: red"><del>analyse</del></span> <span style="color: green"><ins>kritisk vurdering</ins></span> af <span style="color: red"><del>en selvvalgt teknologi</del></span> +<span style="color: red"><del> eller et eksempel på teknologisk forandring</del></span> +<span style="color: red"><del> * Kan begrunde</del></span> projektets metoder + og <span style="color: red"><del>resultater</del></span> +<span style="color: red"><del> samt dets muligheder</del></span> <span style="color: green"><ins>teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng</ins></span> og <span style="color: red"><del>begrænsninger</del></span> +<span style="color: red"><del> * Kan formidle projektets resultater</del></span> +<span style="color: red"><del> gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner</del></span> +<span style="color: red"><del> (fx poster, slideshow, podcast el. lign.)</del></span> <span style="color: green"><ins>konsistens</ins></span> + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen <span style="color: red"><del>Teknologiske Systemer og Artefakter</del></span> <span style="color: green"><ins>Mennesker</ins></span> + i sammenhæng med <span style="color: red"><del>en</del></span> <span style="color: green"><ins>én</ins></span> anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen <span style="color: red"><del>Teknologiske systemer og artefakter</del></span> +<span style="color: red"><del>og</del></span> <span style="color: green"><ins>Mennesker.</ins></span> +<span style="color: green"><ins></ins></span> +<span style="color: green"><ins>Projektet</ins></span> skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen <span style="color: red"><del>Teknologiske Systemer og Artefakter</del></span> <span style="color: green"><ins>Mennesker</ins></span> +er forankret i en <span style="color: red"><del>teknisk videnskabelig</del></span> <span style="color: green"><ins>humanistisk og samfundsvidenskabelige</ins></span> tradition +<span style="color: green"><ins>og har fokus på relationer mellem teknologier, mennesker og samfund</ins></span>. +Dimensionen trækker derfor især +på <span style="color: green"><ins>humanistiske og samfundsvidenskabelige</ins></span> teorier og begreber <span style="color: red"><del>inden for teknisk videnskab,</del></span> +<span style="color: red"><del>samt videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil.</del></span> +<span style="color: red"><del>Dimensionen har fokus</del></span> +<span style="color: green"><ins>og fokuserer</ins></span> på metoder<span style="color: red"><del>,</del></span> +<span style="color: red"><del>som indgår i konstruktionen af teknologiske systemer</del></span> og <span style="color: red"><del>artefakter,</del></span> <span style="color: green"><ins>værktøjer</ins></span> +<span style="color: green"><ins>til analyse</ins></span> og <span style="color: red"><del>som har betydning for disses funktion</del></span> <span style="color: green"><ins>forståelse af historiske</ins></span>, <span style="color: red"><del>materialitet</del></span> <span style="color: green"><ins>psykologiske,</ins></span> +<span style="color: green"><ins>etiske</ins></span> og <span style="color: red"><del>livscyklus</del></span><span style="color: green"><ins>/eller samfundsmæssige sammenhænge</ins></span>. + +Dimensionen omfatter +<span style="color: red"><del>teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer</del></span> <span style="color: green"><ins>de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling,</ins></span> +<span style="color: green"><ins>herunder virksomheders</ins></span> og <span style="color: red"><del>processer</del></span> <span style="color: green"><ins>det offentliges rolle heri,</ins></span> +samt <span style="color: red"><del>de effekter disse skaber.</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>I forbindelse med projektet</del></span> +<span style="color: red"><del>skal projektgruppen udarbejde en visuel præsentation af projektet.</del></span> +<span style="color: red"><del>Det kan være</del></span> <span style="color: green"><ins>forandringer</ins></span> i <span style="color: red"><del>form</del></span> <span style="color: green"><ins>hverdagsliv som følge</ins></span> af <span style="color: red"><del>en poster</del></span> <span style="color: green"><ins>teknologisk udvikling</ins></span>, <span style="color: red"><del>et slideshow</del></span> +<span style="color: green"><ins>herunder teknologiers og teknologiske forandringsprocessers samspil</ins></span> +<span style="color: green"><ins>med brugere</ins></span>, <span style="color: green"><ins>læreprocesser</ins></span> +<span style="color: red"><del>en video</del></span>, <span style="color: red"><del>en podcast el. lign.</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er)</del></span> +<span style="color: red"><del>og give en vinkel på projektet</del></span> <span style="color: green"><ins>planlægning</ins></span>, <span style="color: red"><del>som gruppen vælger.</del></span> +<span style="color: red"><del>En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres</del></span> +<span style="color: red"><del>samtidig med projektrapporten.</del></span> +<span style="color: red"><del>Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering</del></span> +<span style="color: red"><del>i fysisk eller elektronisk form</del></span> <span style="color: green"><ins>ledelse</ins></span> og <span style="color: red"><del>er en betingelse for at begynde prøven.</del></span> +<span style="color: red"><del>Produktionen indgår som del af eksamen</del></span> <span style="color: green"><ins>magtforhold</ins></span>. + +Som støtte til projektarbejdet +<span style="color: red"><del>fokuseres der som en del af vejledningen</del></span> <span style="color: green"><ins>udbydes udover vejledning projektseminarer</ins></span> +<span style="color: green"><ins>med fokus</ins></span> på <span style="color: red"><del>tværfaglighed</del></span> <span style="color: green"><ins>arbejdet med videnskabsteori</ins></span> i <span style="color: red"><del>og formidling</del></span> <span style="color: green"><ins>projektet.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Projektarbejdet foregår i grupper</ins></span> +<span style="color: green"><ins>bestående</ins></span> af <span style="color: red"><del>projektarbejdet</del></span> <span style="color: green"><ins>min. 3 og max. 6 studerende</ins></span>. + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning <span style="color: green"><ins>og projektseminar(er)</ins></span> + +## Prøveform + +<span style="color: red"><del>Gruppeprøve</del></span> <span style="color: green"><ins>Mundtlig gruppeprøve</ins></span> for deltagerne i projektarbejdet<span style="color: red"><del>.</del></span> + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en <span style="color: red"><del>dialog</del></span> <span style="color: green"><ins>samtale</ins></span> +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for <span style="color: red"><del>det faglige område,</del></span> +<span style="color: red"><del>der relaterer til</del></span> projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af <span style="color: red"><del>2 til</del></span> <span style="color: green"><ins>3-</ins></span>6 studerende. + +<span style="color: red"><del>Omfangskravene</del></span> <span style="color: green"><ins>Projektrapporten skal</ins></span> for <span style="color: red"><del>projektrapporten er</del></span>: + + * <span style="color: red"><del>For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.</del></span> +<span style="color: red"><del> * For</del></span> 3 studerende <span style="color: red"><del>minimum</del></span> <span style="color: green"><ins>have et omfang på</ins></span> 60.000 <span style="color: red"><del>og maksimum</del></span><span style="color: green"><ins>-</ins></span>122.400 <span style="color: red"><del>antal</del></span> tegn inkl. mellemrum. + * <span style="color: red"><del>For</del></span> 4 studerende <span style="color: red"><del>minimum</del></span> <span style="color: green"><ins>have et omfang på</ins></span> 81.600 <span style="color: red"><del>og maksimum</del></span><span style="color: green"><ins>-</ins></span>141.600 <span style="color: red"><del>antal</del></span> tegn inkl. mellemrum. + * <span style="color: red"><del>For</del></span> 5 studerende <span style="color: red"><del>minimum</del></span> <span style="color: green"><ins>have et omfang på</ins></span> 100.800 <span style="color: red"><del>og maksimum</del></span><span style="color: green"><ins>-</ins></span>163.200 <span style="color: red"><del>antal</del></span> tegn inkl. mellemrum. + * <span style="color: red"><del>For</del></span> 6 studerende <span style="color: red"><del>minimum</del></span> <span style="color: green"><ins>have et omfang på</ins></span> 122.400 <span style="color: red"><del>og maksimum</del></span><span style="color: green"><ins>-</ins></span>182.400 <span style="color: red"><del>antal</del></span> tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive <span style="color: red"><del>eventuel</del></span> forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, <span style="color: red"><del>resumé,</del></span> figurer og andre illustrationer, +men eksklusive <span style="color: red"><del>eventuelle</del></span> bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +<span style="color: red"><del>Eksaminationstid</del></span> <span style="color: green"><ins>Eksaminationstiden</ins></span> inkl. votering <span style="color: red"><del>er</del></span> <span style="color: green"><ins>fastsættes således</ins></span>: + + * <span style="color: red"><del>For grupper af 2 studerende 60 minutter.</del></span> +<span style="color: red"><del> * For grupper af</del></span> <span style="color: green"><ins>Ved</ins></span> 3 studerende 75 minutter. + * <span style="color: red"><del>For grupper af</del></span> <span style="color: green"><ins>Ved</ins></span> 4 studerende 90 minutter. + * <span style="color: red"><del>For grupper af</del></span> <span style="color: green"><ins>Ved</ins></span> 5 studerende 105 minutter. + * <span style="color: red"><del>For grupper af</del></span> <span style="color: green"><ins>Ved</ins></span> 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: <span style="color: red"><del>Alle</del></span> <span style="color: green"><ins>alle</ins></span> + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: <span style="color: red"><del>intern medbedømmer</del></span> <span style="color: green"><ins>ekstern censor</ins></span> + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : <span style="color: red"><del>U24791</del></span> <span style="color: green"><ins>U27355</ins></span> |