From 61b0a9547822ad63957a13ff68843c4f578a46b8 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sun, 24 Nov 2024 14:03:27 +0100 Subject: add curriculum deltas --- bin/mddelta.sh | 26 ++++ curriculum/bp2/index.qmd | 3 + curriculum/bp2/since1.md | 344 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ curriculum/bp3/index.qmd | 6 + curriculum/bp3/since1.md | 330 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ curriculum/bp3/since2.md | 321 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 6 files changed, 1030 insertions(+) create mode 100755 bin/mddelta.sh create mode 100644 curriculum/bp2/since1.md create mode 100644 curriculum/bp3/since1.md create mode 100644 curriculum/bp3/since2.md diff --git a/bin/mddelta.sh b/bin/mddelta.sh new file mode 100755 index 0000000..7db89f1 --- /dev/null +++ b/bin/mddelta.sh @@ -0,0 +1,26 @@ +#!/bin/sh + +# SPDX-FileCopyrightText: 2024 Jonas Smedegaard ' -x '' -y '' -z '' "$1" "$2" + +# annotate changes with both span and del/ins html tags +# * only del/ins confuses markdown parsers around unnumbered lists +# inspiration: https://stackoverflow.com/a/2384393/18619283 +set - --start-insert='' --stop-insert='' "$@" +set - --start-delete='' --stop-delete='' "$@" + +# treat # as whitespace and other punctuation as delimiters +set - --white-space=' \t\n#' --delimiters=',.?:;[]()-_/' "$@" + +# compact difference detection and representation +set - --algorithm=best --repeat-markers "$@" + +#echo dwdiff "$@" +exec dwdiff "$@" diff --git a/curriculum/bp2/index.qmd b/curriculum/bp2/index.qmd index 76d2bdb..159285d 100644 --- a/curriculum/bp2/index.qmd +++ b/curriculum/bp2/index.qmd @@ -8,6 +8,9 @@ format: - text: original publikation href: https://study.ruc.dk/class/view/31211 icon: filetype-html + - text: Delta siden 1. semester + href: since1.html + icon: file-diff --- {{< include _index.md >}} diff --git a/curriculum/bp2/since1.md b/curriculum/bp2/since1.md new file mode 100644 index 0000000..20ade57 --- /dev/null +++ b/curriculum/bp2/since1.md @@ -0,0 +1,344 @@ +## Semester + +E2023 F2024 + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +**Studerende på 1 2. semester bliver automatisk tilmeldt, +men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.** + +Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 1 2. semester, +skal du selv tilmelde dig projektet. + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/). + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +Undervisning- og arbejdsformen Der er: +Vejledning, undervisning og evt. øvelser + +Indledes med projektdannelse. +Dernæst gruppearbejde som udgangspunkt 5 vejledningsgange med assistance fra vejleder. +Forløbet indeholder, +udover gruppedannelse, problemformuleringsseminar, +med feedbackgruppe og +midtvejsevaluering med feedbackgruppe, og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * Forberedelse til problemformuleringsseminar + ca. 8 timer. + * Deltagelse i problemformuleringsseminar + ca. 2 timer + * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering + ca. 300 timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: +[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiskehumtek-bacheloruddannelsebachelor/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/) + +## Pensum + +Det forventes, +at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet. + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## Studieleder/faglig koordinator + +Martin Severin Frandsen () + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen () + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen () +Eduardo Abrantes () + +## Prøveform + +**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen +på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. +Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.** + +**As per 1 September 2023, the size of the project groups +for basic and subject module projects is always minimum 3 students, +even if it says otherwise elsewhere.** + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +For at kunne begynde prøven i projekt BP1 BP2, +skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse +i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen. + +Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, +som del af en gruppe, +aflevere et skriftligt oplæg. +Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i +fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Hvis den studerende ikke deltager +i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: + +Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: + +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til grundlæggende centrale teorier, metoder og begreber, + inden for et afgrænset teknologiområde + * Kan reflektere over tværfagligheden og problemstillinger indenfor egne læreprocessor + i koblingen af projektets 2 dimensioner + * Kan anvende teorier, metoder og begreber + inden for dimensionen Design Teknologiske Systemer og Konstruktion Artefakter, + der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer, + herunder kunne identificere og håndtere, hvilke effekter disse skaber + * Kan gennemføre en analyse af design- og designbehov, + samt foreslå en løsning af selvvalgt teknologi + eller et designproblem eksempel på teknologisk forandring + * Kan organisere, tilrettelægge begrunde projektets metoder og evaluere designprocesser, + herunder prioritere ressource- resultater + samt dets muligheder og tidsforbrug begrænsninger + * Kan formidle projektets resultater + gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner + (fx poster, slideshow, podcast el. lign.) + samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen Design Teknologiske Systemer og Konstruktion Artefakter + i sammenhæng med én en anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen Design Teknologiske systemer og Konstruktion artefakter +og skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. + +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen Design Teknologiske Systemer og Konstruktion Artefakter +er forankret i en designvidenskabelig teknisk videnskabelig tradition +og har fokus på udvikling og evaluering af systemer, processer og artefakter. +Dimensionen trækker derfor især +på teorier og begreber inden for design og arkitektur teknisk videnskab, +samt viden-skabsteoretiske videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil, +og fokuserer. +Dimensionen har fokus på metoder og værktøjer, +der har til formål at understøtte og organisere designprocesser. +Dimensionen omfatter +design af hele eller dele som indgår i konstruktionen af systemer og artefakter +og omfatter f.eks. behovsanalyse, modellering, evaluering og risikoanalyse. +Dimensionen omfatter endvidere +visuelle, auditive, æstetiske og andre egenskaber +ved teknologiske systemer og artefakter, +og som virker ved at påvirke sansning har betydning for disses funktion, perception materialitet og livscyklus. +Dimensionen omfatter +teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer og kognitive processer +hos brugere samt de effekter disse skaber. + +I forbindelse med projekt BP1 projektet +skal projektgruppen arbejde med selv at skabe et konkret designforslag. +Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i, +f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten, +eller gennem dokumentation i form af foto, brugsbeskrivelse mv. +Bedømmelsen af projektarbejdet er udarbejde en helhedsvurdering visuel præsentation af projektrapporten og designforslaget, +hvor hovedvægten lægges på projektrapporten. +Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden +der ligger til grund for designet, +og den viden der er opnået gennem arbejdet, +f.eks projektet. +Det kan være i form af en indledende brugerundersøgelse poster, et slideshow, +en video, en podcast el. lign. + +Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er) +og give en vinkel på projektet, som gruppen vælger. +En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres +samtidig med projektrapporten. +Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering +i fysisk eller elektronisk form +og er en afsluttende evaluering betingelse for at begynde prøven. +Produktionen indgår som del af designet eksamen. +Som støtte til projektarbejdet +gives fokuseres der som en del af vejledningen projektkompetenceundervisning - +herunder vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring +på tværfaglighed i forbindelse med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering, +informations- og litteratursøgning, rapportskrivning og evalueringer. +I vejledningen indgår også +at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser i løbet af projektet. + +Projektarbejdet foregår i grupper +bestående formidling af min. 2 og max. 6 studerende. +Studelederen kan i særlige tilfælde tillade, +at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene projektarbejdet. + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning + +## Prøveform + +Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en dialog +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for det faglige område, +der relaterer til projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende. + +Omfangskravene for projektrapporten er: + + * For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 3 studerende minimum 60.000 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 4 studerende minimum 81.600 og maksimum 141.600 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 5 studerende minimum 100.800 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 6 studerende minimum 122.400 og maksimum 182.400 antal tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, +men eksklusive eventuelle bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +Eksaminationstid inkl. votering er: + + * For grupper af 2 studerende 60 minutter. + * For grupper af 3 studerende 75 minutter. + * For grupper af 4 studerende 90 minutter. + * For grupper af 5 studerende 105 minutter. + * For grupper af 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: intern medbedømmer + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : U24788 U24791 diff --git a/curriculum/bp3/index.qmd b/curriculum/bp3/index.qmd index d95f539..a74e768 100644 --- a/curriculum/bp3/index.qmd +++ b/curriculum/bp3/index.qmd @@ -9,6 +9,12 @@ format: - text: original publikation href: https://study.ruc.dk/class/view/34297 icon: filetype-html + - text: Delta siden 2. semester + href: since2.html + icon: file-diff + - text: Delta siden 1. semester + href: since1.html + icon: file-diff --- {{< include _index.md >}} diff --git a/curriculum/bp3/since1.md b/curriculum/bp3/since1.md new file mode 100644 index 0000000..ecc21a9 --- /dev/null +++ b/curriculum/bp3/since1.md @@ -0,0 +1,330 @@ +## Semester + +E2023 E2024 + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +**Studerende på 1. semester bliver automatisk tilmeldt, +men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.** + +Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 1. semester, +skal du selv tilmelde dig projektet. + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/). + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +Undervisning- og arbejdsformen er: +Vejledning, undervisning og evt. øvelser + +Indledes med projektdannelse. +Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder. +Forløbet indeholder problemformuleringsseminar +med feedbackgruppe og midtvejsevaluering med feedbackgruppe, opponentgruppe +og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * Forberedelse til problemformuleringsseminar + ca. 8 timer. + * Deltagelse i problemformuleringsseminar + ca. 2 timer + * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m. + ca. 300 310 timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: +[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/) + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## Studieleder/faglig koordinator + +Martin Severin Frandsen () + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen () + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen () +Eduardo Abrantes Martin Severin Frandsen (eduab@rucmartinfr@ruc.dk>) + +## Prøveform + +**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen +på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. +Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.** + +**As per 1 September 2023, the size of the project groups +for basic and subject module projects is always minimum 3 students, +even if it says otherwise elsewhere.** + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +For at kunne begynde prøven i projekt BP1 +skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse +i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen. + +Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, +som del af en gruppe, +aflevere et skriftligt oplæg. +Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i +fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. +Hvis den studerende ikke deltager i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, +såfremt følgende opfyldes: + +Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, +såfremt følgende opfyldes: +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber, + til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning + for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold + * Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger + ved valgte metoder og teorier + * Kan formidle problemstillinger og andet fagligt stof over for andre + i overensstemmelse med relevante akademiske standarder + * Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber + og problemstillinger indenfor inden for dimensionen Design og Konstruktion + * Kan gennemføre en analyse Mennesker + i analysen af design- teknologiers historiske udvikling og designbehov betydning, + samt foreslå en løsning af et designproblem for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold + * Kan organisere, tilrettelægge give en kritisk vurdering af projektets metoder + og evaluere designprocesser, + herunder prioritere ressource- teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng og tidsforbrug, + samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme konsistens + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen Design og Konstruktion Mennesker + i sammenhæng med én anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen Design og Konstruktion +og Mennesker. + +Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen Design og Konstruktion Mennesker +er forankret i en designvidenskabelig humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition +og har fokus på udvikling og evaluering af systemer relationer mellem teknologier, processer mennesker og artefakter samfund. +Dimensionen trækker derfor især +på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber inden for design og arkitektur +samt viden-skabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil, +og fokuserer på metoder og værktøjer, +der har til formål at understøtte analyse og organisere designprocesser. +Dimensionen omfatter +design af hele eller dele forståelse af systemer og artefakter +og omfatter f.eks. behovsanalyse historiske, modellering psykologiske, evaluering +etiske og risikoanalyse/eller samfundsmæssige sammenhænge. + +Dimensionen omfatter endvidere +visuelle, auditive +de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling, æstetiske og andre egenskaber +ved systemer +herunder virksomheders og artefakter det offentliges rolle heri, +samt forandringer i hverdagsliv som virker ved at påvirke sansning følge af teknologisk udvikling, perception +herunder teknologiers og kognitive processer +hos brugere. + +I forbindelse med projekt BP1 +skal projektgruppen arbejde teknologiske forandringsprocessers samspil +med selv at skabe et konkret designforslag. +Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i, +f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten, +eller gennem dokumentation i form af foto brugere, brugsbeskrivelse mv. +Bedømmelsen af projektarbejdet er en helhedsvurdering +af projektrapporten og designforslaget læreprocesser, planlægning +hvor hovedvægten lægges på projektrapporten. +Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden +der ligger til grund for designet, ledelse og den viden der er opnået gennem arbejdet, +f.eks. i form af en indledende brugerundersøgelse +eller en afsluttende evaluering af designet magtforhold. + +Som støtte til projektarbejdet +gives som en del af vejledningen projektkompetenceundervisning - +herunder udbydes udover vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring +i forbindelse projektseminarer +med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering, +informations- og litteratursøgning, rapportskrivning og evalueringer. +I vejledningen indgår også +at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser fokus på arbejdet med videnskabsteori i løbet af projektet. +Projektarbejdet foregår i grupper +bestående af min. 2 3 og max. 6 studerende. +Studelederen kan i særlige tilfælde tillade, +at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene. + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning og projektseminar(er) + +## Prøveform + +Gruppeprøve Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en dialog samtale +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for det faglige område, +der relaterer til projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af 2 til 3-6 studerende. + +Omfangskravene Projektrapporten skal for projektrapporten er: + + * For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 3 studerende minimum have et omfang på 60.000 og maksimum-122.400 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 4 studerende minimum have et omfang på 81.600 og maksimum-141.600 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 5 studerende minimum have et omfang på 100.800 og maksimum-163.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 6 studerende minimum have et omfang på 122.400 og maksimum-182.400 antal tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, +men eksklusive eventuelle bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +Eksaminationstid Eksaminationstiden inkl. votering er fastsættes således: + + * For grupper af 2 studerende 60 minutter. + * For grupper af Ved 3 studerende 75 minutter. + * For grupper af Ved 4 studerende 90 minutter. + * For grupper af Ved 5 studerende 105 minutter. + * For grupper af Ved 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle alle + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: intern medbedømmer ekstern censor + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : U24788 U27355 diff --git a/curriculum/bp3/since2.md b/curriculum/bp3/since2.md new file mode 100644 index 0000000..50f11fa --- /dev/null +++ b/curriculum/bp3/since2.md @@ -0,0 +1,321 @@ +## Semester + +F2024 E2024 + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +**Studerende på 2. semester bliver automatisk tilmeldt, +men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.** + +Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 2. semester, +skal du selv tilmelde dig projektet. + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/). + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +Der Undervisning- og arbejdsformen er som udgangspunkt 5 vejledningsgange: +Vejledning, undervisning og evt. øvelser + +Indledes med projektdannelse. +Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder, +udover gruppedannelse, problemformuleringsseminar,. +Forløbet indeholder midtvejsevaluering, med opponentgruppe +og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * Forberedelse til problemformuleringsseminar + ca. 8 timer. + * Deltagelse i problemformuleringsseminar + ca. 2 timer + * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m. + ca. 300 310 timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: +[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/humtekden-bachelorhumanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/) + +## Pensum + +Det forventes, +at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet. + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen () + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen () +Prøveform + +**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen +på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. +Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.** + +**As per 1 September 2023, the size of the project groups +for basic and subject module projects is always minimum 3 students, +even if it says otherwise elsewhere Martin Severin Frandsen (.**dk>) + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +For at kunne begynde prøven i projekt BP2, +skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse +i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen. + +Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, +som del af en gruppe, +aflevere et skriftligt oplæg. +Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i +fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. +Hvis den studerende ikke deltager i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: + +Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, +såfremt følgende opfyldes: +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber, + inden til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning + for et afgrænset teknologiområde psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold + * Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger + ved valgte metoder og teorier + * Kan reflektere over tværfagligheden formidle problemstillinger og egne læreprocessor andet fagligt stof over for andre + i koblingen af projektets 2 dimensioner overensstemmelse med relevante akademiske standarder + * Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber + inden for dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter, + der indgår Mennesker + i analyse og konstruktion analysen af teknologiske produkter teknologiers historiske udvikling og systemer betydning, + herunder kunne identificere og håndtere for psykologiske, hvilke effekter disse skaber etiske og/eller samfundsmæssige forhold + * Kan gennemføre give en analyse kritisk vurdering af en selvvalgt teknologi + eller et eksempel på teknologisk forandring + * Kan begrunde projektets metoder + og resultater + samt dets muligheder teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng og begrænsninger + * Kan formidle projektets resultater + gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner + (fx poster, slideshow, podcast el. lign.) konsistens + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter Mennesker + i sammenhæng med en én anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen Teknologiske systemer og artefakter +og Mennesker. + +Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter Mennesker +er forankret i en teknisk videnskabelig humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition +og har fokus på relationer mellem teknologier, mennesker og samfund. +Dimensionen trækker derfor især +på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber inden for teknisk videnskab, +samt videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil. +Dimensionen har fokus +og fokuserer på metoder, +som indgår i konstruktionen af teknologiske systemer og artefakter, værktøjer +til analyse og som har betydning for disses funktion forståelse af historiske, materialitet psykologiske, +etiske og livscyklus/eller samfundsmæssige sammenhænge. + +Dimensionen omfatter +teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling, +herunder virksomheders og processer det offentliges rolle heri, +samt de effekter disse skaber. + +I forbindelse med projektet +skal projektgruppen udarbejde en visuel præsentation af projektet. +Det kan være forandringer i form hverdagsliv som følge af en poster teknologisk udvikling, et slideshow +herunder teknologiers og teknologiske forandringsprocessers samspil +med brugere, læreprocesser +en video, en podcast el. lign. + +Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er) +og give en vinkel på projektet planlægning, som gruppen vælger. +En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres +samtidig med projektrapporten. +Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering +i fysisk eller elektronisk form ledelse og er en betingelse for at begynde prøven. +Produktionen indgår som del af eksamen magtforhold. + +Som støtte til projektarbejdet +fokuseres der som en del af vejledningen udbydes udover vejledning projektseminarer +med fokustværfaglighed arbejdet med videnskabsteori i og formidling projektet. +Projektarbejdet foregår i grupper +bestående af projektarbejdet min. 3 og max. 6 studerende. + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning og projektseminar(er) + +## Prøveform + +Gruppeprøve Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en dialog samtale +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for det faglige område, +der relaterer til projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af 2 til 3-6 studerende. + +Omfangskravene Projektrapporten skal for projektrapporten er: + + * For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 3 studerende minimum have et omfang på 60.000 og maksimum-122.400 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 4 studerende minimum have et omfang på 81.600 og maksimum-141.600 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 5 studerende minimum have et omfang på 100.800 og maksimum-163.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 6 studerende minimum have et omfang på 122.400 og maksimum-182.400 antal tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, +men eksklusive eventuelle bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +Eksaminationstid Eksaminationstiden inkl. votering er fastsættes således: + + * For grupper af 2 studerende 60 minutter. + * For grupper af Ved 3 studerende 75 minutter. + * For grupper af Ved 4 studerende 90 minutter. + * For grupper af Ved 5 studerende 105 minutter. + * For grupper af Ved 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle alle + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: intern medbedømmer ekstern censor + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : U24791 U27355 -- cgit v1.2.3