summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/curriculum/bp2/since1.md
blob: 20ade5772d4df658e1a1d254ec1b0947de4d16ef (plain)

Semester

E2023 F2024

Uddannelse

Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse

Aktivitetstype

Basisprojekt

Undervisningssprog

Dansk

Tilmelding

Studerende på 1 2. semester bliver automatisk tilmeldt, men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.

Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 1 2. semester, skal du selv tilmelde dig projektet.

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.

Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.

Projektforløbet

Undervisning- og arbejdsformen Der er: Vejledning, undervisning og evt. øvelser Indledes med projektdannelse. Dernæst gruppearbejde som udgangspunkt 5 vejledningsgange med assistance fra vejleder. Forløbet indeholder, udover gruppedannelse, problemformuleringsseminar, med feedbackgruppe og midtvejsevaluering med feedbackgruppe, og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer pr. studerende i gruppen.

  • Projektdannelse ca. 24 timer
  • Forberedelse til problemformuleringsseminar ca. 8 timer.
  • Deltagelse i problemformuleringsseminar ca. 2 timer
  • Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport 8 timer
  • Forberedelse til midtvejsevaluering ca. 8 timer
  • Forberedelse af feedback til midtvejsseminar ca. 8 t.
  • Deltagelse i midtvejsevaluering ca. 2 timer
  • Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen ca. 25 timer
  • Deltagelse i eksamen ca. 3 timer.
  • Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, udarbejdelse af projektrapporten, evaluering ca. 300 timer.
  • Deltagelse i holdmøder ca. 10 timer

Læs mere om arbejdsindsats her: [At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiskehumtek-bacheloruddannelsebachelor/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/)

Pensum

Det forventes, at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet.

Evaluering- og feedback former

Der gives feedback løbende under projektvejledning, problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. Deruover er en løbende diaglog mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.

Sammenfatning af evalueringer kan ses her: Arbejdet med kvalitet i uddannelserne

Studieleder/faglig koordinator

Martin Severin Frandsen (mailto:martinfr@ruc.dk)

Eksamensadministration

HUMTEK Tilmelding & Eksamen (mailto:humtek-eksamen@ruc.dk)

Aktivitetsansvarlig

Jesper Simonsen (mailto:simonsen@ruc.dk)
Eduardo Abrantes (mailto:eduab@ruc.dk)

Prøveform

Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.

As per 1 September 2023, the size of the project groups for basic and subject module projects is always minimum 3 students, even if it says otherwise elsewhere.

ECTS

15

Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

For at kunne begynde prøven i projekt BP1 BP2, skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen.

Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, som del af en gruppe, aflevere et skriftligt oplæg. Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion af såvel eget som feedbackgruppens projekt.

Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, som en del af en gruppe, afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion af såvel eget som feedbackgruppens projekt.

Hvis den studerende ikke deltager i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende af pågældendes vejleder, kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes:

Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende af pågældendes vejleder, kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes:

Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier

  • Har kendskab til grundlæggende centrale teorier, metoder og begreber, inden for et afgrænset teknologiområde * Kan reflektere over tværfagligheden og problemstillinger indenfor egne læreprocessor i koblingen af projektets 2 dimensioner * Kan anvende teorier, metoder og begreber inden for dimensionen Design Teknologiske Systemer og Konstruktion Artefakter, der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer, herunder kunne identificere og håndtere, hvilke effekter disse skaber
  • Kan gennemføre en analyse af design- og designbehov, samt foreslå en løsning af selvvalgt teknologi eller et designproblem eksempel på teknologisk forandring
  • Kan organisere, tilrettelægge begrunde projektets metoder og evaluere designprocesser, herunder prioritere ressource- resultater samt dets muligheder og tidsforbrug begrænsninger * Kan formidle projektets resultater gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner (fx poster, slideshow, podcast el. lign.) samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme
  • Kan selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende i at opstille en problemstilling og gennemføre problemorienteret projektarbejde, der inddrager dimensionen Design Teknologiske Systemer og Konstruktion Artefakter i sammenhæng med én en anden dimension

Overordnet indhold

Projektet er forankret i dimensionen Design Teknologiske systemer og Konstruktion artefakter og skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner.

Projektrapporten skal beskrive, hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.

Dimensionen Design Teknologiske Systemer og Konstruktion Artefakter er forankret i en designvidenskabelig teknisk videnskabelig tradition og har fokus på udvikling og evaluering af systemer, processer og artefakter. Dimensionen trækker derfor især på teorier og begreber inden for design og arkitektur teknisk videnskab, samt viden-skabsteoretiske videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil, og fokuserer. Dimensionen har fokus på metoder og værktøjer, der har til formål at understøtte og organisere designprocesser. Dimensionen omfatter design af hele eller dele som indgår i konstruktionen af systemer og artefakter og omfatter f.eks. behovsanalyse, modellering, evaluering og risikoanalyse. Dimensionen omfatter endvidere visuelle, auditive, æstetiske og andre egenskaber ved teknologiske systemer og artefakter, og som virker ved at påvirke sansning har betydning for disses funktion, perception materialitet og livscyklus. Dimensionen omfatter teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer og kognitive processer hos brugere samt de effekter disse skaber.

I forbindelse med projekt BP1 projektet skal projektgruppen arbejde med selv at skabe et konkret designforslag. Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i, f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten, eller gennem dokumentation i form af foto, brugsbeskrivelse mv. Bedømmelsen af projektarbejdet er udarbejde en helhedsvurdering visuel præsentation af projektrapporten og designforslaget, hvor hovedvægten lægges på projektrapporten. Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden der ligger til grund for designet, og den viden der er opnået gennem arbejdet, f.eks projektet. Det kan være i form af en indledende brugerundersøgelse poster, et slideshow, en video, en podcast el. lign. Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er) og give en vinkel på projektet, som gruppen vælger. En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres samtidig med projektrapporten. Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering i fysisk eller elektronisk form og er en afsluttende evaluering betingelse for at begynde prøven. Produktionen indgår som del af designet eksamen. Som støtte til projektarbejdet gives fokuseres der som en del af vejledningen projektkompetenceundervisning - herunder vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring på tværfaglighed i forbindelse med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering, informations- og litteratursøgning, rapportskrivning og evalueringer. I vejledningen indgår også at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser i løbet af projektet. Projektarbejdet foregår i grupper bestående formidling af min. 2 og max. 6 studerende. Studelederen kan i særlige tilfælde tillade, at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene projektarbejdet.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Vejledning

Prøveform

Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 3 min. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende.

Omfangskravene for projektrapporten er:

  • For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.
  • For 3 studerende minimum 60.000 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum.
  • For 4 studerende minimum 81.600 og maksimum 141.600 antal tegn inkl. mellemrum.
  • For 5 studerende minimum 100.800 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum.
  • For 6 studerende minimum 122.400 og maksimum 182.400 antal tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Projektrapporten skal forsynes med et resumé, der indgår i bedømmelsen. Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.

Eksaminationstid inkl. votering er:

  • For grupper af 2 studerende 60 minutter.
  • For grupper af 3 studerende 75 minutter.
  • For grupper af 4 studerende 90 minutter.
  • For grupper af 5 studerende 105 minutter.
  • For grupper af 6 studerende 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle

Bedømmelse: 7-trinsskala

Censur: intern medbedømmer

Omprøveform

Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam

Eksamenskode(r)

Eksamenskode(r) : U24788 U24791