Semester
F2024 E2024
Uddannelse
Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding
Studerende på 2. semester bliver automatisk tilmeldt,
men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.
Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 2. semester,
skal du selv tilmelde dig projektet.
Tilmelding sker via stads selvbetjening
indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på
Studieadministrationens hjemmeside.
Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig
som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.
Projektforløbet
Der Undervisning- og arbejdsformen er som udgangspunkt 5 vejledningsgange:
Vejledning, undervisning og evt. øvelser
Indledes med projektdannelse.
Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder,
udover gruppedannelse, problemformuleringsseminar,.
Forløbet indeholder midtvejsevaluering, med opponentgruppe
og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt.
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer
pr. studerende i gruppen.
- Projektdannelse
ca. 24 timer
- Forberedelse til problemformuleringsseminar
ca. 8 timer.
* Deltagelse i problemformuleringsseminar
ca. 2 timer
* Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport
8 timer
- Forberedelse til midtvejsevaluering
ca. 8 timer
- Forberedelse af feedback til midtvejsseminar
ca. 8 t.
- Deltagelse i midtvejsevaluering
ca. 2 timer
- Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen
ca. 25 timer
- Deltagelse i eksamen
ca. 3 timer.
- Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet
litteratursøgning, læsning og review af litteratur,
udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder,
udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m.
ca. 300 310 timer.
- Deltagelse i holdmøder
ca. 10 timer
Læs mere om arbejdsindsats her:
[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/humtekden-bachelorhumanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/)
Pensum
Det forventes,
at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet.
Evaluering- og feedback former
Der gives feedback løbende under projektvejledning,
problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen.
Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis
og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen.
Deruover er en løbende diaglog
mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.
Sammenfatning af evalueringer kan ses her:
Arbejdet med kvalitet i uddannelserne
Eksamensadministration
HUMTEK Tilmelding & Eksamen (mailto:humtek-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Jesper Simonsen (mailto:simonsen@ruc.dk)
Prøveform
Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen
på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende.
Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.
As per 1 September 2023, the size of the project groups
for basic and subject module projects is always minimum 3 students,
even if it says otherwise elsewhere Martin Severin Frandsen (<mailto:martinfr@ruc.dk>)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen
For at kunne begynde prøven i projekt BP2,
skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse
i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen.
Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende,
som del af en gruppe,
aflevere et skriftligt oplæg.
Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i
fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion
af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Inden midtvejsevalueringen skal den studerende,
som en del af en gruppe,
afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen.
Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt
indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde
gennem fremlæggelse og diskussion
af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Hvis den studerende ikke deltager i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen,
eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
af pågældendes vejleder,
kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes:
Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde
et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt.
Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen,
eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
af pågældendes vejleder,
kan den studerende dog påbegynde prøven,
såfremt følgende opfyldes:
Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde
et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt.
Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
- Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber,
inden til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning
for et afgrænset teknologiområde psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold
* Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger
ved valgte metoder og teorier
- Kan reflektere over tværfagligheden formidle problemstillinger og egne læreprocessor andet fagligt stof over for andre
i koblingen af projektets 2 dimensioner overensstemmelse med relevante akademiske standarder
- Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber
inden for dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter,
der indgår Mennesker
i analyse og konstruktion analysen af teknologiske produkter teknologiers historiske udvikling og systemer betydning,
herunder kunne identificere og håndtere for psykologiske, hvilke effekter disse skaber etiske og/eller samfundsmæssige forhold
- Kan gennemføre give en analyse kritisk vurdering af en selvvalgt teknologi
eller et eksempel på teknologisk forandring
* Kan begrunde projektets metoder
og resultater
samt dets muligheder teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng og begrænsninger
* Kan formidle projektets resultater
gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner
(fx poster, slideshow, podcast el. lign.) konsistens
- Kan selvstændigt indgå og deltage
i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende
i at opstille en problemstilling
og gennemføre problemorienteret projektarbejde,
der inddrager dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter Mennesker
i sammenhæng med en én anden dimension
Overordnet indhold
Projektet er forankret i dimensionen Teknologiske systemer og artefakter
og Mennesker.
Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner.
Projektrapporten skal beskrive,
hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.
Dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter Mennesker
er forankret i en teknisk videnskabelig humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition
og har fokus på relationer mellem teknologier, mennesker og samfund.
Dimensionen trækker derfor især
på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber inden for teknisk videnskab,
samt videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil.
Dimensionen har fokus
og fokuserer på metoder,
som indgår i konstruktionen af teknologiske systemer og artefakter, værktøjer
til analyse og som har betydning for disses funktion forståelse af historiske, materialitet psykologiske,
etiske og livscyklus/eller samfundsmæssige sammenhænge.
Dimensionen omfatter
teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling,
herunder virksomheders og processer det offentliges rolle heri,
samt de effekter disse skaber.
I forbindelse med projektet
skal projektgruppen udarbejde en visuel præsentation af projektet.
Det kan være forandringer i form hverdagsliv som følge af en poster teknologisk udvikling, et slideshow
herunder teknologiers og teknologiske forandringsprocessers samspil
med brugere, læreprocesser
en video, en podcast el. lign.
Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er)
og give en vinkel på projektet planlægning, som gruppen vælger.
En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres
samtidig med projektrapporten.
Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering
i fysisk eller elektronisk form ledelse og er en betingelse for at begynde prøven.
Produktionen indgår som del af eksamen magtforhold.
Som støtte til projektarbejdet
fokuseres der som en del af vejledningen udbydes udover vejledning projektseminarer
med fokus på tværfaglighed arbejdet med videnskabsteori i og formidling projektet.
Projektarbejdet foregår i grupper
bestående af projektarbejdet min. 3 og max. 6 studerende.
Type
Projekt
Undervisnings- og arbejdsform
Vejledning og projektseminar(er)
Prøveform
Gruppeprøve Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport
samt supplerende materiale.
I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne,
der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten.
Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed
på op til 3 min.
De individuelle oplæg efterfølges af en dialog samtale
mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.
Der kan under prøven stilles spørgsmål
inden for det faglige område,
der relaterer til projektrapportens faglige område.
Der foretages en individuel bedømmelse
på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale
og den enkelte studerendes mundtlige præstation.
Grupperne kan bestå af 2 til 3-6 studerende.
Omfangskravene Projektrapporten skal for projektrapporten er:
- For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.
* For 3 studerende minimum have et omfang på 60.000 og maksimum-122.400 antal tegn inkl. mellemrum.
- For 4 studerende minimum have et omfang på 81.600 og maksimum-141.600 antal tegn inkl. mellemrum.
- For 5 studerende minimum have et omfang på 100.800 og maksimum-163.200 antal tegn inkl. mellemrum.
- For 6 studerende minimum have et omfang på 122.400 og maksimum-182.400 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer,
men eksklusive eventuelle bilag.
Projektrapporten skal forsynes med et resumé,
der indgår i bedømmelsen.
Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk
skal forsynes med et resumé på engelsk.
Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk)
kan forsynes med et resumé på dansk.
Eksaminationstid Eksaminationstiden inkl. votering er fastsættes således:
- For grupper af 2 studerende 60 minutter.
* For grupper af Ved 3 studerende 75 minutter.
- For grupper af Ved 4 studerende 90 minutter.
- For grupper af Ved 5 studerende 105 minutter.
- For grupper af Ved 6 studerende 120 minutter.
Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.
Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle alle
Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer ekstern censor
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U24791 U27355