diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-25 10:50:41 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-25 10:50:41 +0200 |
commit | 4acd919c16df12488f39509a11c31f8515b3cef1 (patch) | |
tree | 4662f57a4e882678aa201fb705f32de4f4db1722 /worlding | |
parent | b0c44dbf7170b3b3752a9f3cad006c91a4c69560 (diff) |
move unused notes to backstage texts
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_FIXME_kilder.qmd | 54 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_FIXME_struktur.qmd | 41 |
2 files changed, 0 insertions, 95 deletions
diff --git a/worlding/_FIXME_kilder.qmd b/worlding/_FIXME_kilder.qmd deleted file mode 100644 index 0e0ce0f..0000000 --- a/worlding/_FIXME_kilder.qmd +++ /dev/null @@ -1,54 +0,0 @@ -# FIXME Kildeovervejelser - -<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper - -@Heath2011, @DuCharme2013. - ---> - -## Mulige kilder - -@Andersen2015 og @Heilesen2016 -undersøger PPL understøttet af digitale redskaber. - -Omkring PPL specifikt -relateret til digitale redskaber mere løst, -undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. - -Om semantiske digitale redskaber specifikt -relateret til videnskabelig læring mere løst, -undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, -og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation -vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. - -@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art. - -@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), -relevante ved et fremtidsscenarie -hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, -men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. - -@Couch2015 om prior art -vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. - -@Venable2016 introducerer FEDS-metoden -til organisering af evalueringer henover et projektforløb. - -## Konstruktion af ontologisk model - -Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016. - -@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer -ved at klassificere subjektive non-binære ting. - -## Visuel præsentation af ontologisk model - -@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, -og anbefalinger om formål med, -forskellige visuelle træk. - -@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer -i den formaliserede grafvisualisering VOWL, -bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>. - -@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier. diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd deleted file mode 100644 index 47ca21b..0000000 --- a/worlding/_FIXME_struktur.qmd +++ /dev/null @@ -1,41 +0,0 @@ -# Metode - -Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, -inddrager vi desuden to didaktiske modeller, -dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse -[@Hamilton2016], -og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb -[@Graf2021kap1]. - -# Teori - -## Konstruktiv digitalisering i læring - -Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, -og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. - -@Conole2013 argumenterer, -at et bredt felt af digitaliseringer - -SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til -analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. - -Stilladsering er en pædagogisk metode -til at løbe en læringsproces igang, -ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, -som kan pilles ned igen, -efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner -til at arbejde selvstændigt. -Udover som analytisk redskab, -kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, -om konstruktiv inddragelse af digitalisering -[@Arantes2022]. - -Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1]. -som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, - -## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning - -@Wylie2018 konkluderer, -at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring -som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. |