diff options
Diffstat (limited to 'worlding/_FIXME_struktur.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_FIXME_struktur.qmd | 41 |
1 files changed, 0 insertions, 41 deletions
diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd deleted file mode 100644 index 47ca21b..0000000 --- a/worlding/_FIXME_struktur.qmd +++ /dev/null @@ -1,41 +0,0 @@ -# Metode - -Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, -inddrager vi desuden to didaktiske modeller, -dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse -[@Hamilton2016], -og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb -[@Graf2021kap1]. - -# Teori - -## Konstruktiv digitalisering i læring - -Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, -og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. - -@Conole2013 argumenterer, -at et bredt felt af digitaliseringer - -SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til -analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. - -Stilladsering er en pædagogisk metode -til at løbe en læringsproces igang, -ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, -som kan pilles ned igen, -efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner -til at arbejde selvstændigt. -Udover som analytisk redskab, -kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, -om konstruktiv inddragelse af digitalisering -[@Arantes2022]. - -Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1]. -som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, - -## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning - -@Wylie2018 konkluderer, -at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring -som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. |