aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-25 10:50:41 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-25 10:50:41 +0200
commit4acd919c16df12488f39509a11c31f8515b3cef1 (patch)
tree4662f57a4e882678aa201fb705f32de4f4db1722
parentb0c44dbf7170b3b3752a9f3cad006c91a4c69560 (diff)
move unused notes to backstage texts
-rw-r--r--backstage/_digital_learning.qmd48
-rw-r--r--backstage/_graph_tools.qmd27
-rw-r--r--worlding/_FIXME_kilder.qmd54
-rw-r--r--worlding/_FIXME_struktur.qmd41
4 files changed, 75 insertions, 95 deletions
diff --git a/backstage/_digital_learning.qmd b/backstage/_digital_learning.qmd
index f711265..9dd968f 100644
--- a/backstage/_digital_learning.qmd
+++ b/backstage/_digital_learning.qmd
@@ -25,6 +25,54 @@ Måske kun personligt,
men gerne også i projektgruppearbejder,
og (helt vildt) tilbudt til RUC og den akademiske verden generelt.
+## Relevante kilder
+
+@Andersen2015 og @Heilesen2016
+undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.
+
+Omkring PPL specifikt
+relateret til digitale redskaber mere løst,
+undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
+
+Om semantiske digitale redskaber specifikt
+relateret til videnskabelig læring mere løst,
+undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
+og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
+vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
+
+@Bento2022 belyser kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner
+(reasoning engines),
+relevante ved et fremtidsscenarie
+hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
+men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
+
+@Couch2015 om prior art
+vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet.
+
+Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder,
+og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
+
+SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
+analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
+
+Stilladsering er en pædagogisk metode
+til at løbe en læringsproces igang,
+ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
+som kan pilles ned igen,
+efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
+til at arbejde selvstændigt.
+Udover som analytisk redskab,
+kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
+om konstruktiv inddragelse af digitalisering
+[@Arantes2022].
+
+*Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
+[@Graf2021kap1].
+
+@Wylie2018 konkluderer,
+at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
+som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
+
## Sproget
Et af vores projekter kigger især på selve sproget RDF,
diff --git a/backstage/_graph_tools.qmd b/backstage/_graph_tools.qmd
index 05eacf7..d264b87 100644
--- a/backstage/_graph_tools.qmd
+++ b/backstage/_graph_tools.qmd
@@ -60,6 +60,10 @@ som er det primære kodesprog i web-browsere).
Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...]
+Introduceret i @Allemang2020ch2,
+og OWL-baserede teknikker gennemgået
+i @Allemang2020ch12, @Allemang2020ch13, @Allemang2020ch14, @Allemang2020ch15 og @Allemang2020ch16.
+
[Ontospy]
[SDML]
@@ -75,10 +79,19 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...]
[Protégé]: https://en.wikipedia.org/wiki/Prot%C3%A9g%C3%A9_(software)
"Protégé - ontologi-editor"
+#### Modellering af videnskabelige domæner
+
+Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016.
+
+@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer
+ved at klassificere subjektive non-binære ting.
+
### Graflagring
[FIXME: lidt intro til emnet...]
+Grundigt gennemgået i @Heath2011 og @Allemang2020ch5.
+
[Oxigraph]
[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph
@@ -88,6 +101,8 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...]
[FIXME: lidt intro til emnet...]
+Grundigt gennemgået i @DuCharme2013 og @Allemang2020ch6.
+
<https://www.wikidata.org/wiki/Wikidata:SPARQL_query_service/Wikidata_Query_Help/Result_Views>
<https://sparnatural.eu/>
@@ -138,3 +153,15 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...]
[awesome Graphviz]: https://codefreezr.github.io/awesome-graphviz/
"Awesome Graphviz - curated list of Graphviz tools and documentation"
+
+#### Visualisering af ontologisk model
+
+@Sahli2022 giver et metodisk overblik over,
+og anbefalinger om formål med,
+forskellige visuelle træk.
+
+@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer
+i den formaliserede grafvisualisering VOWL,
+bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>.
+
+@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier.
diff --git a/worlding/_FIXME_kilder.qmd b/worlding/_FIXME_kilder.qmd
deleted file mode 100644
index 0e0ce0f..0000000
--- a/worlding/_FIXME_kilder.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,54 +0,0 @@
-# FIXME Kildeovervejelser
-
-<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
-
-@Heath2011, @DuCharme2013.
-
--->
-
-## Mulige kilder
-
-@Andersen2015 og @Heilesen2016
-undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.
-
-Omkring PPL specifikt
-relateret til digitale redskaber mere løst,
-undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
-
-Om semantiske digitale redskaber specifikt
-relateret til videnskabelig læring mere løst,
-undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
-og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
-vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
-
-@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.
-
-@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines),
-relevante ved et fremtidsscenarie
-hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
-men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
-
-@Couch2015 om prior art
-vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet.
-
-@Venable2016 introducerer FEDS-metoden
-til organisering af evalueringer henover et projektforløb.
-
-## Konstruktion af ontologisk model
-
-Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016.
-
-@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer
-ved at klassificere subjektive non-binære ting.
-
-## Visuel præsentation af ontologisk model
-
-@Sahli2022 giver et metodisk overblik over,
-og anbefalinger om formål med,
-forskellige visuelle træk.
-
-@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer
-i den formaliserede grafvisualisering VOWL,
-bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>.
-
-@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier.
diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd
deleted file mode 100644
index 47ca21b..0000000
--- a/worlding/_FIXME_struktur.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,41 +0,0 @@
-# Metode
-
-Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien,
-inddrager vi desuden to didaktiske modeller,
-dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse
-[@Hamilton2016],
-og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
-[@Graf2021kap1].
-
-# Teori
-
-## Konstruktiv digitalisering i læring
-
-Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder,
-og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
-
-@Conole2013 argumenterer,
-at et bredt felt af digitaliseringer
-
-SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
-analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
-
-Stilladsering er en pædagogisk metode
-til at løbe en læringsproces igang,
-ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
-som kan pilles ned igen,
-efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
-til at arbejde selvstændigt.
-Udover som analytisk redskab,
-kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
-om konstruktiv inddragelse af digitalisering
-[@Arantes2022].
-
-Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1].
-som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
-
-## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning
-
-@Wylie2018 konkluderer,
-at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
-som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.