diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-05 22:40:24 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-05 22:47:36 +0200 |
commit | 71f806dad0b094c876764992bd131b222159ec30 (patch) | |
tree | dfcefb18837deeca559c67ed22788542a4e25a1d | |
parent | 0cbd9c6d0a345be119885896865c2c346343d552 (diff) |
improve intro and perspectives regarding learning theory; drop related commented out notes
-rw-r--r-- | ref.bib | 9 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_FIXME_digitalisering.qmd | 44 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_intro.qmd | 57 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_perspectives.qmd | 66 |
4 files changed, 94 insertions, 82 deletions
@@ -956,6 +956,15 @@ publisher = "Pensoft Publishers", } +@Report{RUC2020, + author = "Roskilde Universitet", + date = "2020-05-19", + title = "{P}ædagogisk profil på Roskilde Universitet", + language = "dansk", + URL = "https://intra.ruc.dk/fileadmin/assets/adm/dokumenter_og_noegletal/vaerdier/Paedagogisk_profil_DK.pdf", + urldate = "2023-09-20", +} + @Article{Sahli2022, author = "Aymane Sahli and Eujin Pei and Arthi Manohar and Richard Evans", date = "2022", diff --git a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd index 035a7a9..4d86e8e 100644 --- a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd +++ b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd @@ -197,50 +197,6 @@ Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is, som igen henviser til Schraubes tekst. -## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer - -FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, -overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning) -[@Heilesen2015]. - -(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed -efter nye *vinkler* i en worlding dialog -- -du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet) - -FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* -- -f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole, -og valg af arkitektur til institutionens bygninger. - -FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* -- -f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner -(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom, -men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis, -eller tidsstyring som kalender og mødebooking). - -FIXME: Kortlægning af PPL *styring* -- -f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") -og sanktionsmuligheder -(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). -[se "Directing the students" i @Heilesen2015]. - -## Visualisering af IT anvendt i PPL - -Udfra semantiske annotationer og kortlægninger, -danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL. - -### Evaluering af vores model anvendt på PPL - -Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri -hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model, -og får hendes feedback på -hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien. - -<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper - -[FIXME: -Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi *har* undersøgt -fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi *kan* undersøge] - ## Prior art Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter): diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd index 95977e8..189def2 100644 --- a/worlding/_intro.qmd +++ b/worlding/_intro.qmd @@ -63,26 +63,49 @@ i en række arbejdsspørgsmål: *Hvordan påvirker vores læseteknik læringsprocessen?* -<!-- -## Begrundelsen for RUC's tilgang til læring - -Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret -som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL). - -Vores studie -- Humtek -- blev introduceret som progressivt, -og det kommer bl.a. til udtryk idet læringsmaterialet udelukkende er tilgængeligt digitalt. -Det er også en fordel når nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu, -og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform. - -Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel, -vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale, -struktureringen af vores læringsforløb er også digital. ---> - ## Afgrænsninger og antagelser I vores undersøgelse i problemfeltet -har vi taget flere fravalg. +har vi taget en række fravalg, +dels i valget af teoretisk fundering at undersøge udfra, +og dels i afgrænsningen af det undersøgte teknologiske felt. + +### Teori om læring + +Vores universitet, Roskilde Universitet, blev grundlagt +med problemorienteret projektlæring som formål, +udviklede det til den videnskabelige metode ved samme navn +[@Knudsen2015; @Andersen2015ch5; @Illeris2018], +og metoden udgør i dag, mere end 50 år senere, +det overordnede pædagogiske princip for universitetet +[@RUC2020]. +Det kan derfor synes oplagt +at inddrage netop Problemorienteret Projektlæring (PPL) +i vores undersøgelse af læring, +og derfor også relevant at forklare nærmere, +hvorfor vi er endt med ikke at gøre det. + +Som læringsstof havde vi brug for noget mere fremmed, +så vi rimeligvis kunne sige at have "lært noget nyt", +uden risiko for i stedet at blive mindet om noget, +som vi, måske ubevidst, måske halvejs, havde lært tidligere. + +Som teori anvendt til at belyse vores antagede læringsproces med, +Kunne vi finde mange undersøgelser af PPL med inddragelse af digitalisering, +bl.a. @Heilesen2015 og @Bjorn2006, +men det lykkedes os ikke at finde noget, +som specifikt handlede om hvorvidt inddragelsen hjalp *dybere* læring. +Denne mangel på forståelse af samspillet for dybere læring +viser sig at være et centralt emne i @Schraube2024. + +Vi forsøgte at inddrage PPL i tillæg til den primært anvendte læringsteori, +men det viste sig for omfattende til at gennemføre +indenfor rammerne af vores projekt. + +Denne undersøgelse vil altså ikke inddrage PPL som teori, +på trods af, at det umiddelbart synes oplagt. + +## Teknologier Vi undgår træningsbaseret kunstig intelligens, herunder mange sprogteknologier (NLP) og generativ kunstig intelligens (GenAI). diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd index 4d03a8b..e444b2b 100644 --- a/worlding/_perspectives.qmd +++ b/worlding/_perspectives.qmd @@ -16,29 +16,60 @@ formodentligt mest oplagt metoder relateret til Aktionsforskning. ## Evidens for læring -Fremtidig forskning kunne basere sig på empiriske undersøgelser af, -om det vi teoretisk påpeger som potentiale, -er muligt at realisere gennem praktiske feltundersøgelser -- -ekempelvis ved A-B tests. -Det er her vigtigt at udforme tests, -så der skelnes mellem den læring der undersøges, -og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. -Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, -da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik -men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. +Fremtidig forskning kunne empirisk undersøge, +om det, vi her har fundet plausibelt også er påviseligt. +konkret eksempelvis ved A-B tests. +Det vil her være afgørende vigtigt at udforme tests, +så det reelt bliver en undersøgelse af læring af læringsstoffet, +fremfor en undersøgelse af læring af læringsmetoden. <!-- FIXME: jeg foreslår at slette følgende pointe -## Promovering af 5-stjernet data +## Inddrage 5-stjernet data i læringsrutiner -Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, -så vil det være relevant at kigge på, -hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes +Det kan være relevant at kigge på, +hvordan eksisterende læringsrutiner hensigtsmæssigt kan styrkes med denne nye viden. + +## Direkte anvendelse af studerende + +### Studerende + +### Undervisere + +FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* -- +f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole, +og valg af arkitektur til institutionens bygninger. + +FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* -- +f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner +(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom, +men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis, +eller tidsstyring som kalender og mødebooking). + +FIXME: Kortlægning af PPL *styring* -- +f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") +og sanktionsmuligheder +(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). +[se "Directing the students" i @Heilesen2015]. + +Hvis den lærende sætter et mål om 5-stjernet data, +inviterer det til ekspansiv motivation, +da arbejdet med materialet så også kræver et arbejde med den kontekst, +det indgår i. + Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. +Undervisere kan tilsvarende motivere til affinitive læringsprocesser +ved at referere til Scholia og bruge Hypothes.is i workshops. + +Det kunne være oplagt at undersøge +relevansen af *proaktiv stilladsering*, +introduceret i @Graf2021kap1, +anvendt også ved akademisk læring. + ## Reflektioner om AI [@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: @@ -63,13 +94,6 @@ hvilket dog samtidigt skaber øget udfordring, særligt anvendt i større heterogene grupper: FIXME -## Læringsfacilitering - -Det kunne være oplagt at undersøge -relevansen af *proaktiv stilladsering*, -introduceret i @Graf2021kap1, -anvendt også ved akademisk læring. - ## Relevans for studerende og undervisere Det kunne være interessant at undersøge, |