From 71f806dad0b094c876764992bd131b222159ec30 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Wed, 5 Jun 2024 22:40:24 +0200 Subject: improve intro and perspectives regarding learning theory; drop related commented out notes --- ref.bib | 9 ++++++ worlding/_FIXME_digitalisering.qmd | 44 ------------------------- worlding/_intro.qmd | 57 ++++++++++++++++++++++---------- worlding/_perspectives.qmd | 66 ++++++++++++++++++++++++++------------ 4 files changed, 94 insertions(+), 82 deletions(-) diff --git a/ref.bib b/ref.bib index 7bb157e..e10af88 100644 --- a/ref.bib +++ b/ref.bib @@ -956,6 +956,15 @@ publisher = "Pensoft Publishers", } +@Report{RUC2020, + author = "Roskilde Universitet", + date = "2020-05-19", + title = "{P}ædagogisk profil på Roskilde Universitet", + language = "dansk", + URL = "https://intra.ruc.dk/fileadmin/assets/adm/dokumenter_og_noegletal/vaerdier/Paedagogisk_profil_DK.pdf", + urldate = "2023-09-20", +} + @Article{Sahli2022, author = "Aymane Sahli and Eujin Pei and Arthi Manohar and Richard Evans", date = "2022", diff --git a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd index 035a7a9..4d86e8e 100644 --- a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd +++ b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd @@ -197,50 +197,6 @@ Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is, som igen henviser til Schraubes tekst. -## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer - -FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, -overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning) -[@Heilesen2015]. - -(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed -efter nye *vinkler* i en worlding dialog -- -du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet) - -FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* -- -f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole, -og valg af arkitektur til institutionens bygninger. - -FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* -- -f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner -(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom, -men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis, -eller tidsstyring som kalender og mødebooking). - -FIXME: Kortlægning af PPL *styring* -- -f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") -og sanktionsmuligheder -(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). -[se "Directing the students" i @Heilesen2015]. - -## Visualisering af IT anvendt i PPL - -Udfra semantiske annotationer og kortlægninger, -danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL. - -### Evaluering af vores model anvendt på PPL - -Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri -hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model, -og får hendes feedback på -hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien. - - - ## Afgrænsninger og antagelser I vores undersøgelse i problemfeltet -har vi taget flere fravalg. +har vi taget en række fravalg, +dels i valget af teoretisk fundering at undersøge udfra, +og dels i afgrænsningen af det undersøgte teknologiske felt. + +### Teori om læring + +Vores universitet, Roskilde Universitet, blev grundlagt +med problemorienteret projektlæring som formål, +udviklede det til den videnskabelige metode ved samme navn +[@Knudsen2015; @Andersen2015ch5; @Illeris2018], +og metoden udgør i dag, mere end 50 år senere, +det overordnede pædagogiske princip for universitetet +[@RUC2020]. +Det kan derfor synes oplagt +at inddrage netop Problemorienteret Projektlæring (PPL) +i vores undersøgelse af læring, +og derfor også relevant at forklare nærmere, +hvorfor vi er endt med ikke at gøre det. + +Som læringsstof havde vi brug for noget mere fremmed, +så vi rimeligvis kunne sige at have "lært noget nyt", +uden risiko for i stedet at blive mindet om noget, +som vi, måske ubevidst, måske halvejs, havde lært tidligere. + +Som teori anvendt til at belyse vores antagede læringsproces med, +Kunne vi finde mange undersøgelser af PPL med inddragelse af digitalisering, +bl.a. @Heilesen2015 og @Bjorn2006, +men det lykkedes os ikke at finde noget, +som specifikt handlede om hvorvidt inddragelsen hjalp *dybere* læring. +Denne mangel på forståelse af samspillet for dybere læring +viser sig at være et centralt emne i @Schraube2024. + +Vi forsøgte at inddrage PPL i tillæg til den primært anvendte læringsteori, +men det viste sig for omfattende til at gennemføre +indenfor rammerne af vores projekt. + +Denne undersøgelse vil altså ikke inddrage PPL som teori, +på trods af, at det umiddelbart synes oplagt. + +## Teknologier Vi undgår træningsbaseret kunstig intelligens, herunder mange sprogteknologier (NLP) og generativ kunstig intelligens (GenAI). diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd index 4d03a8b..e444b2b 100644 --- a/worlding/_perspectives.qmd +++ b/worlding/_perspectives.qmd @@ -16,29 +16,60 @@ formodentligt mest oplagt metoder relateret til Aktionsforskning. ## Evidens for læring -Fremtidig forskning kunne basere sig på empiriske undersøgelser af, -om det vi teoretisk påpeger som potentiale, -er muligt at realisere gennem praktiske feltundersøgelser -- -ekempelvis ved A-B tests. -Det er her vigtigt at udforme tests, -så der skelnes mellem den læring der undersøges, -og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. -Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, -da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik -men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. +Fremtidig forskning kunne empirisk undersøge, +om det, vi her har fundet plausibelt også er påviseligt. +konkret eksempelvis ved A-B tests. +Det vil her være afgørende vigtigt at udforme tests, +så det reelt bliver en undersøgelse af læring af læringsstoffet, +fremfor en undersøgelse af læring af læringsmetoden.