aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_intro.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_intro.qmd')
-rw-r--r--worlding/_intro.qmd57
1 files changed, 40 insertions, 17 deletions
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd
index 95977e8..189def2 100644
--- a/worlding/_intro.qmd
+++ b/worlding/_intro.qmd
@@ -63,26 +63,49 @@ i en række arbejdsspørgsmål:
*Hvordan påvirker vores læseteknik læringsprocessen?*
-<!--
-## Begrundelsen for RUC's tilgang til læring
-
-Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret
-som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL).
-
-Vores studie -- Humtek -- blev introduceret som progressivt,
-og det kommer bl.a. til udtryk idet læringsmaterialet udelukkende er tilgængeligt digitalt.
-Det er også en fordel når nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu,
-og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform.
-
-Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel,
-vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale,
-struktureringen af vores læringsforløb er også digital.
--->
-
## Afgrænsninger og antagelser
I vores undersøgelse i problemfeltet
-har vi taget flere fravalg.
+har vi taget en række fravalg,
+dels i valget af teoretisk fundering at undersøge udfra,
+og dels i afgrænsningen af det undersøgte teknologiske felt.
+
+### Teori om læring
+
+Vores universitet, Roskilde Universitet, blev grundlagt
+med problemorienteret projektlæring som formål,
+udviklede det til den videnskabelige metode ved samme navn
+[@Knudsen2015; @Andersen2015ch5; @Illeris2018],
+og metoden udgør i dag, mere end 50 år senere,
+det overordnede pædagogiske princip for universitetet
+[@RUC2020].
+Det kan derfor synes oplagt
+at inddrage netop Problemorienteret Projektlæring (PPL)
+i vores undersøgelse af læring,
+og derfor også relevant at forklare nærmere,
+hvorfor vi er endt med ikke at gøre det.
+
+Som læringsstof havde vi brug for noget mere fremmed,
+så vi rimeligvis kunne sige at have "lært noget nyt",
+uden risiko for i stedet at blive mindet om noget,
+som vi, måske ubevidst, måske halvejs, havde lært tidligere.
+
+Som teori anvendt til at belyse vores antagede læringsproces med,
+Kunne vi finde mange undersøgelser af PPL med inddragelse af digitalisering,
+bl.a. @Heilesen2015 og @Bjorn2006,
+men det lykkedes os ikke at finde noget,
+som specifikt handlede om hvorvidt inddragelsen hjalp *dybere* læring.
+Denne mangel på forståelse af samspillet for dybere læring
+viser sig at være et centralt emne i @Schraube2024.
+
+Vi forsøgte at inddrage PPL i tillæg til den primært anvendte læringsteori,
+men det viste sig for omfattende til at gennemføre
+indenfor rammerne af vores projekt.
+
+Denne undersøgelse vil altså ikke inddrage PPL som teori,
+på trods af, at det umiddelbart synes oplagt.
+
+## Teknologier
Vi undgår træningsbaseret kunstig intelligens,
herunder mange sprogteknologier (NLP) og generativ kunstig intelligens (GenAI).