diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-11-24 13:01:23 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-11-24 14:00:58 +0100 |
commit | 95f56989aa244fab4b39b06dfe7466c6338a44d6 (patch) | |
tree | bb75f095e3bf936bf1a98a36c5812f2c1d39c37a /curriculum | |
parent | d07fdc48929ae7a76684c06f40a61ed7a068d56a (diff) |
add curriculum
Diffstat (limited to 'curriculum')
-rw-r--r-- | curriculum/bp1/_index.md | 317 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp1/index.qmd | 13 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp2/_index.md | 305 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp2/index.qmd | 13 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp3/_index.md | 240 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp3/index.qmd | 14 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/index.qmd | 13 |
7 files changed, 915 insertions, 0 deletions
diff --git a/curriculum/bp1/_index.md b/curriculum/bp1/_index.md new file mode 100644 index 0000000..c6fd4ac --- /dev/null +++ b/curriculum/bp1/_index.md @@ -0,0 +1,317 @@ +## Semester + +E2023 + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +**Studerende på 1. semester bliver automatisk tilmeldt, +men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.** + +Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 1. semester, +skal du selv tilmelde dig projektet. + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/). + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +Undervisning- og arbejdsformen er: +Vejledning, undervisning og evt. øvelser + +Indledes med projektdannelse. +Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder. +Forløbet indeholder problemformuleringsseminar +med feedbackgruppe og midtvejsevaluering med feedbackgruppe, +og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * Forberedelse til problemformuleringsseminar + ca. 8 timer. + * Deltagelse i problemformuleringsseminar + ca. 2 timer + * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering + ca. 300 timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: +[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/) + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## Studieleder/faglig koordinator + +Martin Severin Frandsen (<mailto:martinfr@ruc.dk>) + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen (<mailto:humtek-eksamen@ruc.dk>) + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen (<mailto:simonsen@ruc.dk>) +Eduardo Abrantes (<mailto:eduab@ruc.dk>) + +## Prøveform + +**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen +på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. +Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.** + +**As per 1 September 2023, the size of the project groups +for basic and subject module projects is always minimum 3 students, +even if it says otherwise elsewhere.** + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +For at kunne begynde prøven i projekt BP1 +skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse +i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen. + +Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, +som del af en gruppe, +aflevere et skriftligt oplæg. +Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i +fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Hvis den studerende ikke deltager +i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, +såfremt følgende opfyldes: + +Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, +såfremt følgende opfyldes: + +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til grundlæggende teorier, metoder og begreber + og problemstillinger indenfor dimensionen Design og Konstruktion + * Kan gennemføre en analyse af design- og designbehov, + samt foreslå en løsning af et designproblem + * Kan organisere, tilrettelægge og evaluere designprocesser, + herunder prioritere ressource- og tidsforbrug, + samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen Design og Konstruktion + i sammenhæng med én anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen Design og Konstruktion +og skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen Design og Konstruktion +er forankret i en designvidenskabelig tradition +og har fokus på udvikling og evaluering af systemer, processer og artefakter. +Dimensionen trækker derfor især +på teorier og begreber inden for design og arkitektur +samt viden-skabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil, +og fokuserer på metoder og værktøjer, +der har til formål at understøtte og organisere designprocesser. +Dimensionen omfatter +design af hele eller dele af systemer og artefakter +og omfatter f.eks. behovsanalyse, modellering, evaluering og risikoanalyse. +Dimensionen omfatter endvidere +visuelle, auditive, æstetiske og andre egenskaber +ved systemer og artefakter, +som virker ved at påvirke sansning, perception og kognitive processer +hos brugere. + +I forbindelse med projekt BP1 +skal projektgruppen arbejde med selv at skabe et konkret designforslag. +Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i, +f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten, +eller gennem dokumentation i form af foto, brugsbeskrivelse mv. +Bedømmelsen af projektarbejdet er en helhedsvurdering +af projektrapporten og designforslaget, +hvor hovedvægten lægges på projektrapporten. +Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden +der ligger til grund for designet, +og den viden der er opnået gennem arbejdet, +f.eks. i form af en indledende brugerundersøgelse +eller en afsluttende evaluering af designet. + +Som støtte til projektarbejdet +gives som en del af vejledningen projektkompetenceundervisning - +herunder vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring +i forbindelse med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering, +informations- og litteratursøgning, rapportskrivning og evalueringer. +I vejledningen indgår også +at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser i løbet af projektet. + +Projektarbejdet foregår i grupper +bestående af min. 2 og max. 6 studerende. +Studelederen kan i særlige tilfælde tillade, +at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene. + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning + +## Prøveform + +Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en dialog +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for det faglige område, +der relaterer til projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende. + +Omfangskravene for projektrapporten er: + + * For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 3 studerende minimum 60.000 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 4 studerende minimum 81.600 og maksimum 141.600 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 5 studerende minimum 100.800 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 6 studerende minimum 122.400 og maksimum 182.400 antal tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, +men eksklusive eventuelle bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +Eksaminationstid inkl. votering er: + + * For grupper af 2 studerende 60 minutter. + * For grupper af 3 studerende 75 minutter. + * For grupper af 4 studerende 90 minutter. + * For grupper af 5 studerende 105 minutter. + * For grupper af 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: intern medbedømmer + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : U24788 diff --git a/curriculum/bp1/index.qmd b/curriculum/bp1/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..d33ab73 --- /dev/null +++ b/curriculum/bp1/index.qmd @@ -0,0 +1,13 @@ +--- +title: Basisprojekt 1 +semester: 23e +date: 2023-08-28 +format: + html: + other-links: + - text: original publikation + href: https://study.ruc.dk/class/view/31187 + icon: filetype-html +--- + +{{< include _index.md >}} diff --git a/curriculum/bp2/_index.md b/curriculum/bp2/_index.md new file mode 100644 index 0000000..bba985d --- /dev/null +++ b/curriculum/bp2/_index.md @@ -0,0 +1,305 @@ +## Semester + +F2024 + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +**Studerende på 2. semester bliver automatisk tilmeldt, +men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.** + +Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 2. semester, +skal du selv tilmelde dig projektet. + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/). + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +Der er som udgangspunkt 5 vejledningsgange med vejleder, +udover gruppedannelse, problemformuleringsseminar, +midtvejsevaluering, og eksamen. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * Forberedelse til problemformuleringsseminar + ca. 8 timer. + * Deltagelse i problemformuleringsseminar + ca. 2 timer + * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering + ca. 300 timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: + +https://intra.ruc.dk/nc/for-studerende/alle-studier/humtek-bachelor/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse + +## Pensum + +Det forventes, +at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet. + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen (<mailto:humtek-eksamen@ruc.dk>) + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen (<mailto:simonsen@ruc.dk>) + +## Prøveform + +**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen +på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. +Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.** + +**As per 1 September 2023, the size of the project groups +for basic and subject module projects is always minimum 3 students, +even if it says otherwise elsewhere.** + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +For at kunne begynde prøven i projekt BP2, +skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse +i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen. + +Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, +som del af en gruppe, +aflevere et skriftligt oplæg. +Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i +fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Hvis den studerende ikke deltager +i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: + +Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: + +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber, + inden for et afgrænset teknologiområde + * Kan reflektere over tværfagligheden og egne læreprocessor + i koblingen af projektets 2 dimensioner + * Kan anvende teorier, metoder og begreber + inden for dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter, + der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer, + herunder kunne identificere og håndtere, hvilke effekter disse skaber + * Kan gennemføre en analyse af en selvvalgt teknologi + eller et eksempel på teknologisk forandring + * Kan begrunde projektets metoder og resultater + samt dets muligheder og begrænsninger + * Kan formidle projektets resultater + gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner + (fx poster, slideshow, podcast el. lign.) + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter + i sammenhæng med en anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen Teknologiske systemer og artefakter +og skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. + +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter +er forankret i en teknisk videnskabelig tradition. +Dimensionen trækker derfor især +på teorier og begreber inden for teknisk videnskab, +samt videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil. +Dimensionen har fokus på metoder, +som indgår i konstruktionen af teknologiske systemer og artefakter, +og som har betydning for disses funktion, materialitet og livscyklus. +Dimensionen omfatter +teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer og processer +samt de effekter disse skaber. + +I forbindelse med projektet +skal projektgruppen udarbejde en visuel præsentation af projektet. +Det kan være i form af en poster, et slideshow, +en video, en podcast el. lign. + +Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er) +og give en vinkel på projektet, som gruppen vælger. +En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres +samtidig med projektrapporten. +Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering +i fysisk eller elektronisk form +og er en betingelse for at begynde prøven. +Produktionen indgår som del af eksamen. +Som støtte til projektarbejdet +fokuseres der som en del af vejledningen +på tværfaglighed i og formidling af projektarbejdet. + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning + +## Prøveform + +Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en dialog +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for det faglige område, +der relaterer til projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende. + +Omfangskravene for projektrapporten er: + + * For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 3 studerende minimum 60.000 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 4 studerende minimum 81.600 og maksimum 141.600 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 5 studerende minimum 100.800 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 6 studerende minimum 122.400 og maksimum 182.400 antal tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, +men eksklusive eventuelle bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +Eksaminationstid inkl. votering er: + + * For grupper af 2 studerende 60 minutter. + * For grupper af 3 studerende 75 minutter. + * For grupper af 4 studerende 90 minutter. + * For grupper af 5 studerende 105 minutter. + * For grupper af 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: intern medbedømmer + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : U24791 diff --git a/curriculum/bp2/index.qmd b/curriculum/bp2/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..76d2bdb --- /dev/null +++ b/curriculum/bp2/index.qmd @@ -0,0 +1,13 @@ +--- +title: Basisprojekt 2 +semester: 24f +date: 2023-10-10 +format: + html: + other-links: + - text: original publikation + href: https://study.ruc.dk/class/view/31211 + icon: filetype-html +--- + +{{< include _index.md >}} diff --git a/curriculum/bp3/_index.md b/curriculum/bp3/_index.md new file mode 100644 index 0000000..4b1302a --- /dev/null +++ b/curriculum/bp3/_index.md @@ -0,0 +1,240 @@ +## Semester + +E2024 + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/) + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +Undervisning- og arbejdsformen er: +Vejledning, undervisning og evt. øvelser + +Indledes med projektdannelse. +Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder. +Forløbet indeholder midtvejsevaluering med opponentgruppe +og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m. + ca. 310 timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: +[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/) + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen (<mailto:humtek-eksamen@ruc.dk>) + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen (<mailto:simonsen@ruc.dk>) +Martin Severin Frandsen (<mailto:martinfr@ruc.dk>) + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. +Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, +såfremt følgende opfyldes: +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber, + til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning + for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold + * Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger + ved valgte metoder og teorier + * Kan formidle problemstillinger og andet fagligt stof over for andre + i overensstemmelse med relevante akademiske standarder + * Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber + inden for dimensionen Mennesker + i analysen af teknologiers historiske udvikling og betydning, + for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold + * Kan give en kritisk vurdering af projektets metoder + og teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng og konsistens + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen Mennesker + i sammenhæng med én anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen Mennesker. + +Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen Mennesker +er forankret i en humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition +og har fokus på relationer mellem teknologier, mennesker og samfund. +Dimensionen trækker derfor især +på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber +og fokuserer på metoder og værktøjer +til analyse og forståelse af historiske, psykologiske, +etiske og/eller samfundsmæssige sammenhænge. + +Dimensionen omfatter +de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling, +herunder virksomheders og det offentliges rolle heri, +samt forandringer i hverdagsliv som følge af teknologisk udvikling, +herunder teknologiers og teknologiske forandringsprocessers samspil +med brugere, læreprocesser, planlægning, ledelse og magtforhold. + +Som støtte til projektarbejdet +udbydes udover vejledning projektseminarer +med fokus på arbejdet med videnskabsteori i projektet. +Projektarbejdet foregår i grupper +bestående af min. 3 og max. 6 studerende. + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning og projektseminar(er) + +## Prøveform + +Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en samtale +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af 3-6 studerende. + +Projektrapporten skal for: + + * 3 studerende have et omfang på 60.000-122.400 tegn inkl. mellemrum. + * 4 studerende have et omfang på 81.600-141.600 tegn inkl. mellemrum. + * 5 studerende have et omfang på 100.800-163.200 tegn inkl. mellemrum. + * 6 studerende have et omfang på 122.400-182.400 tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusive bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: + + * Ved 3 studerende 75 minutter. + * Ved 4 studerende 90 minutter. + * Ved 5 studerende 105 minutter. + * Ved 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: ekstern censor + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : U27355 diff --git a/curriculum/bp3/index.qmd b/curriculum/bp3/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..d95f539 --- /dev/null +++ b/curriculum/bp3/index.qmd @@ -0,0 +1,14 @@ +--- +title: Basisprojekt 3 +subtitle: Projekt med fokus på mennesker og teknologi +semester: 24e +date: 2024-02-27 +format: + html: + other-links: + - text: original publikation + href: https://study.ruc.dk/class/view/34297 + icon: filetype-html +--- + +{{< include _index.md >}} diff --git a/curriculum/index.qmd b/curriculum/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..9bfc4fe --- /dev/null +++ b/curriculum/index.qmd @@ -0,0 +1,13 @@ +--- +title: "Studieplan" +listing: + id: listing + contents: "*/*.qmd" + categories: numbered + include: + semester: "2*" + page-size: 500 + sort-ui: false +--- + +Studieplaner. |