summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/curriculum/bp3/_index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'curriculum/bp3/_index.md')
-rw-r--r--curriculum/bp3/_index.md240
1 files changed, 240 insertions, 0 deletions
diff --git a/curriculum/bp3/_index.md b/curriculum/bp3/_index.md
new file mode 100644
index 0000000..4b1302a
--- /dev/null
+++ b/curriculum/bp3/_index.md
@@ -0,0 +1,240 @@
+## Semester
+
+E2024
+
+## Uddannelse
+
+Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
+
+## Aktivitetstype
+
+Basisprojekt
+
+## Undervisningssprog
+
+Dansk
+
+## Tilmelding
+
+Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/)
+indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på
+[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/)
+
+Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig
+som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.
+
+## Projektforløbet
+
+Undervisning- og arbejdsformen er:
+Vejledning, undervisning og evt. øvelser
+
+Indledes med projektdannelse.
+Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder.
+Forløbet indeholder midtvejsevaluering med opponentgruppe
+og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt.
+
+## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
+
+Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer
+pr. studerende i gruppen.
+
+ * Projektdannelse
+ ca. 24 timer
+ * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport
+ 8 timer
+ * Forberedelse til midtvejsevaluering
+ ca. 8 timer
+ * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar
+ ca. 8 t.
+ * Deltagelse i midtvejsevaluering
+ ca. 2 timer
+ * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen
+ ca. 25 timer
+ * Deltagelse i eksamen
+ ca. 3 timer.
+ * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet
+ litteratursøgning, læsning og review af litteratur,
+ udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder,
+ udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m.
+ ca. 310 timer.
+ * Deltagelse i holdmøder
+ ca. 10 timer
+
+Læs mere om arbejdsindsats her:
+[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/den-humanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/)
+
+## Evaluering- og feedback former
+
+Der gives feedback løbende under projektvejledning,
+midtvejsevaluering, og eksamen.
+Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis
+og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen.
+Deruover er en løbende diaglog
+mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.
+
+Sammenfatning af evalueringer kan ses her:
+[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/)
+
+## Eksamensadministration
+
+HUMTEK Tilmelding & Eksamen (<mailto:humtek-eksamen@ruc.dk>)
+
+## Aktivitetsansvarlig
+
+Jesper Simonsen (<mailto:simonsen@ruc.dk>)
+Martin Severin Frandsen (<mailto:martinfr@ruc.dk>)
+
+## ECTS
+
+15
+
+## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen
+
+Inden midtvejsevalueringen skal den studerende,
+som en del af en gruppe,
+afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen.
+Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum
+og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn.
+Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
+litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
+men eksklusiv eventuelle bilag.
+Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt
+indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde
+gennem fremlæggelse og diskussion
+af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
+Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen,
+eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
+af pågældendes vejleder,
+kan den studerende dog påbegynde prøven,
+såfremt følgende opfyldes:
+Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde
+et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
+på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt.
+Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
+og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
+Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
+litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
+men eksklusiv eventuelle bilag.
+
+## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
+
+ * Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber,
+ til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning
+ for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold
+ * Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger
+ ved valgte metoder og teorier
+ * Kan formidle problemstillinger og andet fagligt stof over for andre
+ i overensstemmelse med relevante akademiske standarder
+ * Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber
+ inden for dimensionen Mennesker
+ i analysen af teknologiers historiske udvikling og betydning,
+ for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold
+ * Kan give en kritisk vurdering af projektets metoder
+ og teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng og konsistens
+ * Kan selvstændigt indgå og deltage
+ i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende
+ i at opstille en problemstilling
+ og gennemføre problemorienteret projektarbejde,
+ der inddrager dimensionen Mennesker
+ i sammenhæng med én anden dimension
+
+## Overordnet indhold
+
+Projektet er forankret i dimensionen Mennesker.
+
+Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner.
+Projektrapporten skal beskrive,
+hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.
+
+Dimensionen Mennesker
+er forankret i en humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition
+og har fokus på relationer mellem teknologier, mennesker og samfund.
+Dimensionen trækker derfor især
+på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber
+og fokuserer på metoder og værktøjer
+til analyse og forståelse af historiske, psykologiske,
+etiske og/eller samfundsmæssige sammenhænge.
+
+Dimensionen omfatter
+de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling,
+herunder virksomheders og det offentliges rolle heri,
+samt forandringer i hverdagsliv som følge af teknologisk udvikling,
+herunder teknologiers og teknologiske forandringsprocessers samspil
+med brugere, læreprocesser, planlægning, ledelse og magtforhold.
+
+Som støtte til projektarbejdet
+udbydes udover vejledning projektseminarer
+med fokus på arbejdet med videnskabsteori i projektet.
+Projektarbejdet foregår i grupper
+bestående af min. 3 og max. 6 studerende.
+
+## Type
+
+Projekt
+
+## Undervisnings- og arbejdsform
+
+Vejledning og projektseminar(er)
+
+## Prøveform
+
+Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet
+
+Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport
+samt supplerende materiale.
+I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne,
+der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten.
+Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed
+på op til 3 min.
+De individuelle oplæg efterfølges af en samtale
+mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.
+
+Der kan under prøven stilles spørgsmål
+inden for projektrapportens faglige område.
+
+Der foretages en individuel bedømmelse
+på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale
+og den enkelte studerendes mundtlige præstation.
+
+Grupperne kan bestå af 3-6 studerende.
+
+Projektrapporten skal for:
+
+ * 3 studerende have et omfang på 60.000-122.400 tegn inkl. mellemrum.
+ * 4 studerende have et omfang på 81.600-141.600 tegn inkl. mellemrum.
+ * 5 studerende have et omfang på 100.800-163.200 tegn inkl. mellemrum.
+ * 6 studerende have et omfang på 122.400-182.400 tegn inkl. mellemrum.
+
+Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
+litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
+men eksklusive bilag.
+
+Projektrapporten skal forsynes med et resumé,
+der indgår i bedømmelsen.
+Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk
+skal forsynes med et resumé på engelsk.
+Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk)
+kan forsynes med et resumé på dansk.
+
+Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
+
+ * Ved 3 studerende 75 minutter.
+ * Ved 4 studerende 90 minutter.
+ * Ved 5 studerende 105 minutter.
+ * Ved 6 studerende 120 minutter.
+
+Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.
+
+Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle
+
+Bedømmelse: 7-trinsskala
+
+Censur: ekstern censor
+
+## Omprøveform
+
+Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
+
+## Eksamenskode(r)
+
+Eksamenskode(r) : U27355