Semester
E2023
Uddannelse
Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding
Studerende på 1. semester bliver automatisk tilmeldt,
men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.
Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 1. semester,
skal du selv tilmelde dig projektet.
Tilmelding sker via stads selvbetjening
indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på
Studieadministrationens hjemmeside.
Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig
som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.
Projektforløbet
Undervisning- og arbejdsformen er:
Vejledning, undervisning og evt. øvelser
Indledes med projektdannelse.
Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder.
Forløbet indeholder problemformuleringsseminar
med feedbackgruppe og midtvejsevaluering med feedbackgruppe,
og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt.
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer
pr. studerende i gruppen.
- Projektdannelse
ca. 24 timer
- Forberedelse til problemformuleringsseminar
ca. 8 timer.
- Deltagelse i problemformuleringsseminar
ca. 2 timer
- Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport
8 timer
- Forberedelse til midtvejsevaluering
ca. 8 timer
- Forberedelse af feedback til midtvejsseminar
ca. 8 t.
- Deltagelse i midtvejsevaluering
ca. 2 timer
- Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen
ca. 25 timer
- Deltagelse i eksamen
ca. 3 timer.
- Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet
litteratursøgning, læsning og review af litteratur,
udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder,
udarbejdelse af projektrapporten, evaluering
ca. 300 timer.
- Deltagelse i holdmøder
ca. 10 timer
Læs mere om arbejdsindsats her:
At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse
Evaluering- og feedback former
Der gives feedback løbende under projektvejledning,
problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen.
Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis
og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen.
Deruover er en løbende diaglog
mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.
Sammenfatning af evalueringer kan ses her:
Arbejdet med kvalitet i uddannelserne
Studieleder/faglig koordinator
Martin Severin Frandsen (mailto:martinfr@ruc.dk)
Eksamensadministration
HUMTEK Tilmelding & Eksamen (mailto:humtek-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Jesper Simonsen (mailto:simonsen@ruc.dk)
Eduardo Abrantes (mailto:eduab@ruc.dk)
Prøveform
Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen
på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende.
Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.
As per 1 September 2023, the size of the project groups
for basic and subject module projects is always minimum 3 students,
even if it says otherwise elsewhere.
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen
For at kunne begynde prøven i projekt BP1
skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse
i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen.
Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende,
som del af en gruppe,
aflevere et skriftligt oplæg.
Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i
fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion
af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Inden midtvejsevalueringen skal den studerende,
som en del af en gruppe,
afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen.
Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt
indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde
gennem fremlæggelse og diskussion
af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Hvis den studerende ikke deltager
i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen,
eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
af pågældendes vejleder,
kan den studerende dog påbegynde prøven,
såfremt følgende opfyldes:
Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde
et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt.
Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen,
eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
af pågældendes vejleder,
kan den studerende dog påbegynde prøven,
såfremt følgende opfyldes:
Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde
et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt.
Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
men eksklusiv eventuelle bilag.
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
- Har kendskab til grundlæggende teorier, metoder og begreber
og problemstillinger indenfor dimensionen Design og Konstruktion
- Kan gennemføre en analyse af design- og designbehov,
samt foreslå en løsning af et designproblem
- Kan organisere, tilrettelægge og evaluere designprocesser,
herunder prioritere ressource- og tidsforbrug,
samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme
- Kan selvstændigt indgå og deltage
i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende
i at opstille en problemstilling
og gennemføre problemorienteret projektarbejde,
der inddrager dimensionen Design og Konstruktion
i sammenhæng med én anden dimension
Overordnet indhold
Projektet er forankret i dimensionen Design og Konstruktion
og skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner.
Projektrapporten skal beskrive,
hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.
Dimensionen Design og Konstruktion
er forankret i en designvidenskabelig tradition
og har fokus på udvikling og evaluering af systemer, processer og artefakter.
Dimensionen trækker derfor især
på teorier og begreber inden for design og arkitektur
samt viden-skabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil,
og fokuserer på metoder og værktøjer,
der har til formål at understøtte og organisere designprocesser.
Dimensionen omfatter
design af hele eller dele af systemer og artefakter
og omfatter f.eks. behovsanalyse, modellering, evaluering og risikoanalyse.
Dimensionen omfatter endvidere
visuelle, auditive, æstetiske og andre egenskaber
ved systemer og artefakter,
som virker ved at påvirke sansning, perception og kognitive processer
hos brugere.
I forbindelse med projekt BP1
skal projektgruppen arbejde med selv at skabe et konkret designforslag.
Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i,
f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten,
eller gennem dokumentation i form af foto, brugsbeskrivelse mv.
Bedømmelsen af projektarbejdet er en helhedsvurdering
af projektrapporten og designforslaget,
hvor hovedvægten lægges på projektrapporten.
Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden
der ligger til grund for designet,
og den viden der er opnået gennem arbejdet,
f.eks. i form af en indledende brugerundersøgelse
eller en afsluttende evaluering af designet.
Som støtte til projektarbejdet
gives som en del af vejledningen projektkompetenceundervisning -
herunder vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring
i forbindelse med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering,
informations- og litteratursøgning, rapportskrivning og evalueringer.
I vejledningen indgår også
at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser i løbet af projektet.
Projektarbejdet foregår i grupper
bestående af min. 2 og max. 6 studerende.
Studelederen kan i særlige tilfælde tillade,
at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene.
Type
Projekt
Undervisnings- og arbejdsform
Vejledning
Prøveform
Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport
samt supplerende materiale.
I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne,
der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten.
Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed
på op til 3 min.
De individuelle oplæg efterfølges af en dialog
mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.
Der kan under prøven stilles spørgsmål
inden for det faglige område,
der relaterer til projektrapportens faglige område.
Der foretages en individuel bedømmelse
på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale
og den enkelte studerendes mundtlige præstation.
Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende.
Omfangskravene for projektrapporten er:
- For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.
- For 3 studerende minimum 60.000 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum.
- For 4 studerende minimum 81.600 og maksimum 141.600 antal tegn inkl. mellemrum.
- For 5 studerende minimum 100.800 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum.
- For 6 studerende minimum 122.400 og maksimum 182.400 antal tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse,
litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer,
men eksklusive eventuelle bilag.
Projektrapporten skal forsynes med et resumé,
der indgår i bedømmelsen.
Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk
skal forsynes med et resumé på engelsk.
Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk)
kan forsynes med et resumé på dansk.
Eksaminationstid inkl. votering er:
- For grupper af 2 studerende 60 minutter.
- For grupper af 3 studerende 75 minutter.
- For grupper af 4 studerende 90 minutter.
- For grupper af 5 studerende 105 minutter.
- For grupper af 6 studerende 120 minutter.
Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.
Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle
Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U24788