summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/curriculum/bp2
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-11-24 14:03:27 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-11-24 14:03:27 +0100
commit61b0a9547822ad63957a13ff68843c4f578a46b8 (patch)
tree1ad1e71c1584fb81cd02323f43b2a80125ca6639 /curriculum/bp2
parent95f56989aa244fab4b39b06dfe7466c6338a44d6 (diff)
add curriculum deltas
Diffstat (limited to 'curriculum/bp2')
-rw-r--r--curriculum/bp2/index.qmd3
-rw-r--r--curriculum/bp2/since1.md344
2 files changed, 347 insertions, 0 deletions
diff --git a/curriculum/bp2/index.qmd b/curriculum/bp2/index.qmd
index 76d2bdb..159285d 100644
--- a/curriculum/bp2/index.qmd
+++ b/curriculum/bp2/index.qmd
@@ -8,6 +8,9 @@ format:
- text: original publikation
href: https://study.ruc.dk/class/view/31211
icon: filetype-html
+ - text: Delta siden 1. semester
+ href: since1.html
+ icon: file-diff
---
{{< include _index.md >}}
diff --git a/curriculum/bp2/since1.md b/curriculum/bp2/since1.md
new file mode 100644
index 0000000..20ade57
--- /dev/null
+++ b/curriculum/bp2/since1.md
@@ -0,0 +1,344 @@
+## Semester
+
+<span style="color: red"><del>E2023</del></span> <span style="color: green"><ins>F2024</ins></span>
+
+## Uddannelse
+
+Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
+
+## Aktivitetstype
+
+Basisprojekt
+
+## Undervisningssprog
+
+Dansk
+
+## Tilmelding
+
+**Studerende på <span style="color: red"><del>1</del></span> <span style="color: green"><ins>2</ins></span>. semester bliver automatisk tilmeldt,
+men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.**
+
+Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på <span style="color: red"><del>1</del></span> <span style="color: green"><ins>2</ins></span>. semester,
+skal du selv tilmelde dig projektet.
+
+Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/)
+indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på
+[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/).
+
+Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig
+som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.
+
+## Projektforløbet
+
+<span style="color: red"><del>Undervisning- og arbejdsformen</del></span> <span style="color: green"><ins>Der</ins></span> er<span style="color: red"><del>:</del></span>
+<span style="color: red"><del>Vejledning, undervisning og evt. øvelser</del></span>
+<span style="color: red"><del></del></span>
+<span style="color: red"><del>Indledes med projektdannelse.</del></span>
+<span style="color: red"><del>Dernæst gruppearbejde</del></span> <span style="color: green"><ins>som udgangspunkt 5 vejledningsgange</ins></span> med <span style="color: red"><del>assistance fra</del></span> vejleder<span style="color: red"><del>.</del></span>
+<span style="color: red"><del>Forløbet indeholder</del></span><span style="color: green"><ins>,</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>udover gruppedannelse,</ins></span> problemformuleringsseminar<span style="color: green"><ins>,</ins></span>
+<span style="color: red"><del>med feedbackgruppe og</del></span>
+midtvejsevaluering <span style="color: red"><del>med feedbackgruppe</del></span>, og <span style="color: red"><del>afsluttes med mundtlig</del></span> eksamen <span style="color: red"><del>baseret på projekt</del></span>.
+
+## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
+
+Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer
+pr. studerende i gruppen.
+
+ * Projektdannelse
+ ca. 24 timer
+ * Forberedelse til problemformuleringsseminar
+ ca. 8 timer.
+ * Deltagelse i problemformuleringsseminar
+ ca. 2 timer
+ * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport
+ 8 timer
+ * Forberedelse til midtvejsevaluering
+ ca. 8 timer
+ * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar
+ ca. 8 t.
+ * Deltagelse i midtvejsevaluering
+ ca. 2 timer
+ * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen
+ ca. 25 timer
+ * Deltagelse i eksamen
+ ca. 3 timer.
+ * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet
+ litteratursøgning, læsning og review af litteratur,
+ udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder,
+ udarbejdelse af projektrapporten, evaluering
+ ca. 300 timer.
+ * Deltagelse i holdmøder
+ ca. 10 timer
+
+Læs mere om arbejdsindsats her:
+<span style="color: red"><del>[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](</del></span>https://intra.ruc.dk/nc/<span style="color: red"><del>dk/</del></span>for-studerende/alle-studier/<span style="color: red"><del>den-humanistisk-teknologiske</del></span><span style="color: green"><ins>humtek</ins></span>-<span style="color: red"><del>bacheloruddannelse</del></span><span style="color: green"><ins>bachelor</ins></span>/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse<span style="color: red"><del>/)</del></span>
+
+## <span style="color: green"><ins>Pensum</ins></span>
+<span style="color: green"><ins></ins></span>
+<span style="color: green"><ins>Det forventes,</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet.</ins></span>
+
+## Evaluering- og feedback former
+
+Der gives feedback løbende under projektvejledning,
+problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen.
+Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis
+og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen.
+Deruover er en løbende diaglog
+mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.
+
+Sammenfatning af evalueringer kan ses her:
+[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/)
+
+## <span style="color: red"><del>Studieleder/faglig koordinator</del></span>
+<span style="color: red"><del></del></span>
+<span style="color: red"><del>Martin Severin Frandsen (<mailto:martinfr@ruc.dk>)</del></span>
+
+## Eksamensadministration
+
+HUMTEK Tilmelding & Eksamen (<mailto:humtek-eksamen@ruc.dk>)
+
+## Aktivitetsansvarlig
+
+Jesper Simonsen (<mailto:simonsen@ruc.dk>)
+<span style="color: red"><del>Eduardo Abrantes (<mailto:eduab@ruc.dk>)</del></span>
+
+## Prøveform
+
+**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen
+på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende.
+Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.**
+
+**As per 1 September 2023, the size of the project groups
+for basic and subject module projects is always minimum 3 students,
+even if it says otherwise elsewhere.**
+
+## ECTS
+
+15
+
+## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen
+
+For at kunne begynde prøven i projekt <span style="color: red"><del>BP1</del></span> <span style="color: green"><ins>BP2,</ins></span>
+skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse
+i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen.
+
+Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende,
+som del af en gruppe,
+aflevere et skriftligt oplæg.
+Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
+og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn.
+Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
+litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
+men eksklusiv eventuelle bilag.
+Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i
+fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion
+af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
+
+Inden midtvejsevalueringen skal den studerende,
+som en del af en gruppe,
+afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen.
+Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum
+og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn.
+Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
+litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
+men eksklusiv eventuelle bilag.
+Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt
+indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde
+gennem fremlæggelse og diskussion
+af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
+
+Hvis den studerende ikke deltager
+i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen,
+eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
+af pågældendes vejleder,
+kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes:
+
+Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde
+et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
+på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt.
+Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
+og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
+Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
+litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
+men eksklusiv eventuelle bilag.
+
+Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen,
+eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende
+af pågældendes vejleder,
+kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes:
+
+Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde
+et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback
+på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt.
+Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum
+og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
+Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse,
+litteraturliste, figurer og andre illustrationer,
+men eksklusiv eventuelle bilag.
+
+## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
+
+ * Har kendskab til <span style="color: red"><del>grundlæggende</del></span> <span style="color: green"><ins>centrale</ins></span> teorier, metoder og begreber<span style="color: green"><ins>,</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> inden for et afgrænset teknologiområde</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> * Kan reflektere over tværfagligheden</ins></span> og <span style="color: red"><del>problemstillinger indenfor</del></span> <span style="color: green"><ins>egne læreprocessor</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> i koblingen af projektets 2 dimensioner</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> * Kan anvende teorier, metoder og begreber</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> inden for</ins></span> dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske Systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Artefakter,</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer,</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> herunder kunne identificere og håndtere, hvilke effekter disse skaber</ins></span>
+ * Kan gennemføre en analyse af <span style="color: red"><del>design- og designbehov,</del></span>
+<span style="color: red"><del> samt foreslå</del></span> en <span style="color: red"><del>løsning af</del></span> <span style="color: green"><ins>selvvalgt teknologi</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> eller</ins></span> et <span style="color: red"><del>designproblem</del></span> <span style="color: green"><ins>eksempel på teknologisk forandring</ins></span>
+ * Kan <span style="color: red"><del>organisere, tilrettelægge</del></span> <span style="color: green"><ins>begrunde projektets metoder</ins></span> og <span style="color: red"><del>evaluere designprocesser,</del></span>
+<span style="color: red"><del> herunder prioritere ressource-</del></span> <span style="color: green"><ins>resultater</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> samt dets muligheder</ins></span> og <span style="color: red"><del>tidsforbrug</del></span> <span style="color: green"><ins>begrænsninger</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> * Kan formidle projektets resultater</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner</ins></span>
+<span style="color: green"><ins> (fx poster</ins></span>, <span style="color: green"><ins>slideshow, podcast el. lign.)</ins></span>
+ <span style="color: red"><del>samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme</del></span>
+ * Kan selvstændigt indgå og deltage
+ i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende
+ i at opstille en problemstilling
+ og gennemføre problemorienteret projektarbejde,
+ der inddrager dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske Systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Artefakter</ins></span>
+ i sammenhæng med <span style="color: red"><del>én</del></span> <span style="color: green"><ins>en</ins></span> anden dimension
+
+## Overordnet indhold
+
+Projektet er forankret i dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>artefakter</ins></span>
+og skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner.
+
+Projektrapporten skal beskrive,
+hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.
+
+Dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske Systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Artefakter</ins></span>
+er forankret i en <span style="color: red"><del>designvidenskabelig</del></span> <span style="color: green"><ins>teknisk videnskabelig</ins></span> tradition
+<span style="color: red"><del>og har fokus på udvikling og evaluering af systemer, processer og artefakter</del></span>.
+Dimensionen trækker derfor især
+på teorier og begreber inden for <span style="color: red"><del>design og arkitektur</del></span> <span style="color: green"><ins>teknisk videnskab,</ins></span>
+samt <span style="color: red"><del>viden-skabsteoretiske</del></span> <span style="color: green"><ins>videnskabsteoretiske</ins></span> problemstillinger knyttet hertil<span style="color: red"><del>,</del></span>
+<span style="color: red"><del>og fokuserer</del></span><span style="color: green"><ins>.</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>Dimensionen har fokus</ins></span> på metoder <span style="color: red"><del>og værktøjer</del></span>,
+<span style="color: red"><del>der har til formål at understøtte og organisere designprocesser.</del></span>
+<span style="color: red"><del>Dimensionen omfatter</del></span>
+<span style="color: red"><del>design af hele eller dele</del></span> <span style="color: green"><ins>som indgår i konstruktionen</ins></span> af <span style="color: red"><del>systemer og artefakter</del></span>
+<span style="color: red"><del>og omfatter f.eks. behovsanalyse, modellering, evaluering og risikoanalyse.</del></span>
+<span style="color: red"><del>Dimensionen omfatter endvidere</del></span>
+<span style="color: red"><del>visuelle, auditive, æstetiske og andre egenskaber</del></span>
+<span style="color: red"><del>ved</del></span> <span style="color: green"><ins>teknologiske</ins></span> systemer og artefakter,
+<span style="color: green"><ins>og</ins></span> som <span style="color: red"><del>virker ved at påvirke sansning</del></span> <span style="color: green"><ins>har betydning for disses funktion</ins></span>, <span style="color: red"><del>perception</del></span> <span style="color: green"><ins>materialitet og livscyklus.</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>Dimensionen omfatter</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer</ins></span> og <span style="color: red"><del>kognitive</del></span> processer
+<span style="color: red"><del>hos brugere</del></span> <span style="color: green"><ins>samt de effekter disse skaber</ins></span>.
+
+I forbindelse med <span style="color: red"><del>projekt BP1</del></span> <span style="color: green"><ins>projektet</ins></span>
+skal projektgruppen <span style="color: red"><del>arbejde med selv at skabe et konkret designforslag.</del></span>
+<span style="color: red"><del>Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i,</del></span>
+<span style="color: red"><del>f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten,</del></span>
+<span style="color: red"><del>eller gennem dokumentation i form af foto, brugsbeskrivelse mv.</del></span>
+<span style="color: red"><del>Bedømmelsen af projektarbejdet er</del></span> <span style="color: green"><ins>udarbejde</ins></span> en <span style="color: red"><del>helhedsvurdering</del></span> <span style="color: green"><ins>visuel præsentation</ins></span> af <span style="color: red"><del>projektrapporten og designforslaget,</del></span>
+<span style="color: red"><del>hvor hovedvægten lægges på projektrapporten.</del></span>
+<span style="color: red"><del>Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden</del></span>
+<span style="color: red"><del>der ligger til grund for designet,</del></span>
+<span style="color: red"><del>og den viden der er opnået gennem arbejdet,</del></span>
+<span style="color: red"><del>f.eks</del></span> <span style="color: green"><ins>projektet</ins></span>.
+<span style="color: green"><ins>Det kan være</ins></span> i form af en <span style="color: red"><del>indledende brugerundersøgelse</del></span> <span style="color: green"><ins>poster, et slideshow,</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>en video, en podcast el. lign.</ins></span>
+<span style="color: green"><ins></ins></span>
+<span style="color: green"><ins>Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er)</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>og give en vinkel på projektet, som gruppen vælger.</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>En skitse af</ins></span> eller <span style="color: green"><ins>et idéoplæg til produktionen skal afleveres</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>samtidig med projektrapporten.</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>i fysisk eller elektronisk form</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>og er</ins></span> en <span style="color: red"><del>afsluttende evaluering</del></span> <span style="color: green"><ins>betingelse for at begynde prøven.</ins></span>
+<span style="color: green"><ins>Produktionen indgår som del</ins></span> af <span style="color: red"><del>designet</del></span> <span style="color: green"><ins>eksamen</ins></span>.
+Som støtte til projektarbejdet
+<span style="color: red"><del>gives</del></span> <span style="color: green"><ins>fokuseres der</ins></span> som en del af vejledningen <span style="color: red"><del>projektkompetenceundervisning -</del></span>
+<span style="color: red"><del>herunder vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring</del></span>
+<span style="color: green"><ins>på tværfaglighed</ins></span> i <span style="color: red"><del>forbindelse med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering,</del></span>
+<span style="color: red"><del>informations- og litteratursøgning, rapportskrivning</del></span> og <span style="color: red"><del>evalueringer.</del></span>
+<span style="color: red"><del>I vejledningen indgår også</del></span>
+<span style="color: red"><del>at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser i løbet af projektet.</del></span>
+<span style="color: red"><del></del></span>
+<span style="color: red"><del>Projektarbejdet foregår i grupper</del></span>
+<span style="color: red"><del>bestående</del></span> <span style="color: green"><ins>formidling</ins></span> af <span style="color: red"><del>min. 2 og max. 6 studerende.</del></span>
+<span style="color: red"><del>Studelederen kan i særlige tilfælde tillade,</del></span>
+<span style="color: red"><del>at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene</del></span> <span style="color: green"><ins>projektarbejdet</ins></span>.
+
+## Type
+
+Projekt
+
+## Undervisnings- og arbejdsform
+
+Vejledning
+
+## Prøveform
+
+Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
+
+Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport
+samt supplerende materiale.
+I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne,
+der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten.
+Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed
+på op til 3 min.
+De individuelle oplæg efterfølges af en dialog
+mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.
+
+Der kan under prøven stilles spørgsmål
+inden for det faglige område,
+der relaterer til projektrapportens faglige område.
+
+Der foretages en individuel bedømmelse
+på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale
+og den enkelte studerendes mundtlige præstation.
+
+Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende.
+
+Omfangskravene for projektrapporten er:
+
+ * For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.
+ * For 3 studerende minimum 60.000 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum.
+ * For 4 studerende minimum 81.600 og maksimum 141.600 antal tegn inkl. mellemrum.
+ * For 5 studerende minimum 100.800 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum.
+ * For 6 studerende minimum 122.400 og maksimum 182.400 antal tegn inkl. mellemrum.
+
+Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse,
+litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer,
+men eksklusive eventuelle bilag.
+
+Projektrapporten skal forsynes med et resumé,
+der indgår i bedømmelsen.
+Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk
+skal forsynes med et resumé på engelsk.
+Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk)
+kan forsynes med et resumé på dansk.
+
+Eksaminationstid inkl. votering er:
+
+ * For grupper af 2 studerende 60 minutter.
+ * For grupper af 3 studerende 75 minutter.
+ * For grupper af 4 studerende 90 minutter.
+ * For grupper af 5 studerende 105 minutter.
+ * For grupper af 6 studerende 120 minutter.
+
+Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.
+
+Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle
+
+Bedømmelse: 7-trinsskala
+
+Censur: intern medbedømmer
+
+## Omprøveform
+
+Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
+
+## Eksamenskode(r)
+
+Eksamenskode(r) : <span style="color: red"><del>U24788</del></span> <span style="color: green"><ins>U24791</ins></span>