diff options
| author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2025-10-02 07:28:45 +0200 |
|---|---|---|
| committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2025-10-02 07:28:45 +0200 |
| commit | 4c71980acfa2c0e39974523afc6c60baed3213ac (patch) | |
| tree | d4639fe5936cff1b56088d899e90dbe9c3868418 /20250926-notes.md | |
| parent | af750da698dae48f23ccd74a5fb6bcfe8083750d (diff) | |
refine rebuttals
Diffstat (limited to '20250926-notes.md')
| -rw-r--r-- | 20250926-notes.md | 15 |
1 files changed, 8 insertions, 7 deletions
diff --git a/20250926-notes.md b/20250926-notes.md index 6910785..515e700 100644 --- a/20250926-notes.md +++ b/20250926-notes.md @@ -109,17 +109,18 @@ Det kan i stedet anskues som det simplere problem at personlige rettigheder er eksklusive, og at det giver mening at visse rettigheder ikke er eksklusive - dvs. at en afklaring af hvilken person der har eksklusiv ret -har det mulige svar at ingen enkletperson har denne ret -men at den er bundet op på flere samtidigt. +har det mulige svar at ingen enkeltperson har denne ret +og at ingen (ikke alle) i så fald har den. Moore modargumenterer, at hvis intellektuelle rettigheder tilhører samfund, så burde også studiekarakterer og kriminalitet tilhøre samfund. Ja, i det omfang at læring og kriminelle handlinger er kollektive, -men der er ikke belæg for at *alt* er samfundets ansvar/ret -blot fordi der er belæg for at noget er det. +men der er ikke belæg for at *alt* hører under samfundet +blot fordi der er belæg for at noget gør det. Afslutningsvis modargumenteres, at den enkelte allerede har frikøbt ejerskab gennem uddannelse. -Nej, for læring er ikke et handelsobjekt, -og selv hvis det var, er det ikke et argument for, -at viden meningsfuldt kan sælges som personlige eksklusivrettigheder. +Nej, for hvad der "købes" er ikke læring eller viden, +men adgang til læringsrum, +som er mere at regne som driftsomkostninger end som varige goder, +og desuden typisk ikke er personligt eksklusive men kollektivt bundne. |
