aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/20250926-notes.md
blob: 6910785986425ad70dcd58c4d42b88431ee85bff (plain)

Notes on Standord article on intellectual property

https://plato.stanford.edu/entries/intellectual-property/

2.2 The Creative Commons, Copyleft, and Licensing

Licensing (oncluding Creative Commons and Copyleft) ties only to the "first sale" rule of copyright rules.

Creative Commons is a portfolio of multiple licensing models, but only one (similar to Copyleft) is examplified.

2.2 Droit Morals

Droit moral (ideelle rettigheder) er særligt europæiske.

Teksten kommer ikke nærmere ind på USA's begrænsede anerkendelse af droit moral i deres tilslutning til Berne-konventionen i 1988.

Teksten kommer ikke nærmere ind på naturligerettigheder (omend de nævnes helt kort i 3.4), og forskellen mellem (juridisk) droit moral og naturlige rettigheder.

3.1 Personality-Based Justifications of Intellectual Property

Nederst i afsnittet nævnes kort "an incentive-based component", tilsyneladende er særligt Hegelsk, som synes at knytte sig til kollektivet fremfor individet (eller er det måske tekstens forfatter, der foreslår et alternativt kollektivt fokus?).

3.2 The Utilitarian Incentives-Based Argument for Intellectual Property

Målet er "social utility", og rettighederne siges at være nødvendige for at stimulere kreativitet, udfra en cost-benefit logik.

Incitament argumenteres udfra en konkurrence-logik, dvs. med afsæt i nulsums-spilteori. Digitalisering, som er væsentligst implementeret efter de fleste citerede kilder, udfordrer kraftigt gyldigheden af præmis om nulsum.

3.2.2 Problems for the Utilitarian Incentives-Based Argument

Statsstøtte til intellektuelt arbejde sikrer kollektiv binding af værker.

Alternativ: Færre værker af bedre kvalitet, distribueret til flere. Men hvilket dynamik stimulerer "bedre" kvalitet?

Forretningshemmeligheder fremhæves som mest problematiske. Men Copyleft stiller krav ikke kun til produkt men også transparens i produktionsmetode, som (i større grad for digitale produkte) gør, at også "kopiret" implicit omfatter hemmeligholdelse.

3.3 Lockean Justifications of Intellectual Property

Fælleden anskues som ikke-ejet fremfor fælles-ejet.

3.3.2 The Lockean Rejoinder

I slutningen af afsnittet argumenteres, at innovatører formodentligt vil undgå områder, hvor deres talent ikke sikres. Moderne tech-giganters lukreren på (ikke-Copyleft!) Open Source software indikerer at denne antagelse ikke holder (muligvis begrænset til digital innovation).

3.4 Intellectual Property and the Prisoner’s Dilemma

Spillet involverer værdiskabelse gennem innovation og handel, hvor begge favorable udfald - både det individuelt grådigste og det samlet set bedste - inddrager værdiskabelse gennem handel. Ideelt må være værdiskabelse kun gennem innovation (kunstnere som ikke skal belemres med handel) og et skrækscenarie må være innovationsreducerende handel (en typisk tendens for tech-giganter efter en innovativ begyndelse).

Spillet inddrager "kopiering" af innovation (dvs. at "stjæle ideer") men forholder sig ikke til, at ideer sjældent opstår i et vacuum, og at der derfor er et (potentielt stort) potentiale i kollaborativ innovation. Her vil incitamentstrukturer formodentligt være forskellige for kollaboration afgrænset til direkte samarbejdende parter og fællesskabsbunden kollaboration sikret ved Copyleft.

Moore er fra 2018. Det kunne være interessant at undersøge nærmere, hvordan digitalisering inddrages i den kilde.

Det kunne være interessant at finde kilder, som eksplicit undersøger etiske aspekter ved kollaborativ innovation.

4.4 The Social Nature of Information Argument

Denne type argument er hvad Lawrence Lessig primært anvender.

Lysander Spooner modargumenterer, at samfund ikke kan have købt noget. Jo da - bare ikke med penge men med indsats fra participanter.

Det modargumenteres, at problemet med hvordan personer erhverver sig rettigheder forskydes til hvordan samfund erhverver dem (som implicit kan læses som det samme eller et større problem). Det kan i stedet anskues som det simplere problem at personlige rettigheder er eksklusive, og at det giver mening at visse rettigheder ikke er eksklusive - dvs. at en afklaring af hvilken person der har eksklusiv ret har det mulige svar at ingen enkletperson har denne ret men at den er bundet op på flere samtidigt.

Moore modargumenterer, at hvis intellektuelle rettigheder tilhører samfund, så burde også studiekarakterer og kriminalitet tilhøre samfund. Ja, i det omfang at læring og kriminelle handlinger er kollektive, men der er ikke belæg for at alt er samfundets ansvar/ret blot fordi der er belæg for at noget er det.

Afslutningsvis modargumenteres, at den enkelte allerede har frikøbt ejerskab gennem uddannelse. Nej, for læring er ikke et handelsobjekt, og selv hvis det var, er det ikke et argument for, at viden meningsfuldt kan sælges som personlige eksklusivrettigheder.