aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_baggrund.qmd6
-rw-r--r--worlding/_digitalisering.qmd14
-rw-r--r--worlding/_konklusion.qmd6
-rw-r--r--worlding/_læring.qmd4
-rw-r--r--worlding/_referater.qmd12
-rw-r--r--worlding/_scholia.qmd2
6 files changed, 22 insertions, 22 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd
index da860da..a0f9b55 100644
--- a/worlding/_baggrund.qmd
+++ b/worlding/_baggrund.qmd
@@ -9,8 +9,8 @@ mellem didaktiske og (for læringen) ligegyldige rutiner.
Vi, forfatterne til denne rapport, studerer humanistisk teknologi,
hvor vi fra begyndelsen fik forklaret,
-at vores læringsmateriale kan forventes udelukkende at være digitalt -
-ingen fysiske bøger er del af vores pensum -
+at vores læringsmateriale kan forventes udelukkende at være digitalt --
+ingen fysiske bøger er del af vores pensum --
bl.a. fordi meget af materialet vil være så nyt,
at det knapt er udgivet endnu.
Dette så vi frem til med forventning:
@@ -110,7 +110,7 @@ og licens hyperlinket til <https://spdx.org/>.
Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret
som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL).
-Vores studie - Humtek - blev introduceret som progressivt,
+Vores studie -- Humtek -- blev introduceret som progressivt,
og det kommer bl.a. til udtryk idet læringsmaterialet udelukkende er tilgængeligt digitalt.
Det er også en fordel når nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu,
og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform.
diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd
index bd328ac..8bff64c 100644
--- a/worlding/_digitalisering.qmd
+++ b/worlding/_digitalisering.qmd
@@ -43,7 +43,7 @@ blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl.
## Scholia som teknologi
Vi undersøger Scholia som teknologi.
-Indeni er Scholia nærmest tom - en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag.
+Indeni er Scholia nærmest tom -- en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag.
Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i,
hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data.
@@ -201,7 +201,7 @@ IT-redskaber kan understøtte...
Eksakte fakta:
At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord,
-styrker cementering af hvad eksakt viden -
+styrker cementering af hvad eksakt viden --
dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring.
Leg med ambiguitet:
@@ -250,20 +250,20 @@ overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning)
[@Heilesen2015].
(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed
-efter nye *vinkler* i en worlding dialog -
+efter nye *vinkler* i en worlding dialog --
du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet)
-FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* -
+FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* --
f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole,
og valg af arkitektur til institutionens bygninger.
-FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* -
+FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* --
f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner
(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom,
men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis,
eller tidsstyring som kalender og mødebooking).
-FIXME: Kortlægning af PPL *styring* -
+FIXME: Kortlægning af PPL *styring* --
f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer")
og sanktionsmuligheder
(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen).
@@ -364,7 +364,7 @@ i [supergruppen].
Finde centrale begreber på websiden
<https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/>
-Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden -
+Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden --
er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)?
Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?
diff --git a/worlding/_konklusion.qmd b/worlding/_konklusion.qmd
index 9dcc051..d9b9212 100644
--- a/worlding/_konklusion.qmd
+++ b/worlding/_konklusion.qmd
@@ -8,7 +8,7 @@ Lærer-styret (FIXME: definitiv?) læring levner kun plads til operationel læri
Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?),
som understøtter indholdsrelateret læring.
-Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring -
+Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring --
om du er presset eller har overskud til nysgerrighed.
Begge former er altid i spil,
men... FIXME.
@@ -19,7 +19,7 @@ Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring.
Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur!
Kun *passive* redskaber belyses,
eksempelvis er Moodle et LMS
-(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) -
+(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) --
ikke *aktive* redskaber som wiki-orienterede databaser
og (micro)blogging kommunikationsplatforme.
@@ -32,7 +32,7 @@ Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk
understøtter tentakulær læring.
Konklusion: Digitalisering er ikke kun anvendeligt for operative aspekter læring,
-men også - ved bevidst og målrettet vinkling - for indholdsmæssige aspekter af læring.
+men også -- ved bevidst og målrettet vinkling -- for indholdsmæssige aspekter af læring.
Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering,
og derfor motiverede til at fiksere data.
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd
index 385b9f5..250c4f5 100644
--- a/worlding/_læring.qmd
+++ b/worlding/_læring.qmd
@@ -167,8 +167,8 @@ at træde ind i affinitive bevægelser af læring,
hvis ikke de forholder sig til læringsprocessen ekspansivt og nysgerrigt.
Når den lærende går i dialog med verden,
-er der på den ene side den omkringliggende verden -
-hvad læringen handler om, indholdet -
+er der på den ene side den omkringliggende verden --
+hvad læringen handler om, indholdet --
og på den anden side det *allerede lærte*.
Ny viden opstår ikke i et vakuum,
men bygger ovenpå den lærendes erfaringer og antagelser.
diff --git a/worlding/_referater.qmd b/worlding/_referater.qmd
index 82f782f..81e0e51 100644
--- a/worlding/_referater.qmd
+++ b/worlding/_referater.qmd
@@ -64,8 +64,8 @@
* Mange af deres noter har vi kigget på
* Ikke nævne f.eks. OCR i indledningen
-* Vi mangler belæg til vores påstande - udddyb mere og brug flere citater
-* Mere på semesterbindingen - Skeive mere om hvilken dimmension vi vil koble til
+* Vi mangler belæg til vores påstande: Udddyb mere og brug flere citater
+* Mere på semesterbindingen: Skrive mere om hvilken dimmension vi vil koble til
* De overlevede at vi sendte pfs som en prototype
* Vær realistiske!
* Det er så godt at vi vil bruge Sine som et ekspertintverview!
@@ -76,8 +76,8 @@
(Bogen hedder "læring")
* Knud Illeris
* Vi skal finde bibliotikar
-* Lærignsfællesskaber - som ruc prøver at rammesætte
-* At bygge redskaber rundt om PPL - i stedet for at sætte PPL i en boks
+* Læringsfællesskaber, som ruc prøver at rammesætte
+* At bygge redskaber rundt om PPL, i stedet for at sætte PPL i en boks
* Hvordan kan man bruge en database som scholia
i et kollektivt læringsfællsskab som ruc er en del af.
* Hvordan skal læringmiljhøet tilrættelækkes så det kan bruges kollektivt
@@ -87,7 +87,7 @@
* "Digitale træthed"
* Hvordan validere vi viden fra værktøjer som hypothesis og scholia
* Hvilke udfordringer og potentialer rummer scholia
- for at kunne understøtte et læringsmiljø -
+ for at kunne understøtte et læringsmiljø --
Hvilke problemer knytter sig til det
* læring mellem udvikling og tilpasnign -> Knud Illeris
* Læringsteorier -> Knud Illeris
@@ -105,7 +105,7 @@
men kigge med afsæt af ppl, hvordan kan vi så understøtte PPL
* Nye teknologier tager udgangspunkt i "nye" mennesker
* Man bliver hurtigt gammel i IT
-* Nogle skal hjælpe til af formidle teknologi - punktum.
+* Nogle skal hjælpe til af formidle teknologi -- punktum.
* "i mit hoved er ruc stadig et foregangsuniversitet"
* Vi mangler metodeafsnit
* Hvilken viden regner vi med at opnå?
diff --git a/worlding/_scholia.qmd b/worlding/_scholia.qmd
index 1cec071..511adfa 100644
--- a/worlding/_scholia.qmd
+++ b/worlding/_scholia.qmd
@@ -125,5 +125,5 @@ Der er transparens om både inddragede informationer
identiteter for aktører i vidensrationaliseringen,
og historik for udviklingen af rationalet.
Der er dog ingen definitiv *ansvarlig* agent
-for det samlede rationale -
+for det samlede rationale --
ingen overordnet forfatter eller redaktør.