diff options
-rw-r--r-- | code/index.qmd | 70 | ||||
-rw-r--r-- | learn/index.qmd | 54 | ||||
-rw-r--r-- | use/index.qmd | 11 |
3 files changed, 128 insertions, 7 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index 426b5e7..e0da4c5 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -21,9 +21,15 @@ breaks: false --- -# Problemfelt +## Tema -Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber +Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber. + + +## Problemfelt + +Overblik i læringsprocesserne. +Der er et behov for at skabe en klar og forståelig struktur og sammenhæng i materiale og uddannelsesforløbet. ## Problemformulering @@ -41,6 +47,8 @@ Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system, til at sikre dækning af TSA --> +<!-- hello world --> + *Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?* @@ -54,7 +62,7 @@ så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?* FIXME: Et tredje underspørgsmål, måske? -# Forundersøgelser +## Forundersøgelser Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i [supergruppen]. @@ -91,6 +99,10 @@ Udvidelse af lokal Scholia-klon til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, inspireret af Gooseberry. +## Mulig løsning + +Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is]. + [supergruppen]: ../graph/index.qmd "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" @@ -126,4 +138,54 @@ inspireret af Gooseberry. \raggedright ::: {#refs .foo} ::: -\endgroup
\ No newline at end of file +\endgroup + +# Bilag + +FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport + +## Møde 2024-03-02 + +### Aftale gruppemøder de næste to uger frem + +### Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde + +### Konkret fumle med vidensgrafer + +Finde centrale begreber på websiden +https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ + +Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede? + +Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst. + +### Finde litteratur + +Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter +hvad vi har fumlet med, +og hvad vi *vil* fumle videre med. + +### Beslutte hjemmeopgaver + +Hvad skal vi hver især lave **forud** for næste gruppemøde? + +Oprette personlig konto hos Hypothes.is? + +Lave forskellige opslag i Scholia, +på hhv. forskere og artikler og begreber? + +Installere og lege med Protege? + +### Beslutte næste fumlen + +Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes? + +Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti? + +Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, +og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden? + +Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, +og hvad vi kan bruge opslaget til? + +### Forberede problemformuleringsseminar diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd index fcdfe36..4268507 100644 --- a/learn/index.qmd +++ b/learn/index.qmd @@ -63,6 +63,17 @@ FIXME: Tredje underspørgsmål omformuleret mere snævert, måske? Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i [supergruppen]. +Finde centrale begreber på websiden +https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ + +Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede? + +Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer. +F.eks. WebVOWL, Protege, SDML. +Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer, +og kun sekundært at *visualisere* dem +(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer). + Evaluering af eksisterende semantiske ontologier til brug i modellering af læring ved RUC HumTek, undersøgelse af relevante @@ -119,3 +130,46 @@ sammenlignet med eksisterende læringsredskaber ::: {#refs .foo} ::: \endgroup + +# Bilag + +FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport + +## Møde 2024-03-02 + +### Aftale gruppemøder de næste to uger frem + +### Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde + +### Konkret fumle med vidensgrafer + +### Finde litteratur + +Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter +hvad vi har fumlet med, +og hvad vi *vil* fumle videre med. + +### Beslutte hjemmeopgaver + +Hvad skal vi hver især lave **forud** for næste gruppemøde? + +Oprette personlig konto hos Hypothes.is? + +Lave forskellige opslag i Scholia, +på hhv. forskere og artikler og begreber? + +Installere og lege med Protege? + +### Beslutte næste fumlen + +Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes? + +Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti? + +Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, +og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden? + +Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, +og hvad vi kan bruge opslaget til? + +### Forberede problemformuleringsseminar diff --git a/use/index.qmd b/use/index.qmd index 153d04f..5d03008 100644 --- a/use/index.qmd +++ b/use/index.qmd @@ -29,12 +29,17 @@ Anvendelse af grafbaserede læringsredskaber <!-- Hovedproblem --> -Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: +Hvordan kan graf teori bruges som teknologisk værktøj for visualisering af Individets indlæringsforståelse, adfærdsmønstre og praktiske tendenser. -*Hvordan kunne formulering, deling og visualisering af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?* -Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: +Hvordan kan graf teori anvendes til at bedre formidle emner? + +Hvilke løsninger er allerede til rådighed? + +Findes der hjemmesider eller kodningsværktøjer til at fremstille graf teori? + +Er der eksempler på undervisning baseret på graf teori? <!-- Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system, til at sikre dækning af TSA |