aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-02 11:44:09 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-02 11:44:09 +0100
commite8bfd649c68623ca2cbf4a317e06c6f63fd86c38 (patch)
tree68136d0a50a539baf2abee32b5abbb630bcb07ca
parent1085b88ad09c7396cf16eb4b5b7ab9931ee8a9a2 (diff)
update report content from pads
-rw-r--r--code/index.qmd70
-rw-r--r--learn/index.qmd54
-rw-r--r--use/index.qmd11
3 files changed, 128 insertions, 7 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd
index 426b5e7..e0da4c5 100644
--- a/code/index.qmd
+++ b/code/index.qmd
@@ -21,9 +21,15 @@ breaks: false
---
-# Problemfelt
+## Tema
-Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber
+Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber.
+
+
+## Problemfelt
+
+Overblik i læringsprocesserne.
+Der er et behov for at skabe en klar og forståelig struktur og sammenhæng i materiale og uddannelsesforløbet.
## Problemformulering
@@ -41,6 +47,8 @@ Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system,
til at sikre dækning af TSA
-->
+<!-- hello world -->
+
*Hvordan fungerer grafsproget RDF,
særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?*
@@ -54,7 +62,7 @@ så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?*
FIXME: Et tredje underspørgsmål, måske?
-# Forundersøgelser
+## Forundersøgelser
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i [supergruppen].
@@ -91,6 +99,10 @@ Udvidelse af lokal Scholia-klon
til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
inspireret af Gooseberry.
+## Mulig løsning
+
+Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is].
+
[supergruppen]: ../graph/index.qmd
"Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
@@ -126,4 +138,54 @@ inspireret af Gooseberry.
\raggedright
::: {#refs .foo}
:::
-\endgroup \ No newline at end of file
+\endgroup
+
+# Bilag
+
+FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport
+
+## Møde 2024-03-02
+
+### Aftale gruppemøder de næste to uger frem
+
+### Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde
+
+### Konkret fumle med vidensgrafer
+
+Finde centrale begreber på websiden
+https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
+
+Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?
+
+Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst.
+
+### Finde litteratur
+
+Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter
+hvad vi har fumlet med,
+og hvad vi *vil* fumle videre med.
+
+### Beslutte hjemmeopgaver
+
+Hvad skal vi hver især lave **forud** for næste gruppemøde?
+
+Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
+
+Lave forskellige opslag i Scholia,
+på hhv. forskere og artikler og begreber?
+
+Installere og lege med Protege?
+
+### Beslutte næste fumlen
+
+Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?
+
+Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
+
+Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is,
+og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
+
+Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis,
+og hvad vi kan bruge opslaget til?
+
+### Forberede problemformuleringsseminar
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd
index fcdfe36..4268507 100644
--- a/learn/index.qmd
+++ b/learn/index.qmd
@@ -63,6 +63,17 @@ FIXME: Tredje underspørgsmål omformuleret mere snævert, måske?
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i [supergruppen].
+Finde centrale begreber på websiden
+https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
+
+Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?
+
+Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer.
+F.eks. WebVOWL, Protege, SDML.
+Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer,
+og kun sekundært at *visualisere* dem
+(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).
+
Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
undersøgelse af relevante
@@ -119,3 +130,46 @@ sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
::: {#refs .foo}
:::
\endgroup
+
+# Bilag
+
+FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport
+
+## Møde 2024-03-02
+
+### Aftale gruppemøder de næste to uger frem
+
+### Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde
+
+### Konkret fumle med vidensgrafer
+
+### Finde litteratur
+
+Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter
+hvad vi har fumlet med,
+og hvad vi *vil* fumle videre med.
+
+### Beslutte hjemmeopgaver
+
+Hvad skal vi hver især lave **forud** for næste gruppemøde?
+
+Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
+
+Lave forskellige opslag i Scholia,
+på hhv. forskere og artikler og begreber?
+
+Installere og lege med Protege?
+
+### Beslutte næste fumlen
+
+Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?
+
+Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
+
+Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is,
+og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
+
+Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis,
+og hvad vi kan bruge opslaget til?
+
+### Forberede problemformuleringsseminar
diff --git a/use/index.qmd b/use/index.qmd
index 153d04f..5d03008 100644
--- a/use/index.qmd
+++ b/use/index.qmd
@@ -29,12 +29,17 @@ Anvendelse af grafbaserede læringsredskaber
<!-- Hovedproblem -->
-Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:
+Hvordan kan graf teori bruges som teknologisk værktøj for visualisering af Individets indlæringsforståelse, adfærdsmønstre og praktiske tendenser.
-*Hvordan kunne formulering, deling og visualisering af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?*
-Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:
+Hvordan kan graf teori anvendes til at bedre formidle emner?
+
+Hvilke løsninger er allerede til rådighed?
+
+Findes der hjemmesider eller kodningsværktøjer til at fremstille graf teori?
+
+Er der eksempler på undervisning baseret på graf teori?
<!--
Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system,
til at sikre dækning af TSA