aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-06-06 09:13:39 +0200
committerIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-06-06 09:13:56 +0200
commit9c326f35e1429e366a8167a060c0f4dda8868db5 (patch)
tree15331d97216d5fdc2d146b2e50677bb5e7e124a6 /worlding
parent0909aeb585c8aa15b4b2233d40b21e78ea287fb9 (diff)
add world praxis
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_theory_learning.qmd6
1 files changed, 4 insertions, 2 deletions
diff --git a/worlding/_theory_learning.qmd b/worlding/_theory_learning.qmd
index 3bbd1e7..753ebe1 100644
--- a/worlding/_theory_learning.qmd
+++ b/worlding/_theory_learning.qmd
@@ -131,15 +131,17 @@ at subjektet nødvendigvis må opleve et skel mellem det de ved,
og måden, verden præsenterer sig.
Uden en subjektiv erfaring med dette skel,
er det umuligt at konceptualisere, hvad der overhovedet kan læres.
+Det er fokusset på det subjektive, dialogorienterede aspekt af læring,
+som der henvises til,
+når læringen beskrives med begrebet verdeningspraksis.
+Subjektet må interagere med, og dermed ændre på verden for at lære.
Schraube fremhæver Holzkamps opfattelse,
at følelser spiller en central rolle
i denne oplevelse af en uoverensstemmelse mellem det lærte og verden.
-
"Holzkamp emphasizes that the emotionality of the learner plays
a central role in the formation of such a discrepancy experience.
[@Schraube2024, s. 114].
-
Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst
er altså et fundamentalt første skridt i læringshandlingen.