diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-30 20:54:45 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 1321928ae010ada77033a6a5fd859be6678622f8 (patch) | |
tree | 172efb8af06ae72d86208f730a0420c17e1df3a0 /worlding | |
parent | 9bcf38b8c58b90908cde412ca314126d3ba95186 (diff) |
refine headlines for analysis, and use intro from outline
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_analysis.qmd | 11 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_hypothesis.qmd | 8 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_scholia.qmd | 16 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/index.qmd | 2 |
4 files changed, 24 insertions, 13 deletions
diff --git a/worlding/_analysis.qmd b/worlding/_analysis.qmd new file mode 100644 index 0000000..1723b8c --- /dev/null +++ b/worlding/_analysis.qmd @@ -0,0 +1,11 @@ +# Analyse + +Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning +involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown. + +Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges +som teknologiske artefakter. + +Ved vores analyse af teknologierne +anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne +til kollaborativ læsning af @Schraube2024. diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd index 7a9886e..a5ba748 100644 --- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd @@ -1,4 +1,4 @@ -# Hypothes.is +## Hypothes.is Hypothes.is er gratis, open source software, som lader brugeren annotere en tekst offentligt på internettet. @@ -11,7 +11,7 @@ Programmet er blevet anvendt i læringssituationer, bl.a. @Kararo2019 til undersøgelser af ordforråd og forståelse af grafvisualiseringer. -## Hypothes.is i praksis +### Hypothes.is i praksis Programmet installeres som webbrowser-udvidelse, eller indlæses ad hoc via en bookmarklet. @@ -78,7 +78,7 @@ er direkte relevante til de steder de forekommer. Brugeren er derfor allerede afgrænset til et specifikt udsnit af verden, modsat wikipedia, hvor sidespring kan føre hvor som helst hen. -## Læringshandlingen i konteksten af hypothes.is +### Læringshandlingen i konteksten af hypothes.is Når hypothes.is er installeret og aktiveret, ændres mødet mellem læser og materiale på flere parametre. @@ -211,7 +211,7 @@ Hypothes.is inviterer gennem sin funktionalitet til kontekstualisering og udveksling af perspektiver, og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring. -## Perspektivering (?) FIXME +### Perspektivering (?) FIXME Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is, påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den, diff --git a/worlding/_analysis_scholia.qmd b/worlding/_analysis_scholia.qmd index c75882c..1db64dc 100644 --- a/worlding/_analysis_scholia.qmd +++ b/worlding/_analysis_scholia.qmd @@ -1,4 +1,4 @@ -# Scholia +## Scholia Scholia er et forskningsprofileringssystem i stil med bl.a. Google Scholar, VIVO og Elseviers Scopus og SciVal @@ -11,7 +11,7 @@ og hvert søgeresultat præsenterer tilgængelig viden relateret til een "ting" (person, begreb, værk, osv.) som en samling af lister, grafer og diagrammer. -## Umiddelbar brug +### Umiddelbar brug Brugerfladen er en online, web-baseret service, hvor de bibliografiske informationer præsenteres @@ -20,9 +20,9 @@ Den præsenterede viden udfra opslag i den separate online, web-baserede service Wikidata. -## Deltagende brug +### Deltagende brug -## Konstruktion +### Konstruktion Tynd skal af skabeloner og opslagsformularer op imod den uafhængige vidensbase Wikidata. @@ -78,7 +78,7 @@ følger det åbent standardiserede sprog SPARQL. FIXME: Måske noget om Wikidata internt, om SQL-forespørgsler i en underliggende SQL database. -## Adgang og rettigheder +### Adgang og rettigheder Offentlig adgang til simpel brug. @@ -93,7 +93,7 @@ og hvordan udvikling og drift så oppebæres økonomisk hvis mere etablerede koalitioner, hvem har så større magt og kan præge den indre styring?), -## Kultur +### Kultur Aktører med interesse i socialt engagerende platforme (Wikimedia). @@ -115,7 +115,7 @@ FIXME: måske flytte historiske detaljer om samspillet mellem Wikimedia, Wikipedia, Wikidata og Watson op som baggrundsmateriale. -## Svagheder og bivirkninger +### Svagheder og bivirkninger Konstruktionen og adgangen til Scholia skaber udfordringer for validering af vidensrationaler. @@ -129,7 +129,7 @@ Der er dog ingen definitiv *ansvarlig* agent for det samlede rationale -- ingen overordnet forfatter eller redaktør. -## Læringshandlingen og Scholia +### Læringshandlingen og Scholia <!-- FIXME: pointe: vis hvordan Schlias potentiale for understøttelse af affinitive bevægelser er større end wikipedia pga. kontektsualisering--> diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd index 193fd3d..203dfa0 100644 --- a/worlding/index.qmd +++ b/worlding/index.qmd @@ -33,7 +33,7 @@ breaks: false {{< include _theory_5star.qmd >}} -# Analyser +{{< include _analysis.qmd >}} {{< include _analysis_scholia.qmd >}} |