aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/disposition.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 07:21:58 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commitb666d1467a925fd06f5c6fed313d771359542cb4 (patch)
tree398ab4377e968d5f6d3474049a847898a8000e25 /worlding/disposition.qmd
parentb72a779e80a2c8366444b7ccca95f327e886d6fb (diff)
stop include plans; include outline; rename outline source file
Diffstat (limited to 'worlding/disposition.qmd')
-rw-r--r--worlding/disposition.qmd124
1 files changed, 0 insertions, 124 deletions
diff --git a/worlding/disposition.qmd b/worlding/disposition.qmd
deleted file mode 100644
index 9b11a24..0000000
--- a/worlding/disposition.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,124 +0,0 @@
-# Semantisk web og hypothes.is og Scholia
-
-Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik,
-som involverer en række digitaliseringsværktøjer.
-Der er meget snak om problemer med digitaliseringer,
-som for eksempel at det kan være stressende og distraherende,
-og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger
-og tage håndskrevne noter,
-men vi genkender ikke disse som styrkende for os.
-Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger
-med skyer af kompleksiteter,
-og føler os bremset i at leve os ind i stoffet
-gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster,
-hvor vi er afhængige af,
-at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på
-matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed.
-Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik,
-som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den,
-undersøge den fra skæve vinkler
-og sammenligne og diskutere vores tanker om den.
-Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk --
-en slags IT-fetish som reelt er ligegylig,
-eller måske direkte skadelig for vores læring,
-eller om det er muligt,
-at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning
-kan understøtte vores læring.
-
-Vi har en vag forståelse af læring,
-som noget der kan være overfladisk eller dybt.
-Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om,
-hvad læring er,
-og samtidigt undersøge den teknik,
-vi anvender til at komme igennem teksten.
-Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk,
-hvorvidt vores læseteknik virker
-[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk],
-men sigter efter at identificere,
-om der er træk ved vores læseteknik,
-som teoretisk kan sandsynliggøres
-at udgøre understøttelse for dybere læring.
-
-De metoder vi anvender i vores læseteknik
-involverer en række digitaliseringsteknologier,
-og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk
-for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring,
-og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser
-om valget af de involverede teknologier.
-
-## Problemformulering
-
-# Teori
-
-## Tentakulær læring
---
-Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
-bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
-[@Schraube2024, @Larsen2024].
-
-Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018
-placerer indhold og materiale på samme dimension,
-opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner
-[@Schraube2024].
-
-## 5-stjernet data
-
-5-stjernet data er et koncept,
-som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
-Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
-dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling,
-og dels den videreudviklede vision
-om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling
-som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*.
-
-# Analyse
-
-Ved vores analyse af teknologierne
-anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
-til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
-
-## Hypothes.is
-
-## Scholia
-
-## Semantiske noter i Markdown
-
-## 5-stjernet data
-
-# Semantiske tentakler
-
-# Konklusion
-
-# Perspektivering
-
-Empirisk undersøgelse af,
-om det vi teoretisk påpeger som potentiale,
-er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise --
-ekempelvis ved A-B tests.
-Det er her vigtigt at udforme tests,
-så der skelnes mellem den læring der undersøges,
-og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker.
-Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder,
-da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik
-men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.
-
-Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale,
-så vil det være relevant at kigge på,
-hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes
-med denne nye viden.
-Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale
-for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem.
-Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data
-til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.
-
-[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering:
-generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring,
-eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst
-og dermed blot som underholdning.]
-
-[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring --
-og så pointere at pointen ikke er generativ AI
-men det at "danse din læring fremfor at sprinte den",
-og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt
-hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt
-at danse med kunstig intelligens end med hinanden.]