From b666d1467a925fd06f5c6fed313d771359542cb4 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Wed, 29 May 2024 07:21:58 +0200 Subject: stop include plans; include outline; rename outline source file --- worlding/disposition.qmd | 124 ----------------------------------------------- 1 file changed, 124 deletions(-) delete mode 100644 worlding/disposition.qmd (limited to 'worlding/disposition.qmd') diff --git a/worlding/disposition.qmd b/worlding/disposition.qmd deleted file mode 100644 index 9b11a24..0000000 --- a/worlding/disposition.qmd +++ /dev/null @@ -1,124 +0,0 @@ -# Semantisk web og hypothes.is og Scholia - -Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik, -som involverer en række digitaliseringsværktøjer. -Der er meget snak om problemer med digitaliseringer, -som for eksempel at det kan være stressende og distraherende, -og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger -og tage håndskrevne noter, -men vi genkender ikke disse som styrkende for os. -Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger -med skyer af kompleksiteter, -og føler os bremset i at leve os ind i stoffet -gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster, -hvor vi er afhængige af, -at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på -matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed. -Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik, -som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den, -undersøge den fra skæve vinkler -og sammenligne og diskutere vores tanker om den. -Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk -- -en slags IT-fetish som reelt er ligegylig, -eller måske direkte skadelig for vores læring, -eller om det er muligt, -at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning -kan understøtte vores læring. - -Vi har en vag forståelse af læring, -som noget der kan være overfladisk eller dybt. -Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om, -hvad læring er, -og samtidigt undersøge den teknik, -vi anvender til at komme igennem teksten. -Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk, -hvorvidt vores læseteknik virker -[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk], -men sigter efter at identificere, -om der er træk ved vores læseteknik, -som teoretisk kan sandsynliggøres -at udgøre understøttelse for dybere læring. - -De metoder vi anvender i vores læseteknik -involverer en række digitaliseringsteknologier, -og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk -for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring, -og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser -om valget af de involverede teknologier. - -## Problemformulering - -# Teori - -## Tentakulær læring --- -Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, -bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling -[@Schraube2024, @Larsen2024]. - -Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018 -placerer indhold og materiale på samme dimension, -opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner -[@Schraube2024]. - -## 5-stjernet data - -5-stjernet data er et koncept, -som knytter flere teknologier og ideologier sammen. -Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, -dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling, -og dels den videreudviklede vision -om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling -som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*. - -# Analyse - -Ved vores analyse af teknologierne -anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne -til kollaborativ læsning af @Schraube2024. - -## Hypothes.is - -## Scholia - -## Semantiske noter i Markdown - -## 5-stjernet data - -# Semantiske tentakler - -# Konklusion - -# Perspektivering - -Empirisk undersøgelse af, -om det vi teoretisk påpeger som potentiale, -er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- -ekempelvis ved A-B tests. -Det er her vigtigt at udforme tests, -så der skelnes mellem den læring der undersøges, -og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. -Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, -da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik -men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. - -Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, -så vil det være relevant at kigge på, -hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes -med denne nye viden. -Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale -for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. -Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data -til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. - -[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: -generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, -eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst -og dermed blot som underholdning.] - -[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- -og så pointere at pointen ikke er generativ AI -men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", -og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt -hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt -at danse med kunstig intelligens end med hinanden.] -- cgit v1.2.3