diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-10 11:48:17 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-10 11:48:17 +0100 |
commit | 696f6d55c6578c5dba43417b97c2bc8efc1148fd (patch) | |
tree | b5029630d609c162c57fbe98da797812cb2578eb /code | |
parent | 2674ee4a5abb323d292171a723a13370f55bc467 (diff) |
update content and references
Diffstat (limited to 'code')
-rw-r--r-- | code/index.qmd | 93 |
1 files changed, 62 insertions, 31 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index ed57824..eee99cd 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -227,11 +227,26 @@ gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. # Teoretisk Ramme <!-- -Teorier om læring og undervisning -Grafteori og dens relevans -TSA + * Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering? + * Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri? --> +Vi vil gennemgå den digitale service Scholia som teknologi +med hjælp fra TRIN-modellen (@Jørgensen_2018) +(vi er opmærksomme på at det kun er en model, ikke en metode). + +Anvendelsen af Scholia ved RUC +kræver at vi forklarer projektorienteret læring (PPL), +og reflekterer over dets samspil med brug af teknologien. + +Vi overvejer (men er usikre om det bliver for omfattende) +at anvende technochange prototyping (@Simonsen_2012) +til eksperimentelt at undersøge, +hvordan teknologiens anvendelse ved RUC som institution +ikke kun er teknologisk-pædagogisk, +men også griber ind i institutionens administrative rutiner. + + # Metode <!-- Beskrivelse af metoder til dataindsamling @@ -239,21 +254,40 @@ Analyse tilgange og redskaber (f.eks. netværksanalyse) Etik maybe? --> -Først og fremmest har vi tænkt os at samarbejde -med eksperter inden for både pædagogik og datalogi, +Vi vil undersøge og afdække to digitale redskaber - +[Scholia] og [Hypothes.is] - +som teknologiske systemer, +og reflektere over hvordan de kunne anvendes ved Humtek-studiet. + +Vi vil først undersøge teknologierne i deres nuværende form, +identificere mangler eller suboptimale aspekter, +og iterere over progressioner af fremtidsscenarier +hvor stadigt flere forbedringer inddrages. +Eksempelvis kunne en iteration inddrage en Moodle-plugin +til PDF-dannelse af proprietære dataformater +og OCR-scanning af informationssvage dataformater. + +Hvis tiden er til det, +vil vi inddrage eksperter inden for både pædagogik og datalogi, for at sikre, at vores tilgang og løsninger fagligt giver mening i forhold til vores problemstilling og arbejdsspørgsmål. -Vi har også tænkt os at gennemføre interviews med både undervisere og studerende, -for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov -i forhold til navigation gennem tekstmateriale. Hvis tiden er til det, -vil vi også udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer -og teste dem med både undervisere og studerende. +vil vi udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer +og teste om de teknisk set fungerer +udfra målbare tests som vi har udfærdiget på forhånd. + +Hvis tiden er til det, +vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt +overfor både undervisere og studerende +udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd, +for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov +i forhold til navigation gennem tekstmateriale. Dette vil give os mulighed for at evaluere brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger i en reel læringskontekst. + ## Semsterbinding I vores projekt vil vi bruge dimensionen "Teknologiske systemer og artefakter" (TSA), @@ -277,9 +311,6 @@ vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse, og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere i deres daglige praksis. - -<!-- Spørgeskemaer? --> - # Udvikling af grafteoribaseret værktøj <!-- Er dette nødvendigt at inkludere, når vi endnu ikke ved om vi når at udvikle en prototype? --> @@ -289,11 +320,28 @@ Opsamling af resultater og konklusioner Mulige anbefalinger til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen med hensyn til målgruppen --> +Som konkret produkt +vil vi for hver iterative progression udfærdige et sæt af vejledninger, +dels til beslutningstagere, +dels til brugere (både formidlere og studerende), +og dels til den IT-faglige drift. + + # Perspektivering <!-- Mulig videre forsking og udvikling på området --> +Reflektere over hvordan forbedringer i opmærkning af metadata i publikationer +kan styrke muligheden for brugen af de undersøgte teknologier. + +Overveje hvordan konkurrence, +bl.a. fra markeder som modarbejder copyleft, +kunne påvirke de undersøgte teknologier, +eksempelvis belyst gennem [Diamond Open Access]. + +[Diamond Open Access]: https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_open_access + # Referenceliste {.appendix} <!-- https://pad.degrowth.net/8krqOrqnR0iAIExDTtTrxw --> @@ -341,8 +389,7 @@ Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3 fra "Slides om 2. semester og TSA tema/bindingen" (moodlen under Projekt/gruppedannelsen for 2. semester). BP2 skal have fokus på det i sliden markeret med rødt, -som er "to-be" og "evaluering", -uddybet i kilden @Simonsen_2010. +som er "to-be" og "evaluering". Besvar bl.a. følgende spørgsmål: * Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af? @@ -363,22 +410,6 @@ Inspiration: <https://edwardtufte.github.io/tufte-css/> _Optimering af læringsoplevelsen gennem digitalisering og strukturerede læringsressourcer_ -### 5. Teoretiske overvejelser - -<!-- - * Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering? - * Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri? ---> - -<!-- -FORSLAG: - * Grafteori(duh) - * Konstruktivisme - * ANT - * Pædagogik - * PPL ---> - ### 8. Plan for vejleder- og gruppemøder |