From 696f6d55c6578c5dba43417b97c2bc8efc1148fd Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sun, 10 Mar 2024 11:48:17 +0100 Subject: update content and references --- code/index.qmd | 93 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++-------------------- 1 file changed, 62 insertions(+), 31 deletions(-) (limited to 'code') diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index ed57824..eee99cd 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -227,11 +227,26 @@ gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. # Teoretisk Ramme +Vi vil gennemgå den digitale service Scholia som teknologi +med hjælp fra TRIN-modellen (@Jørgensen_2018) +(vi er opmærksomme på at det kun er en model, ikke en metode). + +Anvendelsen af Scholia ved RUC +kræver at vi forklarer projektorienteret læring (PPL), +og reflekterer over dets samspil med brug af teknologien. + +Vi overvejer (men er usikre om det bliver for omfattende) +at anvende technochange prototyping (@Simonsen_2012) +til eksperimentelt at undersøge, +hvordan teknologiens anvendelse ved RUC som institution +ikke kun er teknologisk-pædagogisk, +men også griber ind i institutionens administrative rutiner. + + # Metode -Først og fremmest har vi tænkt os at samarbejde -med eksperter inden for både pædagogik og datalogi, +Vi vil undersøge og afdække to digitale redskaber - +[Scholia] og [Hypothes.is] - +som teknologiske systemer, +og reflektere over hvordan de kunne anvendes ved Humtek-studiet. + +Vi vil først undersøge teknologierne i deres nuværende form, +identificere mangler eller suboptimale aspekter, +og iterere over progressioner af fremtidsscenarier +hvor stadigt flere forbedringer inddrages. +Eksempelvis kunne en iteration inddrage en Moodle-plugin +til PDF-dannelse af proprietære dataformater +og OCR-scanning af informationssvage dataformater. + +Hvis tiden er til det, +vil vi inddrage eksperter inden for både pædagogik og datalogi, for at sikre, at vores tilgang og løsninger fagligt giver mening i forhold til vores problemstilling og arbejdsspørgsmål. -Vi har også tænkt os at gennemføre interviews med både undervisere og studerende, -for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov -i forhold til navigation gennem tekstmateriale. Hvis tiden er til det, -vil vi også udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer -og teste dem med både undervisere og studerende. +vil vi udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer +og teste om de teknisk set fungerer +udfra målbare tests som vi har udfærdiget på forhånd. + +Hvis tiden er til det, +vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt +overfor både undervisere og studerende +udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd, +for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov +i forhold til navigation gennem tekstmateriale. Dette vil give os mulighed for at evaluere brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger i en reel læringskontekst. + ## Semsterbinding I vores projekt vil vi bruge dimensionen "Teknologiske systemer og artefakter" (TSA), @@ -277,9 +311,6 @@ vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse, og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere i deres daglige praksis. - - - # Udvikling af grafteoribaseret værktøj @@ -289,11 +320,28 @@ Opsamling af resultater og konklusioner Mulige anbefalinger til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen med hensyn til målgruppen --> +Som konkret produkt +vil vi for hver iterative progression udfærdige et sæt af vejledninger, +dels til beslutningstagere, +dels til brugere (både formidlere og studerende), +og dels til den IT-faglige drift. + + # Perspektivering +Reflektere over hvordan forbedringer i opmærkning af metadata i publikationer +kan styrke muligheden for brugen af de undersøgte teknologier. + +Overveje hvordan konkurrence, +bl.a. fra markeder som modarbejder copyleft, +kunne påvirke de undersøgte teknologier, +eksempelvis belyst gennem [Diamond Open Access]. + +[Diamond Open Access]: https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_open_access + # Referenceliste {.appendix} @@ -341,8 +389,7 @@ Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3 fra "Slides om 2. semester og TSA tema/bindingen" (moodlen under Projekt/gruppedannelsen for 2. semester). BP2 skal have fokus på det i sliden markeret med rødt, -som er "to-be" og "evaluering", -uddybet i kilden @Simonsen_2010. +som er "to-be" og "evaluering". Besvar bl.a. følgende spørgsmål: * Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af? @@ -363,22 +410,6 @@ Inspiration: _Optimering af læringsoplevelsen gennem digitalisering og strukturerede læringsressourcer_ -### 5. Teoretiske overvejelser - - - - - ### 8. Plan for vejleder- og gruppemøder -- cgit v1.2.3