diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-02 18:20:29 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-02 18:20:29 +0100 |
commit | c1a6907bca809127fb926ad37bcc557727c3e853 (patch) | |
tree | a3374a9a730c2c792db04274e1d76c9f13641943 | |
parent | e8bfd649c68623ca2cbf4a317e06c6f63fd86c38 (diff) |
update report content from pads
-rw-r--r-- | code/index.qmd | 84 | ||||
-rw-r--r-- | learn/index.qmd | 35 |
2 files changed, 89 insertions, 30 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index e0da4c5..c97000e 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -140,52 +140,96 @@ Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is]. ::: \endgroup -# Bilag +# Bilag 1: Møde 2024-03-02 FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport -## Møde 2024-03-02 + +## Hjemmeopgaver + +* Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date + +## ### Aftale gruppemøder de næste to uger frem -### Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde +* Reservere rigeligt med mødetidspunkter udfra crab.fit ledighedstider + +### Forberede næste vejledermøde + +* Beslutte hvad vil vi bede om hjælp til +* Reservere 2-3 tidspunkter som forslag til næste vejledermøde ### Konkret fumle med vidensgrafer Finde centrale begreber på websiden https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ -Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede? +Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden + +* Er nogle begreber de samme (flere ord for samme begreb)? +* Er nogle begreber overordnede? +* Er nogle sideordnede? Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst. +## Kigge på SDML + +F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: + +```shell +# show source +sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm + +# visualize +sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg +inkview properties.svg + +# translate to RDF +sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf +``` + +[SDML]: https://sdml.io/ + "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering" + ### Finde litteratur -Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter -hvad vi har fumlet med, +Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter det, +vi *har* fumlet med, og hvad vi *vil* fumle videre med. -### Beslutte hjemmeopgaver +### Beslutte næste hjemmeopgaver -Hvad skal vi hver især lave **forud** for næste gruppemøde? +Beslutte hvad vi hver især skal lave **forud** for næste gruppemøde -Oprette personlig konto hos Hypothes.is? +* Oprette personlig konto hos Hypothes.is? +* Lave forskellige opslag i Scholia, + på hhv. forskere og artikler og begreber? +* Installere og lege med sdml? -Lave forskellige opslag i Scholia, -på hhv. forskere og artikler og begreber? +### Beslutte næste fumlen -Installere og lege med Protege? +Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes -### Beslutte næste fumlen +* Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti? +* Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, + og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden? +* Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, + og hvad vi kan bruge opslaget til? -Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes? +### Forberede problemformuleringsseminar -Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti? +## Beslutninger -Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, -og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden? +* Fremtidige møder -Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, -og hvad vi kan bruge opslaget til? + * man-ons næste 2 uger kl. 20 online + * lørdage næste 2 uger kl. 12 online -### Forberede problemformuleringsseminar +* Næste vejledermøde måske om 2 uger + +## Hjemmeopgaver til næste møde mandag d. 4. + +1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned + 1. Skal _være færdig_ om 2 uger, da den skal afleveres om 4 +2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is]
\ No newline at end of file diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd index 4268507..968b4e4 100644 --- a/learn/index.qmd +++ b/learn/index.qmd @@ -120,6 +120,8 @@ sammenlignet med eksisterende læringsredskaber [Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" + +[Pontis]: https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ # Referenceliste {.appendix} @@ -137,12 +139,23 @@ FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport ## Møde 2024-03-02 + ### Aftale gruppemøder de næste to uger frem +Torsdag d. 7 mellem kl 15 og 16 til 22:00 FYSISK (Efter Workshop på biblioteket) + +Søndag d. 10 kl 12:00 til 14:00 ONLINE +Mandag d. 11 fra 12 til 15 FYSISK (Efter forelæsning på biblioteket) ### Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde +Mandag fra 15:00 - 16:00 eller Tirsdag fra 15:00 - 16:00 + ### Konkret fumle med vidensgrafer +Vi har downloadet hypothes som google chrome web extention.</br> Derefter har vi været inde på webvewol og testet det lidt af ved lave nogle få class.</br> Til sidst kigget vi på Scholia. + +Vi har aftalt at vi være især downloader protege på sin pc til næste møde og kigget på toturial videoen med inderen. + ### Finde litteratur Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter @@ -153,23 +166,25 @@ og hvad vi *vil* fumle videre med. Hvad skal vi hver især lave **forud** for næste gruppemøde? -Oprette personlig konto hos Hypothes.is? - -Lave forskellige opslag i Scholia, -på hhv. forskere og artikler og begreber? +Installere og lege med Protege og se toturial? -Installere og lege med Protege? +Læse texten på Element ### Beslutte næste fumlen -Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes? +#### Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes? -Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti? +Problemformuleringsseminarskabelon -Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, -og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden? +sæt annotationer til teksten [Pontis] -Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, +opstil graf ud fra [Pontis] teksten + +Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om [Pontis], og hvad vi kan bruge opslaget til? + + ### Forberede problemformuleringsseminar + + |