aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 07:16:20 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commita89a7ca9a80b6927caeacf6154ba4fa3c7c1041c (patch)
tree8e0e84fb4a1a15d05c43e2de0d0e0cfc2bb865ce
parent86d44b5292ff08baf43151cf5ba0ed15da76713e (diff)
add (leading introduction for) section on theory
-rw-r--r--worlding/_theory.qmd17
-rw-r--r--worlding/index.qmd2
2 files changed, 18 insertions, 1 deletions
diff --git a/worlding/_theory.qmd b/worlding/_theory.qmd
new file mode 100644
index 0000000..dfb05f0
--- /dev/null
+++ b/worlding/_theory.qmd
@@ -0,0 +1,17 @@
+# Teoretisk fundering
+
+Vores undersøgelse af digitaliseringsinvolverende læseteknik
+tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring
+[@Schraube2024],
+hjulpet af at sammenholde med elementer fra,
+men uden i øvrigt at inddrage,
+teorien Læringstrekanten [@Illeris2018].
+
+Vores modellering på basis af digitaliseringer
+er udviklet parallelt med den digitaliserende læsning
+i en iterativ designproces
+beskrevet blandt andet i @Stanford2013,
+med akademiske udvidelse af @Pontis2015
+og inddragelse af metoder fra Stanfords nyere reviderede model,
+Frigørende Design (Liberating Design)
+[@Stanford2021].
diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd
index a40468e..bed79a9 100644
--- a/worlding/index.qmd
+++ b/worlding/index.qmd
@@ -51,7 +51,7 @@ skelner mellem læring (indsigt) og indlæring (træning).
- [ ] Er kvalitative ekspertinterviews tilstrækkelige til at understøtte vores analyse og konklusioner?
- [ ] ...
-# Teori
+{{< include _theory.qmd >}}
{{< include _theory_learning.qmd >}}
{{< pagebreak >}}