aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-11 22:24:15 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-11 22:24:15 +0100
commita43263deaa898e65881ef35a611cea70ca3182bf (patch)
treee41b140e72b33aa88a11193b7ffa42981aff3ba5
parent2b586384ce1b00ef3ffc2f54f321847dc55a587e (diff)
update content
-rw-r--r--code/index.qmd10
-rw-r--r--learn/index.qmd116
2 files changed, 53 insertions, 73 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd
index 399a432..6c8f2b4 100644
--- a/code/index.qmd
+++ b/code/index.qmd
@@ -516,6 +516,12 @@ Denne plan bør omfatte:
* Spørgeskemaer i virkeligheden <- bog
* Et interview lukker mere op for viden end begrenset kvalitativ viden
-* Link til british design counsil(skabere af double diamond model): https://www.designcouncil.org.uk/our-resources/the-double-diamond/
-* Link til double diamond model: https://innovationenglish.sites.ku.dk/files/2016/08/Double-diamond_ENG.jpg
+* [british design counsil(skabere af double diamond model)](https://www.designcouncil.org.uk/our-resources/the-double-diamond/)
+* [double diamond model](https://innovationenglish.sites.ku.dk/files/2016/08/Double-diamond_ENG.jpg)
+# Billag 3: Noter til supergruppemøde 11/03/24
+
+* Skov er referant
+* Jones er ordstyrer
+* Vi holder vores næste møde Mandag den 18. 14-16 EFTER forelæsning
+* \ No newline at end of file
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd
index b186fb7..a6a0c40 100644
--- a/learn/index.qmd
+++ b/learn/index.qmd
@@ -23,8 +23,37 @@ breaks: false
<!--# Abstract
FIXME: Skriv engelsk opsummering -->
+
+
+<!--Oplæg til problemformuleringsseminaret skal bestå af:
+* Forside fra studieadministrationen (kan downloades fra moodle)
+* Oplægget skal være på minimum 7.200 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 16.800 antal tegn inkl. mellemrum
+* Oplægget skal indeholde alle 8 afsnit angivet nedenfor.
+
+Forbered jeres opponering
+* med skriftligt oplæg til opponentgruppen, som I uddeler og uddyber på seminaret. Se slides på moodle:
+ * ”Problemformuleringsseminar: Hvordan gøres det bedst ?”
+* Og forbered jeres opponering:
+ * Læs om review-teknikken som ligger på moodle i folder med Litteratur med relevans for projektarbejde på RUC (Review (fra Prof. it-forundersøgelse).pdf).-->
+
+# Projektemne
+***Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af?***
+
+Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
-### Problemfelt
+***Hvilke effekter skaber denne TSA som vi vil inddrage i projektet?***
+
+RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer. Mulighederne indenfor RDF sammenlignes med moodle, som har en firkantet og 1-dimensionel struktur.
+
+Videreudviklingen af RDF - OWL (Web Language Ontology) - ligger altid på nettet, og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, som ligger online. OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet.
+
+Hypothes.is er en udvidelse til chrome, som tillader brugen at annotere en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst, som bliver opbevaret som 5-stjernet data. Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab mellem studerende og professorer til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid. RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf.
+
+Målet med projektet er udviklingen af et dynamisk og flerdimensionelt alternativ til de statiske og 1-dimensionele forløb på moodle.
+
+Vores projekt er 1 af 3 projekter under en samlet supergruppe, som hver arbejder med et aspekt af implementering af RDF-grafer i undervisningen. Vores er fokuseret på det sproglige aspekt; altså, hvilken proces kan vi udarbejder, der laver de mest tekst- og virkelighedsnære abstraktioner fra faget til kernerelationerne i kodesproget. De to andre grupper arbejder henholdsvis med selve kodningen af en hjemmeside, der kan facillitere samarbejdet mellem studerende som beskrevet, og med anvendelsen af grafer og graf*visualisering* i klasseværelset, med det praktiske aspekt af at skabe overblik og forståelse vha. direkte visualisering af kernerelationer.
+
+# Problemfelt
***Hvad er udgangspunkt/problemstilling/behov?***
@@ -45,7 +74,9 @@ Vi har selv enormt svært ved at finde relevante tekster, når vi vil genopfrisk
***Hvem er problemstillingen relevant for (brugere/målgruppe/interessenter)?***
-Problemstillingen er relevant både for studerende og forelæsere. Studerende kan benytte den som et værktøj til effektivt at identificere og tilegne sig relevante tekster og begreber, hvilket muliggør hurtig og problemfri adgang til den ønskede information. Udover at fungere som en søgemaskine, kan studerende også anvende den som et noteværktøj til at organisere og nedskrive væsentlige oplysninger. </br> For forelæsere indebærer problemstillingen en mulighed for at opnå en mere præcis forståelse af de studerendes faglige opfattelse ved at kigge på det noter som studerne har skrevet og justering af de noter, samt tilpasse indholdet i kommende forelæsninger for at forbedre læringen.
+Problemstillingen er relevant både for studerende og forelæsere. Studerende kan benytte den som et værktøj til effektivt at identificere og tilegne sig relevante tekster og begreber, hvilket muliggør hurtig og problemfri adgang til den ønskede information. Udover at fungere som en søgemaskine, kan studerende også anvende den som et noteværktøj til at organisere og nedskrive væsentlige oplysninger.
+
+For forelæsere indebærer problemstillingen en mulighed for at opnå en mere præcis forståelse af de studerendes faglige opfattelse ved at kigge på det noter som studerne har skrevet og justering af de noter, samt tilpasse indholdet i kommende forelæsninger for at forbedre læringen.
*Hvordan er det metodisk eller teoretisk interessant?*
Projektet forsøger at gøre TSA så relevant for vores eget liv som muligt ved at kigge på de vilkår, der er gældende for vores undervisning på universitetet. At undersøge RDF som TSA er også en indgang til en mere filosofisk og epistemologisk diskussion af, hvordan verden kan opdeles, og hvordan verden allerede opdeles implicit i brødteksterne på Moodle. Projektet tager derfor også udfordringen op med at benytte tværfaglighed som en styrke.
@@ -54,13 +85,11 @@ Projektet forsøger at gøre TSA så relevant for vores eget liv som muligt ved
Det forekommer os paradoksalt, at vores studieretning beskæftiger sig med nøjagtig forholdet mellem menneske og teknologi, studerende og læringsmiddel, når undervisninge foretages på samme måde som på alle andre studieretninger. HumTek burde vise sin relevans for virkeligheden ved at anvende sine egne metoder til at effektivisere undervisningen mest muligt.
-
-### Problemformuleringen
+# Problemformuleringen
Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?
Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
-#### Arbejdsspørgsmål
-
+## Arbejdsspørgsmål
*Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?*
*Skal enhver ontologi være logisk konsekvent?*
@@ -73,47 +102,7 @@ Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
*Kan integreringen af 5-stjernet data med RDF (Resource Description Framework) forbedre forelæsninger*
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-<!--Oplæg til problemformuleringsseminaret skal bestå af:
-* Forside fra studieadministrationen (kan downloades fra moodle)
-* Oplægget skal være på minimum 7.200 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 16.800 antal tegn inkl. mellemrum
-* Oplægget skal indeholde alle 8 afsnit angivet nedenfor.
-
-Forbered jeres opponering
-* med skriftligt oplæg til opponentgruppen, som I uddeler og uddyber på seminaret. Se slides på moodle:
- * ”Problemformuleringsseminar: Hvordan gøres det bedst ?”
-* Og forbered jeres opponering:
- * Læs om review-teknikken som ligger på moodle i folder med Litteratur med relevans for projektarbejde på RUC (Review (fra Prof. it-forundersøgelse).pdf).-->
-
-
-### Projektemne
-***Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af?***
-
-Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
-
-***Hvilke effekter skaber denne TSA som vi vil inddrage i projektet?***
-
-RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer. Mulighederne indenfor RDF sammenlignes med moodle, som har en firkantet og 1-dimensionel struktur.
-
-Videreudviklingen af RDF - OWL (Web Language Ontology) - ligger altid på nettet, og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, som ligger online. OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet.
-
-Hypothes.is er en udvidelse til chrome, som tillader brugen at annotere en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst, som bliver opbevaret som 5-stjernet data. Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab mellem studerende og professorer til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid. RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf.
-
-Målet med projektet er udviklingen af et dynamisk og flerdimensionelt alternativ til de statiske og 1-dimensionele forløb på moodle.
-
-Vores projekt er 1 af 3 projekter under en samlet supergruppe, som hver arbejder med et aspekt af implementering af RDF-grafer i undervisningen. Vores er fokuseret på det sproglige aspekt; altså, hvilken proces kan vi udarbejder, der laver de mest tekst- og virkelighedsnære abstraktioner fra faget til kernerelationerne i kodesproget. De to andre grupper arbejder henholdsvis med selve kodningen af en hjemmeside, der kan facillitere samarbejdet mellem studerende som beskrevet, og med anvendelsen af grafer og graf*visualisering* i klasseværelset, med det praktiske aspekt af at skabe overblik og forståelse vha. direkte visualisering af kernerelationer.
-
-
-
-### Metodiske overvejelser
+# Metodiske overvejelser
Projektet starter med en oplæring i RDF-sprogets opbygning, relevans og brug gennem tiden. Herunder en analyse af sproget vha. TRIN-modellen.
Den erfaring vil vi bruge når vi optegner D&K i RDF. Måden, vi abstraherer, vil være biased mod en bestemt filosofisk retning. Vi forestiller os, at vi samtidigt vil arbejde med at forstå de filosofiske grundantagelser bag abstraktionerne og selve konstruktionen af en samlet vidensgraf for faget. I mødet med vores egen uvidenhed vil vi have bedre forudsætninger for at søge relevante filosofiske forståelser af virkeligheden. Er det eksempelvis mere relevant at opstille faget i en ANT-analyse over aktører i faget, eller giver det mere mening at opdele hvert fænomen i designprocessen efter kernedialektiske indre modsætningsforhold?
@@ -129,23 +118,23 @@ Herudover kan vi anvende Description Logic som en måde at kategorisere de omtal
Hvilke metoder der vægter højest vil vise sig gennem arbejdet.
-### Teoretiske overvejelser
+# Teoretiske overvejelser
Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab danne grundlag for måden vi visualiserer den viden, vi opnår gennem projektforløbet.
Vi vil anvende teori på vores empiri gennem abstraktionsprocessen der er i at oversætte fra brødtekst til RDF. Vores empiri vil bestå af kildetekster til D&K, som vi vil udsætte for grundig teoretisk kategorisering på baggrund af ovennævnte mulige filosofiske teorier. Gennem arbejdet vil vi sandsynligvis opdage, at nogle metoder er bedre egnet til at kategorisere fagets virkelighed end andre. Eksempelvis kunne Bertel Ollman's beskrivelse af "udgangspunkt" indenfor dialektikken hjælpe med at beskrive, hvordan det samme fænomen kan være forskelligt afhængigt af, hvilken aktør, der beskuer det. For togkontrolløren er det et irritationsmoment at passageren er faldet i søvn og må blive vækket for at vise billet, mens irritationsmomentet for passageren er at blive vækket.
-#### Kildeovervejelser
+# Kildeovervejelser
-@Allemang_2020
+@Allemang_2020, @Jørgensen_2018, @Pontis_2015, @Pressman_2018_book, @Sahli_2022, @Springer_2017_ESWC_remote, @Nielsen_2017, @Springer_2021_ISWC, @Fathalla_2023, @Couch_2015, @Heath_2011 og @Janowicz_2014.
-### Semesterbindingen
+# Semesterbindingen
<!--Her beskriver I jeres overvejelser om hvordan I kan forankre projektet i dimensionen ” Teknologiske systemer og artefakter” - og hvorfor. Det er særlig vigtigt at I tager stilling til følgende (jf. BP2 læringsudbytte/bedømmelseskriterier):
Hvilke(n) ”selvvalgt teknologi eller et eksempel på teknologisk forandring” inddrages i projektet?-->
Projektet tager udgangspunkt i teknologien RDF til at kategorisere og beskrive viden. Teknologien er særligt relevant, da den repræsenterer en mulighed for at holde uddannelsessystemet opdateret til den tid, vi lever i, og de teknologiske muligheder, der er tilgængelige.
<!--Hvordan påtænker I at ”anvende teorier, metoder og begreber indenfor dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter, der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer, herunder kunne identificere og håndtere hvilke effekter disse skaber”?-->
Vi vil anvende TRIN-modellen gennem projektet når vi arbejde med RDF og semantisk web. Projektets fokus er lidt utraditionelt, da vi ikke kigger på en teknologi, der bliver anvendt i den kontekst, vi selv forsøger at analysere og anvende den indenfor. Projektet vil derfor automatisk byde på filosofiske spørgsmål om, hvordan man eksempelvis kan modellere RDF på baggrund af trin 4, når RDF i sig selv er en måde at modellere; hvor mange meta-lag, er der brug for, for at beskrive virkeligheden præcist?
-### Plan for vejleder- og gruppemøder
+# Plan for vejleder- og gruppemøder
<!--Her indsætter I en kopi af jeres udfyldte ”Template til vejleder- og gruppemøder, HumTek projekter”. Denne plan bør omfatte:
@@ -170,7 +159,7 @@ Vi vil anvende TRIN-modellen gennem projektet når vi arbejde med RDF og semanti
-### Referenceliste {.appendix}
+# Referenceliste {.appendix}
<!-- https://pad.degrowth.net/8krqOrqnR0iAIExDTtTrxw -->
\begingroup
\raggedright
@@ -185,7 +174,7 @@ Vi vil anvende TRIN-modellen gennem projektet når vi arbejde med RDF og semanti
-# Bilag 1 : Forundersøgelser
+# Bilag 1 - Forundersøgelser
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i [supergruppen].
@@ -254,7 +243,7 @@ sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
# Bilag 2: Møder
-### Møde 2024-03-02
+## Møde 2024-03-02
### Aftale gruppemøder de næste to uger frem
@@ -288,9 +277,7 @@ Installere og lege med Protege og se toturial?
Læse texten på Element
-### Beslutte næste fumlen
-
-#### Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?
+### Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?
Problemformuleringsseminarskabelon
@@ -301,16 +288,3 @@ opstil graf ud fra [Pontis] teksten
Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om [Pontis],
og hvad vi kan bruge opslaget til?
-**vejleder møde man. 4/2**
-
--John F. Sowa
-
-
--"is a"-relation
-
--skal en ontologi være logisk konsekvent
-
--reasoning enginees
-
--discription logics
-