aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-28 19:45:21 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit2dc4af9ea224df4ca33bea5425d30d0e18ef2988 (patch)
treefe57bcb40c3e0015e58e3652fbc259711ed5dbef
parent1cfe304b8420aa1cdbf76436abaec19be1fae9d5 (diff)
add notes, mainly on 5-star data and perspectives
-rw-r--r--worlding/_design.qmd15
-rw-r--r--worlding/_teori_5star.qmd51
-rw-r--r--worlding/disposition.qmd78
3 files changed, 141 insertions, 3 deletions
diff --git a/worlding/_design.qmd b/worlding/_design.qmd
new file mode 100644
index 0000000..490031b
--- /dev/null
+++ b/worlding/_design.qmd
@@ -0,0 +1,15 @@
+# Model for tentakulær læring
+
+Som undersøgelse af vores brug af digitalisering
+til læsning af en akademisk tekst,
+har vi løbende i vores læsning af @Schraube2024 annoteret teksten,
+og udvidet vores annotationer til at knytte bogen formuleringer
+med Wikidatas kollektivt udviklede konceptdatabase,
+via omtalte begreber og teoretikere fundet via Scholia.
+
+## 5-stjernet design
+
+Som en måde at evaluere vores ontologi,
+kan den sammenholdes
+med *The Five Stars of Linked Data Vocabulary Use*,
+introduceret af [@Janowicz2014].
diff --git a/worlding/_teori_5star.qmd b/worlding/_teori_5star.qmd
new file mode 100644
index 0000000..f284ad1
--- /dev/null
+++ b/worlding/_teori_5star.qmd
@@ -0,0 +1,51 @@
+## 5-stjernet data
+
+5-stjernet data er et koncept,
+som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
+Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
+dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborative vidensdeling,
+og dels en stadigt igangværende videreudvikling af World Wide Web (WWW)
+til en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling,
+som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web* (SemWeb).
+
+Isoleret set er begrebet 5-stjernet data et sæt pejlemærker
+om organisering af data,
+med det formål at stimulere global vidensdeling.
+5-Stjernet data er bredt anerkendt og anvendt,
+bl.a. til naturvidenskabelige data,
+men også til økonomiske, politiske, juridiske og kulturelle strukturer og normer,
+og i modellering af abstrakt etiske og holistiske principper
+[@Smedegaard2023].
+
+WWW er et verdensomspændende netværk
+af krydsrefererede dokumenter.
+Dokumenter formuleres i hypertekst-sproget html
+og lagres på en webserver,
+hvor enhver med adgang til netværket kan hente dokumentet
+vha. netværksprotokollen http.
+dokumentets opsætning i sproget html åbner mulighed for,
+at dokumentet ikke bare kan læses lineært,
+men indlejrede referencer til andre dokumenter kan følges
+for en mere "spraglet" læsning
+hvor hvert dokument fungerer i variende grad
+som både indhold og springbrædt til andet indhold.
+
+WWW blev udviklet ved forskningscenteret CERN,
+som en reaktion på frustrationer over
+ikke at kunne finde relevant videnskabelig viden
+selv indenfor een institution (CERN)
+[@FIXME find relevant historisk citat om Berners-Lee].
+Den oprindelige intention i designet af WWWW
+var altså at stimulere åben kollaborativ vidensdeling.
+
+[@FIXME videreudvikling i 00'erne
+fra hyperlinking mellem dokumenter
+til hyperlinking mellem begreberne omtalt i dokumenter.
+Mange navne, bl.a. *det semantiske web* (SemWeb)]
+[@Hitzler2021].
+
+Intentionen med både WWW og Semweb
+er altså åben kollaborativ vidensdeling.
+Både WWW og SemWeb har haft omfattende anvendelse,
+også kollaborativt men væsentligst kommercielt orienteret
+[@FIXME find kilde].
diff --git a/worlding/disposition.qmd b/worlding/disposition.qmd
index 4a2f5a8..786f2a3 100644
--- a/worlding/disposition.qmd
+++ b/worlding/disposition.qmd
@@ -1,8 +1,37 @@
# Semantisk web og hypothes.is og Scholia
-## Teori
+Vi tørster efter akademisk viden,
+men finder det svært at komme "ind under huden" på de udleverede tekster.
+Vi har bemærket,
+at de "fladeste" tekster ofte opleves sværest at dykke ned i,
+og vi overvejer,
+om det er en form for blændværk,
+eller om det er muligt at en mere "spraglet" læsning
+kan understøtte læring.
-### Tentakulær læring
+Vi har en vag forståelse af,
+at læring kan være overfladisk eller dyb,
+og sætter os for at læse akademisk om hvad læring er,
+og samtidigt undersøge de metoder vi anvender til at komme igennem stoffet.
+Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk,
+hvorvidt vores læseteknik virker
+[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk],
+men sigter efter at identificere,
+om der er træk ved vores læseteknik som teoretisk kan sandsynliggøres
+at udgøre understøttelse for dybere læring.
+
+De metoder vi anvender i vores læseteknik
+involverer en række digitaliseringsteknologier,
+og valget af disse skal vise sig at være væsentlige træk
+for sandsynliggørelsen af potentiale for dybere læring,
+og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser
+om valget af de involverede teknologier.
+
+## Problemformulering
+
+# Teori
+
+## Tentakulær læring
Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
@@ -13,10 +42,22 @@ placerer indhold og materiale på samme dimension,
opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner
[@Schraube2024].
-### 5-stjernet data
+## 5-stjernet data
+
+%-stjernet data er et koncept,
+som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
+Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
+dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborative vidensdeling,
+og dels den videreudviklede vision
+om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling
+som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*.
## Analyse
+Ved vores analyse af teknologierne
+anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
+til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
+
### Hypothes.is
### Scholia
@@ -31,4 +72,35 @@ opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner
## Perspektivering
+Empirisk undersøgelse af,
+om det vi teoretisk påpeger som potentiale,
+er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise --
+ekempelvis ved A-B tests.
+Det er her vigtigt at udforme tests,
+så der skelnes mellem den læring der undersøges,
+og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker.
+Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder,
+da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik
+men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.
+
+Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale,
+så vil det være relevant at kigge på,
+hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes
+med denne nye viden.
+Konkret kan skoler tilskyndes
+til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale
+for at invitere, ude at presse, en mere spraglet læsning af dem.
+Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data
+til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.
+
+[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering:
+generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring,
+eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst
+og dermed blot som underholdning.]
+[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring --
+og så pointere at pointen ikke er generativ AI
+men det at "danse din læring fremfor at sprinte den",
+og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt
+hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt
+at danse med kunstig intelligens end med hinanden.]