diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-16 14:07:44 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-16 14:07:44 +0100 |
commit | 0f3d7452f8e22aa12323f6435d66a06b68187a07 (patch) | |
tree | a1572a138a2c152a897b1e1aeaad8aaefe011a38 | |
parent | de3556a47861a4c1d869c20522a36d07ef27637d (diff) |
update content
-rw-r--r-- | code/index.qmd | 62 |
1 files changed, 31 insertions, 31 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index c62578f..fe1a47e 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -31,13 +31,13 @@ breaks: false I dagens digitale tidsalder står undervisning og læring overfor udfordringer, hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer til at kunne analysere og forstå dem. -Dette projekt undersøger anvendelsen af grafteori -som en datadrevet tilgang til at støtte læring. -Vi ser konkret på det digitale redskab Scholia, +Dette projekt undersøger datadrevet tilgang til at støtte læring, +vha. grafbaserede digitale redskaber. +Vi ser konkret på de digitale redskaber Scholia og Hypothes.is, der kan analysere og visualisere relationer -mellem videnskabelige tekster, forskere og stofområder, -og evaluerer redskabet -anvendt til at understøtte læring ved Humtek-studiet på RUC. +mellem videnskabelige tekster, forskere, stofområder og begreber, +og evaluerer hvorvidt redskaberne er hensigtsmæssige at anvende +ved problemorienteret projektlæring. Vi finder det paradoksalt, at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt @@ -76,11 +76,11 @@ Viden kan formidles på flere måder. Indsigt kan opnås på flere måder, og indsigt gennem læring involverer formidling af viden. -RUC er funderet i problemorienteret projektlæring +Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring som pædagogiske principper. Vi er i det 21. århundrede med store muligheder med og forventninger til digital teknologier. -RUC er en institution med begrænsede ressourcer. +Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer. Det er udfordrende at studere, og nogen men ikke al hjælp er gavnlig for læring. @@ -110,7 +110,7 @@ kunne støtte studerendes læring. I vores undersøgelse i problemfeltet har vi taget flere fravalg. -Vi undgår brugen af "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens. +Vi undgår "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens. Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, der ikke afhænger af kompleksiteten ved AI. @@ -118,51 +118,51 @@ Vi søger i stedet at udforske løsninger, der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, som effektivt kan implementeres og bruges af alle. -Vi undgår at undersøge proprietære redskaber. -[FIXME: noget om at gennemsigtigheden i Fri software og åbne standarder -er nemmere at undersøge videnskabeligt] - -## Tema - -Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber. +Vi undgår proprietære redskaber. +Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed +ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder +gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt, +og for andre videnskabeligt at efterprøve vores undersøgelser. ## Problemformulering -<!-- Hovedproblem --> - Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: -*Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?* +*Hvordan kunne redskaberne Scholia og Hypothes.is hensigtsmæssigt anvendes +til at understøtte problemorienteret projektlæring?* Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: -<!-- Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder --> +<!-- Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder Kan PPL kernebegreber som stilladsering, bridging og constructive alignment danne inspiration for nye grafteoribaserede læringsværktøjer til universitetsstuderende? +--> +*Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være +for problemorienteret projektlæring +i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber +som integreret del af læringsprocessen?* <!-- -Underspørgsmål om sproget RDF, -som teknologisk system til at sikre dækning af TSA +Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system, +til at sikre dækning af TSA --> -*Hvordan fungerer grafsproget RDF, -særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?* +*Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is +i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber?* <!-- Underspørgsmål -om design og konstruktion af grafbehandlingsservices, +om design og konstruktion af praktisk vejledning, til at sikre dækning af Design og Konstruktion --> -*Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres, -så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?* - -*Kan vi komme på et prdukt eller en metode, som vi kan bruge i slutningen af projektet?* +*Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes i brug af Scholia, +for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring?* ## Målgruppe @@ -181,7 +181,7 @@ at det må være i facilitatorens interesse at få formidlet deres viden på den mest optimale måde. En anden målgruppe, -som vi gerne ville fokusere på, +som vi gerne vil fokusere på, er de studerende på RUC. Vi mener, at denne målgruppe vil være oplagt, @@ -317,7 +317,7 @@ undersøger @Bjørn_2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. Om semantiske digitale redskaber specifikt relateret til videnskabelig læring mere løst, undersøger @Kanza_2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, -@Goy_2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation +og @Goy_2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. @Frederiksen_2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is. |