From 0f3d7452f8e22aa12323f6435d66a06b68187a07 Mon Sep 17 00:00:00 2001
From: Jonas Smedegaard <dr@jones.dk>
Date: Sat, 16 Mar 2024 14:07:44 +0100
Subject: update content

---
 code/index.qmd | 62 +++++++++++++++++++++++++++++-----------------------------
 1 file changed, 31 insertions(+), 31 deletions(-)

diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd
index c62578f..fe1a47e 100644
--- a/code/index.qmd
+++ b/code/index.qmd
@@ -31,13 +31,13 @@ breaks: false
 I dagens digitale tidsalder står undervisning og læring overfor udfordringer,
 hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer
 til at kunne analysere og forstå dem.
-Dette projekt undersøger anvendelsen af grafteori
-som en datadrevet tilgang til at støtte læring.
-Vi ser konkret på det digitale redskab Scholia,
+Dette projekt undersøger datadrevet tilgang til at støtte læring,
+vha. grafbaserede digitale redskaber.
+Vi ser konkret på de digitale redskaber Scholia og Hypothes.is,
 der kan analysere og visualisere relationer
-mellem videnskabelige tekster, forskere og stofområder,
-og evaluerer redskabet
-anvendt til at understøtte læring ved Humtek-studiet på RUC.
+mellem videnskabelige tekster, forskere, stofområder og begreber,
+og evaluerer hvorvidt redskaberne er hensigtsmæssige at anvende
+ved problemorienteret projektlæring.
 
 Vi finder det paradoksalt,
 at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt
@@ -76,11 +76,11 @@ Viden kan formidles på flere måder.
 Indsigt kan opnås på flere måder,
 og indsigt gennem læring involverer formidling af viden.
 
-RUC er funderet i problemorienteret projektlæring
+Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring
 som pædagogiske principper.
 Vi er i det 21. århundrede
 med store muligheder med og forventninger til digital teknologier.
-RUC er en institution med begrænsede ressourcer.
+Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer.
 Det er udfordrende at studere,
 og nogen men ikke al hjælp er gavnlig for læring.
 
@@ -110,7 +110,7 @@ kunne støtte studerendes læring.
 I vores undersøgelse i problemfeltet
 har vi taget flere fravalg.
 
-Vi undgår brugen af "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens.
+Vi undgår "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens.
 Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
 ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
 der ikke afhænger af kompleksiteten ved AI.
@@ -118,51 +118,51 @@ Vi søger i stedet at udforske løsninger,
 der er baseret på eksisterende teknologier og metoder,
 som effektivt kan implementeres og bruges af alle.
 
-Vi undgår at undersøge proprietære redskaber.
-[FIXME: noget om at gennemsigtigheden i Fri software og åbne standarder
-er nemmere at undersøge videnskabeligt]
-
-## Tema
-
-Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber.
+Vi undgår proprietære redskaber.
+Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed
+ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder
+gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt,
+og for andre videnskabeligt at efterprøve vores undersøgelser.
 
 ## Problemformulering
 
-<!-- Hovedproblem -->
-
 Vi har i dette projekt valgt at undersøge
 følgende problemstilling:
 
-*Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?*
+*Hvordan kunne redskaberne Scholia og Hypothes.is hensigtsmæssigt anvendes
+til at understøtte problemorienteret projektlæring?*
 
 Problemstillingen har vi valgt at bryde op
 i følgende underspørgsmål:
 
-<!-- Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder -->
+<!-- Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder
 Kan PPL kernebegreber
 som stilladsering, bridging og constructive alignment
 danne inspiration
 for nye grafteoribaserede læringsværktøjer
 til universitetsstuderende?
+-->
+*Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være
+for problemorienteret projektlæring
+i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber
+som integreret del af læringsprocessen?*
 
 <!--
-Underspørgsmål om sproget RDF,
-som teknologisk system til at sikre dækning af TSA
+Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system,
+til at sikre dækning af TSA
 -->
 
-*Hvordan fungerer grafsproget RDF,
-særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?*
+*Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is
+i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber?*
 
 <!--
 Underspørgsmål
-om design og konstruktion af grafbehandlingsservices,
+om design og konstruktion af praktisk vejledning,
 til at sikre dækning af Design og Konstruktion
 -->
 
-*Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres,
-så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?*
-
-*Kan vi komme på et prdukt eller en metode, som vi kan bruge i slutningen af projektet?*
+*Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes i brug af Scholia,
+for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring?*
 
 
 ## Målgruppe
@@ -181,7 +181,7 @@ at det må være i facilitatorens interesse
 at få formidlet deres viden på den mest optimale måde.
 
 En anden målgruppe,
-som vi gerne ville fokusere på,
+som vi gerne vil fokusere på,
 er de studerende på RUC.
 Vi mener,
 at denne målgruppe vil være oplagt,
@@ -317,7 +317,7 @@ undersøger @Bjørn_2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
 Om semantiske digitale redskaber specifikt
 relateret til videnskabelig læring mere løst,
 undersøger @Kanza_2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
-@Goy_2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
+og @Goy_2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
 vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
 
 @Frederiksen_2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.
-- 
cgit v1.2.3