summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/project/predatoryad/index.qmd
blob: 01a567838bfed382f044dd7023e84c6995624096 (plain)

title: Predatory Advertisement categories: [Sårbarhed, Kontrol] semester: 24f

Predatory advertising, or predatory marketing, can be largely understood as the practice of manipulating vulnerable persons or populations into unfavorable market transactions through the undisclosed exploitation of these vulnerabilities. - Wikipedia

Tema/Emne

Uetisk Reklame

  • Predatory advertising, Technostress
  • Promovering af hasardspil. Gambling.
  • Promovering af Kviklån
  • Rammer de dårligt stillede (psykisk syge, fattige, pressede individer)
  • Afhængighed (Ludomani, Alkoholisme)
  • Cigaret reklamer er ulovlige nu, hvorfor er spille- og alkohol reklamer stadig lovlige?
  • Hvordan reklamer som teknologi bruges til at manipulere samfundet
  • Reklamer Generelt, Cookies, Pop-up reklamer

Problemformulering

Hvordan bliver persondata og reklamer brugt til at lokke mennesker til at gamble.

Hvordan manipulerer virksomheder befolkningen gennem reklamer?

Kender reklamører dig bedre end dig selv?

Målgruppe

Digitale aktører

Mennesker med afhængigshedstendens

Den generelle befolkning

Teori

Hvordan reklamebranchen fungerer

Afhængigheds- og adfærdsmønstre

Teori om manipulation

Metode

Brugerundersøgelser, Kvantitativt informationsindsamling, Research

Resultat

Regulering af gambling reklamer

Stop af skadelige reklamer (predatory advertising)

Hjælp dig selv til ikke at blive manipuleret!


Kilder

Padlet, udkast

Padlet