--- title: Predatory Advertisement categories: [Sårbarhed, Kontrol] semester: 24f --- ![](image.webp) Predatory advertising, or predatory marketing, can be largely understood as the practice of manipulating vulnerable persons or populations into unfavorable market transactions through the undisclosed exploitation of these vulnerabilities. - Wikipedia ## Tema/Emne Uetisk Reklame * Predatory advertising, Technostress * Promovering af hasardspil. Gambling. * Promovering af Kviklån * Rammer de dårligt stillede (psykisk syge, fattige, pressede individer) * Afhængighed (Ludomani, Alkoholisme) * Cigaret reklamer er ulovlige nu, hvorfor er spille- og alkohol reklamer stadig lovlige? * Hvordan reklamer som teknologi bruges til at manipulere samfundet * Reklamer Generelt, Cookies, Pop-up reklamer ## Problemformulering Hvordan bliver persondata og reklamer brugt til at lokke mennesker til at gamble. Hvordan manipulerer virksomheder befolkningen gennem reklamer? Kender reklamører dig bedre end dig selv? ## Målgruppe Digitale aktører Mennesker med afhængigshedstendens Den generelle befolkning ## Teori Hvordan reklamebranchen fungerer Afhængigheds- og adfærdsmønstre Teori om manipulation ## Metode Brugerundersøgelser, Kvantitativt informationsindsamling, Research ## Resultat Regulering af gambling reklamer Stop af skadelige reklamer (predatory advertising) Hjælp dig selv til ikke at blive manipuleret! --- ## Kilder [Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869798241) [Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871017210)