diff options
Diffstat (limited to 'curriculum/bp2')
-rw-r--r-- | curriculum/bp2/index.qmd | 3 | ||||
-rw-r--r-- | curriculum/bp2/since1.md | 344 |
2 files changed, 347 insertions, 0 deletions
diff --git a/curriculum/bp2/index.qmd b/curriculum/bp2/index.qmd index 76d2bdb..159285d 100644 --- a/curriculum/bp2/index.qmd +++ b/curriculum/bp2/index.qmd @@ -8,6 +8,9 @@ format: - text: original publikation href: https://study.ruc.dk/class/view/31211 icon: filetype-html + - text: Delta siden 1. semester + href: since1.html + icon: file-diff --- {{< include _index.md >}} diff --git a/curriculum/bp2/since1.md b/curriculum/bp2/since1.md new file mode 100644 index 0000000..20ade57 --- /dev/null +++ b/curriculum/bp2/since1.md @@ -0,0 +1,344 @@ +## Semester + +<span style="color: red"><del>E2023</del></span> <span style="color: green"><ins>F2024</ins></span> + +## Uddannelse + +Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse + +## Aktivitetstype + +Basisprojekt + +## Undervisningssprog + +Dansk + +## Tilmelding + +**Studerende på <span style="color: red"><del>1</del></span> <span style="color: green"><ins>2</ins></span>. semester bliver automatisk tilmeldt, +men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.** + +Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på <span style="color: red"><del>1</del></span> <span style="color: green"><ins>2</ins></span>. semester, +skal du selv tilmelde dig projektet. + +Tilmelding sker via [stads selvbetjening](https://stadssb.ruc.dk/sb_stax/sb/) +indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på +[Studieadministrationens hjemmeside](https://intra.ruc.dk/dk/for-studerende/student-hub/studieadministration/). + +Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig +som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen. + +## Projektforløbet + +<span style="color: red"><del>Undervisning- og arbejdsformen</del></span> <span style="color: green"><ins>Der</ins></span> er<span style="color: red"><del>:</del></span> +<span style="color: red"><del>Vejledning, undervisning og evt. øvelser</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Indledes med projektdannelse.</del></span> +<span style="color: red"><del>Dernæst gruppearbejde</del></span> <span style="color: green"><ins>som udgangspunkt 5 vejledningsgange</ins></span> med <span style="color: red"><del>assistance fra</del></span> vejleder<span style="color: red"><del>.</del></span> +<span style="color: red"><del>Forløbet indeholder</del></span><span style="color: green"><ins>,</ins></span> +<span style="color: green"><ins>udover gruppedannelse,</ins></span> problemformuleringsseminar<span style="color: green"><ins>,</ins></span> +<span style="color: red"><del>med feedbackgruppe og</del></span> +midtvejsevaluering <span style="color: red"><del>med feedbackgruppe</del></span>, og <span style="color: red"><del>afsluttes med mundtlig</del></span> eksamen <span style="color: red"><del>baseret på projekt</del></span>. + +## Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) + +Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer +pr. studerende i gruppen. + + * Projektdannelse + ca. 24 timer + * Forberedelse til problemformuleringsseminar + ca. 8 timer. + * Deltagelse i problemformuleringsseminar + ca. 2 timer + * Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport + 8 timer + * Forberedelse til midtvejsevaluering + ca. 8 timer + * Forberedelse af feedback til midtvejsseminar + ca. 8 t. + * Deltagelse i midtvejsevaluering + ca. 2 timer + * Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen + ca. 25 timer + * Deltagelse i eksamen + ca. 3 timer. + * Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet + litteratursøgning, læsning og review af litteratur, + udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, + udarbejdelse af projektrapporten, evaluering + ca. 300 timer. + * Deltagelse i holdmøder + ca. 10 timer + +Læs mere om arbejdsindsats her: +<span style="color: red"><del>[At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](</del></span>https://intra.ruc.dk/nc/<span style="color: red"><del>dk/</del></span>for-studerende/alle-studier/<span style="color: red"><del>den-humanistisk-teknologiske</del></span><span style="color: green"><ins>humtek</ins></span>-<span style="color: red"><del>bacheloruddannelse</del></span><span style="color: green"><ins>bachelor</ins></span>/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse<span style="color: red"><del>/)</del></span> + +## <span style="color: green"><ins>Pensum</ins></span> +<span style="color: green"><ins></ins></span> +<span style="color: green"><ins>Det forventes,</ins></span> +<span style="color: green"><ins>at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet.</ins></span> + +## Evaluering- og feedback former + +Der gives feedback løbende under projektvejledning, +problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. +Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis +og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. +Deruover er en løbende diaglog +mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet. + +Sammenfatning af evalueringer kan ses her: +[Arbejdet med kvalitet i uddannelserne](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-humanistisk-teknologisk-bacheloruddannelse/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/gennemfoerte-undervisningsevalueringer/) + +## <span style="color: red"><del>Studieleder/faglig koordinator</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Martin Severin Frandsen (<mailto:martinfr@ruc.dk>)</del></span> + +## Eksamensadministration + +HUMTEK Tilmelding & Eksamen (<mailto:humtek-eksamen@ruc.dk>) + +## Aktivitetsansvarlig + +Jesper Simonsen (<mailto:simonsen@ruc.dk>) +<span style="color: red"><del>Eduardo Abrantes (<mailto:eduab@ruc.dk>)</del></span> + +## Prøveform + +**Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen +på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. +Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.** + +**As per 1 September 2023, the size of the project groups +for basic and subject module projects is always minimum 3 students, +even if it says otherwise elsewhere.** + +## ECTS + +15 + +## Forudsætninger for at kunne gå til eksamen + +For at kunne begynde prøven i projekt <span style="color: red"><del>BP1</del></span> <span style="color: green"><ins>BP2,</ins></span> +skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse +i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen. + +Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, +som del af en gruppe, +aflevere et skriftligt oplæg. +Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i +fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, +som en del af en gruppe, +afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. +Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. +Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt +indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde +gennem fremlæggelse og diskussion +af såvel eget som feedbackgruppens projekt. + +Hvis den studerende ikke deltager +i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: + +Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, +eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende +af pågældendes vejleder, +kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: + +Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde +et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback +på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. +Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum +og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. +Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, figurer og andre illustrationer, +men eksklusiv eventuelle bilag. + +## Læringsudbytte/bedømmelseskriterier + + * Har kendskab til <span style="color: red"><del>grundlæggende</del></span> <span style="color: green"><ins>centrale</ins></span> teorier, metoder og begreber<span style="color: green"><ins>,</ins></span> +<span style="color: green"><ins> inden for et afgrænset teknologiområde</ins></span> +<span style="color: green"><ins> * Kan reflektere over tværfagligheden</ins></span> og <span style="color: red"><del>problemstillinger indenfor</del></span> <span style="color: green"><ins>egne læreprocessor</ins></span> +<span style="color: green"><ins> i koblingen af projektets 2 dimensioner</ins></span> +<span style="color: green"><ins> * Kan anvende teorier, metoder og begreber</ins></span> +<span style="color: green"><ins> inden for</ins></span> dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske Systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Artefakter,</ins></span> +<span style="color: green"><ins> der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer,</ins></span> +<span style="color: green"><ins> herunder kunne identificere og håndtere, hvilke effekter disse skaber</ins></span> + * Kan gennemføre en analyse af <span style="color: red"><del>design- og designbehov,</del></span> +<span style="color: red"><del> samt foreslå</del></span> en <span style="color: red"><del>løsning af</del></span> <span style="color: green"><ins>selvvalgt teknologi</ins></span> +<span style="color: green"><ins> eller</ins></span> et <span style="color: red"><del>designproblem</del></span> <span style="color: green"><ins>eksempel på teknologisk forandring</ins></span> + * Kan <span style="color: red"><del>organisere, tilrettelægge</del></span> <span style="color: green"><ins>begrunde projektets metoder</ins></span> og <span style="color: red"><del>evaluere designprocesser,</del></span> +<span style="color: red"><del> herunder prioritere ressource-</del></span> <span style="color: green"><ins>resultater</ins></span> +<span style="color: green"><ins> samt dets muligheder</ins></span> og <span style="color: red"><del>tidsforbrug</del></span> <span style="color: green"><ins>begrænsninger</ins></span> +<span style="color: green"><ins> * Kan formidle projektets resultater</ins></span> +<span style="color: green"><ins> gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner</ins></span> +<span style="color: green"><ins> (fx poster</ins></span>, <span style="color: green"><ins>slideshow, podcast el. lign.)</ins></span> + <span style="color: red"><del>samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme</del></span> + * Kan selvstændigt indgå og deltage + i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende + i at opstille en problemstilling + og gennemføre problemorienteret projektarbejde, + der inddrager dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske Systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Artefakter</ins></span> + i sammenhæng med <span style="color: red"><del>én</del></span> <span style="color: green"><ins>en</ins></span> anden dimension + +## Overordnet indhold + +Projektet er forankret i dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>artefakter</ins></span> +og skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. + +Projektrapporten skal beskrive, +hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet. + +Dimensionen <span style="color: red"><del>Design</del></span> <span style="color: green"><ins>Teknologiske Systemer</ins></span> og <span style="color: red"><del>Konstruktion</del></span> <span style="color: green"><ins>Artefakter</ins></span> +er forankret i en <span style="color: red"><del>designvidenskabelig</del></span> <span style="color: green"><ins>teknisk videnskabelig</ins></span> tradition +<span style="color: red"><del>og har fokus på udvikling og evaluering af systemer, processer og artefakter</del></span>. +Dimensionen trækker derfor især +på teorier og begreber inden for <span style="color: red"><del>design og arkitektur</del></span> <span style="color: green"><ins>teknisk videnskab,</ins></span> +samt <span style="color: red"><del>viden-skabsteoretiske</del></span> <span style="color: green"><ins>videnskabsteoretiske</ins></span> problemstillinger knyttet hertil<span style="color: red"><del>,</del></span> +<span style="color: red"><del>og fokuserer</del></span><span style="color: green"><ins>.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Dimensionen har fokus</ins></span> på metoder <span style="color: red"><del>og værktøjer</del></span>, +<span style="color: red"><del>der har til formål at understøtte og organisere designprocesser.</del></span> +<span style="color: red"><del>Dimensionen omfatter</del></span> +<span style="color: red"><del>design af hele eller dele</del></span> <span style="color: green"><ins>som indgår i konstruktionen</ins></span> af <span style="color: red"><del>systemer og artefakter</del></span> +<span style="color: red"><del>og omfatter f.eks. behovsanalyse, modellering, evaluering og risikoanalyse.</del></span> +<span style="color: red"><del>Dimensionen omfatter endvidere</del></span> +<span style="color: red"><del>visuelle, auditive, æstetiske og andre egenskaber</del></span> +<span style="color: red"><del>ved</del></span> <span style="color: green"><ins>teknologiske</ins></span> systemer og artefakter, +<span style="color: green"><ins>og</ins></span> som <span style="color: red"><del>virker ved at påvirke sansning</del></span> <span style="color: green"><ins>har betydning for disses funktion</ins></span>, <span style="color: red"><del>perception</del></span> <span style="color: green"><ins>materialitet og livscyklus.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Dimensionen omfatter</ins></span> +<span style="color: green"><ins>teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer</ins></span> og <span style="color: red"><del>kognitive</del></span> processer +<span style="color: red"><del>hos brugere</del></span> <span style="color: green"><ins>samt de effekter disse skaber</ins></span>. + +I forbindelse med <span style="color: red"><del>projekt BP1</del></span> <span style="color: green"><ins>projektet</ins></span> +skal projektgruppen <span style="color: red"><del>arbejde med selv at skabe et konkret designforslag.</del></span> +<span style="color: red"><del>Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i,</del></span> +<span style="color: red"><del>f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten,</del></span> +<span style="color: red"><del>eller gennem dokumentation i form af foto, brugsbeskrivelse mv.</del></span> +<span style="color: red"><del>Bedømmelsen af projektarbejdet er</del></span> <span style="color: green"><ins>udarbejde</ins></span> en <span style="color: red"><del>helhedsvurdering</del></span> <span style="color: green"><ins>visuel præsentation</ins></span> af <span style="color: red"><del>projektrapporten og designforslaget,</del></span> +<span style="color: red"><del>hvor hovedvægten lægges på projektrapporten.</del></span> +<span style="color: red"><del>Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden</del></span> +<span style="color: red"><del>der ligger til grund for designet,</del></span> +<span style="color: red"><del>og den viden der er opnået gennem arbejdet,</del></span> +<span style="color: red"><del>f.eks</del></span> <span style="color: green"><ins>projektet</ins></span>. +<span style="color: green"><ins>Det kan være</ins></span> i form af en <span style="color: red"><del>indledende brugerundersøgelse</del></span> <span style="color: green"><ins>poster, et slideshow,</ins></span> +<span style="color: green"><ins>en video, en podcast el. lign.</ins></span> +<span style="color: green"><ins></ins></span> +<span style="color: green"><ins>Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er)</ins></span> +<span style="color: green"><ins>og give en vinkel på projektet, som gruppen vælger.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>En skitse af</ins></span> eller <span style="color: green"><ins>et idéoplæg til produktionen skal afleveres</ins></span> +<span style="color: green"><ins>samtidig med projektrapporten.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering</ins></span> +<span style="color: green"><ins>i fysisk eller elektronisk form</ins></span> +<span style="color: green"><ins>og er</ins></span> en <span style="color: red"><del>afsluttende evaluering</del></span> <span style="color: green"><ins>betingelse for at begynde prøven.</ins></span> +<span style="color: green"><ins>Produktionen indgår som del</ins></span> af <span style="color: red"><del>designet</del></span> <span style="color: green"><ins>eksamen</ins></span>. +Som støtte til projektarbejdet +<span style="color: red"><del>gives</del></span> <span style="color: green"><ins>fokuseres der</ins></span> som en del af vejledningen <span style="color: red"><del>projektkompetenceundervisning -</del></span> +<span style="color: red"><del>herunder vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring</del></span> +<span style="color: green"><ins>på tværfaglighed</ins></span> i <span style="color: red"><del>forbindelse med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering,</del></span> +<span style="color: red"><del>informations- og litteratursøgning, rapportskrivning</del></span> og <span style="color: red"><del>evalueringer.</del></span> +<span style="color: red"><del>I vejledningen indgår også</del></span> +<span style="color: red"><del>at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser i løbet af projektet.</del></span> +<span style="color: red"><del></del></span> +<span style="color: red"><del>Projektarbejdet foregår i grupper</del></span> +<span style="color: red"><del>bestående</del></span> <span style="color: green"><ins>formidling</ins></span> af <span style="color: red"><del>min. 2 og max. 6 studerende.</del></span> +<span style="color: red"><del>Studelederen kan i særlige tilfælde tillade,</del></span> +<span style="color: red"><del>at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene</del></span> <span style="color: green"><ins>projektarbejdet</ins></span>. + +## Type + +Projekt + +## Undervisnings- og arbejdsform + +Vejledning + +## Prøveform + +Gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet. + +Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport +samt supplerende materiale. +I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, +der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. +Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed +på op til 3 min. +De individuelle oplæg efterfølges af en dialog +mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. + +Der kan under prøven stilles spørgsmål +inden for det faglige område, +der relaterer til projektrapportens faglige område. + +Der foretages en individuel bedømmelse +på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale +og den enkelte studerendes mundtlige præstation. + +Grupperne kan bestå af 2 til 6 studerende. + +Omfangskravene for projektrapporten er: + + * For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 3 studerende minimum 60.000 og maksimum 122.400 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 4 studerende minimum 81.600 og maksimum 141.600 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 5 studerende minimum 100.800 og maksimum 163.200 antal tegn inkl. mellemrum. + * For 6 studerende minimum 122.400 og maksimum 182.400 antal tegn inkl. mellemrum. + +Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, +litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, +men eksklusive eventuelle bilag. + +Projektrapporten skal forsynes med et resumé, +der indgår i bedømmelsen. +Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk +skal forsynes med et resumé på engelsk. +Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) +kan forsynes med et resumé på dansk. + +Eksaminationstid inkl. votering er: + + * For grupper af 2 studerende 60 minutter. + * For grupper af 3 studerende 75 minutter. + * For grupper af 4 studerende 90 minutter. + * For grupper af 5 studerende 105 minutter. + * For grupper af 6 studerende 120 minutter. + +Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. + +Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle + +Bedømmelse: 7-trinsskala + +Censur: intern medbedømmer + +## Omprøveform + +Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam + +## Eksamenskode(r) + +Eksamenskode(r) : <span style="color: red"><del>U24788</del></span> <span style="color: green"><ins>U24791</ins></span> |