diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-02-12 07:19:25 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-02-12 07:19:25 +0100 |
commit | 434e63d14999f50552d4be2d5e629c47dc4fb3dd (patch) | |
tree | bb272f8278f7102094eade15ff5c036021ce8197 /project | |
parent | 6732b9fc5d7efb4be25640b2212c1c0c6342ddaa (diff) |
misc updates
Diffstat (limited to 'project')
-rw-r--r-- | project/aielect/index.qmd | 4 | ||||
-rw-r--r-- | project/aigaming/index.qmd | 22 | ||||
-rw-r--r-- | project/audiointeractive/index.qmd | 16 | ||||
-rw-r--r-- | project/audiosensitivity/index.qmd | 29 | ||||
-rw-r--r-- | project/cityconversation/image.webp | bin | 0 -> 84242 bytes | |||
-rw-r--r-- | project/cityconversation/index.qmd | 32 | ||||
-rw-r--r-- | project/genetech/index.qmd | 28 | ||||
-rw-r--r-- | project/predatoryad/index.qmd | 51 | ||||
-rw-r--r-- | project/rucdeconfuse/index.qmd | 20 | ||||
-rw-r--r-- | project/someadhd/index.qmd | 7 |
10 files changed, 169 insertions, 40 deletions
diff --git a/project/aielect/index.qmd b/project/aielect/index.qmd index bbb5282..a72e5ba 100644 --- a/project/aielect/index.qmd +++ b/project/aielect/index.qmd @@ -59,4 +59,8 @@ disse sættes også typisk i forbindelse med polarisering, filterbobler og ekkok [Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869771598) +[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871033251) + +[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871040455) + [Thirdroom, challenge](https://thirdroom.org/challenges/hvordan-vinder-man-et-valg-med-kunstig-intelligens) diff --git a/project/aigaming/index.qmd b/project/aigaming/index.qmd index 779f556..454373e 100644 --- a/project/aigaming/index.qmd +++ b/project/aigaming/index.qmd @@ -7,9 +7,12 @@ semester: 24f ## Tema/emne Brug af generativ AI i den danske videospilsbranche. -Hvordan bør generativ AI teknologi bruges, -og hvordan bruges det reelt? +Hvordan bruges generativ AI teknologi reelt +og kan vi sige noget om, hvordan det bør bruges? +## Målgruppe + +Den generelle målgruppe er Spilbranchen. ## Problemformulering @@ -19,15 +22,24 @@ i den danske spilbranche og hvordan? ## Teori/metode -generativ AI teknologi, spildesign/spilbranche, interviews +generativ AI teknologi, spildesign/spilbranche, interviews, prototyping. ## Resultat -Rapport af brugen af generativ AI -i en moderne kreativt drevet branche. +Rapport af brugen af generativ AI i en moderne kreativt drevet branche. +Et funktionelt eksempel på et spil lavet af GAI. +Udover dette skal det nævnes, +at er man interesseret i en fremtid i programmering og den generelle techbranche, +så er spilindustrien en god vej ind +og vi planlægger at lave interviews med relevante aktører på det danske marked +som IO Interactive, Play Dead osv. +Spil logik er en oplagt måde at lære programmering på +og der er f.eks mange top AI udviklere der kommer fra spilbranchen. --- ## Kilder [Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869798103) + +[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871002719) diff --git a/project/audiointeractive/index.qmd b/project/audiointeractive/index.qmd index 26b89e5..ca072c3 100644 --- a/project/audiointeractive/index.qmd +++ b/project/audiointeractive/index.qmd @@ -8,23 +8,27 @@ semester: 24f Interaktivt lyddesign, VR. +Kan bruges til undervisning, forestillinger og fremvisninger. + +At se på mulighederne indenfor interaktivt lyddesign. + ## Problemformulering -Kan bruges til undervisning, forestillinger og fremvisninger. +Hvordan kan interaktivt lyddesign hjælpe på et vilkårligt område? ## Teori/metode -At se på mulighederne indenfor interaktivt lyddesign. +Teknologien bluetooth (afgrænset område). ## Resultat -Som metode til seksualundervisning, -formidling af seksualundervisning til unge -for at fjerne tabu og misforståelser, -gennem interaktivt lyddesign. +Forslag: +Interaktivt lyddesign kan det stimulerer folkeskoleelever i undervisningen? --- ## Kilder [Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869808444) + +[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871009454) diff --git a/project/audiosensitivity/index.qmd b/project/audiosensitivity/index.qmd index a98779c..c0cd87c 100644 --- a/project/audiosensitivity/index.qmd +++ b/project/audiosensitivity/index.qmd @@ -1,29 +1,44 @@ --- -title: Teknologisk løsning til lydsensitive individer +title: lydisolerende teknologi til lydsensitive individer categories: [Lyd, Sårbarhed, Læring, Konstruktion] semester: 24f --- +![](image.webp) + ## Tema/emne -Lydreduktion/selektion i situationer, hvor der er mange lyd-inputs. -Mange har lydsensitivitet og koncentrationsbesvær som følge, -hvilket påvirker udbytte af fx. undervisning. +Hørebøffer med lydreduktion/selektion i situationer, +hvor der er mange lyd-inputs. +Mange med lydsensitivitet har koncentrationsbesvær som følge, +hvilket påvirker fx lytteevnen i samtaler og udbytte af undervisning. ## Problemformulering -Hvordan kan man forbedre lydsensitive elevers faglige udbytte i undervisning? +Hvordan kan man forbedre lydsensitive elevers faglige udbytte af undervisning? + +## Målgruppe + +Folk der er oversensitive overfor lyd. ## Teori/metode +Undersøg eksisterende teknologi (TRIN-modellen), +kvalitative undersøgelser. ## Resultat -Udarbejdelse af produkt i form af lydisolerende hørebøffer -koblet til mikrofon fra underviser/taler. +Udarbejdelse af produkt +i form af lydisolerende hørebøffer koblet til mikrofon fra underviser/taler. +På den måde kan det lydsensitive individ kontrollere +hvad de hører og hvad de ikke hører. +Evt. have forskellige indstillinger +som man kan skifte mellem afhængigt af situationen. --- ## Kilder [Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869813036) + +[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871036356) diff --git a/project/cityconversation/image.webp b/project/cityconversation/image.webp Binary files differnew file mode 100644 index 0000000..1116813 --- /dev/null +++ b/project/cityconversation/image.webp diff --git a/project/cityconversation/index.qmd b/project/cityconversation/index.qmd new file mode 100644 index 0000000..af33670 --- /dev/null +++ b/project/cityconversation/index.qmd @@ -0,0 +1,32 @@ +--- +title: Flere samtaler i storbyen! +categories: [Byliv, Kultur] +semester: 24f +--- + +![](image.webp) + +Hvordan stimulerer man samtale mellem fremmede mennesker i offentlig transport? + +Er det noget de rejsende ønsker, +og hvis det lykkes, er det så noget de får glæde/værdi af? + +I storbyer er der generelt et problem med ensomhed, +hvilket forringer livskvaliteten hos storbymennesker. +Vi ønsker at undersøge, +om en teknologi kan hjælpe med at danne relationer eller øvelse i at åbne op. + +Vi håber gennem forsøg i offentlig transport at finde en opskrift på, +hvordan teknologi kan være med til at øge livskvaliteten + +## Teori + +Samfundsglæde - Tor Nørretranders + +Verdens længste studie på livskvalitet + +--- + +## Kilder + +[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871039679) diff --git a/project/genetech/index.qmd b/project/genetech/index.qmd index fb36fa5..c0849b4 100644 --- a/project/genetech/index.qmd +++ b/project/genetech/index.qmd @@ -1,28 +1,38 @@ --- -title: Genteknologi +title: CRISPR-teknologien categories: [Etik, Litteratur] semester: 24f --- -##Tema/emne +## Problemformulering -At undersøge selve teknologien i gensplejsning -samt etiske overvejelser i den forbindelse. +Vil genmodificering i fremtiden blive brugt +til at skabe en ny generation af "supermennesker"? -## Problemformulering +## Målgruppe + +Et samfundsproblem: +Det kan blive et problem for samfundet, +hvis teknologien bliver brugt "forkert". -Hvordan bruges genteknologi til at forbedre arter? +## Metode -## Teori/metode +Empiri, evt. interviews/spørgeskema. -Etisk råd, rapporter +## Teori + +TRIN-modellen. ## Resultat -Ved ikke +CRISPR-teknologien kan være hensigtsmæssig i nogle sammenhænge, +men farligt i andre. +Svært at finde grænsen mellem hvorvidt det er forsvarligt eller ej. --- ## Kilder [Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869842559) + +[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871038503) diff --git a/project/predatoryad/index.qmd b/project/predatoryad/index.qmd index e3389c1..01a5678 100644 --- a/project/predatoryad/index.qmd +++ b/project/predatoryad/index.qmd @@ -4,31 +4,68 @@ categories: [Sårbarhed, Kontrol] semester: 24f --- +![](image.webp) + +Predatory advertising, or predatory marketing, +can be largely understood as the practice +of manipulating vulnerable persons or populations +into unfavorable market transactions +through the undisclosed exploitation of these vulnerabilities. - +Wikipedia + ## Tema/Emne Uetisk Reklame * Predatory advertising, Technostress -* Promovering af hasardspil. Gambling. +* Promovering af hasardspil. Gambling. * Promovering af Kviklån -* Rammer de dårligt stillede -* Afhængighed +* Rammer de dårligt stillede (psykisk syge, fattige, pressede individer) +* Afhængighed (Ludomani, Alkoholisme) +* Cigaret reklamer er ulovlige nu, hvorfor er spille- og alkohol reklamer stadig lovlige? +* Hvordan reklamer som teknologi bruges til at manipulere samfundet +* Reklamer Generelt, Cookies, Pop-up reklamer ## Problemformulering -Hvordan bliver persondata og reklamer brugt -til at lokke mennesker til at gamble. +Hvordan bliver persondata og reklamer brugt til at lokke mennesker til at gamble. + +Hvordan manipulerer virksomheder befolkningen gennem reklamer? + +Kender reklamører dig bedre end dig selv? + +## Målgruppe + +Digitale aktører + +Mennesker med afhængigshedstendens + +Den generelle befolkning -## Teori/Metode +## Teori -Brugerundersøgelser, Kvantitativt informationsindsamling. +Hvordan reklamebranchen fungerer + +Afhængigheds- og adfærdsmønstre + +Teori om manipulation + +## Metode + +Brugerundersøgelser, Kvantitativt informationsindsamling, Research ## Resultat Regulering af gambling reklamer +Stop af skadelige reklamer (predatory advertising) + +Hjælp dig selv til ikke at blive manipuleret! + --- ## Kilder [Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869798241) + +[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871017210) diff --git a/project/rucdeconfuse/index.qmd b/project/rucdeconfuse/index.qmd index 6e434d8..b4c7374 100644 --- a/project/rucdeconfuse/index.qmd +++ b/project/rucdeconfuse/index.qmd @@ -16,16 +16,28 @@ fordi al viden om faget er knyttet op på usorterede brødtekster. Hvordan kan grafisk visualisering af D&K forbedre indlæringsevnen og organiseringen af undervisningen på RUC? -## Teori/metode +## Målgruppe + +Studerende og lærere på RUC. + +## Teori + +Kategorisering, indlæring og pædagogik, semantik, grafteori og -visualisering. + +## Metode Grafisk visualisering. + Semantisk "kortlægning" af begreber introduceret på HumTek - Væsentlige træk i teorier, metoder og modeller. -Interviews med studerende, undervisere og pædagoger om udfordringer i faget. + +Interviews med studerende, undervisere og pædagoger +om udfordringer i faget. ## Resultat -Mange af udfordringerne ved indlæring er forbundet med det operative, og ikke indholdet. +Mange af udfordringerne ved indlæring er forbundet med det operative, +og ikke indholdet. Grafisk visualisering kan fungere som både opslagsværk, begrebsliste og mere overskuelig udgangspunkt for at hoppe til kildeteksterne. @@ -35,3 +47,5 @@ for at hoppe til kildeteksterne. ## Kilder [Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869789668) + +[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871025267) diff --git a/project/someadhd/index.qmd b/project/someadhd/index.qmd index 7f183a2..85b6ffb 100644 --- a/project/someadhd/index.qmd +++ b/project/someadhd/index.qmd @@ -1,5 +1,5 @@ --- -title: Afhængighed, SoMe og ADHD +title: SoMe og ADHD categories: [Sårbarhed, Sociale medier, Helse] semester: 24f --- @@ -21,8 +21,7 @@ Kvalitative undersøgelser, og statistikker. ## Resultat -Ved ikke endnu, -måske at kunne forstå hvad der forårsager afhængigheden af SoMe +Måske at kunne forstå hvad der forårsager afhængigheden af SoMe og om det kan kobles til ADHD på en måde. Eller alternativt lave et foreslag på et socialt medie @@ -33,3 +32,5 @@ som man ikke bliver afhængig af. ## Kilder [Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869795426) + +[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871046132) |