summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/project
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-02-12 07:19:25 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-02-12 07:19:25 +0100
commit434e63d14999f50552d4be2d5e629c47dc4fb3dd (patch)
treebb272f8278f7102094eade15ff5c036021ce8197 /project
parent6732b9fc5d7efb4be25640b2212c1c0c6342ddaa (diff)
misc updates
Diffstat (limited to 'project')
-rw-r--r--project/aielect/index.qmd4
-rw-r--r--project/aigaming/index.qmd22
-rw-r--r--project/audiointeractive/index.qmd16
-rw-r--r--project/audiosensitivity/index.qmd29
-rw-r--r--project/cityconversation/image.webpbin0 -> 84242 bytes
-rw-r--r--project/cityconversation/index.qmd32
-rw-r--r--project/genetech/index.qmd28
-rw-r--r--project/predatoryad/index.qmd51
-rw-r--r--project/rucdeconfuse/index.qmd20
-rw-r--r--project/someadhd/index.qmd7
10 files changed, 169 insertions, 40 deletions
diff --git a/project/aielect/index.qmd b/project/aielect/index.qmd
index bbb5282..a72e5ba 100644
--- a/project/aielect/index.qmd
+++ b/project/aielect/index.qmd
@@ -59,4 +59,8 @@ disse sættes også typisk i forbindelse med polarisering, filterbobler og ekkok
[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869771598)
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871033251)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871040455)
+
[Thirdroom, challenge](https://thirdroom.org/challenges/hvordan-vinder-man-et-valg-med-kunstig-intelligens)
diff --git a/project/aigaming/index.qmd b/project/aigaming/index.qmd
index 779f556..454373e 100644
--- a/project/aigaming/index.qmd
+++ b/project/aigaming/index.qmd
@@ -7,9 +7,12 @@ semester: 24f
## Tema/emne
Brug af generativ AI i den danske videospilsbranche.
-Hvordan bør generativ AI teknologi bruges,
-og hvordan bruges det reelt?
+Hvordan bruges generativ AI teknologi reelt
+og kan vi sige noget om, hvordan det bør bruges?
+## Målgruppe
+
+Den generelle målgruppe er Spilbranchen.
## Problemformulering
@@ -19,15 +22,24 @@ i den danske spilbranche og hvordan?
## Teori/metode
-generativ AI teknologi, spildesign/spilbranche, interviews
+generativ AI teknologi, spildesign/spilbranche, interviews, prototyping.
## Resultat
-Rapport af brugen af generativ AI
-i en moderne kreativt drevet branche.
+Rapport af brugen af generativ AI i en moderne kreativt drevet branche.
+Et funktionelt eksempel på et spil lavet af GAI.
+Udover dette skal det nævnes,
+at er man interesseret i en fremtid i programmering og den generelle techbranche,
+så er spilindustrien en god vej ind
+og vi planlægger at lave interviews med relevante aktører på det danske marked
+som IO Interactive, Play Dead osv.
+Spil logik er en oplagt måde at lære programmering på
+og der er f.eks mange top AI udviklere der kommer fra spilbranchen.
---
## Kilder
[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869798103)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871002719)
diff --git a/project/audiointeractive/index.qmd b/project/audiointeractive/index.qmd
index 26b89e5..ca072c3 100644
--- a/project/audiointeractive/index.qmd
+++ b/project/audiointeractive/index.qmd
@@ -8,23 +8,27 @@ semester: 24f
Interaktivt lyddesign, VR.
+Kan bruges til undervisning, forestillinger og fremvisninger.
+
+At se på mulighederne indenfor interaktivt lyddesign.
+
## Problemformulering
-Kan bruges til undervisning, forestillinger og fremvisninger.
+Hvordan kan interaktivt lyddesign hjælpe på et vilkårligt område?
## Teori/metode
-At se på mulighederne indenfor interaktivt lyddesign.
+Teknologien bluetooth (afgrænset område).
## Resultat
-Som metode til seksualundervisning,
-formidling af seksualundervisning til unge
-for at fjerne tabu og misforståelser,
-gennem interaktivt lyddesign.
+Forslag:
+Interaktivt lyddesign kan det stimulerer folkeskoleelever i undervisningen?
---
## Kilder
[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869808444)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871009454)
diff --git a/project/audiosensitivity/index.qmd b/project/audiosensitivity/index.qmd
index a98779c..c0cd87c 100644
--- a/project/audiosensitivity/index.qmd
+++ b/project/audiosensitivity/index.qmd
@@ -1,29 +1,44 @@
---
-title: Teknologisk løsning til lydsensitive individer
+title: lydisolerende teknologi til lydsensitive individer
categories: [Lyd, Sårbarhed, Læring, Konstruktion]
semester: 24f
---
+![](image.webp)
+
## Tema/emne
-Lydreduktion/selektion i situationer, hvor der er mange lyd-inputs.
-Mange har lydsensitivitet og koncentrationsbesvær som følge,
-hvilket påvirker udbytte af fx. undervisning.
+Hørebøffer med lydreduktion/selektion i situationer,
+hvor der er mange lyd-inputs.
+Mange med lydsensitivitet har koncentrationsbesvær som følge,
+hvilket påvirker fx lytteevnen i samtaler og udbytte af undervisning.
## Problemformulering
-Hvordan kan man forbedre lydsensitive elevers faglige udbytte i undervisning?
+Hvordan kan man forbedre lydsensitive elevers faglige udbytte af undervisning?
+
+## Målgruppe
+
+Folk der er oversensitive overfor lyd.
## Teori/metode
+Undersøg eksisterende teknologi (TRIN-modellen),
+kvalitative undersøgelser.
## Resultat
-Udarbejdelse af produkt i form af lydisolerende hørebøffer
-koblet til mikrofon fra underviser/taler.
+Udarbejdelse af produkt
+i form af lydisolerende hørebøffer koblet til mikrofon fra underviser/taler.
+På den måde kan det lydsensitive individ kontrollere
+hvad de hører og hvad de ikke hører.
+Evt. have forskellige indstillinger
+som man kan skifte mellem afhængigt af situationen.
---
## Kilder
[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869813036)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871036356)
diff --git a/project/cityconversation/image.webp b/project/cityconversation/image.webp
new file mode 100644
index 0000000..1116813
--- /dev/null
+++ b/project/cityconversation/image.webp
Binary files differ
diff --git a/project/cityconversation/index.qmd b/project/cityconversation/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..af33670
--- /dev/null
+++ b/project/cityconversation/index.qmd
@@ -0,0 +1,32 @@
+---
+title: Flere samtaler i storbyen!
+categories: [Byliv, Kultur]
+semester: 24f
+---
+
+![](image.webp)
+
+Hvordan stimulerer man samtale mellem fremmede mennesker i offentlig transport?
+
+Er det noget de rejsende ønsker,
+og hvis det lykkes, er det så noget de får glæde/værdi af?
+
+I storbyer er der generelt et problem med ensomhed,
+hvilket forringer livskvaliteten hos storbymennesker.
+Vi ønsker at undersøge,
+om en teknologi kan hjælpe med at danne relationer eller øvelse i at åbne op.
+
+Vi håber gennem forsøg i offentlig transport at finde en opskrift på,
+hvordan teknologi kan være med til at øge livskvaliteten
+
+## Teori
+
+Samfundsglæde - Tor Nørretranders
+
+Verdens længste studie på livskvalitet
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871039679)
diff --git a/project/genetech/index.qmd b/project/genetech/index.qmd
index fb36fa5..c0849b4 100644
--- a/project/genetech/index.qmd
+++ b/project/genetech/index.qmd
@@ -1,28 +1,38 @@
---
-title: Genteknologi
+title: CRISPR-teknologien
categories: [Etik, Litteratur]
semester: 24f
---
-##Tema/emne
+## Problemformulering
-At undersøge selve teknologien i gensplejsning
-samt etiske overvejelser i den forbindelse.
+Vil genmodificering i fremtiden blive brugt
+til at skabe en ny generation af "supermennesker"?
-## Problemformulering
+## Målgruppe
+
+Et samfundsproblem:
+Det kan blive et problem for samfundet,
+hvis teknologien bliver brugt "forkert".
-Hvordan bruges genteknologi til at forbedre arter?
+## Metode
-## Teori/metode
+Empiri, evt. interviews/spørgeskema.
-Etisk råd, rapporter
+## Teori
+
+TRIN-modellen.
## Resultat
-Ved ikke
+CRISPR-teknologien kan være hensigtsmæssig i nogle sammenhænge,
+men farligt i andre.
+Svært at finde grænsen mellem hvorvidt det er forsvarligt eller ej.
---
## Kilder
[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869842559)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871038503)
diff --git a/project/predatoryad/index.qmd b/project/predatoryad/index.qmd
index e3389c1..01a5678 100644
--- a/project/predatoryad/index.qmd
+++ b/project/predatoryad/index.qmd
@@ -4,31 +4,68 @@ categories: [Sårbarhed, Kontrol]
semester: 24f
---
+![](image.webp)
+
+Predatory advertising, or predatory marketing,
+can be largely understood as the practice
+of manipulating vulnerable persons or populations
+into unfavorable market transactions
+through the undisclosed exploitation of these vulnerabilities. -
+Wikipedia
+
## Tema/Emne
Uetisk Reklame
* Predatory advertising, Technostress
-* Promovering af hasardspil. Gambling.
+* Promovering af hasardspil. Gambling.
* Promovering af Kviklån
-* Rammer de dårligt stillede
-* Afhængighed
+* Rammer de dårligt stillede (psykisk syge, fattige, pressede individer)
+* Afhængighed (Ludomani, Alkoholisme)
+* Cigaret reklamer er ulovlige nu, hvorfor er spille- og alkohol reklamer stadig lovlige?
+* Hvordan reklamer som teknologi bruges til at manipulere samfundet
+* Reklamer Generelt, Cookies, Pop-up reklamer
## Problemformulering
-Hvordan bliver persondata og reklamer brugt
-til at lokke mennesker til at gamble.
+Hvordan bliver persondata og reklamer brugt til at lokke mennesker til at gamble.
+
+Hvordan manipulerer virksomheder befolkningen gennem reklamer?
+
+Kender reklamører dig bedre end dig selv?
+
+## Målgruppe
+
+Digitale aktører
+
+Mennesker med afhængigshedstendens
+
+Den generelle befolkning
-## Teori/Metode
+## Teori
-Brugerundersøgelser, Kvantitativt informationsindsamling.
+Hvordan reklamebranchen fungerer
+
+Afhængigheds- og adfærdsmønstre
+
+Teori om manipulation
+
+## Metode
+
+Brugerundersøgelser, Kvantitativt informationsindsamling, Research
## Resultat
Regulering af gambling reklamer
+Stop af skadelige reklamer (predatory advertising)
+
+Hjælp dig selv til ikke at blive manipuleret!
+
---
## Kilder
[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869798241)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871017210)
diff --git a/project/rucdeconfuse/index.qmd b/project/rucdeconfuse/index.qmd
index 6e434d8..b4c7374 100644
--- a/project/rucdeconfuse/index.qmd
+++ b/project/rucdeconfuse/index.qmd
@@ -16,16 +16,28 @@ fordi al viden om faget er knyttet op på usorterede brødtekster.
Hvordan kan grafisk visualisering af D&K forbedre
indlæringsevnen og organiseringen af undervisningen på RUC?
-## Teori/metode
+## Målgruppe
+
+Studerende og lærere på RUC.
+
+## Teori
+
+Kategorisering, indlæring og pædagogik, semantik, grafteori og -visualisering.
+
+## Metode
Grafisk visualisering.
+
Semantisk "kortlægning" af begreber introduceret på HumTek -
Væsentlige træk i teorier, metoder og modeller.
-Interviews med studerende, undervisere og pædagoger om udfordringer i faget.
+
+Interviews med studerende, undervisere og pædagoger
+om udfordringer i faget.
## Resultat
-Mange af udfordringerne ved indlæring er forbundet med det operative, og ikke indholdet.
+Mange af udfordringerne ved indlæring er forbundet med det operative,
+og ikke indholdet.
Grafisk visualisering kan fungere
som både opslagsværk, begrebsliste og mere overskuelig udgangspunkt
for at hoppe til kildeteksterne.
@@ -35,3 +47,5 @@ for at hoppe til kildeteksterne.
## Kilder
[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869789668)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871025267)
diff --git a/project/someadhd/index.qmd b/project/someadhd/index.qmd
index 7f183a2..85b6ffb 100644
--- a/project/someadhd/index.qmd
+++ b/project/someadhd/index.qmd
@@ -1,5 +1,5 @@
---
-title: Afhængighed, SoMe og ADHD
+title: SoMe og ADHD
categories: [Sårbarhed, Sociale medier, Helse]
semester: 24f
---
@@ -21,8 +21,7 @@ Kvalitative undersøgelser, og statistikker.
## Resultat
-Ved ikke endnu,
-måske at kunne forstå hvad der forårsager afhængigheden af SoMe
+Måske at kunne forstå hvad der forårsager afhængigheden af SoMe
og om det kan kobles til ADHD på en måde.
Eller alternativt lave et foreslag på et socialt medie
@@ -33,3 +32,5 @@ som man ikke bliver afhængig af.
## Kilder
[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869795426)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871046132)