summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/project/predatoryad
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-02-12 07:19:25 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-02-12 07:19:25 +0100
commit434e63d14999f50552d4be2d5e629c47dc4fb3dd (patch)
treebb272f8278f7102094eade15ff5c036021ce8197 /project/predatoryad
parent6732b9fc5d7efb4be25640b2212c1c0c6342ddaa (diff)
misc updates
Diffstat (limited to 'project/predatoryad')
-rw-r--r--project/predatoryad/index.qmd51
1 files changed, 44 insertions, 7 deletions
diff --git a/project/predatoryad/index.qmd b/project/predatoryad/index.qmd
index e3389c1..01a5678 100644
--- a/project/predatoryad/index.qmd
+++ b/project/predatoryad/index.qmd
@@ -4,31 +4,68 @@ categories: [Sårbarhed, Kontrol]
semester: 24f
---
+![](image.webp)
+
+Predatory advertising, or predatory marketing,
+can be largely understood as the practice
+of manipulating vulnerable persons or populations
+into unfavorable market transactions
+through the undisclosed exploitation of these vulnerabilities. -
+Wikipedia
+
## Tema/Emne
Uetisk Reklame
* Predatory advertising, Technostress
-* Promovering af hasardspil. Gambling.
+* Promovering af hasardspil. Gambling.
* Promovering af Kviklån
-* Rammer de dårligt stillede
-* Afhængighed
+* Rammer de dårligt stillede (psykisk syge, fattige, pressede individer)
+* Afhængighed (Ludomani, Alkoholisme)
+* Cigaret reklamer er ulovlige nu, hvorfor er spille- og alkohol reklamer stadig lovlige?
+* Hvordan reklamer som teknologi bruges til at manipulere samfundet
+* Reklamer Generelt, Cookies, Pop-up reklamer
## Problemformulering
-Hvordan bliver persondata og reklamer brugt
-til at lokke mennesker til at gamble.
+Hvordan bliver persondata og reklamer brugt til at lokke mennesker til at gamble.
+
+Hvordan manipulerer virksomheder befolkningen gennem reklamer?
+
+Kender reklamører dig bedre end dig selv?
+
+## Målgruppe
+
+Digitale aktører
+
+Mennesker med afhængigshedstendens
+
+Den generelle befolkning
-## Teori/Metode
+## Teori
-Brugerundersøgelser, Kvantitativt informationsindsamling.
+Hvordan reklamebranchen fungerer
+
+Afhængigheds- og adfærdsmønstre
+
+Teori om manipulation
+
+## Metode
+
+Brugerundersøgelser, Kvantitativt informationsindsamling, Research
## Resultat
Regulering af gambling reklamer
+Stop af skadelige reklamer (predatory advertising)
+
+Hjælp dig selv til ikke at blive manipuleret!
+
---
## Kilder
[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektideer-humtek-f24-kw3yx81kn2utwu5d/wish/2869798241)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-f24-n73joeqibxhyxmll/wish/2871017210)