summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-01-22 18:04:57 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-01-22 18:04:57 +0100
commitf92a403b5e344e58c9cb11dccc5373e2737881bb (patch)
tree42fdc76695dc1ddaa20a70bb8c490dca819fb9dd
parent554411b3d0455222bf92839686b47ef4ba2afcb5 (diff)
add projects
-rw-r--r--_quarto.yml8
-rw-r--r--project/aievent/index.qmd30
-rw-r--r--project/aihealth/index.qmd37
-rw-r--r--project/aimap/index.qmd33
-rw-r--r--project/aisenior/index.qmd22
-rw-r--r--project/archive/index.qmd12
-rw-r--r--project/arhealth/index.qmd37
-rw-r--r--project/baradvice/index.qmd44
-rw-r--r--project/chickenspy/index.qmd53
-rw-r--r--project/citybiodiverse/index.qmd31
-rw-r--r--project/citycleanhabour/index.qmd14
-rw-r--r--project/cityplanning/index.qmd35
-rw-r--r--project/cityrain/index.qmd17
-rw-r--r--project/citystress/index.qmd43
-rw-r--r--project/fishing/index.qmd41
-rw-r--r--project/flushcounter/index.qmd67
-rw-r--r--project/fungusbuilding/image.webpbin0 -> 77550 bytes
-rw-r--r--project/fungusbuilding/index.qmd80
-rw-r--r--project/fungustextile/index.qmd43
-rw-r--r--project/index.qmd12
-rw-r--r--project/leavinghome/index.qmd60
-rw-r--r--project/lunar/index.qmd91
-rw-r--r--project/ontenna/index.qmd50
-rw-r--r--project/ourmusic/index.qmd96
-rw-r--r--project/perfume/index.qmd34
-rw-r--r--project/phoneintentional/image.webpbin0 -> 20256 bytes
-rw-r--r--project/phoneintentional/index.qmd73
-rw-r--r--project/phoneresponsible/index.qmd63
-rw-r--r--project/pilldosage/index.qmd57
-rw-r--r--project/porten/index.qmd35
-rw-r--r--project/railnoise/index.qmd27
-rw-r--r--project/reward/index.qmd25
-rw-r--r--project/safestation/image.webpbin0 -> 24002 bytes
-rw-r--r--project/safestation/index.qmd67
-rw-r--r--project/seniorwatch/index.qmd28
-rw-r--r--project/socialsustcity/index.qmd42
-rw-r--r--project/supplychain/index.qmd31
-rw-r--r--project/technostress/index.qmd38
-rw-r--r--project/template/index.qmd34
-rw-r--r--project/theaterbandersnatch/index.qmd30
-rw-r--r--project/vertikalfarming/index.qmd31
-rw-r--r--project/workautism/index.qmd31
-rw-r--r--project/youthactivation/image.webpbin0 -> 61732 bytes
-rw-r--r--project/youthactivation/index.qmd57
44 files changed, 1659 insertions, 0 deletions
diff --git a/_quarto.yml b/_quarto.yml
index 9314d7c..4568913 100644
--- a/_quarto.yml
+++ b/_quarto.yml
@@ -3,6 +3,14 @@ project:
website:
title: "RUC Play"
+ navbar:
+ left:
+ - href: index.qmd
+ text: Introduktion
+ - href: project/index.qmd
+ text: Projekter
+ - href: project/archive/index.qmd
+ text: Arkiv
lang: da
diff --git a/project/aievent/index.qmd b/project/aievent/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..b2a9981
--- /dev/null
+++ b/project/aievent/index.qmd
@@ -0,0 +1,30 @@
+---
+title: AI event
+categories: [Autonomi, Kunstig intelligens, Event]
+---
+
+En bevægelse/et event for at skærpe og hjælpe folk med at udfolde sig med AI.
+
+Folk tror at man kan læne sig tilbage i at man kan bruge AI til alt,
+men vi vil gerne understøtte til selv at tage styringen.
+
+For at blive state of the art skal man læse nogle undersøgelser,
+og se hvad der bliver gjort i dag for at hjælpe folk med at bruge AI etisk. 
+
+Vi bliver også nødt til at se på noget lovgivning. 
+
+Vi forestiller os at man kunne lave et event
+hvor folk lærer at anvende AI systemer,
+evt. programmere/anvende en personlig AI
+som kan hjælpe en til små problemstillinger.
+
+Man kunne også indføre det som en del af institutioners pensum.
+Her kunne vi lave workshops på institutioner i stedet.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2681131224)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681101530)
diff --git a/project/aihealth/index.qmd b/project/aihealth/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..eb497ac
--- /dev/null
+++ b/project/aihealth/index.qmd
@@ -0,0 +1,37 @@
+---
+title: Tillidsskabelse af AI i sundhedsvæsnet
+categories: [Helse, Kunstig intelligens]
+---
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan kan man øge tilliden hos nyrekræft patienter
+ved brugen af AI til diagnoser?
+
+## Målgruppe
+
+Vores målgruppe er ældre ( 50+) patienter med nyrekræft.
+Beliggenhed: region sjælland.
+
+## Metoder
+
+Dataindsamling: interviews, must-model, kvalitativ data.
+Muligvis designe AI til at komme med et andet svar end POS/NEG.
+Derudover lave et storyboard af en patientbehandling før og efter implementering af AI.
+
+## Resultat
+
+Den nuværende løsning på AI er et positivt eller negativt svar på,
+om patienten har nyrekræft fra CT-scanninger.
+Vi ville prøve at visualisere et andet design af AI som kan komme med andre svar.
+
+## Værdiskabelse
+
+Skabe tillid og tryghed for patienterne.
+Et bedre patientforløb.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2683155642)
diff --git a/project/aimap/index.qmd b/project/aimap/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..de34eba
--- /dev/null
+++ b/project/aimap/index.qmd
@@ -0,0 +1,33 @@
+---
+title: AR kort til borgerinddragelse i byudvikling fra fortid til fremtid
+categories: [Demokrati, Byliv, Augmented Reality, Geomapping, Arkitektur]
+---
+
+## Tema
+
+Sammensmeltning af lokalhistorie, byplanlægning og borgerinddragelse
+i en "Pokemon Go" lignende brugergrænseflade
+
+## Emne
+
+Byplanlægning bliver ofte besluttet henover hovederne på borgerne.
+
+## Metode
+
+Indhentning af data fra offentlige arkiver om allerede eksisterende bygninger og anlæg.
+Prototype UI i evt. figma.
+
+## Løsning
+
+En app á la Pokemon Go
+hvor de første du ser når du åbner den er et kort og din egen lokation.
+Du skal kunne indstille en radius fra din egen adresse
+hvor du gerne vil informeres om ny projekter.
+Du kan så gå ned og se dem i AR og stemme på forslag i det fysiske byrum.
+Du kan også kommentere allerede anlagte projekter.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2684451096)
diff --git a/project/aisenior/index.qmd b/project/aisenior/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..4a47982
--- /dev/null
+++ b/project/aisenior/index.qmd
@@ -0,0 +1,22 @@
+---
+title: Medindragelse af de Ældre i ældreplejen via Teknologi
+categories: [Ældre, Kunstig intelligens, Formidling, Autonomi]
+---
+
+Når de gamle når den alder hvor at de skal på plejehjem,
+bliver de mange gange indsat i en fast hverdag,
+hvor de ikke har meget mulighed for selvbestemmelse.
+
+Hvordan giver man de ældre mennesker bedre mulighed for indragelse i deres egen hverdag,
+via teknologi?
+
+## Løsningsforslag
+
+En AI-baseret platform som interagerer via tale med de ældre,
+og fortæller dem om dagens skema.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681066505)
diff --git a/project/archive/index.qmd b/project/archive/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..ab81657
--- /dev/null
+++ b/project/archive/index.qmd
@@ -0,0 +1,12 @@
+---
+title: "Projektarkiv"
+listing:
+ id: listing
+ contents: "../*/*.qmd"
+ fields: [title]
+ sort: "title"
+ type: table
+ categories: true
+ exclude:
+ title: "{Projektarkiv,Skabelon}"
+---
diff --git a/project/arhealth/index.qmd b/project/arhealth/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..f908e3c
--- /dev/null
+++ b/project/arhealth/index.qmd
@@ -0,0 +1,37 @@
+---
+title: AR kort, sundhed
+categories: [Helse, Geomapping, Byliv, Smartphone app, Augmented Reality]
+---
+
+AR kort til at aktivere borgere fysisk,
+og motivere dem til at bevæge sig rundt i deres lokalområde,
+vha. en "Pokemon Go" lignende brugergrænseflade.
+
+## Problemformulering
+
+Mangel på motivation til at bevæge sig,
+samt et mangel på kommunal interesse.
+
+## Målgruppe
+
+Borgere i den pågældende kommune.
+
+## Metoder
+
+Anvendelse af geografisk data samt digital appdesign.
+
+## Resultat
+
+En app á la Pokemon Go,
+der anvendes til at motivere borgere i en given kommune
+til at bevæge sig rundt i lokalområdet.
+
+## Værdiskabelse
+
+Øget sundhed / nyvækket interesse for lokalområdet.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2684582875)
diff --git a/project/baradvice/index.qmd b/project/baradvice/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..3163de2
--- /dev/null
+++ b/project/baradvice/index.qmd
@@ -0,0 +1,44 @@
+---
+title: Rådgivningssystem til barer
+categories: [Data, Kultur, Konstruktion]
+---
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan optimere man atmosfæren på en bar, café, restaurant osv.?
+
+## Målgruppe
+
+Kunder ved nævnte steder samt personale.
+
+## Metode
+
+Udvikle en prototype i FABLAB, eventuelt teste den på RUCBAR (hvis muligt).
+
+## Løsning
+
+Idéen ville være at man har en tablet i indgangen af det gældende sted (f.eks. RUCBAR),
+hvor man f.eks. kunne scanne sit studiekort (kan også være i form af en app)
+som havde en profil tilknyttet.
+Denne profil vil så have data som f.eks. ens musiksmag,
+hvad for noget lys man foretrækker, om man vil feste feste
+eller måske bare sidde og snakke med en øl/sodavand.
+
+Al den her data om personerne på det gældende sted,
+ville derefter komme frem på endnu en tablet ved bartenderen/DJ'en/baristaen,
+og denne person kan derefter se og justere de forskellige aspekter af stedet,
+så de passer til gæsterne.
+
+## Værdiskabelse
+
+Alt dette ville både gøre selve oplevelsen af stedet bedre for kunderne,
+men også gøre personalets arbejde nemmere,
+eftersom de vil have direkte data på de nuværende gæster.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2681135606)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681059179)
diff --git a/project/chickenspy/index.qmd b/project/chickenspy/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..72ba83e
--- /dev/null
+++ b/project/chickenspy/index.qmd
@@ -0,0 +1,53 @@
+---
+title: Hønsespion
+categories: [Natur, Data, Biodiversitet, Økologi, Konstruktion, Geomapping, Autonomi, Subsidiaritet]
+---
+
+Hvor opholder hønsene sig indenfor deres fold,
+på hvilke tidspunkter?
+
+## Målgruppe
+
+Landbrug indenfor permakultur, holistisk afgræsning m.m.
+
+## Metoder
+
+Kvalitativ afdækning af behov indenfor permakultur, holistisk afgræsning m.m.
+
+Teknikker til positionering af dyr indenfor et afgrænset område.
+
+Fysisk konstruktion af vejrbestandig positioneringsudstyr.
+
+Digital høst og lagring af geografiske positioner over tid.
+
+Abstrakt modellering af data om geopositioner som 5-stjernet data.
+
+Visualisering af statistik om geopositioner udfra 5-stjernet data.
+
+## Løsninger
+
+Individuel sporing med GPS-modtager eller radiosender.
+(manuelt arbejde at montere udstyr på hvert dyr,
+og nok relativt dyrt i drift)
+
+Visuel monitorering vha. kamera i en mast.
+(manuelt arbejde, eller AI, at skelne dyr fra bevoksning,
+og mindre anvendeligt i buskads eller ved skovlandbrug)
+
+Auditiv monitorering vha. mikrofoner langs hegn eller i trækroner.
+
+## Værdi
+
+Viden om høns' position over tid kan være en hjælp
+til at forstå hvad dyrene spiser
+(om de spiser noget særligt sundt,
+eller måske noget de burde afskærmes fra),
+og om de får tilpas sol, skygge, fugtighed, varme m.m.
+
+Erfaringer om konstruktion af vejrbestandigt måleudstyr
+kan genbruges ved andre konstruktioner,
+særligt DIY-projekter.
+
+Erfaringer om datahåndtering
+kan genbruges på tværs af en lang række andre projekter,
+fra DIY til big data.
diff --git a/project/citybiodiverse/index.qmd b/project/citybiodiverse/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..ae9e6d9
--- /dev/null
+++ b/project/citybiodiverse/index.qmd
@@ -0,0 +1,31 @@
+---
+title: Biodiversitet i storbyen
+categories: [Biodiversitet, Byliv, Event, Økologi]
+---
+
+Pointen med denne ide er ikke at rede en masse dyr,
+men at skabe støre bevidsthed om vores biodiversitetskrise,
+og få fokus på menneskets forhold til naturen.
+
+## Målgruppe
+
+Vi vælger et fokus på storbyen
+da befolknings densiteten (for folk som forbruger, og er en del af problemet) er størst her.
+
+Og folk der bor i storbyen rykker ikke foreløbig ud på landet,
+så man må møde dem der hvor de opholder sig.
+
+## Løsninger
+
+Nogle af de løsninger vi har set på er:
+
+* Nyttehaver på tage
+* Flere grønne områder
+* Vildere parker
+* Events der ændrer folks mentalitet og forhold til naturen (slagtning, insekt-tilvænding)
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681064800)
diff --git a/project/citycleanhabour/index.qmd b/project/citycleanhabour/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..70252a9
--- /dev/null
+++ b/project/citycleanhabour/index.qmd
@@ -0,0 +1,14 @@
+---
+title: Rene Havne større byer
+categories: [Byliv, Økologi]
+---
+
+Vi er meget begejstrede for at det er muligt at bade i Købehavns havn,
+og vil gerne udbrede dette fænomen til byer rundt om i verdenen
+da dette giver bylivet i byerne en helt ny dimension.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681053481)
diff --git a/project/cityplanning/index.qmd b/project/cityplanning/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..3899d48
--- /dev/null
+++ b/project/cityplanning/index.qmd
@@ -0,0 +1,35 @@
+---
+title: By Planlægning 2
+categories: [Demokrati, Byliv, Arkitektur, Subsidiaritet]
+---
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan får vi mere demokratisk indraget flere målgrupper
+til at deltage aktivt i udviklingen af deres lokal miljø.
+
+## Målgruppe
+
+Hovedsagligt yngre borgere der normalt ikke dukker op til borgermøder.
+
+Alle borgere der bliver påvirket af byplanlægningen,
+men ikke har indflydelse.
+
+Kommunen der har interesser it kommunikere transparent med borger.
+
+"Penge mennesker"
+
+## Metoder
+
+Interviews, Etnografisk, iterativt design, prototype, indsamling af data af offentlige arkiver
+
+## Resultat
+
+
+## Værdiskabelse
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2684643557)
diff --git a/project/cityrain/index.qmd b/project/cityrain/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..392f5c5
--- /dev/null
+++ b/project/cityrain/index.qmd
@@ -0,0 +1,17 @@
+---
+title: Bedre udnyttelse af regnvand i indreby.
+categories: [Byliv, Biodiversitet, Økologi, Natur]
+---
+
+Bruge regnvand til f.eks. vaskerier
+hvilket ville reducere forbruget af vaske midler
+og derved øge leve tiden af tøj.
+
+Kunne også blive lavet i samarbejde med at øge biodiversiteten
+ved at lave natur områder på tagene.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681092560)
diff --git a/project/citystress/index.qmd b/project/citystress/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..8627688
--- /dev/null
+++ b/project/citystress/index.qmd
@@ -0,0 +1,43 @@
+---
+title: Stress i storbyer
+cagetories: [Byliv, Stress, Kultur]
+---
+
+folk der bor i byen er oftest mere stressede end folk der bor udenfor byen.
+Hvordan kan dette være og er det muligt at mindske stressniveauet i storbyer?
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan mindskes stress hos befolkninger bosat i storbyer gennem teknologisk design?
+
+## målgruppe
+
+befolkningen i storbyer, primært voksne
+
+## Metode
+
+Spørgeundersøgelser.
+Hvad stresser primært folk i bybilledet?
+Hvordan kan disse problematikker løses?
+
+Teori og undersøgelser.
+Hvad har en nedstressende effekt?
+
+## Løsning
+
+Et resultat kunne være en form for musikanlæg i byen,
+der spillede i myldretiden i områder hvor der var meget trafik.
+
+støjdæmpende vinduer/veje/letbaner.
+
+bilfrie gader?
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2683276644)
+
+[Padlet, vejlederforslag](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2679540407)
+
+[Thirdroom, challenge](https://thirdroom.org/challenges/call-for-attention-design-til-fordybelse)
diff --git a/project/fishing/index.qmd b/project/fishing/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..c6b3e93
--- /dev/null
+++ b/project/fishing/index.qmd
@@ -0,0 +1,41 @@
+---
+title: Fiskeri der "fanger" de "forkerte" ting
+categories: [Natur, Industri, Data, Event, Økologi]
+---
+
+## Problem
+
+Industrielt fiskeri fanger delfiner, havskildpadder, ødelægger havbunden m.m.,
+når de fisker efter andre ting.
+Der er i forvejen fx en "delfinfri"-mærkning af tun,
+som man ikke kan kontrollere om det faktisk er korrekt.
+
+## Målgruppe
+
+forbrugere af fisk, kontrollanter af fiskeri, industrielle fiskere.
+
+## Metode
+
+## Løsning
+
+overvågning af fiskere, ny type af net, oplysningskampagner, gps-tracking.
+
+---
+
+## Noter
+
+Kunne også være en vinkel på danske fiskere,
+der også har problemer med overfiskeri og ødelæggelse af havbund.
+Hvilke danske løsninger er der og kan det gøres bedre?
+
+<https://www.jwfishers.com/products/pingers-low.html>
+
+Man kan med sonar få delfiner og andre dyr til at holde sig væk fra fiskerne.
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2683179758)
+
+[Padlet, vejlederforslag](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681081952)
+
+[Thirdroom, challenge](https://thirdroom.org/challenges/hvordan-kan-biodiversitet-fremmes-gennem-designstr-1)
diff --git a/project/flushcounter/index.qmd b/project/flushcounter/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..78398f4
--- /dev/null
+++ b/project/flushcounter/index.qmd
@@ -0,0 +1,67 @@
+---
+title: Skylletæller
+categories: [Data, Økologi, Konstruktion, Privatliv, Autonomi, Subsidiaritet]
+---
+
+## Tema
+
+Håndgribelig bæredygtig vandforbrugsmåling.
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan kan vi billigt, DIY-men-ikke-for-nørdet og semi-præcist afgøre konkret vandforbrug for en husstand?
+
+## Målgruppe
+
+Lokale borgere nysgerrige om deres eget vandforbrug,
+og måske desillusionerede overfor national og internationale statistik og overvågning.
+
+Miljøaktivister som vil øge lokalt engagement i nærmiljøer.
+
+Dataforskere med interesse i bæredygtig 5-stjernet data,
+til brug f.eks. i engagerende VR simulationer som Peduncle.
+
+## Metode
+
+Out-ouf-the-box brainstorm af hypoteser.
+
+Iterativ kvantitativ måling af estimeret versus reelt forbrug.
+
+## Resultat
+
+En dims der måler vandtryk,
+som kan lægges i toilettets cisterne.
+F.eks. et gummirør,
+limet på en plade med en trykmåler og en mikro-computer,
+der kan gemme målinger henover 3-6 dage og tappes via bluetooth.
+
+Eller et kamera i kanten af cisternen,
+som registrerer vandstanden,
+ved at sammenligne tusch-streger i modsatte side.
+
+Målet er en dims,
+som er overskuelig at skabe uden alt for avanceret teknologi
+(vi kan bruge FabLab til at udvikle og teste prototyper,
+men det færdige design skal helst kunne gentages af andre rundtom i verden
+uden samme ressourcer til rådighed),
+som kan overdrages og anvendes også af relativt teknik-skeptiske brugere
+(så den kan deles ud rundt i nabolaget)
+og monteres uden indgriben i husets faste installationer
+(så også folk der bor til leje kan være med).
+
+## Værdiskabelse
+
+Øget personlig kendskab til eget vandforbrug.
+
+Indsamling (frivilligt, for dem som ønsker det -
+dvs. opt-in fremfor opt-out)
+af data værdifulde politisk for græsrodsaktivister
+(værdifulde fordi det er empiriske data fremfor statiske estimater,
+som ved den direkte indsamlingsmetode samtidigt øger bevidstheden i lokalsamfundet
+om at værne om vandressourcer).
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681066175)
diff --git a/project/fungusbuilding/image.webp b/project/fungusbuilding/image.webp
new file mode 100644
index 0000000..6e4c36b
--- /dev/null
+++ b/project/fungusbuilding/image.webp
Binary files differ
diff --git a/project/fungusbuilding/index.qmd b/project/fungusbuilding/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..21221ed
--- /dev/null
+++ b/project/fungusbuilding/index.qmd
@@ -0,0 +1,80 @@
+---
+title: Brug af svamp/mycelium til bygning af infrastruktur i byerne
+categories: [Biodiversitet, Konstruktion, Byliv, Økologi, Sårbarhed]
+---
+
+![](image.webp)
+
+## Problemstilling
+
+Vi har brug for mere organisk småbyggeri i byerne,
+der lægger fokus på både bæredygtighed
+og et organisk udseende der undgår kanter.
+
+Dette kan f.eks. være bustoppesteder eller halvtage,
+men også løse problemer,
+såsom sovepladser til hjemløse,
+da det også har en isolerende kvalitet.
+
+Det er også brandsikkert.
+
+Desuden benyttes f.eks. landbrugsaffald til at blandes med sporerne til at lave materialet,
+så det er også co2 negativt.
+
+Hvordan kan vi bruge mycelium til at lave småbyggeri,
+der er bæredygtigt og erstatter ikke-organisk og ubæredygtigt småbyggeri?
+
+## Målgruppe
+
+beboere i byerne
+
+hjemløse og udsatte borgere
+
+kommunerne
+
+## Metode
+
+forsøg i biolab.
+
+samarbejde med virksomheder
+
+overbygning på eksisterende forsøg og litteratur
+
+## Resultat
+
+Et småbyggeri af svampe,
+der har formet sig naturligt om et "skellet",
+der guider hvordan svampen kan vokse,
+hvor man derefter "krystalliserer" det på en måde,
+der gør det mere permanent.
+
+Fordelen ved at strukturen opstår,
+der hvor den skal benyttes, er,
+at man derved også renser luften og lagrer luftforurening i svampen.
+Svampen kan optage op til 80% af co2 i luften.
+Byerne får altsp gavn af strukturerne.
+
+State of the art:
+Eksisterende forsøg på bygning med svampe,
+f.eks. mycelium mursten.
+
+Der er masser af litteratur at bygge videre på.
+
+## Værdiskabelse
+
+Mere bæredygtige og behagelige småbyggerier,
+som f.eks kan give hjemløse et sted at sove,
+eller bare give behagelige væresteder i parkerne.
+
+---
+
+## Noter
+
+<https://materialdistrict.com/article/mycelium-building-materials/>
+
+F.eks. kunne man finde en holdbar og bæredygtig belægning/maling,
+til at dekorere/beskytte mycelium konstruktionen :)
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2683268913)
diff --git a/project/fungustextile/index.qmd b/project/fungustextile/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..127b773
--- /dev/null
+++ b/project/fungustextile/index.qmd
@@ -0,0 +1,43 @@
+---
+title: Brug af mycelium
+categories: [Biodiversitet, Økologi, Økonomi, Arbejdsliv, Forbrug, Industri]
+---
+
+## Problemet
+
+Udfordringer ved at bruge mycelium til tekstilproduktion.
+
+## Målgruppe
+
+klimabevidste forbrugere (tekstilproducenter?)
+
+## Metode
+
+Data -
+Hvilke metoder er der nu?
+Hvad er udfordringerne ved dem?
+Lav iterativ designproces på nuværende teknologier.
+
+Kvantitativ undersøgelse - efterspørgsel?
+
+## Resultat
+
+## Værdiskabelse
+
+Bedre arbejdsforhold.
+
+Måske billigere tekstilproduktion, mindre ressourceforbrug.
+
+---
+
+## Noter
+
+<https://fungalbiolbiotech.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40694-021-00128-1>
+
+<https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0887302X19890006>
+
+<https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9036240/>
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2683160990)
diff --git a/project/index.qmd b/project/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..ab9de82
--- /dev/null
+++ b/project/index.qmd
@@ -0,0 +1,12 @@
+---
+title: "Projektideer"
+listing:
+ id: listing
+ contents: "*/*.qmd"
+ sort: "date desc"
+ type: default
+ categories: numbered
+ max-items: 10
+ exclude:
+ title: "{Projektarkiv,Skabelon}"
+---
diff --git a/project/leavinghome/index.qmd b/project/leavinghome/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..9b2d5ef
--- /dev/null
+++ b/project/leavinghome/index.qmd
@@ -0,0 +1,60 @@
+---
+title: Unges guide til at flytte hjemmefra
+categories: [Unge, Formidling, Autonomi, Web services]
+---
+
+## Tema
+
+Unge der flytter hjemmefra kan være forvirrede og overvældede
+af al den information der findes om at flytte hjemmefra.
+
+Der ses en stigning i unge der flytter hjemmefra,
+enten for studie eller lignende,
+og med det kommer en række ansvar, krav og pligter som skal opfyldes.
+Dette kan være besværligt og uoverskueligt at finde ud af
+som ung uden erfaring om at flytte,
+især hvis man ikke kender til de krav der skal opfyldes
+og hvor stort et arbejde det kan være.
+
+## Målgruppe
+
+Unge
+
+## Metode
+
+Hjemmeside, med potentielt hjælp fra Fablab
+
+Ideen er at lave en hjemmeside
+som kan fungere som en guide og et samlepunkt
+for alt information som kan være relevant
+eller som man skal have styr på
+inden, under og efter man flytter.
+
+## Resultat
+
+Informationen for hvordan man flytter ud
+kan allerede findes inde på Borger.dk,
+men den kan nogen gange opfattes uoverskuelig eller intimiderende,
+derfor ville et produkt som er mere overskuelig og brugervenlig ses som en forbedring.
+
+Produktet vil være hjemmesiden
+hvorpå der punkt for punkt kan stå hvilke ting man skal gøre inden man flytter ud.
+F.eks. at man skal ind på borger.dk og ændre sin adresse osv.
+Derfor kan det virke som en tjekliste for
+hvad man skal gøre for at kunne flytte,
+samt gode tips til hvordan man håndterer at flytte for første gang som ung.
+
+Udover tjeklisten og gode tips kan der også være et form for forum,
+hvor folk kan skrive sammen, stille spørgsmål og give hinanden tips.
+Derudover måske forklaringer om økonomiske tips og vigtige informationer.
+
+## Værdiskabelse
+
+En nem og mere overskuelig brugeroverflade
+som mindsker de unges stres og forvirring om at flytte hjemmefra.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2683218841)
diff --git a/project/lunar/index.qmd b/project/lunar/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..8410eb2
--- /dev/null
+++ b/project/lunar/index.qmd
@@ -0,0 +1,91 @@
+---
+title: Lunar kalender
+categories: [Økonomi, Unge, Web services, Autonomi]
+---
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan overskueliggøre man budgettering og forbrugsvaner
+for unge der har brug for hjælp til deres økonomi?
+
+## Målgruppe
+
+Økonomiske bevidste og ansvarlige eller ej.
+Det er et redskab der er nyttigt for alle.
+
+## Metoder
+
+FabLab.
+Der skal programmeres og udvikles denne kalenderfunktion.
+Udvikle en demo der viser funktioner, og hjælpemidler.
+
+## Resultat
+
+Det vil foregå igennem Lunar.
+Vi har hermed en bank og et grundlag for kalenderen.
+
+Drag inspiration fra allerede-eksisterende kalender;
+Google Calendar, Apple Calendar, mm.
+
+Lunar har i forvejen en budget-funktion.
+Det er den vi gerne vil forbedre
+til en bedre og mere dybdegående funktion for forbrugere.
+
+## Værdiskabelse
+
+### Indtastning af indtægter og udgifter
+
+Mulighed for at indtaste og kategorisere indtægter og udgifter
+dagligt, ugentligt eller månedligt.
+
+Automatisk gentagelse af regelmæssige indtægter og udgifter.
+
+### Budgetplanlægning
+
+Oprettelse og styring af budgetter for forskellige kategorier
+som bolig, mad, underholdning osv.
+
+Visualisering af budgetoverskridelser og advarsler.
+
+### Kalenderintegration
+
+Integration med en almindelig kalenderfunktion,
+så brugerne kan se deres økonomiske begivenheder
+sammen med deres personlige og arbejdskalender.
+
+Kalenderen har til formål
+at budgettere, planlægge og danne et overblik over ens bankkonto.
+
+Den kan planlægge fremtidige udgifter, faste udgifter
+(husleje, mad, transport, mm.)
+
+Det er muligt at oprette begivenheder,
+som du ønsker at spare op til,
+såsom fødselsdage, rejser eller weekendture.
+Dette vil ændre dit budget,
+så du har pengene til den ønskede begivenhed.
+
+Et eksempel kunne være
+at den registrerer at man er til forelæsning mellem 10-12,
+og hermed kommer til at bruge 30 kr til frokost i kantinen.
+Hver gang denne aktivitet forekommer,
+trækker den altså dette beløb
+(visuelt, du har stadig pengene til rådighed,
+men den viser at du kommer til at bruge dette
+og at man bør holde det in mente.)
+
+### Budgetrådgivning og analyse
+
+Tips og analyse af brugerens økonomi baseret på deres indtastninger.
+
+Anbefalinger til forbedring af budgettet.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2684536866)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2683166919)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2684571006)
diff --git a/project/ontenna/index.qmd b/project/ontenna/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..eb6245a
--- /dev/null
+++ b/project/ontenna/index.qmd
@@ -0,0 +1,50 @@
+---
+title: Ontenna
+categories: [Helse, Forbrug, Smartphone app, Kunstig intelligens]
+---
+
+## Problemformulering
+
+Kan Ontenna udgøre en forskel på døve samt hørehæmmet som høretekniskhjælpemiddel?
+Hvad kan Ontenna, som andre hørehjælpemiddler ikke kan?
+Kan man udforske design muligheder,
+og hvordan Ontenna passer ind i den skandinaviske kultur?
+
+## Målgruppe
+
+Døve samt hørehæmmede.
+Evt. andre med behov for støjreduktion på arbejde eller i hverdagen,
+f.eks. konstruktionsarbejdere eller andre med diagnoser.
+
+## Metode
+
+Udvikling af app -
+muligvis hjælp fra FabLab.
+Udvikling af Ontenna;
+Adskille frekvens, AI, genkende navn osv.
+Interview/feedback/indskud fra høreforeninger og hørehæmmede.
+
+## Resultat
+
+Ontenna findes i forvejen,
+samt andre hjælpemidler der minder om.
+Der er dog ikke udviklet en app,
+som kan appellere mere til brugerne/give brugervenlighed.
+Derudover også inkludere design
+
+## Værdiskabelse
+
+Muligheden for at give noget som høreapparater ikke kan.
+Derudover kan flere mennesker bruge det,
+da ikke alle kan få adgang,
+eller kan løse deres problemer med eks. høreapparat.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2683171452)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2684674166)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2684647490)
diff --git a/project/ourmusic/index.qmd b/project/ourmusic/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..237305f
--- /dev/null
+++ b/project/ourmusic/index.qmd
@@ -0,0 +1,96 @@
+---
+title: Vores Musik
+categories: [Data, Privatliv, Kultur, Autonomi, Subsidiaritet]
+---
+
+## Tema
+
+Håndgribelig bæredygtig jukebox
+
+## Problemformulering
+
+Streaming er gratis i penge,
+men koster i privatliv og afhængighed af at være online.
+
+Hvordan kan vi spille musik,
+som retter sig ind efter lytterne i rummet -
+udelukkende med brug af lokale og åbne data?
+
+## Målgruppe
+
+Humtek-studerende med interesse i selv at skabe en musik-oplevelse,
+uafhængigt af eksterne leverandører.
+
+Sociale mennesker som kan lide at høre musik sammen i grupper,
+uden at være afhængige af en stabil internet-forbindelse.
+Eksempelvis musikken til en privat fest,
+eller hyggemusik en eftermiddag i sofaen.
+
+Sejlere og astronauter som vil kunne spille smart udenfor nettets rækkevidde.
+
+Folk der ønsker at værne om deres privatliv.
+
+Iværksættere som vil reducere udgifter til streaming-udbydere
+(det er ikke gratis at streame til større grupper!)
+
+Dataforskere med interesse i bæredygtig 5-stjernet data
+til brug f.eks. i engagerende VR simulationer som Peduncle.
+
+## Metode
+
+Konceptdesign: Der skal udvikles en "rammefortælling" så værter (dig ved din sofa derhjemme, bar-ejere/bartendere m.fl.) kan genkende værdien af den.
+
+UX-design: Der skal findes en måde at kende musiksmag for de tilstedeværende. F.eks. simple spørgsmål på en ipad ved baren (simple så det ikke gør køen til baren langsommere) om foretrukken musikgenre, eller om thumbs-up/-down for nuværende lydstyrke og tempo og stil, eller om konkrete forslag til næste nummer.
+
+Algoritmedesign: Der skal findes et sæt regler til at danne playlists, dels udfra hvilken musik der er til rådighed, og dels udfra input fra deltagerne.
+
+## Resultat
+
+Teknisk eksisterer fleste byggeklodser allerede
+til en lokal digital jukebox drevet af fri og åben software og data:
+
+Music Player Daemon (MPD) er en lokal service
+til at spille lokalt lagret musik fra en Linux computer.
+MPD kan fjernstyres fra en telefon-app eller en PC.
+
+MPD_sima er en lokal service
+som tilføjer beslægtet musik til en MPD playlist, udfra en simpel algoritme.
+
+MusicBrainz er en fri og åben "Wikipedia for musik"
+med information om bl.a. genre, rytme og musiker-relationer for musikudgivelser.
+
+Målet med projektet er,
+at værterne kan tilbyde behagelige musikoplevelser tilrettet deres gæsters musikpreferencer,
+uden at genere eller intimidere hverken gæsterne
+(undgå identifikation af deltagerne eller opmærksomhedskrævende/kedelige spørgeskemaer)
+eller værten selv
+(må ikke kræve manuel styring,
+men skal omvendt give mulighed for nem manuel indgriben).
+Automatiske musikvalg skal opleves naturlige
+(algoritmer må ikke komponere playlists som zigzagger mellem genrer,
+kun vælger majoritetens smag eller springer for meget mellem sjælere og hurtigere beats -
+medmindre værten ønsker noget af det).
+
+Konceptuelt kunne det eksempelvis fremstå som et B&O-agtigt møbel
+med brugerflade underspillet via få abstrakte knapper i børstet stål.
+
+Alternativt kunne udtrykket/oplevelsen være en retro-udseende installation
+med gamificering i en bar, med blinkende lamper på væggen
+mellem bud på genre, solist eller konkret nummer,
+og et joystick til at "skyde" sig ind på preferencer.
+
+## Værdiskabelse
+
+Ejerskab over egen kultur i lokale grupper.
+
+Respekt for privatliv.
+
+Løsning på Moderatorens dilemma for musikvalg
+
+Mere bæredygtig IT ved at undgå ressourcetung streaming
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681062027)
diff --git a/project/perfume/index.qmd b/project/perfume/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..cacf09f
--- /dev/null
+++ b/project/perfume/index.qmd
@@ -0,0 +1,34 @@
+---
+title: Parfume-app
+categories: [Helse, Smartphone app, Forbrug]
+---
+
+## Problemformulering
+
+Lave en app til parfume-brugere
+(lave det brugervenligt)
+
+## Målgruppe
+
+Folk kan have svært ved at finde en parfume
+som er allergivenlig,
+eller en parfume med de elementer man selv foretrækker.
+
+## Metoder
+
+Lave en app ligesom vivino,
+så i stedet for vin så er det en app til parfume,
+hvor man kan scanne flasken og få informationer om parfumen.
+
+Lave noget samarbejde med andre apps eller firma.
+
+## Resultat
+
+En app man kan downloade på sin telefon,
+så den er tilgængelig for alle.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2683167346)
diff --git a/project/phoneintentional/image.webp b/project/phoneintentional/image.webp
new file mode 100644
index 0000000..dde53de
--- /dev/null
+++ b/project/phoneintentional/image.webp
Binary files differ
diff --git a/project/phoneintentional/index.qmd b/project/phoneintentional/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..27efe8d
--- /dev/null
+++ b/project/phoneintentional/index.qmd
@@ -0,0 +1,73 @@
+---
+title: Intentionel brug af telefon
+categories: [Stress, Unge, Smartphone app, Autonomi, Kontrol]
+---
+
+![](image.webp)
+
+## Introduktion og problemformulering
+
+Flere og flere føler sig afhængige af og impulsive omkring deres smartphones,
+til et punkt hvor man overvejer at købe en "dumb-phone"
+for at erstatte sin smartphone.
+
+*I hvor høj grad føler brugere af sociale medier sig i kontrol over deres forbrug,
+og hvordan kunne en teknologisk løsning hjælpe disse
+med at anvende deres telefon med større intention?*
+
+## Målgruppe
+
+Folk, der ønsker bedre skærmvaner
+
+## Metode
+
+I stedet for helt at begrænse teknologien fra smartphones
+kan man gøre brugen af den ansvarlig
+ved at give reelle muligheder for at vælge
+hvornår og hvordan man vil bruge hvilke programmer.
+
+En iterativ proces med visuelle designs og flowcharts
+efterfulgt af brugertests af en prototype-launcher.
+
+## Løsningen
+
+Med udgangspunkt i Android kunne man lave en Launcher eller app,
+som giver mulighed for at begrænse visse apps over længere tid.
+Appen kunne så kun låses op enten under planlagte intervaller
+som kunne synkroniseres med kalenderen
+eller indtil der tages en aktiv beslutning om at låse dem op,
+hvor man skal bekræfte valget et par dage efter.
+
+## State of the art
+
+Der findes p.t. apps og indbyggede funktioner i iOS og Android,
+som hjælper med at begrænse apps,
+men de mangler alle fleksibilitet.
+Derfor ville fokus på denne app være synkronisering med Google/iOS kalender,
+hvor indsatte begivenheder automatisk overføres til appen
+som fremhæver relevante og blokerer distraherende apps
+
+## Værdiskabelse
+
+Større kontrol over brug af sociale medier for folk med smartphones
+
+---
+
+## Noter
+
+Alternativ løsning:
+Bygge videre på Apple's iOS,
+og implementere en timer i toppen af telefonen,
+ligesom at man kan tilføje tal i procent til ens batteri.
+Denne timer skulle så starte hver gang man åbner telefonen,
+og afhængigt af hvilket tidsinterval man har konfigureret i indstillinger,
+så ville f.eks. toppen af telefonen gå fra at være grøn til at blive rød.
+Altså indikere at man har været for lang tid på telefonen.
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2681130566)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681049382)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681109383)
diff --git a/project/phoneresponsible/index.qmd b/project/phoneresponsible/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..fb73e70
--- /dev/null
+++ b/project/phoneresponsible/index.qmd
@@ -0,0 +1,63 @@
+---
+title: Vejledning af børn og unge til ansvarlig brug af smartphones
+categories: [Børn, Stress, Event, Formidling]
+---
+
+Hvad er den negative, fysiske og psykiske påvirkning af digitale midler hos børn
+og hvordan kan vi vejlede børn i brugen af sociale medier samt teknologi?
+
+## Målgruppe
+
+Indskoling (proaktiv) eller udskoling og evt. lærer og forældre
+
+## Metode
+
+Undersøgelser
+
+(Spørgeskemaer -
+fx til forældre om hvad de gerne vil have sine børn lærer ift. den digitale verden,
+eller hvad de selv måske gerne vil lære)
+
+Interview med fagpersonale; psykolog, læge, neurolog
+
+## Løsningen
+
+En kampagne der sætter fokus på unges skærmforbrug,
+med et primært fokus på søvn og hvordan det påvirker denne.
+
+Kampagnen er en bred kampagne
+som drager inspiration fra "stop rygning" kampagnen
+hvor der bl.a skal indføres foredrag
+om bivirkninger ved skærmbrug hos unge i skolerne, reklamefilm, mm.
+
+Interaktiv video / kampagnefilm
+
+Vi ville inkorporerer den på skole iPads/computer,
+som en obligatorisk del af undervisningen.
+
+Den vil kunne udvikles og tilpasses alt efter klassetrin, + evt lærerversion
+
+Projektet kunne indeholde et storyboard
+
+Undervisningsforløb
+
+## Værdiskabelse
+
+Bedre digital opdragelse ift. moral, etik og fysik og psykisk helbred
+i den fremtidige digitale verden
+
+## State of the art
+
+"Styr på skærmen" fra sundhedsstyrelsen i form af 30-sekunders videoklip.
+
+Stop-rygning kampagner
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2683305072)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681056039)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681050362)
diff --git a/project/pilldosage/index.qmd b/project/pilldosage/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..ec13f64
--- /dev/null
+++ b/project/pilldosage/index.qmd
@@ -0,0 +1,57 @@
+---
+title: Automatiseret pilledosering på plejehjem
+categories: [Ældre, Konstruktion, Helse, Arbejdsliv]
+---
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan kan et teknologisk design forbedre håndtering af pilledosering for ældre på plejehjem?
+
+## Målgruppe
+
+Ældre på plejehjem
+og vil samtidig skabe mere overblik og give ekstra tid til plejepersonale.
+
+Personale på plejehjem.
+
+## Metode
+
+Fablab til udvikling af en prototype
+
+## Resultat
+
+Et system til hver afdeling på plejehjemmet,
+som skal gøre pilledosering nemmere for plejepersonalet.
+Formålet er, at en robot skal dosere pillerne direkte i pilleboksen til den enkelte borger,
+i stedet for, at sygeplejersken skal gøre det.
+Der er allerede et produkt som ligner -
+en personlig pilledoseringsmaskine.
+Denne står i hjemmet hos borgerne.
+Vores ville stå i medicinrummet på et plejehjem,
+hvor kun personalet har adgang til.
+
+## Værdiskabelse
+
+Skaber mere tid for borgere og sygeplejersker imellem.
+Det er stadig meningen, at sygeplejersken skal ud til borgerne med pillerne,
+men de er allerede doseret og hun skal derfor "kun" aflevere dem
+og sørger for, at borgeren tager de piller han/hun skal.
+
+---
+
+## Noter
+
+Link til allerede ligende produkt:
+<https://www.medtechnews.dk/article/view/633097/pillerobot_er_flyttet_ind_pa_nordjyske_plejehjem>
+
+<http://www.mediccare.dk/>
+State of the art.
+Der findes allerede en personlig pilledoseringsmaskine.
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2683202998)
+
+[Padlet, vejlederforslag](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2679575469)
+
+[Thirdroom, challenge](https://thirdroom.org/challenges/digitalisering-af-aeldreomsorgen)
diff --git a/project/porten/index.qmd b/project/porten/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..5ae2640
--- /dev/null
+++ b/project/porten/index.qmd
@@ -0,0 +1,35 @@
+---
+title: Wayfinding, Porten
+categories: [Arkitektur, Økologi, Formidling]
+---
+
+## Tema
+
+Wayfinding, byplanlægning, bymiljø, kunst/kultur.
+
+## Problemformulering
+
+Det er et problem for bymiljøet i Porten,
+at folk ikke kan finde derover fra Albertslund Station.
+
+## Metode
+
+Vi kan evt. lave installationer i FabLab, feltundersøgelse.
+Læse materiale fra Maya Fagerberg Ranten,
+som har lavet en Phd afhandling om Wayfinding
+og har erfaring med interaktive installationer.
+
+## Løsning
+
+Lys der kan vise vej og give tryghed til gæsterne,
+interaktive installationer (mobile/stationære).
+Eventuelt tematiser installationerne alt efter begivenhed,
+tænk miljø og bæredygtighed.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2684646436)
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2684654285)
diff --git a/project/railnoise/index.qmd b/project/railnoise/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..7e70f3b
--- /dev/null
+++ b/project/railnoise/index.qmd
@@ -0,0 +1,27 @@
+---
+title: Støjreduktion på letbane
+categories: [Byliv, Biodiversitet, Konstruktion]
+---
+
+## problemformuleringen
+
+Hvordan sænker man støjniveauet af letbanen?
+
+## Metode
+
+Interview af borgerne (generet eller ej )
+
+Prototype(fablab) Modeltog -
+test en bane med og uden græs, og andre materialer.
+
+## Løsning
+
+finde materialer der dæmper støjniveauet , træer , andre planter.
+
+andre fordele: nedkøler skinnerne, æstetik, regnvands afløb og biodiversitet
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681062707)
diff --git a/project/reward/index.qmd b/project/reward/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..d5213f4
--- /dev/null
+++ b/project/reward/index.qmd
@@ -0,0 +1,25 @@
+---
+title: Virtuel belønning til unge i skolen
+categories: [Unge, Økonomi]
+---
+
+## Tema
+
+Digital inspiration til ungdommens interesse af deres uddannelse.
+
+## Problemformulering
+
+Unge er ikke interesseret i deres skolegang.
+Det kan gøre at de bruger deres energi andre steder end deres uddannelse.
+
+## Løsning
+
+Man kan introducere en form for virtuel belønning,
+som kan få børn og unge til at forstå,
+at engagement og hårdt arbejde giver større chance for at få et "godt" liv.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2683218196)
diff --git a/project/safestation/image.webp b/project/safestation/image.webp
new file mode 100644
index 0000000..5167352
--- /dev/null
+++ b/project/safestation/image.webp
Binary files differ
diff --git a/project/safestation/index.qmd b/project/safestation/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..f914674
--- /dev/null
+++ b/project/safestation/index.qmd
@@ -0,0 +1,67 @@
+---
+title: Utryghed på S-togstationer
+categories: [Tryghed, Byliv, Arkitektur, Konstruktion]
+---
+
+Hvad gør mennesker utrygge på S-togstationer
+og hvordan kan man skabe en tryggere tog-oplevelse?
+
+![](image.webp)
+
+## Tema/emne
+
+Mange togstationer i Danmark har et intimiderende og utrygt udseende.
+Derfor kunne man undersøge via kvalitative metoder
+hvad der gør brugere af offentlig transport utrygge på deres rejser.
+Eksempelvis kunne man kigge på togstationer og togene i deres helhed,
+belysning, lyd, æstetik og layout.
+Eventuelt kunne man tage udgangspunkt i en specifik togstation
+med mange af førnævnte problemer.
+
+## Målgruppe
+
+Brugere af offentlig transport, specielt brugere af S-tog.
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan kan man forbedre trygheden i S-toge og stationer,
+både fysisk og psykisk
+ved hjælp af moderne teknologier og designstrategier?
+
+## Metode
+
+Kvalitative metoder
+
+Spørgeundersøgelser / interviews
+af folk der har følt sig utrygge fysisk/psykisk og hvorfor?
+
+Prototype(r) med nye tiltag
+
+## Løsningen
+
+Løsningen kunne være at tage inspiration fra københavns nybyggede metroer
+med eksempelvis glasvægge og klart lys.
+Derudover kunne man kigge på andre landes tilgang
+til at skabe en god oplevelse med offentlig transport
+fx. Tyskland
+og lade sig inspirerer derfra og finde en samlet løsning.
+Som produkt kunne det være ideelt at lave en prototype
+eventuelt i FabLab som kunne fremvise disse nye tiltag.
+
+Installering af "metro døre" som sikkerhedsforanstaltning for ulykker.
+Her udarbejdes regulering af togstørrelser.
+
+Uv-lamper/lysterapi til at fremme kunstigt lysindfald.
+
+Spejle/spejlmosaik på stationen
+for at orrientere sig rundt og en følelse af, at rummet er større.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2681134413)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681064844)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681058770)
diff --git a/project/seniorwatch/index.qmd b/project/seniorwatch/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..fc35e32
--- /dev/null
+++ b/project/seniorwatch/index.qmd
@@ -0,0 +1,28 @@
+---
+title: GPS-ur i ældreplejen
+categories: [Helse, Kontrol, Geomapping, Ældre, Konstruktion]
+---
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan kan man optimere den allerede eksisterende teknologi indenfor ældrepleje,
+med fokus på behag og funktionalitet, samt økonomisk besparelse?
+
+Systemerne brugt i GPS ure på pleje- og demenscentre fungerer rigtigt dårligt.
+De koster rigtig meget,
+og brugeroverfladen som det individuelle center har adgang til er rigtigt dårligt.
+
+## Metoder
+
+Produktudvikling i FabLab
+
+## Løsning
+
+Et GPS ur og system, som fungere godt,
+og er brugervenligt for det individuelle center.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/simonsen2/projektforslag-humtek-hold-a-e23-21g4rba2b54ryqhg/wish/2683184078)
diff --git a/project/socialsustcity/index.qmd b/project/socialsustcity/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..65623aa
--- /dev/null
+++ b/project/socialsustcity/index.qmd
@@ -0,0 +1,42 @@
+---
+title: Socialt Bæredygtigt Bydesign
+categories: [Byliv, Tryghed, Arkitektur, Konstruktion, Sårbarhed]
+---
+
+Hvordan man gennem arkitektur har indrettet byer
+for at ekskludere bestemte befolkningsgrupper,
+og dermed gør sårbare som fx. hjemløse mere udsatte end de i forvejen er.
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan kan man gentænke bybilledet til fordel for udsatte mennesker?
+
+## Metode
+
+Designe/Omtænke områder hvor udsatte personer hovedsageligt opholder sig.
+
+Kigge på State of the Art teknologi, og løsninger der er nu:
+forfejlede og vellykkede forsøg.
+
+Derudover også kig på kvantitative undersøgelser
+ift. samfundets forhold til hjemløse.
+
+## Løsning
+
+At komme det fjendtlige bydesign til livs,
+ved fx. at fjerne armlænene på bænke, bygge toiletter på områderne.
+
+Kampagner for bedre forståelse for hjemløse.
+
+Et mobilt produkt, der kunne fungere som en soveplads
+for de borgere, der ellers bruger byens rum som soveplads.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2681133645)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681109432)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681061913)
diff --git a/project/supplychain/index.qmd b/project/supplychain/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..94a54be
--- /dev/null
+++ b/project/supplychain/index.qmd
@@ -0,0 +1,31 @@
+---
+title: Forsyningskæde
+categories: [Arbejdsliv, Data, Økologi, Forbrug, Industri]
+---
+
+Implementere data for produktionen af andre produkter end mad.
+Være transparent overfor brugen af produktet.
+
+Have muligheden for at kunne se
+hvorfra, hvem og hvordan forskellige produkter bliver produceret.
+
+Dette kunne være med til at sætte lys på arbejdsforhold, bæredygtighed
+(f.eks. miljø og menneskerettigheder).
+
+Idéen er f.eks. en QR-kode der bliver implementeret på produkterne.
+Denne QR kode ville derefter sende en videre til f.eks. en hjemmeside
+der kan vise en "forsyningskæden" for det gældende produkt.
+
+---
+
+## Noter
+
+State of the art:
+Organisationer som <https://www.ethicalconsumer.org/>
+og <https://world.openfoodfacts.org/>
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2681141363)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681045757)
diff --git a/project/technostress/index.qmd b/project/technostress/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..73fbec1
--- /dev/null
+++ b/project/technostress/index.qmd
@@ -0,0 +1,38 @@
+---
+title: Technostress
+categories: [Stress, Børn, Kontrol]
+---
+
+Mange børn og unge har et overforbrug af sociale medier.
+
+## Problemstilling
+
+Hvilke konsekvenser har apps som Tiktok på børn og unges koncentrations- og indlæringsevne?
+
+## Metode
+
+Wifi restricted adgang.
+Forældrene har kontrollen til at blokere eller begrænse adgang til diverse apps,
+som sociale medier via wifi. 
+
+Udleveret ipads og computere med begrænset overlays,
+der forhindrer elever i at få adgang/downloade apps og surfe diverse hjemmesider.
+
+## Løsning
+
+Direkte adgang til ens router/hjemmeserver,
+hvor forældre vil have muligheden for at sætte begrænsninger.
+
+---
+
+## Noter
+
+primær målgruppe: elever i indskolingen 0.-6. klasse
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2681140794)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681047800)
+
+[Padlet vejlederforslag](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2679585354)
diff --git a/project/template/index.qmd b/project/template/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..c1c0e1e
--- /dev/null
+++ b/project/template/index.qmd
@@ -0,0 +1,34 @@
+---
+title: Skabelon
+categories: []
+---
+
+Uddyb projektforslaget under 5 overskrifter
+
+## Problemformulering
+
+Hvad er udgangspunkt, problemstilling og behov?
+
+## Målgruppe
+
+For hvem er det et problem?
+
+## Metode
+
+Hvordan (metoder) kan det undersøges?
+(inkl. litteraturforslag)
+
+## Teori
+
+Hvilke teorier kan belyse problemet?
+(inkl. litteraturforslag)
+
+## Resultat
+
+Hvad kunne være en foreløbig konklusion?
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2658742077)
diff --git a/project/theaterbandersnatch/index.qmd b/project/theaterbandersnatch/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..9fb89b0
--- /dev/null
+++ b/project/theaterbandersnatch/index.qmd
@@ -0,0 +1,30 @@
+---
+title: Teaterstykke med Bandersnatch koncept
+categories: [Event, Stress, Kultur, Demokrati, Kultur]
+---
+
+## Problemstilling
+
+Hvordan fastholder vi folks opmærksomhed i længere perioder,
+når SoMe som tiktok har vænnet folk til at holde opmærksomheden i maks 10 sekunder?
+
+## Målgruppe
+
+Målgruppen vil være brugere af SoMe,
+der er vant til "hurtig underholdning".
+
+## Metoder
+
+Undersøgelser af hvor lang tid folk kan fastholde opmærksomheden.
+
+## Resultat
+
+Et interaktivt teaterstykke,
+der giver publikum magt over hvordan teaterstykket skal udvikle sig
+i form af sms afstemninger.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2681142286)
diff --git a/project/vertikalfarming/index.qmd b/project/vertikalfarming/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..42e3c9c
--- /dev/null
+++ b/project/vertikalfarming/index.qmd
@@ -0,0 +1,31 @@
+---
+title: Vertical farming
+categories: [Forbrug, Økonomi, Konstruktion, Industri]
+---
+
+Hvordan man kan optimere vertical farming.
+hvad kan man gøre for at få prisen ned og få den gjort skalerbar.
+
+## Problemstilingen
+
+Hvordan kan man få prisen på produktet ned så alle kan være med.
+
+Hvem er det et problem for ?
+
+Problemet ligger ved industrien der ikke kan sælge deres produkt pga prisen.
+
+Hvordan kan et produkt udarbejdes?
+
+Det kan udarbejdes i Fablab.
+
+Der kan laves en prototype på løsningen
+
+## Målgruppe
+
+Industrien.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681040388)
diff --git a/project/workautism/index.qmd b/project/workautism/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..111efb0
--- /dev/null
+++ b/project/workautism/index.qmd
@@ -0,0 +1,31 @@
+---
+title: Tilpasning af arbejdsforhold for folk med specielle behov med fokus på autisme.
+categories: [Arbejdsliv, Sårbarhed]
+---
+
+Det kan være svært for folk på spektret at deltage i et arbejdsmarkedet,
+der ikke er tilpasset eller designet til deres behov.
+
+## Metoder
+
+Feltarbejde (kvalitativt og kvantitativt)
+
+Statikker
+
+## Løsningsforslag
+
+Onboardingprogram/system (se novo nordisk eksempel)
+
+Mere fleksible arbejdspladser både ift. arbejdsformer og hjælpemidler.
+
+## Målgrupper
+
+Arbejdsgiverne (primær) og folk på spektret (sekundær)
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2681134231)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681065214)
diff --git a/project/youthactivation/image.webp b/project/youthactivation/image.webp
new file mode 100644
index 0000000..df9b63a
--- /dev/null
+++ b/project/youthactivation/image.webp
Binary files differ
diff --git a/project/youthactivation/index.qmd b/project/youthactivation/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..f95f43a
--- /dev/null
+++ b/project/youthactivation/index.qmd
@@ -0,0 +1,57 @@
+---
+title: Aktivering af børn og unge
+categories: [Stress, Unge, Børn, Konstruktion, Smartphone app, Arkitektur]
+---
+
+![](image.webp)
+
+## Problemformulering
+
+Hvordan kan man sammenkoble digital trivsel og fysik aktivitet,
+og derved mindske skærmforbrug hos børn og unge?
+
+## Målgruppe
+
+Primær: Børn
+
+Sekundær: Unge og familie til børnene
+
+## Metode
+
+Prototype, f.eks. i form af model af den interaktive legeplads,
+lave selve skærmen og appen der skal styre det digitale element.
+
+Interview/spørgeskema til børn (plus forældre) og unge.
+Hvad fastholder børnene foran skærmen?
+Hvad skal der til for at man kan få dem væk fra skærmen?
+Er dette noget der ville være interessant for brugerene?
+Ville forældrene tillade deres børn at være en del af dette?
+
+Event, eventuelt lave en version af produktet, der kan teste det mod brugerne.
+
+## Resultat
+
+Løsningen kunne være, at skabe en interaktiv legeplads der er koblet op digitalt.
+Den kunne vise et form for pointsystem/highscore hos den gældende legeplads.
+Målet ville være at skabe en mellemting mellem eksperimentariet og Pokemon Go.
+
+Kort sagt, videospil IRL.
+
+## State of the art
+
+Der findes selvfølgelig interaktive legepladser i forvejen,
+men denne digitale platform med ranksystem blandt forskellige legepladser,
+mener vi ikke er blevet udviklet endnu.
+
+## Værdiskabelse
+
+Værdien brugerne ville få ud af det, ville være at komme væk fra skærmen,
+og derved blive stimuleret socialt, mentalt og fysisk.
+
+---
+
+## Kilder
+
+[Padlet](https://ruc.padlet.org/eduab1/projekforslag-humtek-hold-b-e23-8zax8cr42ezpdzuc/wish/2681133262)
+
+[Padlet, udkast](https://ruc.padlet.org/eduab1/projektideer-humtek-hold-b-e23-noojqh42h78gknup/wish/2681073964)