title: Vores Musik
categories: [Data, Privatliv, Kultur, Autonomi, Subsidiaritet]
Tema
Håndgribelig bæredygtig jukebox
Problemformulering
Streaming er gratis i penge,
men koster i privatliv og afhængighed af at være online.
Hvordan kan vi spille musik,
som retter sig ind efter lytterne i rummet -
udelukkende med brug af lokale og åbne data?
Målgruppe
Humtek-studerende med interesse i selv at skabe en musik-oplevelse,
uafhængigt af eksterne leverandører.
Sociale mennesker som kan lide at høre musik sammen i grupper,
uden at være afhængige af en stabil internet-forbindelse.
Eksempelvis musikken til en privat fest,
eller hyggemusik en eftermiddag i sofaen.
Sejlere og astronauter som vil kunne spille smart udenfor nettets rækkevidde.
Folk der ønsker at værne om deres privatliv.
Iværksættere som vil reducere udgifter til streaming-udbydere
(det er ikke gratis at streame til større grupper!)
Dataforskere med interesse i bæredygtig 5-stjernet data
til brug f.eks. i engagerende VR simulationer som Peduncle.
Metode
Konceptdesign: Der skal udvikles en "rammefortælling" så værter (dig ved din sofa derhjemme, bar-ejere/bartendere m.fl.) kan genkende værdien af den.
UX-design: Der skal findes en måde at kende musiksmag for de tilstedeværende. F.eks. simple spørgsmål på en ipad ved baren (simple så det ikke gør køen til baren langsommere) om foretrukken musikgenre, eller om thumbs-up/-down for nuværende lydstyrke og tempo og stil, eller om konkrete forslag til næste nummer.
Algoritmedesign: Der skal findes et sæt regler til at danne playlists, dels udfra hvilken musik der er til rådighed, og dels udfra input fra deltagerne.
Resultat
Teknisk eksisterer fleste byggeklodser allerede
til en lokal digital jukebox drevet af fri og åben software og data:
Music Player Daemon (MPD) er en lokal service
til at spille lokalt lagret musik fra en Linux computer.
MPD kan fjernstyres fra en telefon-app eller en PC.
MPD_sima er en lokal service
som tilføjer beslægtet musik til en MPD playlist, udfra en simpel algoritme.
MusicBrainz er en fri og åben "Wikipedia for musik"
med information om bl.a. genre, rytme og musiker-relationer for musikudgivelser.
Målet med projektet er,
at værterne kan tilbyde behagelige musikoplevelser tilrettet deres gæsters musikpreferencer,
uden at genere eller intimidere hverken gæsterne
(undgå identifikation af deltagerne eller opmærksomhedskrævende/kedelige spørgeskemaer)
eller værten selv
(må ikke kræve manuel styring,
men skal omvendt give mulighed for nem manuel indgriben).
Automatiske musikvalg skal opleves naturlige
(algoritmer må ikke komponere playlists som zigzagger mellem genrer,
kun vælger majoritetens smag eller springer for meget mellem sjælere og hurtigere beats -
medmindre værten ønsker noget af det).
Konceptuelt kunne det eksempelvis fremstå som et B&O-agtigt møbel
med brugerflade underspillet via få abstrakte knapper i børstet stål.
Alternativt kunne udtrykket/oplevelsen være en retro-udseende installation
med gamificering i en bar, med blinkende lamper på væggen
mellem bud på genre, solist eller konkret nummer,
og et joystick til at "skyde" sig ind på preferencer.
Værdiskabelse
Ejerskab over egen kultur i lokale grupper.
Respekt for privatliv.
Løsning på Moderatorens dilemma for musikvalg
Mere bæredygtig IT ved at undgå ressourcetung streaming
Kilder
Padlet, udkast