diff options
| -rw-r--r-- | overview-peer-prod-socialism.md | 32 |
1 files changed, 16 insertions, 16 deletions
diff --git a/overview-peer-prod-socialism.md b/overview-peer-prod-socialism.md index 7fa84d7..72bfa8c 100644 --- a/overview-peer-prod-socialism.md +++ b/overview-peer-prod-socialism.md @@ -3,7 +3,7 @@ hvordan internettet kan bane vej for "kreativt arbejde" som en funktion af kollektiv intelligens. Kreativt arbejde er i dag indfanget i "a digital envelope" -[@Peters2015, kap. 4]. +[@Peters2015, s. 4]. Artiklen udforsker ideen om kreativt arbejde som en funktion af "kollektiv intelligens", som opstår gennem internettet. @@ -13,7 +13,7 @@ der implicit udfordrer kapitals dominans gennem kollektiv handling. Det forstås altså som en samfundsmæssig transformativ kraft rettere end blot kunstnerisk udtryk inden for online peer-baserede rammer -[@Peters2015, kap. 4]. +[@Peters2015, s. 4]. Peters og Reveley fastslår, at for at omvælte kapitalismen må alternative produktionsmåder først være til stede i samfundet, @@ -36,17 +36,17 @@ større end summen af dets dele. Det er en igangværende debat i feltet, om peer-produktion reelt kan udfordre den kapitalistiske status quo eller blot vil blive absorberet af den -[@Peters2015, kap. 5]. +[@Peters2015, s. 5]. Sociologen Jakob Rigi daterer peer-produktionens begyndelse til fri software-bevægelsen i 1980'erne og kalder det en ny historisk og stadig fremvoksende produktionsmåde. Social teoretiker Jeremy Rifkin daterer peer-produktion tilbage til lige efter feudalismens fald, men mener at internettet har bragt det "ud af skyggerne" -[@Peters2015, kap. 6]. +[@Peters2015, s. 6]. Men for at være et alternativ til kapitalistisk produktion og økonomisk strukturering -kan peer-produktion ifølge @Peters2015 [kap. 6] ikke formodes +kan peer-produktion ifølge @Peters2015 [s. 6] ikke formodes at udveje markets-baseret hierarkisk produktion uden den samtidige tilstedeværelse af politisk vilje og kamp. @@ -63,7 +63,7 @@ Kort sagt: "The internet and creativity is at the core of [cognitive] capitalism, in which capital 'accumulation is based on knowledge and creativity' expressed in digital network" -[@Peters2015, kap. 7]. +[@Peters2015, s. 7]. Dette immaterielle kreative arbejde er en funktion af kollektiv intelligens, som er den ressource, kapitalismen i dag prioriterer højest. @@ -77,7 +77,7 @@ i dette system. På den anden side kan kreativt arbejde i form af peer-produktion ses som en mulig frigørelse fra denne struktur -[@Peters2015, kap. 7-8]. +[@Peters2015, s. 7-8]. For at komme dette nærmere må Peters og Reveley dog gå videre fra Moulier-Boutang og hans økonomiske arbejderorienterede indsigt, @@ -90,7 +90,7 @@ Her trækker de på systemteori og nærmere bestemt Global Brain-teori. ## Kreativt arbejde som kollektiv intelligens Inspireret af kybernetikeren Francis Heylighen -beskriver @Peters2015 [kap. 9], at kollektiv intelligens skal forstås +beskriver @Peters2015 [s. 9], at kollektiv intelligens skal forstås som bestående af ikke kun mennesker men også computere, og har derfor ikke-menneskelige egenskaber. Hermed bliver kreativitet og kreativt arbejde @@ -109,7 +109,7 @@ hvilket skaber en spontant koordineret produktion, der kan give rigere og mere komplekse produkter end centraliserede hierarkiske produktioner. Denne mekanisme kaldes stigmergy -[@Peters2015, kap. 10]. +[@Peters2015, s. 10]. Ideen om stigmergy kan også beskrive den kollektive intelligens' potentiale til at sammenlægge og koordinere millioner af menneskers udspredte ønsker @@ -121,7 +121,7 @@ En sådan konsensus bør ikke antages at kunne blive til en ensartet fællesvilj men kan skabe enighed om generelle sociale processer og fremtidsidealer, og den er en forudsætning for overgangen fra kapitalistiske til sociale produktionsmåder -[@Peters2015, kap. 11]. +[@Peters2015, s. 11]. Peters og Reveley noterer dog, at en mobilisering imod kapitalisme ikke er givet, da sociale medieplatforme er ejet af store virksomheder, @@ -129,11 +129,11 @@ og at "in the act of maximizing profits social media firms block -- albeit indirectly and unintentionally -- the transformation of collective intelligence into a political will that seeks to transform existing economic arrangements" -[@Peters2015, kap. 12]. +[@Peters2015, s. 12]. Dette er en virkning af, at stigmergy-mekanismen findes på niveauet af hjemmesidernes kodning, og at kodningens design hos disse sider er guidet af kommercielle hensyn -[@Peters2015, kap. 12]. +[@Peters2015, s. 12]. Sociale mediers overvågende egenskaber, dataindsamling og målrettede annoncer solgt for profit skaber en "social medie-habitus", @@ -141,13 +141,13 @@ hvor brugere konformere til konsumerisme, og hvor deres kreative arbejde bliver udnyttet. Dog har sociale medier stadig endnu ikke realiserede potentialer til at koordinere viljer -[@Peters2015, kap. 13]. +[@Peters2015, s. 13]. En transition fra den kapitalistiske produktionsmåder kræver skabelsen af en konsensus om, hvilke muligheder og begrænsninger folk kan handle inden for. En konsensus som folk villigt skal acceptere og følge -[@Peters2015, kap. 14]. +[@Peters2015, s. 14]. Som frembrydende fænomen er det næste skridt for den kollektive intelligens ifølge Peters og Reveley @@ -167,7 +167,7 @@ gennem en vis form for centraliseret koordinering. Dette ville være nødvendigt, da ingen centralisering overhovedet ville betyde, at produktionen er anarkistisk i stedet for social -[@Peters2015, kap. 14]. +[@Peters2015, s. 14]. Peters og Reveley fremhæver, hvad de kalde "the E-CoordiNet", som et muligt koordinationsværktøj for peer-produktion og social økonomi, @@ -176,5 +176,5 @@ as a form of self-organizing collective intelligence emergent from the internet, which supplies the tools by which to overcome the limitations of market-based socio-economic ordering" -[@Peters2015, kap. 15]. +[@Peters2015, s. 15]. Kunne copyleft være et af dem? |
