diff options
| author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2025-12-09 21:35:25 +0100 |
|---|---|---|
| committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2025-12-09 21:35:25 +0100 |
| commit | d8434f39858e9fc7109700be5a8972a61019f2e8 (patch) | |
| tree | 51375a516014dab058c869cc7f6b3a328cfca755 /overview-consequentialism.md | |
| parent | ee8e0ac8c65f68f9f6ec9f339fdb748b6db1865e (diff) | |
tighten structure; add consequentialism
Diffstat (limited to 'overview-consequentialism.md')
| -rw-r--r-- | overview-consequentialism.md | 74 |
1 files changed, 74 insertions, 0 deletions
diff --git a/overview-consequentialism.md b/overview-consequentialism.md new file mode 100644 index 0000000..89748ab --- /dev/null +++ b/overview-consequentialism.md @@ -0,0 +1,74 @@ +Konsekventialistisk teori omfatter flere forskellige grene. +De har dog alle det udgangspunkt, +at en handlings moralske kvalitet er bestemt +ved værdien af de relevante konsekvenser. +Ifølge konsekventialistisk normativ teori +har alle de mulige tilstande (dvs. ting som kan ske) en intrinsisk værdi -- +altså alle tilstande er i sig selv enten gode eller dårlige +[@Frey2005, s. 27]. +Dette betyder, +at konsekventialister ser den moralske vurdering af handlinger +blot som vurderingen af handlingens instrumentelle værdi +i forhold til de relevante tilstande, som har intrinsisk værdi. +Den moralsk rigtige handling bliver altså den, +som er det bedst mulige instrument for at opnå gode tilstande +[@Frey2005, s. 27]. +Historisk set har gode tilstande været bestemt ved bevidste væseners velfærd, +og hvad der udgør velfærd har typisk være hedonistisk baseret eller ønskebaseret +[@Frey2005, s. 28]. +Ønskebaseret betyder her, at de gode tilstande, er dem, +som de involverede parter ønsker. +Nogle konsekventialister har en hedonistisk værditeori, +hvilket vil sige, at nydelse, ifølge dem, er det eneste intrisiske gode. +Andre konsekventialister mener, at der findes flere mål, +som f.eks. at bevare truede dyrearter eller historiske artefakter, +der også er gode i sig selv +[@Frey2005, s. 27]. +Ligeledes er nogle konsekventialister handlingskonsekventialister +og mener, at en handling er moralsk rigtig, +hvis konsekvenserne af den specifikke handling er gode. +Andre er derimod regelkonsekventialister, +og vurderer ikke den specifikke handlings konsekvenser +men i stedet konsekvenserne af at acceptere en social regel, +der enten tillader, kræver eller forbyder den handling +[@Frey2005, s. 27]. + +Den mest udbredte form for konsekventialisme er utilitarisme, +som har enten en hedonistisk eller ønskebaseret definition af tilstandes værdi +[@Frey2005, s. 28]. +De vurderer en handlings moralske værdi +ved at beregne de samlede fordele og ulemper for de involverede parter, +hvor den moralsk rigtige handling -- +baseret på de beregninger -- +er den, som fører til de bedste tilstande +[@Frey2005, s. 28]. +Hedonistisk utilitarisme hævder, +at velfærd er en oplevet tilstand i bevidstheden, +som kun kan påvirkes af bevidsthedens iboende kvaliteter, +altså graderne af oplevet nydelse og smerte +[@Frey2005, s. 28]. +Ønskebaseret utilitarisme hævder derimod, +at individers velfærd er bestemt ved deres egne ønsker og præferencer, +da man godt kan ønske sig andre ting +end bevidsthedens oplevelse af nydelse, +f.eks. bevarelse af naturen +[@Frey2005, s. 28]. +Denne form for utilitarisme har nogle andre implikationer +end den hedonistiske. +Et eksempel er, at hvis vi antager, +at en person ønskede bevarelsen af et bestemt naturområde, +så ville ønskebaserede utilitarister se dette +som et argument for at bevare dette naturområde, +uanset om det påvirker personens oplevede tilstand. + +Selvom konsekventialistisk teori oftest har fokuseret på værdier som velfærd, +er den ikke bundet til det. +Nogle filosoffer har argumenteret for, +at blandt andet viden, skønhed, eller kunst har intrinsiske værdier, +der ikke kun består af den tilfredsstillelse, de bringer os +[@Frey2005, s. 28]. +For konsekventialisme er moralsk relevans i sidste ende bestemt af, +hvorvidt det er godt eller dårligt, at en given tilstand forekommer, +men dette er selvfølgelig noget, +der bør argumenteres filosofisk tilstrækkeligt for +[@Frey2005, s. 28]. |
