diff options
| author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2025-11-03 09:01:26 +0100 |
|---|---|---|
| committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2025-11-03 09:01:26 +0100 |
| commit | 628274ed9e7558d5ab90f04d1d12606805c86094 (patch) | |
| tree | 90298885362304c0e246d2cf73bfbec5bf358a7e /old/plan-politics-virtue.md | |
| parent | e2a0138af9ebaa3af8a87e3d8dce29ed61136d5c (diff) | |
move aside old notes
Diffstat (limited to 'old/plan-politics-virtue.md')
| -rw-r--r-- | old/plan-politics-virtue.md | 62 |
1 files changed, 62 insertions, 0 deletions
diff --git a/old/plan-politics-virtue.md b/old/plan-politics-virtue.md new file mode 100644 index 0000000..acc0ef3 --- /dev/null +++ b/old/plan-politics-virtue.md @@ -0,0 +1,62 @@ +**Hvorledes bør staten og andre politiske organer +understøtte kollektivt kreative processer +som peer production og creative commons?** + +## Disposition + + 1. Introduktion og problemfelt: + hvis kreative processer er kollektivt bundne, + hvorfor ser vi så ikke større opbakning fra staten + til peer production, open source og creative commons? + Hvordan kan staten overhovedet understøtte sådanne processer, + og er det i virkeligheden et spørgsmål + om optimal støtte til personlig kreativ udfoldelse? + 2. Redegørelse for kreativitet som kollektiv dyd + og klassiske etiske forståelser af statens rolle i at fremme dyder. + Henvisning til videnssocialismens tankegang + og Aristoteles' oprindelige begreb om dyd ift. nu + 3. Undersøgelse af staters roller i peer production sammenhænge; og + 4. Analyse af de etiske konsekvenser for de involverede parter. + 5. Diskussion af statens generelle rolle og muligheder + ud fra teorier om ejerskab og fællesskab + indenfor viden, videnssocialisme og -kapitalisme. + 6. Konklusion + +## Arbejdsspørgsmål + + * Hvordan kan staten i almindelighed understøtte et dydigt samfund, + og hvordan vil det være unikt for kreativitet + som kollektiv og individuel dyd? + * I hvor høj grad er staten på nuværende tidspunkt involveret + i kollektiv kreativitet, + og, vigtigst, hvordan? + * Hvad bør hver enkelt individ kunne forvente af staten + når det kommer til kreativitet? + Og hvornår bør individet forvente mangel på indblanding + (positiv og negativ frihed ift. kreativitet), + ift. ejerskab over kreativitet, støtte til kreative processer, + hjælp til at finde fællesskaber osv. + * Hvorledes kan staten bedst understøtte individet + i at højne sin kreativitet som dyd? + +## Opgaver forud for næste vejledermøde + +??? + +## Noter + +Mange af de samme kilder, +bortset fra at vi ville inddrage noget mere klassisk etisk teori om staten. + +Måske inddrage @Wu2013, som empirisk undersøger +projektlederskabs påvirkning af programmørers motivationsfaktorer. + +Måske inddrage @Riivari2017, +om empirisk undersøger organisatorisk kreative dyder. + +Måske inddrage @Lea2006, +som synes beslægtet og kommer med konkrete bud på reformer. + +Måske inddrage @Wilson2008, +som argumenterer udfra et ontologisk rationale, +at intellektuelt ejerskab ikke giver mening. |
