aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/analysis-intro.md
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2025-12-16 14:01:24 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2025-12-16 14:01:24 +0100
commit2911425f3c0f789f65312cd47f25c99576b36a08 (patch)
tree4386b61a4825bbcc3d491cea51e4fd3c9d4624e5 /analysis-intro.md
parent53f3569768c093ea49b59c0cb66c268488f1286d (diff)
add FIXMEs
Diffstat (limited to 'analysis-intro.md')
-rw-r--r--analysis-intro.md10
1 files changed, 6 insertions, 4 deletions
diff --git a/analysis-intro.md b/analysis-intro.md
index 24630d9..99f6f24 100644
--- a/analysis-intro.md
+++ b/analysis-intro.md
@@ -5,12 +5,14 @@ Vi forsøger altså ikke at besvare hvilket samfund,
hver moralfilosofi foretrækker,
da en verden uden immaterielret er en verden helt uden muligheden
for at lukke kode til at begynde med.
-Copyleft ville ikke eksistere i en verden,
-hvor der ikke kan tages copyright på immaterielle produkter,
-da copyleft groft sagt kun eksisterer for at beskytte software fra aflukningen
-af dens kildekode.
+Copyleft ville ikke eksistere i en verden
+uden ophavsret for immaterielle produkter,
+da copyleft kun eksisterer
+for at undgå regression af de fire friheder.
+**FIXME: Check at ovenstående fortsat har konsistent logik, efter korrektion af, hvorfor copyleft eksisterer.**
Der findes mange typer software med forskellige associerede etiske overvejelser.
+**FIXME: Copyleft handler ikke kun om software, men om immaterielle produkter mere generelt.**
For at isolere spørgsmålet til at handle om digitale fælleder og potentiale
for videreudvikling, tager vi udgangspunkt i et generelt stykke værktøjssoftware,
som vi antager har følgende karakteristika: