aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/analysis-deontology.md
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2025-12-18 08:23:24 +0100
committerIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2025-12-18 08:23:24 +0100
commit1747a3614ce682c2d796cf845607c548ea1d6816 (patch)
treed1587610edb7400331657f19f0984affa1867b25 /analysis-deontology.md
parent6ae423b1cb466f8bcdc74a5d38b74f96c682232d (diff)
fixmes
Diffstat (limited to 'analysis-deontology.md')
-rw-r--r--analysis-deontology.md15
1 files changed, 5 insertions, 10 deletions
diff --git a/analysis-deontology.md b/analysis-deontology.md
index bf57b4e..c5d83d1 100644
--- a/analysis-deontology.md
+++ b/analysis-deontology.md
@@ -21,7 +21,6 @@ Principper, der hos Stallman og FSF heller ikke lader til
at være begrundede i et mere fundamentalt princip
om tilstande med intrinsisk værdi,
men i stedet kan synes at være intuitivt begrundede.
-**FIXME: kilde?**
Det er derfor oplagt at forestille sig
et intuitionistisk deontologisk standpunkt, der taler for copyleft,
ved at appellere til et moralsk princip om social frihed:
@@ -31,23 +30,21 @@ for fællesskabet af udviklere og brugere.
For ovenstående standpunkt kan nogle potentielle indvendinger afvises
ud fra princippet om dobbelt effekt:
-Skade **FIXME: forsaget som en utilsigtet virkning af ens handling *hvordan, spefifikt*?**
+Skade forårsaget som en utilsigtet virkning af ens handling
er ikke lige så moralsk forkert
-som skade, **FIXME: der er forsages intentionelt *hvordan, specifikt*?**
+som skade, der er forsages intentionelt
Det vil sige, at selv hvis vi kan finde empiriske eksempler på,
-at det har modvirket den sociale frihed,
+at det har undermineret den sociale frihed,
at et bestemt program blev udgivet under copyleft-licens,
og dermed opstille et konsekventialistisk modargument,
er det ikke nødvendigvis relevant.
-**FIXME: mudret ovenfor - synes at være "modvirket" der gør det uklart, hvad der menes.**
Hvis udgiverne i disse eksempler
ikke rimeligt kunne have forudset de negative virkninger,
kan de stadig have handlet rigtigt,
hvis de handlede i overensstemmelse med det givne moralske princip.
I forlængelse vil fremtidige udgivere,
der gør det samme, også handle rigtigt,
-så længe de ikke er bevidste om de tidligere eksempler på modvirkning.
-**FIXME: mudret ovenfor - synes igen at være "modvirkning" der ikke giver mening.**
+så længe de ikke er bevidste om de tidligere eksempler på utilsigtet underminering af den sociale frihed.
Mange deontologers skelnen mellem at gøre og at tillade
virker særligt relevant for non-copyleft-udgivelser.
@@ -55,7 +52,7 @@ Et argument imod non-copyleft-licensering kan være,
at det kan have den konsekvens,
at andre udviklere efterfølgende
kan fjerne de fire friheder fra fremtidige iterationer,
-hvilket krænker friheden for fremtidige brugere,
+hvilket underminerer det deontologiske princip om frihed for fremtidige brugere,
der ellers kunne have videreudviklet koden.
I deontologisk teori
er det ikke konsekvenserne af handlingen, der er central,
@@ -64,9 +61,7 @@ som i dette tilfælde er den første udgiver af koden.
Hvis denne person udgiver sin kode med de fire friheder
men under non-copyleft licens,
og det tillader, at den næste udgiver fjerner friheder
-og dermed krænker friheden,
så har den sidste handlet mere forkert end den første.
-**FIXME: frihed kan ikke krænkes (har ingen agens), og synes tautologisk at fjernelse af frihed krænker den.**
Dette ændrer dog ikke på,
at det er mest moralsk rigtigt at anvende copyleft
ifølge et deontologisk argument omkring det moralske princip om frihed.