diff options
| author | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2025-12-18 08:23:24 +0100 |
|---|---|---|
| committer | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2025-12-18 08:23:24 +0100 |
| commit | 1747a3614ce682c2d796cf845607c548ea1d6816 (patch) | |
| tree | d1587610edb7400331657f19f0984affa1867b25 /analysis-deontology.md | |
| parent | 6ae423b1cb466f8bcdc74a5d38b74f96c682232d (diff) | |
fixmes
Diffstat (limited to 'analysis-deontology.md')
| -rw-r--r-- | analysis-deontology.md | 15 |
1 files changed, 5 insertions, 10 deletions
diff --git a/analysis-deontology.md b/analysis-deontology.md index bf57b4e..c5d83d1 100644 --- a/analysis-deontology.md +++ b/analysis-deontology.md @@ -21,7 +21,6 @@ Principper, der hos Stallman og FSF heller ikke lader til at være begrundede i et mere fundamentalt princip om tilstande med intrinsisk værdi, men i stedet kan synes at være intuitivt begrundede. -**FIXME: kilde?** Det er derfor oplagt at forestille sig et intuitionistisk deontologisk standpunkt, der taler for copyleft, ved at appellere til et moralsk princip om social frihed: @@ -31,23 +30,21 @@ for fællesskabet af udviklere og brugere. For ovenstående standpunkt kan nogle potentielle indvendinger afvises ud fra princippet om dobbelt effekt: -Skade **FIXME: forsaget som en utilsigtet virkning af ens handling *hvordan, spefifikt*?** +Skade forårsaget som en utilsigtet virkning af ens handling er ikke lige så moralsk forkert -som skade, **FIXME: der er forsages intentionelt *hvordan, specifikt*?** +som skade, der er forsages intentionelt Det vil sige, at selv hvis vi kan finde empiriske eksempler på, -at det har modvirket den sociale frihed, +at det har undermineret den sociale frihed, at et bestemt program blev udgivet under copyleft-licens, og dermed opstille et konsekventialistisk modargument, er det ikke nødvendigvis relevant. -**FIXME: mudret ovenfor - synes at være "modvirket" der gør det uklart, hvad der menes.** Hvis udgiverne i disse eksempler ikke rimeligt kunne have forudset de negative virkninger, kan de stadig have handlet rigtigt, hvis de handlede i overensstemmelse med det givne moralske princip. I forlængelse vil fremtidige udgivere, der gør det samme, også handle rigtigt, -så længe de ikke er bevidste om de tidligere eksempler på modvirkning. -**FIXME: mudret ovenfor - synes igen at være "modvirkning" der ikke giver mening.** +så længe de ikke er bevidste om de tidligere eksempler på utilsigtet underminering af den sociale frihed. Mange deontologers skelnen mellem at gøre og at tillade virker særligt relevant for non-copyleft-udgivelser. @@ -55,7 +52,7 @@ Et argument imod non-copyleft-licensering kan være, at det kan have den konsekvens, at andre udviklere efterfølgende kan fjerne de fire friheder fra fremtidige iterationer, -hvilket krænker friheden for fremtidige brugere, +hvilket underminerer det deontologiske princip om frihed for fremtidige brugere, der ellers kunne have videreudviklet koden. I deontologisk teori er det ikke konsekvenserne af handlingen, der er central, @@ -64,9 +61,7 @@ som i dette tilfælde er den første udgiver af koden. Hvis denne person udgiver sin kode med de fire friheder men under non-copyleft licens, og det tillader, at den næste udgiver fjerner friheder -og dermed krænker friheden, så har den sidste handlet mere forkert end den første. -**FIXME: frihed kan ikke krænkes (har ingen agens), og synes tautologisk at fjernelse af frihed krænker den.** Dette ændrer dog ikke på, at det er mest moralsk rigtigt at anvende copyleft ifølge et deontologisk argument omkring det moralske princip om frihed. |
