diff options
| author | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2025-12-14 11:37:20 +0100 |
|---|---|---|
| committer | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2025-12-14 11:37:20 +0100 |
| commit | b77980ad58a6231ab283552767fd46c4fe877252 (patch) | |
| tree | 917cf28b5c1198ee083e21adb22418abb38c17a1 /analysis-contract.md | |
| parent | 19f9d1767e2fee26cf1f6133dec3bb02adfafcaa (diff) | |
extend contract chapter
Diffstat (limited to 'analysis-contract.md')
| -rw-r--r-- | analysis-contract.md | 18 |
1 files changed, 18 insertions, 0 deletions
diff --git a/analysis-contract.md b/analysis-contract.md index 6a0b285..7c0916c 100644 --- a/analysis-contract.md +++ b/analysis-contract.md @@ -159,5 +159,23 @@ De vil, som redegjort for tidligere, under alle omstændigheder, i følge Rawls, som minimum beslutte 2 retfærdighedsprincipper. +Under det første gives det som et krav, +at fastholde den højest mulige grad af lige, basale friheder +samt retfærdig lighed i muligheder blandt folk. +I forhold til copyleft kunne man stille spørgsmålet, +vil en regel, +som tillader enhver at tilbageholde kildekoden til et stykke software +true andres lige ret til læring, selvrealisering eller autonomi? +Hertil kan man forestille sig at lukket software +bliver nødvendigt for at føre en almindelig dagligdag, +hvormed brugeren simpelthen ikke kan vælge at anvende noget andet software. +Det er allerede tilfældet i lovpligtige uddannelsessystemer verden over, +at lukket software er påtvunget på den ene eller den anden måde (FIXME: kilde?). +Mange brugere vil dermed miste autonomi over deres eget IT-udstyr, +idet de reelt ikke ved hvad deres computer foretager sig når de interagerer +med uddannelsen. +Deres ret til læring er også truet, +da de ikke har mulighed for at studere hvordan deres uddannelse +hænger sammen rent IT-teknisk. #### Scanloniansk analyse af copyleft |
