diff options
| author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2025-12-15 17:54:58 +0100 |
|---|---|---|
| committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2025-12-15 17:54:58 +0100 |
| commit | f358b9c76b963d29b5d36ce7592f094603bd82b3 (patch) | |
| tree | ae3716039f539eb452805835a29edaa5c0a56fbf | |
| parent | a9a9a9e3e87d4b7dc2c175cb34fa7c9940289e4a (diff) | |
add deontology analysis
| -rw-r--r-- | analysis-deontology.md | 96 | ||||
| -rw-r--r-- | report.qmd | 4 |
2 files changed, 100 insertions, 0 deletions
diff --git a/analysis-deontology.md b/analysis-deontology.md new file mode 100644 index 0000000..7958be3 --- /dev/null +++ b/analysis-deontology.md @@ -0,0 +1,96 @@ +For at anskue copyleft-dilemmaet gennem deontologisk teori +må vi nu dreje fokus væk fra handlingens konsekvenser. +Vi må i stedet tage udgangspunkt i moralske principper, +der udledes fra intuitionen +og ikke fra et (ifølge konsekventialister) mere fundamentalt princip +som intrinsisk værdifulde tilstande. +Som vi tidligere har skitseret +i fremstillingen af de etiske aspekter ved copyelft, +er frihed et moralsk princip, der forekommer centralt for fri software, +hvilket også udtrykkes ved de definerende fire friheder. +Dog synes der at gives udtrykt for, +at det ikke er det helt samme frihedsbegreb, der værnes om +i henholdsvis copyleft og non-copyleft, +men rettere to forskellige friheder. +Vi kan kalde dem ’social frihed’ og ’privat frihed’. + +Copyleft og FSF er som tidligere nævnt eksplicitte +omkring deres mål om at understøtte social frihed +fremfor frihed hos den enkelte programmør +[@Chopra2008, s. 47]. +Dette kan blandt andet ses i Richard Stallmans henvisning +idealerne frihed og fællesskab, +i forbindelse med FSF’s moralske principper +[@Chopra2008, s. 59]. +Principper der hos Stallman og FSF heller ikke lader til +at være begrundet af et mere fundamentalt princip +men rettere intuitivt begrundet. +Det er derfor oplagt at forestille sig +et intuitionistisk deontologisk standpunkt, der taler for copyleft +ved at appellere til et moralsk princip om social frihed: +copyleft er det moralsk rigtige valg, +da det sikrer den sociale frihed +for fællesskabet af udviklere og brugere. + +Som vi tidligere har redegjort for, +er non-copyleft og OSI mindre eksplicitte +omkring, hvilke moralske principper, de stiller sig på, +og kan endda siges at tage afstand til moraliteten ved fri software. +Det betyder dog ikke, +at deontologer ikke kan have nogen begrundelse for at vælge non-copyleft. +Vi har før nævnt OSD-klausulen +"No Discrimination Against Fields of Endeavor", +der også sikre at programmet ikke kan begrænses fra proprietær anvendelse +[@Chopra2008, s. 48]. +@Chopra2008 nævner også en klausul I selve BSD-licensen, +der forpligtiger til opretholdelsen af udvikleres ret +til at tage deres egne valg om deres egen software +[@Chopra2008, s. 61]. +Det virker derfor oplagt for et deontologisk argument for non-copyleft, +at begrunde sig ved et moralsk princip om privat frihed. +Frihed for den enkelte udvikler til at tage sine egne valg, +inklusive det at videreudvikle på en åben kode +for derefter at lukke den. +Et intuitionistisk deontologisk standpunkt til fordel for non-copyleft +kan altså være: +non-copyleft er det moralsk rigtige valg, +da det sikrer det enkeltes private frihed. + +Begge af de ovenstående standpunkter kan beskytte sig mod potentielle indvendinger +ved hjælp af "the doctrine of double effect" +[FIXME: skal have dansk navn], +der siger at intentionen bag handlingen er moralsk vigtigere +end eventuel utilsigtet skade forsaget af den. +Det vil sige, at selv hvis vi kan finde empiriske eksempler på, +at det har modvirket den sociale frihed, +at et bestemt program blev udgivet under copyleft-licens, +eller det har modvirket privat frihed, +at et program blev udgivet under non-copyleft-licens, +er det ikke nødvendigvis relevant. +Hvis udgiverne i disse eksempler +ikke rimeligt kunne have forudset de negative virkninger, +kan de stadig have handlet rigtigt, +hvis de handlede i overensstemmelse med de givne moralske principper. +I forlængelse vil fremtidige udgivere, +der gør det samme, også handle rigtigt, +så længe de ikke er bevidste om disse tidligere eksempler. + +Mange deontologer forsvarer som nævnt også forskellen +på at gøre og at tillade. +Dette virker især relevant for non-copyleft-udgivelser. +Et argument imod non-copyleft-licensering kan være, +at det kan have den konsekvens, +at andre udviklere efterfølgende kan lukke koden +for fremtidige iterationer, +hvilket krænker den private frihed for fremtidige brugere, +der ellers kunne have videreudviklet koden. +I deontologisk teori +er det ikke konsekvenserne af handlingen, der er central, +men rettere den moralske agent, +som i dette tilfælde er den første udgiver af koden. +Hvis denne person udgiver sin kode åbent +men under non-copyleft licens af pligten til privat frihed, +og det tillader, at den næste udgiver lukker koden +og dermed krænker den private frihed, +så er det den sidste, der har handlet forkert, +snarere end den første. @@ -179,6 +179,10 @@ eller nogle af de mange kilder derfra. {{< include analysis-consequentialism.md >}} +## Copyleft for deontologer + +{{< include analysis-deontology.md >}} + # Diskussion {{< include discuss.md >}} |
