diff options
| author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2025-11-10 19:36:41 +0100 |
|---|---|---|
| committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2025-11-10 19:49:24 +0100 |
| commit | 4c5a79ad6ee7235ba81af049f57af270d0212551 (patch) | |
| tree | 2200f4b3cfcbc1e818fc0497be3700300fd2e140 | |
| parent | 86122955e787ff63b07408518859169cde6903d4 (diff) | |
update content
| -rw-r--r-- | overview-peer-prod-socialism.md | 92 | ||||
| -rw-r--r-- | plan-copyleft.md | 22 |
2 files changed, 49 insertions, 65 deletions
diff --git a/overview-peer-prod-socialism.md b/overview-peer-prod-socialism.md index b853ace..0fa7405 100644 --- a/overview-peer-prod-socialism.md +++ b/overview-peer-prod-socialism.md @@ -1,12 +1,24 @@ +Vi undersøger herunder, +hvordan peer-produktion ([peer-production]{lang=en}) udspiller sig +i dag gennem internettet, +herunder det kollektive intellekt, +som er en sammensmeltning af flere mennesker og maskiner +i kreativt arbejde, formidlet gennem internettet. +Vi undersøger dette, +for at forstå hvilken rolle copyleft kan have +dels for at udvide kapaciteten af det kollektive intellekt, +og dels for at undersøge implikationerne +af copyleft og moralsk fremsyn som etisk princip +for peer-production gennem internettet. + @Peters2015 beskriver, -hvordan internettet kan bane vej for "kreativt arbejde" +hvordan internettet baner vej for "kreativt arbejde" som en funktion af kollektiv intelligens. - -Kreativt arbejde er i dag indfanget i "a digital envelope" +Kreativt arbejde er i dag endda hovedsageligt indfanget +i "[a digital envelope]{lang=en}" [@Peters2015, s. 4]. -Artiklen udforsker ideen om kreativt arbejde -som en funktion af "kollektiv intelligens", -som opstår gennem internettet. +Med andre ord er internettet nu den primære arena, +hvor kollektiv intelligens udfører kreativt arbejde Kreativt arbejde er her ikke synonymt med "kreative industrier" men forstås som peer-to-peer produktion gennem internettet, @@ -16,45 +28,29 @@ rettere end blot kunstnerisk udtryk inden for online peer-baserede rammer [@Peters2015, s. 4]. -Med denne definition kan vi altså forstå -blandt andet Open Knowledge-arbejde som kreativt arbejde. -Peters og Reveley fastslår, -at for at omvælte kapitalismen -må alternative produktionsmåder først være til stede i samfundet, -samt at politisk vilje også må være til stede, -for at disse produktionsmåder kan opretholdes og sprede sig. +Med denne definition kan vi blandt andet forstå +Open Knowledge-arbejde som kreativt arbejde. Teksten argumenterer for det første for, at nye sociale produktionsmåder findes i dag, og at internettet samtidig har værktøjer i sig til politisk mobilisering, organisering og dermed potentiel udvidelse af disse produktionsmåder. -Dette gør teksten ved at lave en syntese af to perspektiver: -den ene, der fokuserer på, -hvordan kollektiv intelligens og kreativt arbejde udnyttes i kognitivkapitalismen, -og den anden, der fokuserer på, -hvordan kollektiv intelligens har evner -større end summen af dets dele. - ## Peer-produktion under kapitalistiske institutionsrammer Det er en igangværende debat i feltet, om peer-produktion reelt kan udfordre den kapitalistiske status quo eller blot vil blive absorberet af den [@Peters2015, s. 5]. - Sociologen Jakob Rigi daterer peer-produktionens begyndelse til fri software-bevægelsen i 1980'erne og kalder det en ny historisk og stadig fremvoksende produktionsmåde. -Social teoretiker Jeremy Rifkin daterer peer-produktion -tilbage til lige efter feudalismens fald, -men mener at internettet har bragt det "ud af skyggerne" [@Peters2015, s. 6]. Men for at være et alternativ til kapitalistisk produktion og økonomisk strukturering kan peer-produktion ifølge @Peters2015 [s. 6] ikke formodes -at udveje markets-baseret hierarkisk produktion +at udfase markedsbaseret hierarkisk produktion uden den samtidige tilstedeværelse af politisk vilje og kamp. ## Økonomisk perspektiv på kreativt arbejde @@ -68,9 +64,9 @@ over til immaterielt, kreativt og mindre kvantificerbart arbejde som den centrale værdiskabende faktor, hvor internettet er blevet den mest fremtrædende ressource. Kort sagt: -"The internet and creativity is at the core of [cognitive] capitalism, +"[The internet and creativity is at the core of [cognitive] capitalism, in which capital 'accumulation is based on knowledge and creativity' -expressed in digital network" +expressed in digital network]{lang=en}" [@Peters2015, s. 7]. Dette immaterielle kreative arbejde er en funktion @@ -96,11 +92,11 @@ at viden og kreativitet bør eller kun kan produceres kollektivt. For at komme den kollektive intelligens nærmere må Peters og Reveley dog gå videre fra Moulier-Boutang og hans økonomiske arbejderorienterede indsigt, -da de tilmed mener, at den kollektive intelligens +over til systemteori og nærmere bestemt Global Brain-teori +idet de mener, at den kollektive intelligens udtrykt via internettet har egenskaber, der går udover summen af de individer, den består af; det er et selvorganiserende problemløsende organ. -Her trækker de på systemteori og nærmere bestemt Global Brain-teori. ## Kreativt arbejde som kollektiv intelligens @@ -128,13 +124,16 @@ Denne mekanisme kaldes stigmergy ## Sociale medier og konsensus -Ideen om stigmergy kan også beskrive den kollektive intelligens' potentiale -til at sammenlægge og koordinere millioner af menneskers udspredte ønsker +Ideen om stigmergy kan også beskrive +den kollektive intelligens' potentiale til at sammenlægge og koordinere +millioner af menneskers udspredte ønsker til kollektiv politisk vilje, -hvor der kan skabes konsensus (consensualization) samt social mobilisering -- +hvor der kan skabes konsensus ([consensualization]{lang=en}) +samt social mobilisering -- særligt gennem sociale medier, der forstås som en netværksklynge af sociale mediehjemmesider på tværs af internettet. -En sådan konsensus bør ikke antages at kunne blive til en ensartet fællesvilje +En sådan konsensus bør ikke antages +at kunne blive til en ensartet fællesvilje men kan skabe enighed om generelle sociale processer og fremtidsidealer, og den er en forudsætning for overgangen fra kapitalistiske til sociale produktionsmåder @@ -143,21 +142,12 @@ fra kapitalistiske til sociale produktionsmåder Peters og Reveley noterer dog, at en mobilisering imod kapitalisme ikke er givet, da sociale medieplatforme er ejet af store virksomheder, -og at "in the act of maximizing profits social media firms block -- -albeit indirectly and unintentionally -- -the transformation of collective intelligence into a political will -that seeks to transform existing economic arrangements" -[@Peters2015, s. 12]. -Dette er en virkning af, at stigmergy-mekanismen findes -på niveauet af hjemmesidernes kodning, -og at kodningens design hos disse sider er guidet af kommercielle hensyn +og at "[in the act of maximizing profits +social media firms block---albeit indirectly and unintentionally---the +transformation of collective intelligence into a political will +that seeks to transform existing economic arrangements]{lang=en}" [@Peters2015, s. 12]. -Sociale mediers overvågende egenskaber, dataindsamling -og målrettede annoncer solgt for profit -skaber en "social medie-habitus", -hvor brugere konformere til konsumerisme, -og hvor deres kreative arbejde bliver udnyttet. Dog har sociale medier stadig endnu ikke realiserede potentialer til at koordinere viljer [@Peters2015, s. 13]. @@ -184,7 +174,7 @@ og senere kom sociale medier, der øgede kommunikation. For også at øge kooperation kunne den næste udvikling af internettet muliggøre koordinationen af peer-produktion -gennem en vis form for centraliseret koordinering. +gennem en vis form for centraliseret struktur. Dette ville være nødvendigt, da ingen centralisering overhovedet ville betyde, at produktionen er anarkistisk i stedet for social @@ -193,16 +183,16 @@ at produktionen er anarkistisk i stedet for social Peters og Reveley fremhæver, hvad de kalde "the E-CoordiNet", som et muligt koordinationsværktøj for peer-produktion og social økonomi, -men der findes mange "possible outcome[s] of creative labour +men der findes mange "[possible outcome[s] of creative labour as a form of self-organizing collective intelligence emergent from the internet, which [supply] the tools by which to overcome -the limitations of market-based socio-economic ordering" +the limitations of market-based socio-economic ordering]{lang=en}" [@Peters2015, s. 15]. Det bliver altså tydeligt til sidst, at kreativt arbejde -via den selvorganiserende kollektive intelligens -behøver, men er også i stand til selv at producere de nødvendige værktøjer +via den selvorganiserende kollektive intelligens både +behøver, men også selv er i stand til at producere de nødvendige værktøjer for at understøtte udvidelsen af peer-produktion. Kunne copyleft være et af dem? diff --git a/plan-copyleft.md b/plan-copyleft.md index d6cde83..5a21522 100644 --- a/plan-copyleft.md +++ b/plan-copyleft.md @@ -2,23 +2,17 @@ 1. Kort redegørelse for moralsk fremsyn indlejret i copyleft [@Chopra2008, kap. 2] - 2. Kort redegørelse for fælled-baseret peer-produktion, - med særligt fokus på den enkelte bidragsyders agens - og relevans af fælleders iterative bæredygtighed - [@Benkler2006] - 3. Kort redegørelse for videnssocialisme, - med særligt fokus på personlig agens og fælledernes bæredygtighed - [@Peters2015] - 4. Argumentationsanalyse af relevansen for moralsk fremsyn - i fælled-baseret peer-produktion - for udvikling af videnssocialisme - 5. Diskussion: + 2. Kort redegørelse for fælled-baseret peer-produktion + [@Benkler2006; @Peters2015] + 3. Argumentationsanalyse af relevansen af moralsk fremsyn + for fælled-baseret peer-produktion. + 4. Diskussion: Hvordan kan moralsk fremsyn (dvs. krav om reciprocitet af kollektivitet indlejret i copyleft) - præge fælled-baseret peer-produktion - på måder som påvirker udviklingen af videnssocialisme? + præge fælled-baseret peer-produktion? + Som case se på påvirkninger for udviklingen af videnssocialisme. Måske sammenligne med Mertonian values i @Hosseini2022 - 6. Konklusion + 5. Konklusion ## Arbejdsspørgsmål |
