aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/overview-peer-prod-socialism.md
blob: 0fa74055f28e02183d4cd7fc9eb6e431846ab223 (plain)

Vi undersøger herunder, hvordan peer-produktion ([peer-production]{lang=en}) udspiller sig i dag gennem internettet, herunder det kollektive intellekt, som er en sammensmeltning af flere mennesker og maskiner i kreativt arbejde, formidlet gennem internettet. Vi undersøger dette, for at forstå hvilken rolle copyleft kan have dels for at udvide kapaciteten af det kollektive intellekt, og dels for at undersøge implikationerne af copyleft og moralsk fremsyn som etisk princip for peer-production gennem internettet.

@Peters2015 beskriver, hvordan internettet baner vej for "kreativt arbejde" som en funktion af kollektiv intelligens. Kreativt arbejde er i dag endda hovedsageligt indfanget i "[a digital envelope]{lang=en}" [@Peters2015, s. 4]. Med andre ord er internettet nu den primære arena, hvor kollektiv intelligens udfører kreativt arbejde

Kreativt arbejde er her ikke synonymt med "kreative industrier" men forstås som peer-to-peer produktion gennem internettet, der implicit udfordrer kapitals dominans gennem kollektiv handling. Det forstås altså som en samfundsmæssig transformativ kraft rettere end blot kunstnerisk udtryk inden for online peer-baserede rammer [@Peters2015, s. 4].

Med denne definition kan vi blandt andet forstå Open Knowledge-arbejde som kreativt arbejde. Teksten argumenterer for det første for, at nye sociale produktionsmåder findes i dag, og at internettet samtidig har værktøjer i sig til politisk mobilisering, organisering og dermed potentiel udvidelse af disse produktionsmåder.

Peer-produktion under kapitalistiske institutionsrammer

Det er en igangværende debat i feltet, om peer-produktion reelt kan udfordre den kapitalistiske status quo eller blot vil blive absorberet af den [@Peters2015, s. 5]. Sociologen Jakob Rigi daterer peer-produktionens begyndelse til fri software-bevægelsen i 1980'erne og kalder det en ny historisk og stadig fremvoksende produktionsmåde. [@Peters2015, s. 6].

Men for at være et alternativ til kapitalistisk produktion og økonomisk strukturering kan peer-produktion ifølge @Peters2015 [s. 6] ikke formodes at udfase markedsbaseret hierarkisk produktion uden den samtidige tilstedeværelse af politisk vilje og kamp.

Økonomisk perspektiv på kreativt arbejde

Peters og Reveley trækker på økonomen Yann Moulier-Boutang, der beskriver en transition fra industriel kapitalisme til kognitivkapitalisme. Her er der sket et skift fra kvantificerbare arbejdstimer (lagt i produktion af materielle goder) over til immaterielt, kreativt og mindre kvantificerbart arbejde som den centrale værdiskabende faktor, hvor internettet er blevet den mest fremtrædende ressource. Kort sagt: "[The internet and creativity is at the core of [cognitive] capitalism, in which capital 'accumulation is based on knowledge and creativity' expressed in digital network]{lang=en}" [@Peters2015, s. 7].

Dette immaterielle kreative arbejde er en funktion af kollektiv intelligens, som er den ressource, kapitalismen i dag prioriterer højest. For Peters og Reveley er det essentielt at forstå kreativt arbejde som netop en funktion af kollektiv intelligens muliggjort af internettet, og at under kapitalismen bliver kreativt arbejde udvundet af profitsøgende virksomheder. Man kan altså sige, at den kollektive intelligens bliver udnyttet i dette system. På den anden side kan kreativt arbejde i form af peer-produktion ses som en mulig frigørelse fra denne struktur [@Peters2015, s. 7-8].

Dette virker umiddelbart parallelt til Copyleft-idealer om mere reciprokke produktionsstrukturer for vidensgoder som en frigørelse fra nuværende ejendomsstrukturer -- samt formodningen om, at viden og kreativitet bør eller kun kan produceres kollektivt. For at komme den kollektive intelligens nærmere må Peters og Reveley dog gå videre fra Moulier-Boutang og hans økonomiske arbejderorienterede indsigt, over til systemteori og nærmere bestemt Global Brain-teori idet de mener, at den kollektive intelligens udtrykt via internettet har egenskaber, der går udover summen af de individer, den består af; det er et selvorganiserende problemløsende organ.

Kreativt arbejde som kollektiv intelligens

Inspireret af kybernetikeren Francis Heylighen beskriver @Peters2015 [s. 9], at kollektiv intelligens skal forstås som bestående af ikke kun mennesker men også computere, og har derfor ikke-menneskelige egenskaber. Hermed bliver kreativitet og kreativt arbejde ikke et produkt af individuelle mennesker men af den kollektive intelligens, hvor menneskelig kreativitet smelter sammen med computer-kreativitet. Som effekt af denne sammensmeltning får den kollektive intelligens højnede problemløsningsevner. En af mekanismerne, der tillader dette, er sammenlægningen af resultater fra individuelle bidrag, der opbevares i en fælles hukommelse. Wikipedia gives som eksempel, hvor tusindvis af brugere verden over kan bidrage med indslag og redigere hinandens, hvilket skaber en spontant koordineret produktion, der kan give rigere og mere komplekse produkter end centraliserede hierarkiske produktioner. Denne mekanisme kaldes stigmergy [@Peters2015, s. 10].

Sociale medier og konsensus

Ideen om stigmergy kan også beskrive den kollektive intelligens' potentiale til at sammenlægge og koordinere millioner af menneskers udspredte ønsker til kollektiv politisk vilje, hvor der kan skabes konsensus ([consensualization]{lang=en}) samt social mobilisering -- særligt gennem sociale medier, der forstås som en netværksklynge af sociale mediehjemmesider på tværs af internettet. En sådan konsensus bør ikke antages at kunne blive til en ensartet fællesvilje men kan skabe enighed om generelle sociale processer og fremtidsidealer, og den er en forudsætning for overgangen fra kapitalistiske til sociale produktionsmåder [@Peters2015, s. 11].

Peters og Reveley noterer dog, at en mobilisering imod kapitalisme ikke er givet, da sociale medieplatforme er ejet af store virksomheder, og at "[in the act of maximizing profits social media firms block---albeit indirectly and unintentionally---the transformation of collective intelligence into a political will that seeks to transform existing economic arrangements]{lang=en}" [@Peters2015, s. 12].

Dog har sociale medier stadig endnu ikke realiserede potentialer til at koordinere viljer [@Peters2015, s. 13].

Det næste skridt for peer-produktion

En transition fra den kapitalistiske produktionsmåde kræver skabelsen af en konsensus om, hvilke muligheder og begrænsninger folk kan handle inden for. En konsensus som folk villigt skal acceptere og følge [@Peters2015, s. 14]. Som frembrydende fænomen er det næste skridt for den kollektive intelligens ifølge Peters og Reveley at udvide sine online peer-aktiviteter til den virkelige verden. Her kommer den kollektive intelligens' selvorganiserende natur til gode, da koordination af viljer er en forudsætning for koordination af handling og aktivitet. Udviklingen af internettet og den kollektive intelligens kan opdeles i tre stadier, der svarer til tre vigtige sociale informationsprocesser: kognition, kommunikation og kooperation. Hypertekst i den tidlige udgave af internettet øgede kognition, og senere kom sociale medier, der øgede kommunikation. For også at øge kooperation kunne den næste udvikling af internettet muliggøre koordinationen af peer-produktion gennem en vis form for centraliseret struktur. Dette ville være nødvendigt, da ingen centralisering overhovedet ville betyde, at produktionen er anarkistisk i stedet for social [@Peters2015, s. 14].

Peters og Reveley fremhæver, hvad de kalde "the E-CoordiNet", som et muligt koordinationsværktøj for peer-produktion og social økonomi, men der findes mange "[possible outcome[s] of creative labour as a form of self-organizing collective intelligence emergent from the internet, which [supply] the tools by which to overcome the limitations of market-based socio-economic ordering]{lang=en}" [@Peters2015, s. 15]. Det bliver altså tydeligt til sidst, at kreativt arbejde via den selvorganiserende kollektive intelligens både behøver, men også selv er i stand til at producere de nødvendige værktøjer for at understøtte udvidelsen af peer-produktion. Kunne copyleft være et af dem?

Opsamling

Ifølge teskten af Peters og Reveley kan vi altså forstå peer-produktion som det, de kalder kreativt arbejde. Det er til en vis grad decentraliseret peer-to-peer produktion af immaterielle goder faciliteret af internettet, og det er en funktion af den kollektive intelligens muliggjort af internettet og sammensmeltningen af mennesker og computere. Peer-produktion kan være en ny og mere social produktionsmåde, der kan udskifte de kapitalistiske strukturer og frigøre den kollektive intelligens og kreativt arbejde (og til sidst arbejde i det hele taget) fra udnyttelse. Men for at dette kan blive en realitet må politisk vilje være tilstede, og den kollektive intelligens må skabe konsensus med sig selv for at organisere peer-aktivitet ude i verdenen, og det fremhæves, at en vis centraliseret koordinering er nødvendigt for at understøtte dette.

Copyleft kunne velsagtens udgøre (i hvert fald en del af) sådan en centralisering. Copyleft kan være relevant for kreativt arbejde, da det både omhandler immateriel produktion og produktion, der tager et opgør med kapitalistiske strukturer. Copyleft kan tilmed have nytte for den kollektive intelligens' udvikling og udvidelsen af peer-produktion, da det kan være en måde at sikre non-hierarkiske ejendoms- og dermed produktionsstrukturer. Måske kan vi endda anse Copyleft som et af de værktøjer, den kollektive intelligens selv producerer for at understøtte sin egen udvikling og ikke bare som en udefrakommende hjælp.