summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/data/problemer.qmd
blob: 3cfdcd41331a0b02ade02337c8b038f9fcc027c6 (plain)

title: problemformuleringer subtitle: Hvad skal vores opgave handle om? author:

  • name: Jonas Smedegaard orcid: 0009-0009-1037-0180 url: https://dr.jones.dk/info email: dr@jones.dk affiliation:
    • ref: bp3data
    • ref: imt affiliations:
  • id: bp3data name: Projektgruppe V2427355068
  • id: imt name: Roskilde Universitet department: Institut for Mennesker og Teknologi city: Roskilde postal-code: 4000 country: Denmark url: https://ruc.dk/institut-mennesker-og-teknologi isni: 0000 0001 0672 1325 ror: 014axpa37 date: 2024-10-14 format: revealjs: slide-level: 5 navigation-mode: grid slide-number: true preview-links: auto

Flere bud

  • Studietrivsel
  • Tidsmiljøer
  • ...

Forankringer

Opsummering af det undersøgte problem.

  • Redskab (TSA): En teknologis indre og ydre funktionalitet
  • Samspil (M&T): Samspil mellem mennesker og teknologi
  • Skabelse (D&K): Skabelse af og med teknologier
  • (Data: Tema vi selv gerne vil arbejde med)

Studietrivsel

Studietrivsel - forankringer

Hvordan kan en model for studietrivsel påvirke genbrug af faggruppers divergerende forståelser af samme data?

  • Redskab (TSA): Datamodel som videnskabeligt redskab
  • Samspil (M&T): Trivselsforståelser med og uden modeller
  • Skabelse (D&K): Modeller af studietrivsel
  • (Data: Begreber i postulerede trivselsforståelser)

Studietrivsel - problemfelt

...

Studietrivsel - problem {.smaller}

Hvordan kan datamodellering hjælpe grupper til at berige deres egen viden, ud fra andre gruppers viden?

  1. Hvordan ...
  2. Hvor ...
  3. Hvordan ...?

::: {.notes}

  1. ...
  2. ...
  3. ... :::

Tidsmiljøer

Tidsmiljøer - forankringer

Hvordan kan en model for tidsmiljø påvirke formidlingen af studerendes og TAP'eres tidsmiljøer?

  • Redskab (TSA): Datamodel som videnskabeligt redskab
  • Samspil (M&T): Tidsmiljøformidling med og uden model
  • Skabelse (D&K): Model af tidsmiljøer
  • (Data: Begreber i teori for tidsmiljø)

Tidsmiljøer - problemfelt

...

Tidsmiljøer - problem {.smaller}

  1. Hvordan ...
  2. Hvor ...
  3. Hvordan ...?

::: {.notes}

  1. ...
  2. ...
  3. ... :::

APA i Moodle

APA i Moodle - forankringer

Hvor APA-agtige er litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider, og hvordan kan det påvirke de studerendes læring?

  • Redskab (TSA): Et læringsadministrationssystem (LMS)
  • Samspil (M&T): Formidling og/eller læringsgreb
  • Skabelse (D&K): Model for APA kildenotation
  • (Data: Litteraturlister i HumTek-23's Moodle-sider)

APA i Moodle - problemfelt

et studierådsmøde i foråret stillede en studerende det forslag, at VIP'ere skal følge APA-standarden for litteraturlister på Moodle.
Motivet for forslaget var en påstånd om, at formidlingen på Moodle generelt er rodet.

Rådets respons nævner ikke APA, og synes at antyde, at "rodet" har pædagogisk værdi.

APA i Moodle - problem

  1. Hvordan kan en litteraturlistes "APA-agtighed" vurderes?
  2. Hvor APA-agtige er HumTek-23's litteraturlister i Moodle?
  3. Hvordan kan notation af litteraturlister påvirke læring?

::: {.notes}

  1. vha. model for APA's komponenter
  2. under middel
  3. Orden kan fremhæve indhold
    Orden kan associere facitliste
    Rod kan invitere til nysgerrighed
    Rod kan distrahere :::

APA i Moodle - bilag: Rådsmødeforslag {.smaller}

Som studerende på Humtek skal vi følge APA styleguide i opsætning af litteraturlister i vores videnskabelige tekster.

Den litteratur vi introduceres til gennem forelæsninger, får vi formidlet gennem Moodle, og det er mildt sagt noget rod, med kreativ, variende opsætning, forfattere stavet forkert, døde links, og fotokopieret materiale hvor bedre digitaliserede PDFer eksisterer (imod betaling, men fotokopiering skal der jo også betales for!).

Jeg mener, Humtek bør henstille til (eller kræve?), at forelæsere følger APA styleguide i opsætning af litteraturlister i Moodle. Det sparer os studerene tid på detektivarbejdet med at fortolke og reparere i Moodle-tekster og -links.
[kilde: HumTekBach_2024]

APA i Moodle - bilag: Rådsmøderespons {.smaller}

Det kan være en fordel for de studerende, hvis en Moodle-side er nogenlunde ens for de forskellige kurser. Man kunne overveje nogle templates til en god Moodle-side for et kursus -- der f.eks. også indeholdte små tricks til en god litteraturoversigt. Det kunne overvejes, om der skulle sættes lidt midler af til udvikling af det.

I forhold til kritikken af henvisninger til biblioteket, så er det meningen, at de studerende skal bruge netop biblioteket i deres studie, så der kan kritikken ikke imødekommes.
[kilde: [FIXME]]