summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/_NOTES.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-10-29 07:47:45 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-10-29 07:47:45 +0100
commit847547796734a3f9ef39ddb87e8927636db4e664 (patch)
treefef6ac120ff5c1055d86a0145bd250df378279f2 /_NOTES.qmd
parent5b0acf3c0840fc0b65843a8da8ddb374ba9bb99d (diff)
add sections on status, report design and project plan
Diffstat (limited to '_NOTES.qmd')
-rw-r--r--_NOTES.qmd209
1 files changed, 209 insertions, 0 deletions
diff --git a/_NOTES.qmd b/_NOTES.qmd
index 59d8434..50db143 100644
--- a/_NOTES.qmd
+++ b/_NOTES.qmd
@@ -225,6 +225,8 @@ eller
* Har det nogen betydning om man nu skal tage et aktivt fravalg af cookies kontra tilvalg og var EU's hensigt med lovgivningen at man skulle lave et aktivt tilvalg?
* ja/nej
+
+* Hvordan har cookies udviklet sig historisk?
Vi undersøger det sociotekniske netværk der udgør cookies (og evt. diskursen om cookies),
for derefter at foretage en magtanalyse med udgangspunkt i kritisk teori,
@@ -406,3 +408,210 @@ Lovgivning har ansporet mange virksomheder til at opbygge cookie banners, på en
Vi ønsker at kigge på om det faktum at borgerne i EU skal forholde sig til cookie på deres maskiner, har haft en effekt på hvordan de tænker omkring brugen af deres data, og hvordan den har påvirket deres privatliv.
## Fair Information Principles (FIP)
+
+---
+
+## Status
+
+Status for projektet på nuværende punkt er det at projektgruppen står med at vælge en af to retninger. Den ene er hvordan virksomheder anvender cookies-bannere til at legitimere dataindsamling, og hvordan påvirker det den offentlige diskurs om digital autonomi. Den anden er om hvordan har lovgivningen om samtykke til cookies påvirker individers følelser af digital autonomi, og hvor meget af den påvirkning er reel frem for et legitimerende røgslør.
+Vi har besluttet for at undersøge internet cookies som vores teknologi system til TSA-bindingen. Vi har valgt dette for at holde os til snært ind på en teknologi, der både er noget håndgribeligt og som næsten alle er bekendt med, men ikke alle er lige vidende om hvordan cookies virker eller hvad de gør. Det har også det formål at gøre projektet mere snært på hvordan mennesker reagere med cookies på hjemmesider.
+Projektgruppen har mange tanker om projektet i sig selv og om hvordan den endelige rapport skal besvares, dog er en af årsagerne at problemfelt og problemformuleringen har været skriftende og der har været både ønskede retninger, uenighed om emnet og problemfeltet, samt misforståelser og miskommunikation om hvordan vi kommer frem til en endelig retning med projektet. Her kunne projektgruppen godt tænke os at få noget sparring og feedback.
+En af de fremadrettede opgaver der ligger for projektet, er at vi får sat fokus på indsnævring af problemfeltet og at vores problemformulering bliver mere konkret, så vi kan besvare vores projekt. Det skyldes at vores projekt har haft skriftet retning flere gange, hvor det bliver besværligt at holde styr på hvor meget bredt problemfeltet bliver og hvordan det skal håndtageres.
+Vi vil også havde feedback på om hvor hvilken af de problemfelter opponentgruppen finder mest spændende og hvilken en I tror leder til et bedre projekt. For opsummering så er problemfelterne; Hvordan virksomheder anvender cookies-bannere til at legitimere dataindsamling, og hvordan påvirker det den offentlige diskurs om digital autonomi? Eller; hvordan har lovgivningen om samtykke til cookies påvirker individers følelser af digital autonomi, og hvor meget af den påvirkning er reel frem for et legitimerende røgslør?
+Udover det, så feedback om eventuel mere teori også velkommen.
+
+---
+
+## Rapportdesign
+
+I vores rapportdesign har vi et udkast til hvordan den kunne se ud. Feedback er velkommen
+
+Abstract: En kort engelsk indledning der omhandler vores valg af emne og give et overblik om problemet.
+
+Indholdsfortegnelse: Overblik over rapportens områder og nem navigering.
+
+Indledning: Omhandler om vores motivation for projektet og om hvorfor vi finder dette område interessant.
+
+Semesterbinding: Vores forklaring om vores valg af hvilke dimensioner vores projekt forholder sig til, Hvor STS er vores primære dimension for projektet. Vi har valgt TSA som vores anden dimension og Kommer også ind på hvilken videnskabsteori vi knytter projektet til.
+
+Problemfelt: En specifik undersøgelse på området med cookies som fokus på teknologien og eventuelt Mennesket interaktion med cookies, Mennesker viden, holdninger og/eller følelser angående deres digitale autonomi og/eller virksomheders dataindsamling via cookies.
+Problemformulering: En præcis og dybdegående problemstilling grundet i projektets problemfelt, som kan lede til en besvarelse til vores rapport. I de senere faser vil får begrænset problemområdet og give den endelige skruktur til projektrapporten.
+
+Teori: Afsnit om hvilke teorier der er anvendt, som er grundlagt i vores dimensioner for projektet. Alt efter om vi vælger om projektet omhandler hvordan virksomheder anvender cookies til at legitimere dataindsamling og hvordan den offentlige diskurs om digital autonomi bliver påvirket. Hvis vi vælger i stedet for at have fokus på hvordan lovgivningen om samtykke til cookies påvirker menneskers følelser om vores digitale autonomi, vil vores teori ændre sig. Her ville der være en yderligere uddybet forklaring af vores videnskabsteori.
+
+Metode: Vores valg af forskningsmetoder og hvordan vi har indsamlet empiri og hvilken metode vi har brugt til at analysere vores data. Her har gruppen valgt at lave semi-strukturet interviews og spørgeskemaundersøgelse.
+
+Diskussion: Uddybet forklaring på vores fund af vores resultater og hvad vi har fundet ud af med projektet.
+
+Konklusion: Den opsummeret besvarelse af problemformuleringen, der er grundet i vores anvendelse af vores teori og metoder.
+
+Litteraturliste: Vores liste af referencer og kilder der er anvendt til vores projektrapport.
+
+Bilag: Liste af vores yderligere empiri og vores egen interviews og spørgeskema, samt deres resultater.
+
+
+---
+
+## Projektplan - Planlægning fra 28. oktober 2024 til 16. januar 2025
+________________________________________
+Uge 1 (28. oktober - 3. november 2024)
+
+• Mål for ugen: Aflevering af midvejsevaluering og gennemgang samt start på feedback på opponentgruppes oplæg.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+o Aflevere midvejsevaluering.
+o Kigge på opponentgruppens aflevering og starte på feedback.
+o Afholde gruppemøde for at uddelegere feedbackpunkter.
+
+• Noter: Sørg for, at alle gruppemedlemmer har lavet deres del til midvejsevaluering og at alle medlemmer får gennemgået opponentgruppes opgave og uddeleger feedbackpunkter.
+________________________________________
+Uge 2 (4. november - 10. november 2024)
+
+• Mål for ugen: Opsamling på midtvejsevaluering, gennemgang af TRIN-modellen og udvælgelse af trin.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+o Opfølgning på midtvejsevalueringens feedback:
+ Afholde møde om opsamling på midtvejsevaluering.
+o Gennemgang af cookies i TRIN-modellen:
+ Udvælgelse af relevante trin i TRIN-modellen.
+o Udvælgelse af relevante teorier:
+ Kigge på hvilke relevante teorier vi bør redegøre for for at kunne starte analyseafsnittet.
+o Undersøgelse af EU lovgivning om cookies og gdpr
+ Skal hjælpe med at afklare arbejdsspørgsmål 2
+
+• Noter: Sørg for at alle har forståelse for TRIN-modellen og hvilke trin der er relevante for projektet. Dette skal hjælpe os med at undersøge arbejdsspørgsmål 1
+________________________________________
+Uge 3 (11. november - 17. november 2024)
+
+• Mål for ugen: Udførelse af interviews, udarbejdelse af interviewguides, arbejde med TRIN-modellen, færdiggørelse af metodeafsnit, og valg af videnskabsteori.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+
+o Interviews og interviewguides:
+ Udarbejde interviewguides til studerende på RUC.
+ Udføre interviews med RUC-studerende.
+o TRIN-modellen:
+ Arbejde med de udvalgte trin i TRIN-modellen for at fortsætte den tekniske analyse.
+o Færdiggørelse af redegørelse af EU lovgivning
+o Metodeafsnit og videnskabsteori:
+ Udarbejde metodeafsnit efter færdiggørelse af interviewguides.
+ Afklare hvilken videnskabsteori der skal anvendes og holde møder om, hvordan denne skal indgå i arbejdet.
+
+• Noter: Sørg for, at interviewguidesne er færdige før interviews, og at der er klarhed over den videnskabsteoretiske tilgang.
+________________________________________
+Uge 4 (18. november - 24. november 2024)
+
+• Mål for ugen: Transskribering og analyse af interviews, arbejde med TRIN-modellen, og start på analyseafsnit.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+
+o Interviews:
+ Behandle og transskribere de foretagede interviews.
+o Analysearbejde:
+ Starte på analysedelen af opgaven, herunder både det videnskabsteoretiske og de andre teorier fra STS og TSA.
+o TRIN-model analyse:
+ Arbejde videre med TRIN-modellen (afslutning kan udskydes til næste uge, hvis nødvendigt).
+
+• Noter: Vær opmærksom på, at dette er en uge med eksaminer i andre fag, så projektarbejdet kan have lavere produktivitet.
+________________________________________
+Uge 5 (25. november - 1. december 2024)
+
+• Mål for ugen: Fortsat analyse og kodning af interviews, start på kritisk diskursanalyse, og færdiggørelse af TRIN-model analyse.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+
+o Interviewanalyse:
+ Fortsætte analyse og kodning af de transskriberede interviews.
+o Kritisk diskursanalyse:
+ Cookie bannere:
+ Indsamle eksempler på cookie bannere fra forskellige hjemmesider.
+ Foretage en kritisk diskursanalyse af sproget på cookie bannere.
+o TRIN-model:
+ Færdiggøre TRIN-model analysen (hvis ikke afsluttet tidligere).
+
+• Noter: Der kan være lavere produktivitet på grund af eksaminer i andre fag.
+________________________________________
+Uge 6 (2. december - 8. december 2024)
+
+• Mål for ugen: Udarbejdelse af analyse af hvilke aktører der har påvirket diskurs om cookies og hvem der gavner af lovgivningen herom.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+
+o Diskursanalyse:
+ Analyser de forskellige cookiebannere og danske love vedrørende cookies.
+ Undersøg, hvornår lovgivningen er blevet etableret og ændret.
+o Teknisk analyse:
+ Hvis dette ikke er gjort endnu: Sammenskrivning af analysen af cookies' funktion og lovgivning.
+
+• Noter: Fokus på de historiske ændringer og deres betydning for brugerne. Fokus også på diskursudvikling.
+________________________________________
+Uge 7 (9. december - 15. december 2024)
+
+• Mål for ugen: fortsat arbejde på analysen.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+o Analysearbejde:
+ Fortsætte arbejdet med interviewdata.
+ Fortsætte diskursanalyse.
+
+• Noter: Notér forskelle i sprogbrug og hvordan det påvirker brugernes forståelse.
+________________________________________
+Uge 8 (16. december - 22. december 2024)
+
+• Mål for ugen: Udarbejdelse af den reflekterende del og færdiggørelse af analyser.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+o Refleksion:
+ Udarbejde den reflekterende del om studerendes oplevelse af digital autonomi.
+ Inkludere studerendes perspektiver og sammenligne med lovgivningen.
+o Færdiggørelse af analyser:
+ Afslutte kritisk diskursanalyse og TRIN-model analyse.
+
+• Noter: Sørg for, at refleksionen stemmer overens med de analyserede data.
+________________________________________
+Uge 9 (23. december - 29. december 2024)
+
+• Mål for ugen: Gennemgang og revision af rapporten.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+o Revision:
+ Samlet gennemgang af hele rapporten (på datoer der er ledige).
+ Revidere indhold baseret på feedback fra gruppemedlemmer.
+
+• Noter: Sørg for, at alle dele er sammenhængende og adresserer problemformuleringen samt arbejdsspørgsmål klart. Visse datoer i denne uge er forbeholdt ferie.
+________________________________________
+Uge 10 (30. december 2024 - 5. januar 2025)
+
+• Mål for ugen: Endelig korrekturlæsning og forberedelse til aflevering.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+o Korrekturlæsning:
+ Endelig gennemgang og korrekturlæsning af rapporten.
+o Aflevering:
+ Forberede og aflevere rapporten.
+
+• Noter: Tjek formalia som kildehenvisninger, layout og formatering.
+________________________________________
+Uge 11 (6. januar - 9. januar 2025)
+
+• Mål for ugen: Forberedelse til forsvar af rapporten.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+
+o Forsvarsforberedelse:
+ Gennemgang af rapporten med henblik på forsvar.
+ Forberedelse af præsentation og spørgsmål til forsvar.
+
+• Noter: Sørg for, at alle gruppemedlemmer er fortrolige med rapportens indhold og argumenter.
+________________________________________
+Uge 12 (10. januar - 16. januar 2025)
+
+• Mål for ugen: Forsvar af rapporten.
+
+• Aktiviteter og delopgaver:
+o Forsvar:
+ Gennemføre forsvar af rapporten.
+
+• Noter: Sørg for at alle er klar til at besvare spørgsmål om rapportens indhold.
+________________________________________
+Denne skabelon er inddelt i uger fra 28. oktober 2024 til 16. januar 2025. Skabelonen skal hjælpe med at give et overblik over hvad der kan være forventet at være færdigt til bestemte tidspunkter, men er ikke nødvendigvis fastlagt og kan være til forandring i løbet af projektets forløb.