aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_teori_og_metode.qmd
blob: 132eed99b714d871fb2fcb1bfa91dccc3ea11fc4 (plain)

Teoretiske overvejelser

@Schraube_2024 beskriver tentakulær læring, som indeholder Problemorientret Projektlæring.

FIXME: er der belæg for at Schraube skriver om PPL?

Måden vi opsøger og behandler viden har drastisk ændret sig siden digitaliseringen. Sammen med digitaliseringens eksponentielle udvikling er der tilmed opstået bekymringer om måden, læring finder sted på digitalt. Det er nu nemmere end nogensinde at blive distraheret, mens man lærer, og det er denne problemstilling, Ernst Schraube belyser i sin bog, "Digitalization and Learning as a Worlding Practice". I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge, hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen.

Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring, som beskriver to fundamentale, modsatrettede begrundelser for at lære. Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i eksterne faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. "Defensive learning is primarily governed by external issues and largely removed from the subject matter itself." @Schraube_2024 Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces.

FIXME: evt. droppe direkte citat

Modsat eksterne begrundelser findes de interne og personlige, som betegnes ekspansiv læring. Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet til selve indholdet af læringsprocessen. Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed, og konsekvenser af læringen må derfor accepteres, da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen. "In expansive learning, the learning process is primarily not oriented toward external demands but toward the concrete necessities that arise from getting involved in the content of the learning problems" @Schraube_2024 Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, modsat dem, der læres for.

FIXME: evt. droppe direkte citat